«فَبَشِّرْ عِبَادِ  الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» ( زمر: 17،18)

نیما افراسیابی: اشاره: فیلمِ «فروشنده»، داستانِ زوجی جوان (عماد و رعنا) است، که هر دو  با هم مشغولِ بازی در نمایشِ «مرگ فروشنده» (اثرِ آرتور میلر) می‌باشند. آن‌ها به علتِ خاکبرداریِ غیرمجاز در کنارِ محلِ زندگیشان؛ مجبور به ترک خانه‌ می‌شوند. شبی که رعنا در منزلِ جدید تنهاست، توسط ناشناسی مورد تعرض واقع می‌شود. عماد تصمیم می‌گیرد که به پلیس اطلاع دهد ولی رعنا با او مخالفت می‌کند.عماد قادر به فراموشیِ این حادثه نیست و شخصاً آن را پیگیری می‌کند، و در این فرآیند به لحاظِ درونی دچار تحول شده و به سمتِ از خود بیگانگی و خشونت‌ورزی می‌رود.

نیما افراسیابی: فیلم «ابد و یک روز» (اثرِ سعید روستایی)، داستانِ مصائب و درد و رنج‌هایِ یک خانواده است. از همان اولین سکانس، قاب به قاب، بازنماییِ باورپذیری از تنگدستی‌هایِ این خانواده هشت نفره (مادر و 7 فرزند او) به تصویر کشیده شده است. البته این تنگدستی‌ها فقط اقتصادی نیست، بلکه تنگدستی‌های وجودی و روانی (حسادت، منفعت‌طلبی، زیاده‌خواهی، خودمحوری و ...) نیز در آن موج می‌زند.

 نیما افراسیابی: از اواسط آبان تا اوایلِ دی ماه، نمایشِ «مردی برای تمام فصول» به کارگردانیِ بهمن فرمان‌آرا؛ در تالار وحدت اجرا شد. این نمایش بر اساس نوشته رابرت بولت بوده که سال‌ها پیش نسخه‌یِ سینمایی آن نیز به کارگردانیِ فرد زینه‌مان ساخته شد، و اسکار بهترین فیلمنامۀ اقتباسی را برای رابرت بولت به ارمغان آورد. محور داستان مذکور، بر اساس کشمکشی است که بین هنری هشتم (پادشاه انگلستان) و سِر تامس مور (صدراعظم انگلستان) رخ می‌دهد. 

 نیما افراسیابی: در این مقاله، با عنایت به کارهایِ سه دهه اخیرِ روشنفکرانِ ایرانی، سی و یک دلیل و علتی که با توجه به آن‌ها می‌توان فاصله‌هایِ اجتناب‌پذیرِ بین مردم و روشنفکران را کاهش، و ضریب تأثیرِ مثبتِ روشنفکران را افزایش داد، آورده شده است. برخی از موارد ذکر شده را، شاید از منظری بتوان زیرمجموعه‌ای از چند مورد دیگر دانست، اما من، صورت‌بندیِ سی و یک‌گانه مذکور را مفیدتر از حالت‌هایِ دیگر که متصور بود، تشخیص دادم.

نیما افراسیابی: «در سپهر سپهري»، دكتر دباغ، به دنبال ارائه يك نگرش به هستي است، سوي معنويت گمشده در زندگي روزمره و البته با توجه به زيست‌جهان عالم راززدايي شده كنوني. از اين منظر، به نظر ‌مي‌رسد، او در ارائه نگاه مذكور، موفق بوده است. در اين ميان با نكته‌سنجي قابل توجهي (و البته با نگاهي انتقادي)، به نيكي سپهري يكي از الگوهاي «عرفان مدرن»، جهت پرواز در سپهر يادشده، در نظر گرفته شده است.

ما 171 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم