حاشیه‌ای بر نقد صادقی بر آراء ملکیان

 احسان حسینی در یادداشت کوتاهی،  نقد هادی صادقی بر آرای مصطفی ملکیان را دارای اشکالاتی دانسته است. او نوشته است:  1- واقعاً متعجبم این همه توجه به کاستن رنج دیگران در پروژه معنویت وعقلانیت ملکیان موج می زند چگونه به خودخواهی و سود طلبی متهم می شود . ۲- انتظار آقای صادقی از پروژه معنویت و عقلانیت این است که …

 احسان حسینی در یادداشت کوتاهی،  نقد هادی صادقی بر آرای مصطفی ملکیان را دارای اشکالاتی دانسته است. او نوشته است:  1- واقعاً متعجبم این همه توجه به کاستن رنج دیگران در پروژه معنویت وعقلانیت ملکیان موج می زند چگونه به خودخواهی و سود طلبی متهم می شود . ۲- انتظار آقای صادقی از پروژه معنویت و عقلانیت این است که  تمام مشکلات اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی  حل کند!

۳- ناقد، تدین متعقلانه و داشتن برنامه را باسکولاریسم در تعارض و تناقض دیده است . ولی چنین ملازمه ای وجود ندارد . ایمان به خدا می تواند در تمام ابعاد زندگی حضور پر رنگی داشته باشد در عین اعتقاد داشتن به سکولاریسم.

۴-  پیشنهاد مثال قایق سواری خوب است ولی به شرطی که هر کسی بتواند به تمام این قایق ها سرکشی کند و آن ها را با هم مقایسه کند و دیگر سرنشینان قایق ها مانع این کار نشوند و به محض پیاده شدن از قایقی و سوار شدن به قایق دیگر ، او را به جرم ارتداد از پشت با تیر نزنند .

۵-اگر خود فرمانروایی با خدافرمانروایی تفاوتی ندارد دیگر چه جایی برای بت پرستی می ماند.

۶- نتیجه گیری ناقد از اینکه جهان رو به سوى معنویت بیشتر دارد و از پوسته و ظاهر دین دور مى‏شود و به گوهر آن، یعنى اخلاق نزدیک‏تر مى‏گردد، کاملاً غیر منطقی است . رفتن به سوی معنویت و گوهر دین و دور شدن از پوسته و ظاهر دین هیچ ملازمه منطقی با عدم جمع ظاهر و باطن و مغز و پوسته دین ندارد .

۶- ایشان برای پیروان معنویت مشکل نامگذاری دارند . بی دین ، کافر ،ملحد ، شاید این نام ها مشکل را حل کند . این مشکل نامگذاری در قسمتی دیگر از مقاله برای سنتگرایی عقلانی را با وضع اصطلاح  «آیین مسلمانی » حل نموده اند حال سنت گرایی غیر عقلانی را چه بنامیم ؟ آیین نامسلمانی یا . . . .

 

در این ارتباط

+ نقد هادی صادقی بر آرای مصطفی ملکیان

صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: