«فَبَشِّرْ عِبَادِ  الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» ( زمر: 17،18)

نیلوفر - مصطفی ملکیان: از سال 1379 به بعد پروژه روشنفکری دینی را ‏رها کردم. بزرگ ترین نقدم به روشنفکری دینی ‏این بود که روشنفکری قوامش به عقلانیت است و ‏دینی بودن قوامش به تعبد است و عقلانیت با تعبد ‏سازگار نیست. نوعی پارادوکسیکالیته در مفهوم ‏روشنفکری دینی را ادعا کردم چون می دیدم. لب ‏سخن این است که اگر بخواهیم روشنفکر باشیم باید ‏پاس عقلانیت را بداریم. از زمانی که روشنفکری ‏در آلمان ظهور کرد و هم در سنت روشنفکری ‏فرانسوی و روسی و انگلیسی که سنتهای بزرگ ‏روشنفکری اند وجه اشتراکشان این است که ‏روشنفکر باید پاسدار عقلانیت بشری باشد.

عظيم محمودآبادي – عاطفه شمس:  آيا متخصص اخلاق ممكن است؟ آيا براي زيست اخلاقي اساسا نيازي به متخصص و فردي خبره در حوزه اخلاق وجود دارد؟ اين اصلي‌ترين سوالي بودكه در نشست معرفت‌شناسي اخلاق مطرح شد و سخنرانان آن هر كدام سعي كردند از زاويه نگاه خود به آن پاسخ دهند. مصطفي ملكيان، فيلسوف اخلاق در پاسخ به اين سوال ضمن تاكيد بر اهميت شهودهاي اخلاقي اما آنها را براي زيست اخلاقي كافي ندانست كه به همين علت براي جبران اين كاستي ناگزير از مراجعه به شخصي هستيم كه در اخلاق متخصص و قابل اعتماد باشد.

مصطفی ملکیان: تامس نیگل در این کتاب نقدِ بسیاری معطوف ‌میکند به فیلسوفانِ اخلاقِ قبل از خود اش، و از این لحاظ، این کتاب به جهتِ نقّادی و پرسشگری‌ای که در آن هست موردِ توجّه قرار گرفته ‌است. نیگل خیلی سؤالات در برابرِ فیلسوفانِ اخلاقِ قبل از خود اش ‌میگذارد، برایِ این که نشان دهد که باید سخنِ تازه‌ای در این باب گفت و سخنانی که قبلا گفته شده بوده اند قابلِ‌دفاعِ عقلانی نیستند

در آخرین روز برگزاری کنگره کشوری روانپزشکان در تهران ، مصطفی ملکیان ؛ دین پژوه و پژوهشگر فلسفۀ اخلاق یک سخنرانی با موضوع ” شوق زندگی و میل به خودکشی ” در این کنگره ارائه نمودند که پیشنهاد می‌کنیم به سرفصل ها و چکیدۀ سخنان ایشان توجه بفرمائید. راهکارهای توصیه ‌شده توسط مصطفی ملکیان برای پیشگیری ازبروز فکر خودکشی براساس منابع فلسفی،عارفانه و ادبیات به شرح زیر می باشد :

 مصطفی ملکیان: یکی از مشکلات قیصر در شعرهایش که به آن اشاره می‌کند فاصله گرفتن از کودک درونش است. در واقع این منشا بسیار مهمی است در  دردها و رنج‌های او که علاوه بر درد و رنج مردم ، شخصیت بیرونی او بسیار سالخورده‌تر از درونش بود. این شاعر در اشعار خودش به 18 نیاز کودک درون خودش اشاره می‌کند که قابل توجه است. با این وجود اولین و مهمترین نکته در اشعار قیصر عاشقی است.

استاد مصطفی ملکیان در ابتدای سخنرانی در جمع اعضای خیریه‌ی غدیر در مورد انواع مهر ورزی و محبت به توضیح پرداخت و انواع عشق را به اختصار توضیح داد. وی در ادامه ماهیت “خیریه” را مورد بررسی قرار داد و شش آفت که گریبان‌گیر خیر رسانی های این چنینی و NGO ها است، را به تفصیل بررسی کرد و گفت: در تمام امور خیریه و خیر رسانی این شش آفت وجود دارد و تا به حال نیز، نه در مقام نظر و تئوری و نه در عمل ریشه کن نشده است.

اعتماد - ساجده سلیمی: صبح روز پنجشنبه پانزدهم مهرماه، شصت و پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های كتابفروشی آینده با همراهی بنیاد موقوفات دكتر محمود افشار، نشر كارنامه و مجله بخارا، به دیدار و گفت‌وگو با «دكتر محمد علی موحد» حقوقدان و پژوهشگر ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رونمایی از كتاب «شاهد عهد شباب» كه مجموعه اشعار محمدعلی موحد است اختصاص داشت.

مصطفی ملکیان: در جامعه امروزی، زندگی عاریت آنقدر پیش رفته که داشتن زندگی اصیل نوعی ناهنجاری به شمار می رود در حالی که من باید بر اساس عقل و وجدان اخلاقی خودم زندگی کنم و هر که را خوش آمد خوش آمد و هر که را بد آمد بد آمد. / شمس تبریزی، بی نفاق زیستن را ترکیب زندگی همراه با صداقت و زندگی همراه با اصالت می داند و معنی اش این است که ظاهر و باطن آدمی با یکدیگر منطبق باشد.

محسن آزموده- عاطفه شمس: تفسیرشناسی، علم تفسیر یا هرمنوتیك در سنت اسلامی برخلاف الهیات مسیحی قدمت چندانی ندارد، این در حالی است كه خود تفسیر قرآن چنان كه عالمان و محققان اذعان دارند، از همان عصر نبوت آغاز شده و تا به امروز تداوم داشته است. البته تردیدی نیست كه در لابه‌لای متون و آثار مربوط به میراث غنی تفسیری، اشارات فراوانی به نظریه‌های تفسیری می‌توان یافت، اینكه مفسری به‌طور ضمنی به روش تفسیری خود اشاره كند یا درباره تفسیرپذیری یا تفسیرناپذیری بحث كند و...

مصطفی ملکیان: هر چه خطاهای اخلاقی ما بیشتر شود، دیدمان هم نسبت به جهان هستی تیره و تار می‌شود و نمی‌توانیم شناختی مطابق واقع پیدا کنیم. به زبان دیگر، برای شناخت، توانایی‌های ذهنی کافی نیست. گویا برای اینکه شناخت مطابق واقع پیدا کنیم باید از یک سلسله توانایی‌های روانی و اخلاقی نیز بهره‌مند باشیم که ارسطو از آن با عنوان «فضائل فکری» یاد می‌کند.

عاطفه موسی‌زاده : در یکی از آخرین روزهای خرداد 1395 و پس از مطالعه کتاب «لبه تیغ» اثر سامرست موآم، همراه با اعضای گروه کتابخوانی انجمن فرهنگی افراز دیداری با استاد مصطفی ملکیان داشتیم و پس از اظهارنظر اعضای گروه، وی نیز سخنانی ایراد کرد که در ادامه پیش روی خوانندگان عزیز قرار می‌گیرد.

مصطفی ملکیان: احتمالا براي همگان شگفت‌انگيز خواهد بود كه درباره اقتصاد سخن بگويم، براي خودم هم چندان مطبوع نيست، زيرا من در زمينه اقتصاد متخصص نيستم. اما امري كه باعث شد بپذيرم در اين نشست حضور يابم، نخست اين بود كه از من خواسته شد از منظر تحليل فلسفي و فلسفه تحليلي درباره كتاب سخن بگويم. دوم اينكه مطالعه اين دو جلد كتاب براي من بسيار شعف‌انگيز بود و نه فقط مرا به حوزه اقتصاد علاقه‌مند كرد بلكه با مطالعه اين دو كتاب مشاهده كردم كه نوشتن آثاري از اين مقوله نه فقط در حوزه اقتصاد بلكه ساير حوزه‌ها راهگشاست.

ما 360 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم