معرفی آثاری از سیمین صالح

 زینب صالحی : مصطفی ملکیان اندیشمندی نام‌آشنا و ستودنی برای کسانی است که دل‌مشغول عقلانیت و معنویت‌اند. نمی‌توان ملکیان را ستود اما نقش همسرش را در موفقیت‌ها و خدمات علمی او به جامعه ایران نادیده گرفت. سیمین صالح، همسر ایشان، بانویی است بزرگوار که پس از سال‌ها معلمی در رشته زبان انگلیسی، علی‌رغم مشغله‌های فراوان کوشیده است از طریق ترجمه…

 زینب صالحی : مصطفی ملکیان اندیشمندی نام‌آشنا و ستودنی برای کسانی است که دل‌مشغول عقلانیت و معنویت‌اند. نمی‌توان ملکیان را ستود اما نقش همسرش را در موفقیت‌ها و خدمات علمی او به جامعه ایران نادیده گرفت. سیمین صالح، همسر ایشان، بانویی است بزرگوار که پس از سال‌ها معلمی در رشته زبان انگلیسی، علی‌رغم مشغله‌های فراوان کوشیده است از طریق ترجمه آثاری را به مخاطبان عرضه کند.

بسیاری از دوستداران فلسفه و عرفان ایشان را به واسطه ترجمه وی از کتاب حیات معنوی، اثر اِوِلین آندرهیل، عرفان‌پژوه مسیحی، می‌شناسند. اما ایشان غیر از این، چهار کتاب دیگر نیز ترجمه کرده‌اند که منتشر شده و آثاری هم در دست ترجمه دارند. به بهانه روز (یا هفته) معلم و برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشخصات هر پنج اثر ایشان را، همراه با معرفی کوتاهی از هر یک، ذکر می‌کنم تا دوستانی که مایل‌اند این آثار را تهیه کنند.

۱.      حیات معنوی از دیدگاه عرفان مسیحی: حقایق والای معنوی برای زندگی هر روزه، اثر اولین آندرهیل، نشر شور، ۱۳۸۵ (نویسنده در این اثر سه نکته اساسی را مطرح می‌سازد. نخست اینکه حیات معنوی، از لحاظ نظری، لزوماً مقتضی مطالعات و تحقیقات وسیع و عمیق در مسائل مابعدالطبیعی و الاهیاتی نیست؛ دوم اینکه حیات معنوی، از لحاظ عملی، نیز لزوماً محتاج گوشه‌گیری و عزلت‌گزینی و کناره گرفتن از صحنه‌های مختلف زندگی اجتماعی نیست. و سوم اینکه زندگی آدمیان، چه در ساحت فردی و چه در ساحت جمعی، سخت نیازمند معنویت، مجاهدت، و مراقبت است. نویسنده برای توضیح و اثبات مطالب از مطالعات و تحقیقات عرفانی‌پژوهانه، از تحلیل و بینش روان‌شناختی، و نیز از تجارب روحی و معنوی خویش بهره می‌گیرد).

۲. یک پنجره، نشر شور، ۱۳۸۵. (این کتاب مشتمل است بر نوشتارها و جملات قصاری در باب راه و رسم زندگی از شخصیت‌های برجسته‌ای همچون تولستوی، هوراس، مهاتما گاندی، آبراهام لینکن، برتراند راسل و آلبرت آینشتاین)

۳.  امید، رؤیا، گردآورنده: هلن اکسلی، تصویرگر: جوئنا کیدنی، آسمان خیال و نقد قلم، ۱۳۸۹. (این کتاب نیز مجموعه‌ای است از کلمات قصار نویسندگان مشهور جهان همچون پم براون، باربارا لیزیر اشر، امیلی دیکنسن، خلیل جبران، تاگور، هوگو، آلبر کامو و … درباره مضامینی چون امید، اشتیاق، آینده، رؤیا، لذت، بخت و تخیل. ایمان، آرزو، آرامش، شادی و … که مصور و دوزبانه است).

۴. مادر، گردآورنده: هلن اکسلی، تصویرگر: جوئنا کیدنی، آسمان خیال و نقد قلم، ۱۳۸۹ (جملات کوتاهی از نویسندگان مختلف درباره مادر، مهربانی مادر، عشق مادر، سپاسگزاری از مادر و … به صورت مصور و دوزبانه)

۵. لبخند، گردآورنده: هلن اکسلی، تصویرگر: جوئنا کیدنی، آسمان خیال و نقد قلم، ۱۳۸۹ (جملات کوتاهی از نویسندگان مختلف درباره لبخند، تأثیر، ارزش و اهمیت آن، به صورت مصور و دوزبانه)

چهار اثر آخر دوزبانه است و ویراستار هر پنج اثر نیز مصطفی ملکیان است.

صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: