«فَبَشِّرْ عِبَادِ  الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» ( زمر: 17،18)

تعارضات قرآنی، خرد نوین و بازفهمی قرآن: نگاهی به داستان لوط و ابراهیم در قرآن

هادی حکیم شفایی: تعارضات قرآنی و ناسازگاری برخی آیات با عقل، در چند دهه اخیر، تبدیل به مساله چالش برانگیزی در جوامع اسلامی مدرن شده است. اکثر علمای اسلامی سنتی، همچنان یا با پافشاری بر مواضع سنتی فهم خود، با تفسیر رازآلود قرآن، عقل را تخطئه کرده و آن را نالایق و ناتوان از فهم قرآن می دانند و برخی دیگر از علما نیز، بدون تغییر محسوس در مبانی فکری خویش، به دنبال توجیه این تعارضات هستند؛ توجیهاتی که از پشتوانه استدلالی قدرتمندی برخوردار نیستند. با این وجود، اینگونه تلاش ها نه تنها کمکی به حل مساله نکرده بلکه به تصورِ ناموجه بودن دین، دامن زده است و مخاطبان عصر جدید را به انکار حقانیت دین واداشته است.

گزارشی از مراسم شب های «تفاسیر قرآن مجید»

در مراسم شب‌های «تفاسیر قرآن مجید» که در بنیاد موقوفات افشار برگزار شد، ابتدا علی دهباشی برگزارکننده شب‌های بخارا به معرفی شب‌های قرآن مجید پرداخت و گفت: هفته پیش به تفاسیر عرفانی قرآن مجید پرداختیم. امشب به شب تفاسیر قرآن می‌پردازیم و هفتۀ آینده در چنین روزی به شب ترجمه‌های قرآن مجید و به ترتیب شب کاتبان وحی و ... خواهیم پرداخت.

«تفسیر قرآن» در گذر زمان

مرتضی کریمی‌نیا: ماهیت قرآن کریم در اسلام به‌گونه‌ای است که از همان ابتدا تلاش‌های بسیاری برای فهم و تفسیر آن انجام شد اما چنان این تلاش‌ها متکثر بوده‌اند که گویی همه تلاش‌ تمدن اسلامی بر این بوده که این متن را بفهمد. تفسیر قرآن کریم در دوره معاصر با تفسیر در دوره‌های گذشته بی‌شک تفاوت‌های آشکاری دارد. توجه به تفاوت‌ رویکردهای تفسیری دوران «قدیم» و «جدید» در فهم و درک قرآن کریم اهمیت بسیاری می‌یابد.

روش تأویل قرآن از منظر ابن سینا

احمد علوی:  فرایند تاریخی تکوین آنچه حکمت اسلامى خوانده می‌شود با آثار ابو اسحق کندى در قرن دوم هجرى، فارابى در قرن سوم و اخوان الصفا در قرن چهارم هجرى شکل گرفت. با ظهور ابن سینا در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجرى اما نقطه عطف تازه‌ای در این فرایند رقم خورد.

حق‌الناس چیست؟

محمد نصر اصفهانی: معنای اینکه خدا به انسان کرامت بخشیده است این است که خدا، در تکوین و تشریع اصل کرامت و شرافت انسان را پاس داشته است. در مشیت او بنی‌آدم تا بنی‌آدم است احترام دارد. مطلوب خدا این است که با این موجود شریف همه با احترام برخورد کنند و حقوقش را پاس دارند. از فرشتگان و شیطان خواست که او را احترام و خدمت کنند، طبیعت را به گونه‌ای خلق کرد که رام او باشند و در تشریع نیز از انسان‌ها خواست که خود و هم‌نوعان خویش را حرمت نهند و برای خود و دگران به یک اندازه حق قائل شوند.

تئوری اقتباس قرآن

عباس فضلی*: در این پژوهش به مسأله ی اقتباس قرآن از کتب پیشین توجه شده است و در ابتدا به دیدگاه اجمالی پنج تن از مستشرقان اشاره وسپس به طرح تفصیلی دیدگاه یوسف دره حداد پرداخته ودر نهایت با استفاده از نظرات دانشمندان اسلامی و غربی تمامی دیدگاهها به نقد کشیده می شود.

حجاب در قرآن و تاریخ اسلام / بازفهمی مسئله حجاب در عصر حاضر

هادی حکیم شفایی*:  حجاب یکی از پرمناقشه ترین و مسئله ساز ترین احکام دین در کشورهای اسلامی و بخصوص در ایران بوده است. در بیشتر کشورهای اسلامی حجاب امری عرفی و اختیاری است. بدین معنا که ضمن اینکه عرف مسلمانان حجاب را امری پسندیده می شمارد در عین حال انتخاب با خود زنان است و اجبار قانونی در کار نیست. در مالزی، اندونزی، ترکیه، لبنان، سوریه و ... بسیاری از زنان مسلمان فارغ از فتاوای موجود درباره حجاب بدون حجاب رفت و آمد می کنند.

پدر واقعی حضرت ابراهیم کیست؟ آیا پدرش بت پرست بود؟

مقدمه: اهل سنت معتقدند پدر حضرت ابراهیم(ع) حضرت بت‌پرستی موسوم به آزر بود. از طرفی علمای شیعه برآنند که پدر و مادر و اجداد هیچ یک از پیامبران و از آن جمله پدر حضرت ابراهیم مشرک و بت‌پرست نبوده، بلکه همه آنان موحد و یکتاپرست بودند و نام پدر آن حضرت نیز تارخ بوده است. در كتب عهدین نیز همین نام برای پدر ابراهیم(ع) آمده است.

کلمه بنون و توجهی ضروری

بنام خدا. از ویژگیهای قرآن با توجه به زمان نزول این کتاب آسمانی ایجاز یا خلاصه گویی در قرآن است. یاران پیامبر در زمان نزول , افرادی امی بودند که اکثریت مطلقی از آنها دارای سواد خواندن و نوشتن نبودند و اقلیتی هم که سواد داشتند , تنها در حد خواندن و نوشتن با حروفی که هنوز بدون نقطه و اعراب بود , سوادی در حد ابتدایی داشتند. بنابراین اکثر آنها آیات را حفظ کرده و برای یکدیگر بازگو میکردند تا محفوظ مسلمانان شود. با وجود همین بی سوادی , به دلیل علاقه بسیاری که به آیات قرآن داشتند , عده کثیری از آنان حافظ کل قرآن بودند. و در نهایت صاحب این افتخار جاوید هستند که پیام الهی را به تمام نسلهای بعدی رساندند. به پشتیبانی از همین یاران پیامبر است , که در آیه 9 حجر , خداوند با تاکیدات چند باره , از حفظ شدن این کلام برای آیندگان سخن می گوید.

منشأ قرآن کریم از نظر خاورشناسان چیست؟

عبدالکریم الشبلی: میراث فکری‌ای که استشراق بر جای گذاشته و دشمنان اسلام بر آن متفق هستند، به اصل بدیهی و مسلمی تبدیل شده است که سکوی مطالعات بعدی قرار گرفته است. مفروض بدیهی انگاشته‌شده‌ی این میراث این است که قرآن را محمد نوشته و از معلوماتش در خصوصِ کتاب مقدس در نگارش آن بهره برده است. برخی این کشف شگفت‌انگیز (!؟) را به الیوس شبرنگر سپس به تئودر نولدکه تا برسد به ولیام مویر و فرنس پول و ماکسیم رودنسون نسبت می‌دهند.

«صحف»؛ مطالب و گفت‌وگوهایی درباره متون مقدس

مدیر سایت:  پیشنهاد گشایش بخشی مشخص برای گفت وگو درباره‌ی آیات قرآن و دسته‌بندی مطالب مرتبط با کتاب‌های آسمانی توسط دو نفر از همراهان گرامی وب‌سایت نیلوفر‏، (Mohammad و دریا) ارائه گردید‏؛ وقتی آن پیشنهاد را به اقبال قابل توجه خوانندگان به بحث‌های موردی درباره برخی آیات  قرآنی  ضمیمه کردیم، راه‌اندازی این بخش ضروری نمود؛ بخشی که مطالب و  پرسش‌ها درباره کتاب‌های آسمانی در آن گردهم آید تا شاید کمکی برای محققان و جست‌وجوگران حقيقت به شمار باشد.

آشنایی با تورات



google-site-verification: google7a6d7632a8557852.html