«فَبَشِّرْ عِبَادِ  الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» ( زمر: 17،18)

محمد ایمانی: جواد طباطبایی نخستین کسی است که از آغاز مواجهۀ ما با تمدّن جدید غربی، تصوّری از غرب را در ایران مطرح کرد، که با تمام تصوّرات رایج درباره غرب، اعم از غرب ستیزی، غرب ستایی و برخورد گزینشی با غرب، متفاوت بود. او با تبدیل کردن غرب به ابژۀ تأمّل فلسفی، قوام غرب را، در طرح مدام بحران و داشتن تاریخی از نظریه های انحطاط می دید، و با تأکید بر اینکه فرهنگ ما از تضّاد و تعارض، تحاشی دارد، ویژگی متمایز فرهنگ غرب را، به درستی، خودآگاهی از بحران، و تبدیل کردن بحران به پرسش فلسفی برمی شمُرَد.

قدیر نصری: آنچه می‌توان در تکریم و ایضاح سخن سیدجواد طباطبایی گفت به این قرار است که ایشان حداقل بنا به پنج مولفه اساسی شایان تکریم و تحسین است. نخستین مولفه موثر در تحسین طباطبایی عبارت است از مساله‌شناسی هوشمندانه و لبریز از صرافت و فراست یعنی برجسته‌سازی مفهوم انحطاط آن هم در ساحت اندیشه‌پردازی و فکرشناسی. طباطبایی به صرافت دریافته آنچه در خیال و عمل می‌گذرد، تجلی و تبلور فکر و شناخت ماست و تا زمانی که اندیشه ما نابسامان است، انتظار نظم و ارتقا در ساحت عمل یک دروغ بزرگ است.

اتفاقات پاريس را مي‌توان از آن بزنگاه‌هاي تاريخي‌اي دانست كه نه تب آن به زودي فروكش مي‌كند و نه ديگر جهان قبل از اين اتفاق جهان سابق است. در ايران هم كم و بيش متفكران به اين موضوع پرداخته‌اند. يكي از اين متفكران سيد جواد طباطبايي است كه اخيرا در درسگفتارهايش به اين امر پرداخته است. طباطبايي يكي از عوامل گرايش به داعش در ميان اعراب مهاجر در اروپا را بحران هويتي مي‌داند؛

سید جواد طباطبایی: من هم همچون دكتر موحد معتقدم كه رييس همه فيلسوفان دنيا سقراط است. فلسفيدن نه درباره مسائل بلكه به تعبير دكتر هومن درباره مشكلات با يونان آغاز شد. در ظاهر فلسفه سياست ربطي به منطق و تاريخ منطق ندارد، اما به لحاظ تاريخي اين دو به هم ربط دارند. كساني كه دكتر موحد به عنوان آغازگر فلسفه تحليلي ياد كردند، آغازگر بحث فلسفه سياست هم بودند. از سقراط نوشته‌يي نمانده است، اما درباره افلاطون و ارسطو بحث روشن است.

  اعظم اروميه: «تمام كتاب‌هايم در دست بازنويسي است. برخي نيز براي بار سوم بازنويسي شده‌اند، اين به آن معنا است كه تمام اين كتاب‌ها به آن صورتي كه بوده، برايم مقبول نيستند.»اين قضاوتي است كه دكتر سيد جواد طباطبايي از نوشته‌هاي خود دارد و در جلسه‌اي كه به منظور بررسي سير انديشه‌ورزي او برگزار شده بود،عنوان كرد.

ما 102 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم