«فَبَشِّرْ عِبَادِ  الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» ( زمر: 17،18)

کتاب «فلسفه تحلیلی از منظر عقلانیت نقاد»، به قلم دکتر علی پایا   منتشر شد.  به منظور آگاهی و اطلاع  جامعه ی علمی و اهالی فلسفه و  خوانندگان گرامی  وب سایت نیلوفر  از مندرجات این کتاب ارزشمند، فهرست مندرجات و پیشگفتار کتاب منتشر می شود.

علی پایا: در یک کنفرانس بین المللی در باره دین که به همت اتحادیه کنگره جهانی تاریخ ادیان در مرداد و شهریور ماه سال جاری در شهر اِرفورت در آلمان برگزار شد و در آن 1400 مقاله در خصوص جنبه های مختلف دین شناسی ارائه گردید، یکی از جلسات به بررسی فلسفی زبان دین و رابطه آن با صدق اختصاص داده شده بود[2]. در آن جلسه یک فیلسوف زبان دانمارکی به نام لارس آلبینوس[3] در مقاله خود با عنوان "انواع صدق" این مدعا را مطرح ساخت که فهم فلسفی از دین بنیاد خود را به نظریه صدق تطابقی محدود کند بلکه می باید نظریه پراگماتیکی صدق را نیز مد نظر قرار دهد....

علی پایا: اگر همان گونه که گذشت، قران همچون کیهان، کتابی گشوده است سرشار از ایات و نشانه و بینه هایی که به واقعیتی ورای پدیدار ها اشارت دارند، آنگاه مدعای مقاله حاضر آن است که بهترین راه برای بهره گیری از قران کاربرد شیوه ارائه حدس ها و ارزیابی نقادانه خطا ها و نقص های آن است (بخش 2 در بالا). گام نخست در کاربرد موفق این روش، همان گونه که پیشتر توضیح داده شد، عبارت است از داشتن مساله یا چالشی که واقعیت پیش روی ما قرار داده است و راه حل می طلبد. گام بعد عبارت است از تولید یک گمانه به منزله راه حل موقت برای مساله یا چالش مورد بحث. سومین گام ناظر است به ارزیابی نقادانه راه حل پیشنهادی به نیت آشکار ساختن جنبه های ضعف و قوت آن.

علی پایا: هدف این مقاله معرفی رویکرد عقلانیت نقاد به قران پژوهی است.  در بخش نخست معرفی کوتاهی ازاین رویکرد ارائه می شود. در دنبال نکاتی به اختصار و اجمال در باره دیدگاه عقل گرایان نقاد در خصوص دین بازگو می گردد و سپس در بخش سوم یک مجموعه از مفاهیم مرتبط یعنی "قابلیت فشرده شدن به نحو آلگوریتمی"، سیستم های پیچیده"، و "عمق منطقی" معرفی خواهند شد. در چهارمین بخش مقاله و با استفاده از مقدماتی که در بخش های پیشین عرضه شده اند، استدلال خواهد شد قران یک سیستم پیچیده با عمق منطقی زیاد است و پیام آن را به بهترین نحو می توان به مدد رویکرد عقلانیت نقاد فهم و درک کرد....

علی پایا*: فلسفه، لااقل آن گونه که نگارنده آن را فهم می‎کند و در تاملات خویش به کار می‎گیرد، نوعی "بازی زبانی" یا "روشی درمانگر"، یا "فعالیتی نظیر حل جدول کلمات متقاطع"، یا "تکاپویی در خدمت ایضاح ابهامات معنایی" نیست، بلکه کوششی اصیل برای دست و پنجه نرم کردن با مسائل واقعی است که از رهگذر مواجهه با جنبه‎های مختلف واقعیت (خواه واقعیت طبیعی و خواه واقعیت‎های برساخته اجتماعی) پدیدار می‎شوند. این کوشش با نیت دستیابی به راه حل‎های مناسب برای مسائل مورد اشاره به انجام می‎رسد هر چند که کسب موفقیت در این مسیر از پیش تضمین شده نیست.

ما 173 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم