«فَبَشِّرْ عِبَادِ  الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» ( زمر: 17،18)

نیلوفر -  افشین احمدپور:  با آنکه حلّ مناقشات هزار ساله بر سر معنای آیه ی هفتم سوره ی مبارکه ی طارق اصلی ترین ثمره ی این مقاله است امّا می توان ادّعا کرد که از این مقاله روی هم رفته نتایج زیر به دست می آید:1-بر خلاف تصوّر هزار ساله ی مفسّرین ، مترجمین و اهل لغت ، معنای واژه ی «صُلب» و «ترائب» ستون فقرات و استخوان های سینه نیست بلکه عرب اصیل از این دو واژه برای اشاره به استخوان «خاجی(چلیپایی)» و استخوان «عانه(شرمگاهی)» استفاده می کرده است. 2-این آیه از قرآن با علم مدرن متعارض نیست. ناآگاهی دگراندیشان و اسلام ستیزان از اصول صحیح قرائت و تفسیر متن از یک سو و خطاهای روش شناسی مفسّرین و مترجمین و اهل لغت از سوی دیگر موجب ایجاد این توهّم شده است....

نیلوفر - ابوالحسن حسنی: چندی پیش مقاله‌ای با عنوان «مبانی تئوریکِ داعش در فقهِ سنتی» در فضای مجازی منتشر شد. نویسنده مدعای اساسی‌اش را در این جمله خلاصه کرده است: «این مقاله را درباره مبانی علمی و نظری داعش و انطباق آن با فقهِ سنّتی شیعی نوشتم» و البته هدف وی محکوم کردن فقه سنتی شیعه و فقیهان است. این مقاله نقدی بر روش و ادعاهای آن مقاله است. تمرکز این نقد، به صحت إسنادها و اعتبار تحلیل نویسنده است. متأسفانه ناقد به این نتیجه می‌رسد که نویسنده‌ی مقاله نه در إسناد اقوال رعایت امانت کرده و نه مبنا و روش درستی برای تحلیل انتخاب کرده است.

نیلوفر - کاظم ندائی: با پیشرفت‌های بشری در هر علمی احکام جدید و مستحدثه‌ای به وجود می‌آید و بر عالمان و مجتهدین لازم می آید که در آن مورد به استنباط حکم شرعی بپردازند. یکی از این مسائل مستحدثه بحث تلقیح مصنوعی و رحم اجاره‌ای است , واین حقیر در این رساله فقهیّه به این موضوع پرداخته‌ام و در این کار مبنای فقه خود را به تبعیت از استادناالاعظم مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی صادقی تهرانی قرآن و سنّت قطعیه قرار داده‌ام و از علماء, مجتهدین و صاحبنظران محترم استدعا دارم که نقد و نظرات اصلاحی خود را در این مورد ارائه نمایند.

نیلوفر- افیشن احمدپور: با آنکه سروش ، ملکیان و شبستری از ابعاد گوناگونی با یکدیگر اختلافات مبنایی دارند امّا شاید بتوان با اندکی تسامح ، سروش و شبستری را از منظر هرمنوتیکی در یک سو قرار داد و ملکیان را در سوی دیگر. سروش و شبستری از نقطه نظر هرمنوتیکی تحت تأثیر هرمنوتیک فلسفی اند. محتوای کتبی همچون «قبض و بسط تئوریک شریعت» ، «بسط تجربه ی نبوی» و «هرمنوتیک ، کتاب و سنّت» به خوبی بیانگر این مدّعا است. البته تأثیر چرخش فکری دکتر عبدالکریم سروش بر تحلیل وی از تناقض موجود در آیه ی هفتم سوره ی طارق در نوع خود جالب توجّه است.

نیلوفر- افشین احمدپور: بسیاری از نقدهای وارد شده به مفسّرین عیناً به مترجمین نیز وارد است. در این میان یکی از آسیب های ترجمه ، افزایش گرایش به ترجمه های منظوم است که هیچ خاصیّتی بر آنها مترتّب نیست. به عنوان مثال در ترجمه ی آیه ی مورد بحث در ترجمه های منظوم مورد اشاره ، «ترائب» به علّت ضرورت رعایت وزن به «بطن» ترجمه شده است که تحریف آشکار معنایی است. نکته ی دیگر اشتباه عجیب مرحوم «بهبودی» در ترجمه ی همین واژه به «اضلاع دنده» است.

نیلوفر - افشین احمدپور: آیه ی هفتم سوره ی طارق در زمره ی آیاتی است که از دیرباز معرکه ی آراء مفسّرین قرآن و اهل لغت بوده و علی رغم تلاش های زیادی که تا کنون صورت گرفته ، معنای آن در هاله ای از ابهام باقی مانده است زیرا از یک سو دانش کنونی پزشکی با آنچه که اغلب مفسّرین و مترجمین گفته اند سازگار نیست و از سوی دیگر ترجمه و تفسیر قرآن ضوابطی دارد که اجازه نمی دهد هر روز معنی جدیدی برای آیات در نظر گرفته شود.  این مقاله می کوشد تا علاوه بر بررسی گسترده ی تفاسیر و ترجمه های موجود ، تلاش های صورت گرفته برای رفع تعارض این آیه را با علم مورد نقد قرار دهد.

نیلوفر - افشین احمدپور*: روایات علمی منسوب به اهل بیت علیهم السّلام  در حوزه هایی همچون طب ، تغذیه ، نجوم احکامی ، هیأت ، جانورشناسی و...از دیرباز مورد توجّه علاقه مندان به معارف اهل بیت علیهم السّلام بوده است.  اکثریت قریب به اتّفاق  این روایات از نظر سندی ضعیف و از نظر متنی مشابه روایات موجود در کتب عامه و  متون علمی یونانی ترجمه شده در زمان حاکمیت امویان و عباسیان است.

نیلوفر - مرتضی طباطبایی*: یکی از بازی‎های رایج با خردسالان نوپا، دنبال کردن آنهاست تا فرار کنند و معمولاً این فرار، همراه با فریادهایی بلند است و به سمت یک پناهگاه امن، همچون آغوش مادر یا پدر انجام می‎شود. این نخستین بازیِ کودکانه که بسیار غریزی به نظر می‎رسد و معمولاً بدون آموزش انجام می‎شود، احتمالاً باقی‎مانده‎ای است از دوران پیشاتمدن، که انسان‎ها مجبور بودند برای نجات جان خویش دائماً از چنگال حیوانات وحشی یا انسان‎های قلدر دیگر بگریزند و اکنون، غریزۀ فرار، که مبتنی است بر احساسِ ترس، همچنان در ژن انسان نهفته و نیمه‎فعال است و خود را به گونه‎های دیگری نشان می‎دهد و در چهار پنج سالگی نیز در قالب بازی‎هایی همچون گرگم به هوا و قایم موشک جلوه‎گر می‎شود.

سید محمد نوعی: دکتر حسن محدثی جامعه شناس نقدی بر دیدگاه های تقلیل گرایی استاد ملکیان نوشته اند سپس یکی دیگر از جامعه شناسان و دوست گرامی بنده دکتر مجید حیدری چروده نقدی بر آن نقد نوشتند. از آنجا که بنده مدتها بود منتظر فرصتی و مجالی بودم تا بحث تقلیل گرایی و وجود یا عدم وجود جامعه و سایر پدیدارهای جمعی را دنبال کنم و نیز از مخالفان تقلیل گرایی هستم، چند نکته به ذهنم آمد که برای دوستان عرض می کنم.

کاظم ندائی: اولین انسان شبیه‌سازی شده  دختری با نام ایوا (حوا) در 27 دسامبر 2002 میلادی متولد شد. این خبر توسط بی‌بی‌سی به اقصی نقاط جهان مخابره شد. این واقعیت علمی که برای دانشمندان علم ژنتیک و پزشکی از ارزش بالایی برخوردار است برای محافل علمی حوزوی نیز سؤالاتی را ایجاد نموده است. یکی از سؤالات و مباحث مطرح در مورد شبیه‌سازی، نسب نوزاد شبیه‌سازی شده است و دلیل اهمیت آن هم به خاطر این است که بسیاری از مسائل فقهی و حقوقی، مانند ارث، حضانت، نفقه و محرمیت با آن در ارتباط است.

ما 166 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم