«فَبَشِّرْ عِبَادِ  الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» ( زمر: 17،18)

ناصر فکوهی:گفتمان واقع‌گرایانه که «اخلاق‌گرایی» را بر «اراده‌گرایی» ارجح می‌داند، بر این باور است که ترسیم چشم‌اندازهای اتوپیایی و ادعای در دسترس بودن تضمینی آنها با کمترین تلاش، یا حتی با تلاش‌هایی سخت ولی لزوماً ممکن، غیر اخلاقی‌ترین کاری است که یک سیاستمدار می‌تواند انجام دهد. به همین دلیل نیز گفتمان واقع‌گرا ناچار است بیشتر بر تلاش سرسختانه (اما بدون تضمین برای دستیابی به هدف) کنشگران اجتماعی تأکید کند، بدون آنکه امیدی اضافه و خیالین را بر استدلال‌های خود بیفزاید.

آزاده شمس: فکوهی معتقد است تخریب نظام‌های ما به وسیله سودجویان و نوکیسگان اقتصادی و فرهنگی در حال حاضر متوجه نظام‌های رسانه‌ای، آموزش و پرورش، دانشگاهی، سلامت و بهداشت شده است و اثر خود را در رفتارهایی بیمارگونه از رواج لمپنیسم در زبان، توهین و افتراهایی سطحی ولی بی‌پروا گرفته تا خرید و فروش مدارک دانشگاهی و از توهمات نژادپرستانه و ادعاهای بی‌معنا در عرصه اقتصادی گرفته تا بی‌اخلاق‌ترین مبادلات پولی نظیر تجارت بر اعضای‌های بدن‌، گذاشته است.

 طی نشستی که در دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، ناصر فکوهی عضو هیئت علمی گروه انسان‎شناسی این دانشگاه به آسیب‎شناسی پیرامون علل و عوامل توسعه‎نیافتگی در ایران پرداخت. وی در این باب ضمن مرور تاریخی فرایند توسعه در کشور، به بیان مصداق‎های موفق در توسعه در بین کشورهای جهان‌سومی پرداخت که در ادامه مشروح سخنان وی می‎آید.

ناصر فکوهی: اعلام آسیب نیز لزوما و به صورتی خود‌کار به د‌رمان آسیب ارتباطی ند‌ارد‌. هنگامی‌که پزشکی به بیماری بگوید‌ که بیمار است، به‌این معنا نیست که قطعا می‌تواند‌ آن بیماری را مد‌اوا کند‌. همه ما نام بیماری لاعلاج را شنید‌ه‌ایم؛ بیماری‌هایی که اساسا د‌رمانی برای آن‌ها وجود‌ ند‌ارد‌. بنابراین، تکیه به روی آسیب الزاما به این معنا نیست که راه‌حلی برای مد‌اوای آن وجود‌ د‌اشته باشد‌. این مسئله یکی از مشکلاتی است که د‌ر ایران با آن مواجهیم؛ به محض آن‌که نام آسیب‌شناسی به زبان‌ها می‌آید‌، از شما به عنوان جامعه‌شناس می‌خواهند‌ که راه‌حلی برای علاج آن د‌اشته باشید‌.

ما 143 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم