یک ملحد عمیقا دین دار

| عظیم مدهنی میرزاوند | در شرایط حقوق بشری ایی که در آن قرار داریم اگر ملحدی بخواهد حرفی بزند با عواقب خطرناکی روبه رو می شود. و فورا سرش به سنگ کوفته خواهد شد. مثلا حکم ارتداد در جامعه ما مرگ است. یا او را هم ردیف مدفوع نجس می دانند. در چنین شرایطی اگر هم چنین شخصی بخواهد…

| عظیم مدهنی میرزاوند |

در شرایط حقوق بشری ایی که در آن قرار داریم اگر ملحدی بخواهد حرفی بزند با عواقب خطرناکی روبه رو می شود. و فورا سرش به سنگ کوفته خواهد شد. مثلا حکم ارتداد در جامعه ما مرگ است. یا او را هم ردیف مدفوع نجس می دانند. در چنین شرایطی اگر هم چنین شخصی بخواهد سخنی بگوید، احتمالا از زبان سوم شخص استفاده خواهد کرد. این نوشتار می خواهد بگوید، چگونه یک شخص ملحد فرضی می تواند در عین حال عمیقا دین دار و خدا باور باشد. یعنی فرض کنید فردی رفت و تمام براهین اثبات خدا را مطالعه کرد و باز هم حاصلی نیافت و به خدا معتقد نشد. این نوشتار می خواهد بگوید هنوز راهی برای این فرد وجود دارد.

بگذارید از این جا شروع کنم که به نظر نگارنده ی این سطور بزرگ ترین اشکال بحث های تا کنون، پیرامون خدا و وجود او این است که اول شخص مفرد در آن کنار گذاشته شده است. ما همیشه در مورد وجود خدا، همچون یک موجود عینی بحث می کنیم. در حالی که خدا همواره خدای کسی است. اگر ما بتوانیم اثبات کنیم که موجودی بسیار قوی وجود دارد، این بدین معنا نیست که ما خدا را ثابت کرده ایم. زیرا تا کسی این قادر مطلق را نپرستد آن موجود برای کسی خدا نیست.از این رو گمان می برم بحث های پر طول و دراز تاریخ فلسفه برای اثبات خدایی عینی چندان مهم نیست. به عبارت ساده تر چندان مهم نیست که آیا خدا وجود دارد یا خیر. بلکه این مهم است که خدا چه تاثیری روی زندگی من و شما می گذارد.

با این اوصاف هر کس خدایی دارد. آن که همیشه به دنبال پول است، بی خدا نیست. پول پرست است. قدرت پرست، هنر پرست و … را هم می توانیم به این فهرست اضافه کنیم. در واقع هر چیز که در سلسله ارزش های ما جایگاهی بسیار بالا داشته باشد خدای ماست. ما این چیز را برای خود آن چیز می خواهیم. برای مثال کسی پول پرست است که پول را برای خود پول بخواهد. اگر پول را برای چیز دیگری می خواهد باید پرسید آن چیز چیست؟ و آیا آن را هم برای چیز دیگری می خواهد؟ سپس این سلسله را باید تا آن جا ادامه دهیم تا خدا را پیدا کنیم.

برای مثال من شخصا برای خیر اعلی (عمل اخلاقی) ارزش بسیار زیادی قائلم. و جالب این که در اسلام نیز یکی از اسامی خدا خیر است. من شخصا خیر را می پرستم یا لااقل امیدوارم بتوانم بپرستم. حالا اگر شما برای من یک خدای عینی قادر مطلق را نیز ثابت کنید که این خدا جهنم و بهشت دارد. که اگر کسی حرفش را گوش نکند او را در جهنم می اندازد. و دستور می دهد که کارهای غیر اخلاقی بکنی ( مثلا سر بی گناهان را ببری). راستش من تحت تاثیر قرار نمی گیرم. حتی اگر آن خدای قلدر شما را به چشم هم ببینم او را نخواهم پرستید. و بر علیه او طغیان خواهم کرد. این که شما وجود عینی او را ثابت کرده اید دلیل نمی شود که در رابطه با ما خدا باشد.

بنابراین برای پرسش به پاسخ خدا وجود دارد یا خیر باید موضوع مهم دیگری را در نظر بگیریم. موضوعی که تا به حال در نظر گرفته نشده است. و آن موضوع اول شخص است. از این منظر هیچ کس بی خدا نیست، تا ما مجبور باشیم برای او به اثبات خدا بپردازیم.

۳.۵ ۲ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

56 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
دی ۱۱, ۱۳۹۹ ۴:۳۶ ب٫ظ

به کامران در مورد ادعاهای خلاف واقعش در مورد آمریکا بنده آمریکا پرست نیستم و در کامنت قبلی خودم هم نوشتم که آمریکا در بین کشورهای دموکراتیک و آزاد جهان الگوی ایده آلی نیست اما در مورد آمریکا هم ادعاهای خلاف و نادرستی مطرح کردید که باید جواب شما را بدهم . ادعا کردید که نوآم چامسکی جرات ندارد به خط قرمزهای آمریکا نزدیک شود . مگر سیاست های توسعه طلبانه و امپربالیستی آمریکا خط قرمز آمریکا محسوب نمی شود ؟ خط قرمز آمریکا از نظر شما چیست ؟ تاکنون دهها فیلم در خود هالیوود علیه این سیاست های جنگ… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
دی ۵, ۱۳۹۹ ۰:۱۴ ق٫ظ

به کامران در مورد دلیل خلاف واقع و دروغ محکومیت کنراد خواننده فرانسوی در مورد محکومیت ” کنراد ” خواننده رپر فرانسوی برخلاف ادعای خلاف واقع و دروغ شما که البته آن را هم از سایت های دینی در فیس بوک و سایر جاها کپی پیست کردی و کلماتی و جملاتت از جمله این که ” توهین به کوه و سنگ و کشور مجاز نیست اما به پیامبران مجاز است ” را من در آن سایت های دینی مغالطه گر و تحریف گر حقیقت دیدم ، این خواننده فرانسوی به جرم توهین به فرانسه و یا دعوت به هرج و… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
دی ۴, ۱۳۹۹ ۵:۲۴ ق٫ظ

به کامران در مورد ادعاهای خلاف واقع و مغالطه هایش در نقض آزادی در فرانسه و غرب خب همان طور که در کامنت پیشین گفتم آزادی مطلق نیست اما برخلاف ادعاهایت می خواهم به موارد و مثال های مطرح شده خلاف واقع و نتیجه گیری های غلط و باطل و خلاف واقع شما بر مبنای آنها مثل این ادعا که در ایران فقط آزادی ادیان بسیار محدود نیست بلکه همه جا از جمله فرانسه چنین است بپردازم . ادعا و شواهد شما در مورد این که ادیان و از جمله مسلمانان در فرانسه آزاد نیستند که به تبلیغ دین خود… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
دی ۴, ۱۳۹۹ ۳:۵۰ ق٫ظ

به کامران در مطلق نبودن آزادی و مغالطه هایش بر مبنای این مقوله این که نوشتید آزادی در هیچ جایی مطلق نیست ادعایی صحیح است و در واقع نباید هم چنین باشد اما نمی توان به بهانه واهی و غیرواقعی و ناشی از خوی استبدادی و انحصارطلبانه و خود حق پنداری اصل آزادی و حقوق ناشی از آن را نفی کرد. در اعلامیه حقوق بشر هم آزادی مطلق دانسته نشده است که در زیر ماده اش را می آورم . ماده ۲۹ اعلامیه حقوق بشر : هرکس در اعمال و بهره گیری از آزادی های خود فقط تابع محدودیت هایی… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
دی ۴, ۱۳۹۹ ۲:۱۳ ق٫ظ

پاسخ به کامران در مورد ادعاهای مطالب خلاف واقع در مورد آزادی اهل کتاب و ادیان در جامعه اسلامی واقعا که شما انحصارطلبان و استبدادگران دینی چه قدر وقیح هستید که از یک سو می گویید کسی حق ندارد اعتقادات اکثریت مسلمانان را در جامعه اسلامی تخریب کند و به گمراهی بکشاند و در این راه حتی برخورد با برخی مسلمانان و فرق غیر رسمی آنها مثل دراویش را به بهانه این که نسل جوان را گمراه می کند و به انحراف می کشاند را مجاز می دانید و از طرف دیگر ادعای آزادی هم می کنید که بله ما… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۲۰, ۱۳۹۹ ۷:۰۵ ب٫ظ

ادامه به کامران در نقد پاسخش در دفاع از به مصلحت دانستن ترور و کشتن توهین کننده ساب النبی به نفع اسلام و مسلمانان اما برویم سراغ تاکید مجدد شما مبنی بر این که کشتن توهین کننده ساب النبی که آن را به نفع اسلام دانسته که نه تنها چنین نیست که بلکه به ضرر خود اسلام و مسلمین در عصر حاضر است . کشتن توهین کننده ساب النبی همان طور که گفتم نزد افکار عمومی مردم دنیا یک جنایت محسوب می شود و نه فقط مسلمانان که چهره اسلام را تخریب کرده و بهانه به دست دشمنان اسلام می… مطالعه بیشتر»

عظیم مدهنی میرزاوند
عظیم مدهنی میرزاوند
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۲۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۶ ب٫ظ

سلام من فکر می کنم هر گفتار و رفتاری می خواهد پیامی را منتقل کند. مثلا وقتی کسی عصبانی است و داد می زند می خواهد بگوید که خیلی ناراحت شده است. به نظرم در چنین شرایطی خوب است آدمی پیام طرف مقابل را بفهمد. و متوجه شود که چه پیامی را دارد مخابره می کند. به جای این که عکس العمل خصمانه نشان دهد(مثلا کالا را تحریم کند) به نظرم بهتر می رسد که پیام را بگیرد. من نمی خواهم از توهین کردن دفاع کنم. نقد اخلاقی آن به جای خود باقی است. و در یک جامعه آزاد می… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۲۳, ۱۳۹۹ ۲:۰۲ ب٫ظ

نوشته بودید : “کشتن توهین کننده ساب النبی همان طور که گفتم نزد افکار عمومی مردم دنیا یک جنایت محسوب می شود و نه فقط مسلمانان که چهره اسلام را تخریب کرده و بهانه به دست دشمنان اسلام می دهد” اولاً که این ادعای شما است که مجازات کردن کسی که به اعتقادات مردم توهین می کند در نزد جهانیان یک جنایت است و من بعید می دانم که این ادعای شما درست باشد ، بلکه بنده فکر می کنم درست برعکس ادعای شما ، آن چیزی که در نزد مردم دنیا ناپسند است توهین کردن به اعتقادات دومیلیارد مسلمان… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۲۰, ۱۳۹۹ ۴:۲۴ ب٫ظ

به کامران در پاسخ مجددش در دفاع وقیحانه و سست از جنایت کشتن و ترور توهین کننده به پیامبر و به مصلحت دانستن آن به نفع اسلام و مسلمین خوشم می آید که با این همه استدلال در جنایت بودن کشتن دیگران ولو به خاطر توهین و دلایل قوی و منطقی از خود مسلمانان که به گفت و گوی مجازی آقایان سرباز روح الله رضوی و همازاده ابیانه مبنی بر این که اقدام بیش از آن که به نفع اسلام و مسلمانان باشد به ضرر خود مسلمانان و دین اسلام تمام می شود آوردم هم چنان در مقابل پذیرش حق… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۲۳, ۱۳۹۹ ۱:۵۹ ب٫ظ

نوشته بودید :” پس از چند روز بدون آن که حرف جدید و استدلال تازه ای داشته باشید همان ادعاهای سابق را در چند خط کوتاه پس از کامنت مفصل من تکرار می کنید” اولاً که من به دلیل مشغله هایی که دارم نمی توانم ، بلافاصله پاسخ کامنت های شما را بدهم بلکه ممکن است چند روز و یا حتی یک هفته طول بکشد که من وقت آزاد پیدا کنم و بیکار شوم و احساس خستگی هم نداشته باشم تا بتوانم پاسخ شما را بدهم بنابراین این که بعد از چند روز جواب می دهم دلیلش این مواردی بود… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۵:۲۹ ب٫ظ

ادامه به ادعای خلاف واقع و مضحک کامران در مورد آزادی اهل کتاب در تبلیغ دین خود در مورد ادعای آزاد بودن اهل کتاب برای تبلیغ دینشان در ایران نیز ادعای شما نادرست و خلاف واقع است . مطابق فقه سنتی اسلامی اهل کتاب فقط حق برگزاری مراسم مذهبی را داشته و حق تبلیغ دین خود بر علیه و ضرر اسلام را ندارند . در ایران هم آن سایت ها و کتاب هایی که اهل کتاب و یا اهل سنت دارند برای خودشان و معرفی آموزه ها و باورهای خودشان به پیروانشان است نه تبلیغ دین خودشان بر علیه اسلام… مطالعه بیشتر»

عظیم مدهنی میرزاوند
عظیم مدهنی میرزاوند
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۸:۳۵ ب٫ظ

آیا این تلقی از آزادی که آقای کامران می فرماید به مفهوم کانتی اخلاقی هم هست؟

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
جواب به  عظیم مدهنی میرزاوند
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۴ ب٫ظ

با سلام به شما جناب میرزاوند جناب میرزاوند این آزادی که تئولوژیک اندیشان و سنت زدگان متعصب و محافظه کار از آن دم می زنند اصلا آزادی نیست چرا که آزادی در قیاس با مخالف معنی پیدا می کند نه موافقین و خودی ها . این که موافقین و خودی ها آزادی داشته باشند که هنری نیست . پس نمی توان ادعای آنها در مورد آزادی را پذیرفت و آزادی مورد نظر این آقایان نه آزادی اسلامی و دینی که در واقع استبداد دینی و اسلامی است و به کاربردن لفظ آزادی اسلامی از سر تقیه و توریه و ناچاری… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۲۲, ۱۳۹۹ ۰:۱۴ ق٫ظ

نوشته بودید : ” مطابق فقه سنتی اسلامی اهل کتاب فقط حق برگزاری مراسم مذهبی را داشته و حق تبلیغ دین خود بر علیه و ضرر اسلام را ندارند ” بسیار خوب من هم نگفتم کسی حق دارد تبلیغ دین را به صورتی انجام دهد که بخواهد به اسلام ضرر برساند ، و از آنجایی که دین رسمی کشور اسلام است ، بنابراین اگر عده ای در کشور بخواهند به صورت سازمان یافته عمل بکنند و مقصودشان این باشد که ، مسلمان ها را از دین خودشان برگردانند یا دین اسلام را تخریب کنند این خلاف قانون اساسی کشور است… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۱۷, ۱۳۹۹ ۳:۲۳ ب٫ظ

به مغالطات کامران در مورد مقوله آزادی این که اسلام دین سیاسی و اجتماعی است من منکر نشدم که پای آن را وسط کشیده اید . اما به معنی این نیست که هر حکم و دستور آن که غیر عقلانی و ظالمانه و غیرقابل اجرا است در زمان ما پیاده کرده و به صورت قانون در بیاید . قرار بود من بحث را به سمت مصادیق احکام و ارزش ها و دستورات اخلاقی که در دوران کنونی غیر اخلاقی و غیر عادلانه و ضد ارزش است و به تعبیر آقای علیرضا موثق تبدیل به جهل و ظلم زمانه شده است… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۲۱, ۱۳۹۹ ۰:۰۵ ق٫ظ

نوشته بودید: ” ادعاهای شما هم در مورد این که غرب چند صد سال است که به این مفاهیم دست یافته است اما در اسلام هزار و چهارصدسال پیش مطرح شده است یک جوک خنده دار و مضحک است ” اتفاقاً بر خلاف نظر شما ، اسلام برای آزادی بشر آمد، هم آزادی از قید و بند فشار دستگاه‌های مستبد و ظالم بر طبقات گوناگون انسان و ایجاد حکومت عادلانه برای بشر، و هم آزادی از اندیشه‌ها و تصوّرات و اوهام حاکم بر زندگی انسان ، چنانچه در آیه صد و پنجاه و هفت سوره اعراف ، قرآن یکی از… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۱۵, ۱۳۹۹ ۴:۱۰ ب٫ظ

پاسخ به کامران در دفاع وقیحانه اش از جناینت ترور توهین کنندگان به مقدسات واقعا جای تاسف است که کسانی مثل شما در قرن بیست و یکم پیدا می شوند که هم چنان با کمال وقاحت و دریدگی و افتخار دفاع می کنید که بله ما برای دفاع از دین و مقدساتمان توهین کنندگان را می کشیم تا در دل آنان رعب و وحشت اندازیم . وقتی به عقبه تفکر و استدلال ها و جهان بینی وحشتناک متعصبانی مثل شما نگاه کنیم می فهمیم که دلیل پیدایش گروههای تروریستی افراطی امثال داعش و بوکوحرام در جهان اسلام چیست . درست… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۱۹, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۴ ب٫ظ

نوشته بودید: ” وقتی به عقبه تفکر و استدلال ها و جهان بینی وحشتناک متعصبانی مثل شما نگاه کنیم می فهمیم که دلیل پیدایش گروههای تروریستی افراطی امثال داعش و بوکوحرام در جهان اسلام چیست ” در رابطه با این موضوع ، در کتاب گزینه های دشوار که نویسنده آن هیلاری کلینتون می باشد نوشته شده داعش را خودمان با هدف تجزیه خاورمیانه ساختیم، بنابراین وقتی خود هیلاری کلینتون می گوید داعش را ساختیم تا منطقه را تجزیه کنیم ، می توان نتیجه گرفت که این ساده‌انگاری و سطحی‌نگری و خود فریبی شما است که فکر می کنید فلسفه وجودی… مطالعه بیشتر»

عظیم مدهنی میرزاوند
عظیم مدهنی میرزاوند
جواب به  کامران
آذر ۲۱, ۱۳۹۹ ۰:۲۵ ق٫ظ

سلام من نمی دانم این چطور مسلمانی است که شما دارید. نه روحیه حق طلبی و تحقیق بی طرفانه در اصول دین دارید. نه حتی راست گو هستید! متاسفانه مطلبی ک پیرامون داعش و آمریکا فرمودید خلاف واقع و مصداق بارز دروغ گویی است. خبر اصلی ب شرح ذیل است: جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ | ۰:۱۶ ایران آمریکا بررسی ادعای تشکیل داعش توسط هیلاری کلینتون؛ ادعای مشترک ترامپ و اصولگرایان ایران ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ اشتراک در Facebook اشتراک در Twitter اشتراک در Telegram Share via Email Print this page کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا در کنار حامد کرزای، رئیس جمهور… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۱۵, ۱۳۹۹ ۳:۲۹ ق٫ظ

به کامران در مورد بحث مقوله ارتداد پاسخ های من عمدتا همان بود که قبلا دادم و از طرفی بین من و شما یک ناهم زبانی و شکاف عمیقی است که با استدلال پر نمی شود . شما و امثال شما مقوله و واقعیت آزادی را که به تعبیر دکتر بیژن عبدالکریمی از مقومات عالم کنونی است نه یک مسئله پلیسی – امنیتی و ناشی از شبیخون فرهنگی نپذیرفته و اگر طرفدار استبداد سیاسی نبوده و یا چندان نباشید اما طرفدار استبداد دینی و حاکمیت آن بر جامعه هستید . ادعای شما این است که دین اکثریت جامعه اسلامی را… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۱۶, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۲ ب٫ظ

نوشته بودید: ” دین امری اگزیستانسیاس و وجودی و شخصی است ” اگر منظورتان از اگزیستانسیاس همان اگزیستانسیالیسم است ، که هیچ ربطی به دین ندارد اگر هم منظور دیگری داشتید که آن را واضح تر بیان بفرمایید ، اما اینکه دین تبدیل به یک امر شخصی شود یکی از رویاهای دست نیافتنی ملحدان است ، و انگیزه شان این است که دین را از صحنه اجتماع حذف کنند تا برای الحاد و بی دینی مزاحمتی نداشته باشد ، اما پس از انقلاب اسلامی این اندیشه و هواداران آن منزوی شدند ، اسلامی که از صحنه ی اجتماع حذف شود… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۱۴, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۵ ب٫ظ

با سلام به شما کامران و مقدمه در مورد پاسخ های شما در مورد پاسخ های شما باید مقدمتا بگویم که بخشی هم چنان غیرقابل قبول و مبتنی برهمان جهان بینی پوسیده و سنت زده و تئولوژیک ناکارآمد و غیرقابل دفاع است مثل دفاعتان از مقابله با ارتداد و استبداد دینی و عدم به رسمیت شناختن آزادی عقیده و مذهب که در دوران مدرن و جهان بینی مبتنی بر آن و پیدایش ارزش هایی مثل حقوق بشر و دموکراسی در میان حتی بخش قابل توجهی از مسلمانان جایی ندارد . اما بخشی دیگر قابل تامل و منطقی است . مثلا… مطالعه بیشتر»

مرادی
مرادی
آذر ۱۲, ۱۳۹۹ ۸:۳۵ ب٫ظ

جناب محمد آزادی طلب درمورد این ادعا که میگویید: “…بلکه مطابق عرف زمانه خود در دنیای پیشامدرن که بردگی را امری عقلانی و عادلانه و موجه می دانستند بر آن مهر تایید و امضا کرده است…” آیه یا آیاتی را شاهد بیاورید …. وجود موضوعات در فقه تاییدی بر صحت آن مطالب در قرآن نیست….میتوان تصور کرد و کاملا ممکن است که فقه در درون خود تلاش قدرتمندان و مال پرستان قبل و بعد از رحلت پیامبر را در لفافه آیات و روایات برای برگرداندن مناسبات جاهلی را داشته باشد: وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۱۲, ۱۳۹۹ ۴:۲۸ ب٫ظ

به کامران در مورد ادعای مضحک و خلاف واقع ضد برده داری بودن دین اسلام ادعای خلاف واقع و غیرتاریخی شما این بود که اسلام از سر ناچاری مجبور به قبول برده داری شده است اما با زمینه چینی های خود سبب برچیده شدن برده داری در دنیا شده اما چون من مغرض هستم به این واقعیت اشاره ای نمی کنم . اول آن که اگر واقعا این چنین بود پس چرا با پیدایش مدرنیته در غرب بود که برده داری در آن جا و سپس کل جهان از جمله جهان اسلام برچیده شد اما در جهان اسلام و همین… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۱۴, ۱۳۹۹ ۴:۱۱ ب٫ظ

نوشته بودید که : ” با پیدایش مدرنیته در غرب بود که برده داری در آن جا و سپس کل جهان از جمله جهان اسلام برچیده شد ” در جواب این شبهه ی شما باید بگویم : بر خلاف ادّعای حضرت عالی اکنون نیز در بسیاری از خانه های اعیانی غرب ، بردگان مخفی وجود دارند ، که عمدتاً از آفریقا و آسیا دزدیده شده و به کشورهای غربی قاچاق می شوند ، که چندین بار نیز خبر آن در رسانه های دنیا پخش شده است . ثانیاً غرب نه تنها برده داری را الغا نکرده بلکه هنوز هم منادی… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
جواب به  کامران
آذر ۱۵, ۱۳۹۹ ۳:۲۳ ق٫ظ

به کامران در مورد بی اهمیت جلوه دادن الغای بردگی در غرب خب در یک کامنتی همان طور که گفتم می خواستم به مقوله برده داری و همین طور دیدگاه اصلاح شده من که برخلاف قبل که اسلام را دین گسترش دهنده برده داری دانسته بودم بپردازم که این کامنت مغرضانه شما را دیده که لازم است به آن پاسخ دهم . در مورد برده داری های مختلف که گفتید و همین طور استعمار و استثمار غرب که قلم فرسایی کردید بحث من نیست ضمن این که اسلام به بهانه و حکمی که در قرآن آمده است یعنی همان مقوله… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۱۱, ۱۳۹۹ ۱:۳۵ ب٫ظ

به کامران در ادامه نقد مجازات ارتداد ادعا کردید که تبلیغ ارتداد امنیت فکری جامعه را به هم می زند و مجازات مرتد مجازات یک مجرم است . در پاسخ باید گفت دین یک مقوله وجودی و اگزیستانسیال است و به شما مستبدان دینی ربطی ندارد و مهم نیست که مردم پیرو چه دین و مسلکی هستند و یا خواهند شد . هر کس که پیرو دینی یا بی دینی شده است طبعا دین و بی دینی خود را حق می پندارد و رسالت خود می داند که آن را تبلیغ و دین مستقر را نقد و رد کند .… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۱۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹ ب٫ظ

نوشته بودید که : ” هر کس که پیرو دینی یا بی دینی شده است طبعا دین و بی دینی خود را حق می پندارد و رسالت خود می داند که آن را تبلیغ و دین مستقر را نقد و رد کند” هیچ مانعی ندارد هرکسی که دین خود را حق می داند می تواند آن دین را تبلیغ کند و مراسم مذهبی اش را به جای آورد ، در کشور ما ایران هم همین گونه است ، اما مشکل کسانی هستند که می خواهند بی دینی یا دین ساختگی خود را ترویج کنند ،ولی این کار در کشور ما… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۱۱, ۱۳۹۹ ۰:۲۱ ق٫ظ

به کامران در نقد دفاع از مجازات ارتداد و حاکمیت استبداد دینی پاسخ های شما در دفاع از مجازات ارتداد گذشته از تاسف آمیز بودنش بیانگر خوی استبدادی شما متعصبان و سنت زدگان است . دموکراسی یکی از پایه هایش همین حقوق بشر است . یعنی به تعبیر استاد محمد مجتهد شبستری نظامی می تواند دموکراتیک باشد که حقوق بشر را بپذیرد . شما از یک سو ادعا می کنید که اکثریت مردم ایران و یا جامعه ای که مسلمان هستند پس باید به باورهای اکثریت احترام گذاشت و از طرفی ادعا می کنید که من نگفتم حقوق اقلیت را… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۱۳, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۱ ب٫ظ

نوشته بودید که : ” پاسخ های شما در دفاع از مجازات ارتداد گذشته از تاسف آمیز بودنش بیانگر خوی استبدادی شما متعصبان و سنت زدگان است ” ضمن اینکه من در کامنت های قبلی ام هم گفته بودم که مرتد بودن به هیچ عنوان مجازات اعدام ندارد بلکه انسان ها آزادند که هردینی که می خواهند را داشته باشند اسلام هم دین رحمت و رافت و مهربانی است و هم دین عقل و تامل و بینش ، از نظر جهان بینی اسلامی همه انسان ها از آزادی، اختیار و قدرت بر تصمیم گیری برخوردارند. خودشان سرنوشت خویش را رقم… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۱۰, ۱۳۹۹ ۸:۵۲ ب٫ظ

به کامران در مورد مقوله تاریخیت نه مثل این که شما یا واقعا کم اطلاع هستید و یا به عنوان یک سنت گرای متعصب باورتان شده است که می توانید با این استدلال های سست و پاسخ دادن به تک تک جملات من از این تفکرات پوسیده و مبتنی بر جهان بینی خطرناکی که از دل آن مجوز ترور بیرون می آید دفاع کنید . پس من مجبورم وارد مصادیق شوم تا معلوم شود که چرا این باورها نه فقط قابل دفاع نیست که بزرگترین ضربه را به اسلام و دین می زند . اما قبل از آن باید به… مطالعه بیشتر»

آذر دخت
آذر دخت
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۱۰, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۸ ب٫ظ

با سلام اجازه میدهید من کم سواد هم یه کم شکر بخورم . ببینید این که چرا برده داری ملغی نشده ، عرض کنم که در آمریکا که برده داری لغو شد خوب ، بدتر که شد چرا که تا قبل از آن برده لا اقل اتاقکی در ته باغ ارباب داشت و دو وعده غذا ، تصور کنید همان برده با دست خالی آزاد شد و حالا ارباب با حقوق بخور و نمیر به عنوان کارگر او را استخدام کرد ، آه چه ظلم ها که کار فرما در حق کار گر بد بخت نکردند و مبارزات کار گری… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۱۲, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۳ ب٫ظ

در ابتدا عرض کنم که شما مطالب گنگ و مبهم و همینطور کلی و پراکنده ی زیادی را نوشته اید که امکان پاسخگویی به همه ی آنها نیست من فقط مواردی را که مهم به نظر می رسند را پاسخ می دهم . نوشته بودید که : ” اسلام گسترش دهنده و تثبیت کننده بردگی شده است ” خب این یک تهمت خیلی بزرگیه که دارید به اسلام می زنید ، همانطور که خدمتتون عرض کردم اسلام دین آزادی و آزادگیه ، و برای برچیدن بردگی ، برنامه زمانبندی شده ای ارائه داد و علته اینکه به صورت دفعی به… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۱۰, ۱۳۹۹ ۵:۲۳ ب٫ظ

مقدمه به کامران خب اول به این بحث می پردازم و بعد به ادعاها و تلقی غلط غیرواقعی و غیر تاریخی که همه ارزش ها فرازمانی و فرازمانی بوده هست و سپس به نقد دفاعیات شما از ارتداد و در کامنت دیگری به مقوله برده داری در اسلام و نقد ادعاهای خنده دار و خلاف واقع شما در مورد این که اسلام خودش اسباب جمع شدن برده داری شده است با سند و دلیل از خود فقه می پردازم که نه تنها چنین نبوده است بلکه عملا در بین ادیان باعث گسترش و تثبیت برده داری شده است و در… مطالعه بیشتر»

مرادی
مرادی
آذر ۹, ۱۳۹۹ ۸:۲۶ ب٫ظ

جناب محمد آزادی طلب برای فهم صحیح قرآن بهتر است با روش مورد اشاره و تایید خود قرآن عمل گردد…اگر جنابعالی روش برداشت خود را اعلام کنید معلوم میشود مشکل کجاست… بنظر ما روش برداشت از قرآن رعایت اتصال آیات هر سوره و رعایت کلیت قرآن در یک عبارت کوتاه “اتصال قول” است: وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ ﴿۵۱﴾ قصص درباره این آیه که اشاره به جمع انگشتان انسان (در پاسخ به کسانیکه منکر جسم یابی مجدد هستند) در حیات آخرت میکند: أَیَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ ﴿۳﴾ قیامت بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَنْ نُسَوِّیَ بَنَانَهُ ﴿۴﴾ قیامت باید عرض… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۹, ۱۳۹۹ ۴:۱۸ ب٫ظ

به کامران در مورد خدا در مورد خدا حتی اگر ما پیرو یکی از ادیان باشیم باید رویکرد فرامتنی داشته باشیم چون خدای ادیان از جمله اسلام یک خدای تاریخی است که در یک بستر تاریخی – اسطوره ای در دوران خاص شکل گرفته اند و نمی توان آن را خدای واقعی در نفس الامر و حقیقت دانست . فرقی هم در این زمیته میان بین مسیحیت تحریف شده با اسلام و قرآن به عنوان وحی الهی نازل شده از خدای یگانه نیست . چون اسلام و قرآن هم در همین بستر تاریخی – اسطوره ای شکل گرفته است .… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۱۰, ۱۳۹۹ ۲:۰۹ ب٫ظ

نوشته اید که : ” آنتونی فلو پس از عمری الحاد و خداناباوری به عنوان یکی از رهبران برجسته جهان که خداباور شد ” بسیار خوب علت خداباور شدن آنتونی فلو چی بود؟ وقتی ازش سوال کردن که به چه علت شما خداباور شدید می دونید چی جواب داد؟؟ یکی از دلایلی که مطرح کردن کشفیات جدید در دی ان ای بود ، بنابراین اینکه من به شما می گفتم که پیشرفت علم ، باعث افزایش خداباوری شده دلیله واضحش آقای آنتونی فلو هست که دلایل علمی می آره برای اثبات وجود خدا . پس پیشرفت علم علته خداباور شدنه… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۸, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۸ ب٫ظ

ادامه در نقد ادعاهای کامران در مورد مجازات ارتداد ادعا کردید که شخص مرتد می تواند عقاید خود را مخفی کند و یک نومسلمان مرتد شده هم می تواند اسلام خود را پنهان کند بنابراین مشکلی برایش پیش نمی آید . منظور شما همان تقیه کردن است . اما در پاسخ به شما باید گفت گذشته از دشواری این وضعیت برای شخص در موارد زیادی چنین امکانی برای دینداران مرتد وجود ندارد . دلیلش این است که برخلاف بی دینان چه خداناباور ملحد چه خداباور مثل دئیست ها ، ادیان عبادات و مناسکی و احکامی داشته که یک شخص دیندار… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۱۰, ۱۳۹۹ ۲:۰۸ ب٫ظ

نوشته بودید که چرا احکام اسلامی مثل اعدام مرتد را در بسیاری از موارد اجرا نمی کنند ” خب جواب شما اینه که این برمی گرده به شناخت ناقص شما از حکم ارتداد ، همانطور که قبلاً هم گفتم هر مرتدی را اعدام نمی کنند و اجرای این حکم شرایط خودش را دارد و از طرفی حرف شما اگر درست باشد و حکم مرتد در کشور به درستی اجرا نشود این برمی گرده به کوتاهی کردن حکومت این ربطی به علمای اسلام نداره ، علمای اسلام که حکم مرتد را نادرست ندانسته اند تا الان .نوشته بودید که: “چیزی که… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۸, ۱۳۹۹ ۶:۵۳ ب٫ظ

به کامران در نقد مجازات ارتداد و منطقی بودن کشتن مرتدین آشکار در ابتدا باید گفت واقعا جای تاسف است که در قرن حاظر عده ای آن هم با وقاحت از کشتن دگراندیشان و منتقدان ادیان و دین ستیزان می خواهند دفاع کنند و در عمل با این دفاعیات به جنایاتی مثل کشتن معلم فرانسوی نشان دهنده کاریکاتور پیامبر اسلام دامن می زنند و گسترش می دهند . اگر این اقدامات به نام دین که ریشه در فقه سنتی و احکامی که در دوران ما جایی ندارد که باید نقد کرد عقلانی و قابل دفاع بود پس چرا خود مسلمانان… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
آذر ۸, ۱۳۹۹ ۴:۲۶ ب٫ظ

پاسخ به کامران متاسفانه با این کامنت و ادعاهای مطرح شده در آن نشان دادید که شما سنت زدگان و تئولوژیک اندیشان الفبای عقلانیت و تعصب و واقعیات تاریخ را نمی دانید . با این نظرات و منطق معلوم می شود که چرا در جهان اسلام گروههای بنیادگرای خشونت طلبی هم چون داعش می توانند به وجود آیند و چرا جهان اسلام و مسلمانان هم چنان گرفتار جهل و عقب ماندگی به خصوص در عرصه فکر و اندیشه و استبداد به خصوص استبداد فکر و اندیشه هستند و در میان آنها هم چنان بساط تکفیر و کشتن مرتدین و دگراندیشان… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۹, ۱۳۹۹ ۹:۰۵ ب٫ظ

آقای آزادی طلب ، بنده واقعاً از این همه دریدگی و گستاخی تعجب می کنم و چقدر تاسف آوره که با این همه دلایل منطقی و عقلانی که آورده ام ولی کوچکترین اثری در شما ندارد و واقعاً راست گفته اند که میخ آهنین نرود در سنگ ، جالب است آنچنان تاکید دارید که در قرن حاضرچرا از حکم اعدام برای مرتد دفاع می کنید ، که انگار مسلمانان به دلیل اینکه قرن حاضر آمده دیگر حق دفاع از اعتقادات خود را ندارند ، و امثال شما می توانند در امنیت کامل به اعتقادات مسلمانان توهین کنند و دین مسلمانان… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
آبان ۲۹, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۸ ب٫ظ

دوست عزیز . وجود خدا اصلاً نیازی به اثبات ندارد چون هر آدم عاقلی می داند که خدا وجود دارد و در حال حاضر تقریباً تمام مردم جهان وجود خدا را باور دارند مگر یه تعداد خیلی کمی که به خاطر ناراحتی های روحی و روانی که دارند می گویند خدا وجود ندارد که این هم به خاطر مشکل روحی و روانی شان است ، براهین اثبات خدا هم به نظر من برای کافران گفته نشده بلکه برای خداپرستان گفته شده است که شاید دوست داشته باشند استدلال عقلی هم بلد باشند این براهین اثبات وجود خدا برای خداپرستان گفته… مطالعه بیشتر»

عظیم مدهنی میرزاوند
عظیم مدهنی میرزاوند
جواب به  کامران
آبان ۳۰, ۱۳۹۹ ۷:۰۸ ب٫ظ

با سلام و احترام. من آن بخشی از نظر شما را که ارزش پاسخ گفتن دارد، پاسخ می دهم. شما مانند بسیاری دیگر تعریف تان از خدا ، خالق ماست. در حالی که من تعریف دیگری از خدا ارائه داده ام. خدا آن چیزی است که پرستیده می شود. یا آن چیزی است که باید پرستیده شود. به هر حال این ها اختلاف در تعریف است. و چندان مهم نیست. اما کسی که تعریفش از خدا خالق است باید برهانی برای وجود او ارائه دهد. اما اگر بتواند برهانی برای وجود او ارائه کند یا آن طور که فرموده اید،… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  عظیم مدهنی میرزاوند
آبان ۳۰, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۲ ب٫ظ

درود بر شما به نظرم این چیزی که شما می گویید فرار از حقیقت است ، که دوست داشته باشیم خدا را بپرستیم ولی منظورمان از خدا ، خالق نباشد ، همین که شما دوست داری خدا را بپرستی ، وجود خالق را اثبات می کند ، مگر اینکه بخواهی از سر لجبازی بگویید که این علاقه ی به پرستیدن خدا ، دلیلش این نیست که خالق ما همچنین علاقه ای را یا شاید از دید شما همچنین نیازی را در ما گذاشته باشد بلکه دلیله دیگری دارد ، که این لجبازی ها نتیجه اش می شود مدل استدلال کردن… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
جواب به  کامران
آبان ۳۰, ۱۳۹۹ ۹:۰۶ ب٫ظ

اقای کامران این چه ادعای بیربطی است که شما عنوان میکنید ؟ اثبات خدا برای خداپرستان است ؟برای کافران لزومی ندارد ؟ این دین را از خودتان دراوردید ؟ نکند شما پیامبر جدیدی هستید که ما بیخبریم ؟ دین واسلام وقران در سرزمین کفر و بت پرستی امد دلایلی که قران برای اثبات خدا بیان میکند از خلقت انسان وشتر و طبیعت و…. همه وهمه برای بت پرستان وکفار ومشرکین است قران تلاش میکند ادله بیاورد که خدایی هست واین خدا فرزند ندارد وشریک ندارد و… پس اینها همه کشک است ؟! چرا گمان میکنید که فردیکه مرتد شده به… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  حجت جانان
آذر ۱, ۱۳۹۹ ۰:۰۲ ق٫ظ

ادعای من به هیچ عنوان بی ربط نبوده ،این طرز فکره شما هست که بی ربطه ، اثبات خدا برای بشری که امروزه این همه از لحاظ فکری رشد کرده ،از نظر من هیچ ضرورتی نداره ، در مورد این اینکه دین من چی هست به خودم مربوطه ، اینکه پیامبر هستم یا نیستم باز هم به خودم مربوطه ، دلایلی که قرآن برای اثبات خدا آورده از این جهت هست که ، تاثیر آیات برای انسان ها در زمان های مختلف می تواند متفاوت باشد برای بشری که در زمان پیامبر اکرم زندگی می کرد ، آیات قران می… مطالعه بیشتر»

مرادی
مرادی
جواب به  کامران
آذر ۱, ۱۳۹۹ ۸:۰۷ ب٫ظ

جناب کامران بر اساس کدام آیات میفرمایید کسی که علنا اعلام کند که از دین برگشته است باید کشته شود؟ از آیه ذیل : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ ﴿۵۴﴾ المائده تا آیات ذیل : لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ ﴿۸﴾ إِنَّمَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَأَخْرَجُوکُمْ مِنْ… مطالعه بیشتر»

مرادی
مرادی
جواب به  مرادی
آذر ۱, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۶ ب٫ظ

با عرض پوزش باید عبارت : “ایجاد شک و تردید در جمع آوری قرآن تحت کنترل الهی و بهانه نزول تدریجی و متفرق قرآن کار روحانیت مغرض و مزدور هر فرقه شده است….تعجب نکنید….” به عبارت ذیل تصحیح گردد : “ایجاد شک و تردید در جمع آوری قرآن تحت کنترل الهی به بهانه نزول تدریجی و متفرق قرآن کار روحانیت مغرض و مزدور هر فرقه شده است….تعجب نکنید….” متفرق دیدن آیات قرآن خصوصا در بعضی سور و در بعضی مواضع حساس فرقه گرایی ها را ایجاد کرده است… قرآن متفرق موجود بی روحی است که مستمسک مغرضان قرار میگیرد…. اتصال… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  مرادی
آذر ۲, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۶ ب٫ظ

سلام جناب مرادی عزیز . اگر دقت فرموده باشید در رابطه با این که قرآن چه نظری درباره مرتد ارائه داده است ،بنده هیچ اظهار نظری نکردم ، بلکه آن چیزی که به نظر خودم منطقی رسید را بیان کردم ، مخالفت کردن با دین و اعتقادات دیگران، از نظر من اشکالی ندارد حتی شخص مخالف می تواند دلیل مخالفتش را با دین و اعتقادات دیگران ، اعلام بکند ، ولی توهین کردن و تخریب کردن دین و اعتقادات دیگران با هیچ عقل سالمی جور در نمی یاد و افراد دین دار می توانند آن شخص را مجازات کنند البته… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
جواب به  کامران
آذر ۷, ۱۳۹۹ ۳:۵۰ ق٫ظ

به عنوان یک مسلمان نواندیش قائل به اصلاح طلبی دینی باید بگویم تا امثال متعصبانی با یک چنین جهان بینی و تفکرات پوسیده و ضد انسانی مثل شما هستند که آب به آسیاب اسلام ستیزان و دین ستیزان می ریزید آنها نیاز به تبلیغ چندانی علیه دین و اسلام ندارند . اول آن که شما به خداناباوران توهین کردی و همه آنها رادارای مشکلات روحی دانستی ؟ این ادعای شما از کجا آمده است ؟ یعنی اکثریت فلاسفه و دانشمندان جهان که خداناباور و یا در وجود خداشک دارند مشکل روانی دارند ؟ دوم در مورد نجس دانستن کفار اظهار… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
جواب به  کامران
آذر ۷, ۱۳۹۹ ۴:۰۳ ق٫ظ

در مورد ارتداد و این که اگر کسی مرتد شد و آن را علنی کرد یعنی می خواهد به دین حمله کند پس دینداران حق دارند وی را بکشند باید گفت که ما در دوران پبشامدرن و قرون وسطا زندگی نمی کنیم بلکه در دوران مدرن که حقوق بشر و دموکراسی و نساهل و تسامح به عنوان ارزش های بشری شناخته شده است زندگی می کنیم . اگر بنا به تفکرات مثل شما باشد که تاکنون هم چنان باید بساط دادگاه تفتیش عقاید و کشتن مرتدین و تکفیر مثل اروپای دوران قرون وسطی و یا اعدام امثال سهروری ها و… مطالعه بیشتر»

محمد آزادی طلب
محمد آزادی طلب
جواب به  کامران
آذر ۷, ۱۳۹۹ ۴:۳۷ ق٫ظ

ادامه به کامران ادعا کردید که آیات قرآن برای بشر زمان نزول خدا را اثبات می کرده است اما برای بشر جدید که نیاز به اثبات خدا ندارد باعث افزایش ایمان به خدا می شود . متاسفانه ادعاهای شما همه غلط وبی اساس و نشان می دهد که شما اصلا واقعیات دنیای ما و زمان گذشته را نمی دانید . اول آن که در قرآن هیچ آیه ای در اثبات خدا نیامده است بلکه دو سه مورد در اثبات یگانگی خدا و بقیه دخالت وی در اداره جهان است . زمان نزول قرآن نه فقط مشرکین عربستان بلکه اکثر مردم… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  محمد آزادی طلب
آذر ۸, ۱۳۹۹ ۱:۴۰ ق٫ظ

اینطور که به نظر می رسد شما می خواهید با استفاده از کلمات زیبایی مثل نواندیشی و اصلاح طلبی به تحریف واقعیات بپردازید و همچنین با مسلمان معرفی کردن خود یک سنگر پوشالی برای خودت درست کردی تا بتوانی از درون آن سنگر بهتر به ترویج افکار سطحی و آبکی خود بپردازی به نظرم بهتر این بود که از سنگر پوشالی خود بیرون می آمدی و با مخفی نکردن الحاد خود ، افکارت را بهتر بیان می کردی ،اول از هرچیزی باید عرض کنم که متاسفانه تعدادی از افراد هستند که مثل شما هستند که پایبندی به عقل ومنطق را… مطالعه بیشتر»

عظیم مدهنی میرزاوند
عظیم مدهنی میرزاوند
جواب به  کامران
آذر ۱۲, ۱۳۹۹ ۸:۱۴ ب٫ظ

آقای کامران سلام از جانب یک برادر دینی چند نصیحت به شما می کنم. نخست این که تحقیق و تفحص در اصول دین واجب است. و چشم و گوش بسته اصول دین را نپذیرید. چون از شما پذیرفته نخواهد بود. من نوعی جزم و جمود و بستگی افق دید در پیام های شما می بینم. بنابراین پیشنهاد می کنم ، دیدگاه خود را وسیع تر کنید. دوم این که از تکفیر برادران مسلمان خود جدا خودداری کنید. این ها را از سر دوستی و برادری عرض کردم امیدوارم موجبات ناراحاتی شما را فراهم نکرده باشم. در ابتدای پیام به رسم… مطالعه بیشتر»

کامران
کامران
جواب به  عظیم مدهنی میرزاوند
آذر ۱۲, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۵ ب٫ظ

برادر دینی . درود بر شما . فعلاً مشغول به جناب آزادی طلب هستم ، بعد از اتمامه ایشان اگر دوست داشتید در خدمت شما خواهم بود در ضمن بنده تکفیر نکردم شما متوجه مطالبه بنده نشدید ، سپاس

56
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx