«فَبَشِّرْ عِبَادِ  الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» ( زمر: 17،18)

آرش سلیم: دانشمند گرامی آقای دکتر عبدالکریم سروش،با سلام  و مهر، مایلم در این یادداشت درباره فعل «قَالَ» و اسم مصدر «قَوْل» در آیات قرآن نکته ای را خدمتتان یادآوری کنم که به نظرم می تواند کلید قفل معمای وحی و قرآن باشد!  فعل فرم «قَالَ» از ریشه «ق و ل» با 1618 بار تکرار بیشترین تعداد فعلی است که از یک ریشه در آیات قرآن به کار رفته است- به طوری که حتی فعل «كَانَ» با 1395 بار تکرار در ردیف دوم قرار دارد.

دانشمند گرامی آقای دکتر عبدالکریم سروش!  با سلام و احترام لطفا متن کوتاه زیر را مطالعه بفرمایید و نظر خود را اگر مایل بودید درباره همین متن و بر مبنای آیات سوره یوسف بیان کنید. به نظر می رسد در بحث چند ساله «رویاهای رسولانه» ابتدایی ترین و کلیدی ترین واژه ها یعنی «رویا» و «وحی» در میان انبوهی از مطالب حاشیه ای و به ویژه مطالب عرفانی و ذوقی و کرشمه ای گم شده است.

آرش سلیم: قرآن پژوه گرامی آقای عبدالعلی بازرگان!  پس از سلام نکته ای درباره «متشابهات» در قرآن خدمتتان عرض می کنم که هم به بحث «رویاهای رسولانه» ربط دارد و هم به بحث «تحول قرآن» مرحوم مهدی بازرگان. پاسخ شما و سایر دوستان به این یادداشت می تواند به غنای بحث کمک کند.

آرش سلیم: مراسم حج پیشنهادی قرآن در مجموعه آیات حج:27 تا 37 به روشنی بیان شده است. در مراسم قرآنی، خانه کعبه کانون تمام مناسک حج می باشد که به این سه مناسک محدود شده است: 1) سه روز گردهمایی، همراه با  2) قربانی کردن، و  3) طواف کعبه. تعیین کعبه برای محل قربانی کردن، با آیات مائده: 95 تا 97 نیز قابل اثبات است. چارچوب مراسم حج امروزی اما از آیه بقره:196 برداشت شده است که در این نوشتار نقد می شود. ربط دادن حج پیشنهادی قرآن به «استطاعت» مالی و «واجب» دانستن حج بر مبنای توانایی مالی، مورد دیگری است که دراین نوشتار نقد می شود. گزاره «استطاع اليه سبيلا» در آیه آل عمران:97، درباره توانایی مالی نیست. بلکه تاکید این آیه بر رهایی از ضلالتِ بت پرستی و در نتیجه توفیق جستن راهی به خدا و خانه خدا (در مقایسه با خانه بت ها) می باشد. 

آرش سلیم:  «تعداد» روزه مقرر شده در قرآن سه روز در سال و «زمان» آن ماه رمضان می باشد. به بیان دقیق تر هر فرد مخاطب قرآن که ایمان آورده است باید در فرصتِ بازه زمانی ماه رمضان یک «عده» سه روزه ای را تکمیل کند و یا به عوض روزه داری گزینه «خوراک دادن به مسکین» را انتخاب کند. در برداشت رایج اما «تعداد» روزه با «زمان» روزه داری (بازه یک ماهه رمضان) یکسان فرض شده است. در نتیجه عده سه روزه مقرر شده در قرآن به ده برابر افزایش پیدا کرده است!

ما 159 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم