بی نفاق زیستن از منظر شمس تبریزی

مصطفی ملکیان: در جامعه امروزی، زندگی عاریت آنقدر پیش رفته که داشتن زندگی اصیل نوعی ناهنجاری به شمار می رود در حالی که من باید بر اساس عقل و وجدان اخلاقی خودم زندگی کنم و هر که را خوش آمد خوش آمد و هر که را بد آمد بد آمد. / شمس تبریزی، بی نفاق زیستن را ترکیب زندگی همراه…

مصطفی ملکیان: در جامعه امروزی، زندگی عاریت آنقدر پیش رفته که داشتن زندگی اصیل نوعی ناهنجاری به شمار می رود در حالی که من باید بر اساس عقل و وجدان اخلاقی خودم زندگی کنم و هر که را خوش آمد خوش آمد و هر که را بد آمد بد آمد. / شمس تبریزی، بی نفاق زیستن را ترکیب زندگی همراه با صداقت و زندگی همراه با اصالت می داند و معنی اش این است که ظاهر و باطن آدمی با یکدیگر منطبق باشد.

 

مصطفی ملکیان روز سه شنبه در کنگره بین المللی شمس الحق تبریزی که در سالن فرمانداری خوی برگزار شد، با اشاره به سبک زندگی صادقانه شمس تبریزی افزود: وی زندگی همراه با صداقت و اصالت را به بی نفاق زیستن تعبیر می کرد. استاد ملکیان با بیان اینکه زندگی بدون ریا همواره مورد تاکید مذاهب و ادیان بوده است، اظهار کرد: اگر باورها، احساسات، خواسته ها، گفتار و کردار ما با همدیگر هماهنگ و سازگار باشند، زندگی متوازنی خواهیم داشت که همان زندگی صادقانه است.

استاد مصطفی ملکیان با تبیین “بی نفاق زیستن از منظر شمس تبریزی” گفت: یکی از محبوب ترین فضلیت های اخلاقی جامعه امروزی ما، یکی از آموزه های شمس تبریزی است که این فضیلت به صورت شگفت انگیزی در جامعه ما کم شده است و عنوان آن عبارت است از بی نفاق زیستن.

ملکیان، صداقت را از جمله فضیلت هایی معرفی کرد که از قدیم مورد تاکید کلیه ادیان و مذاهب بوده است و تصریح کرد: اگر ۵ ساحت باورهای ما، احساسات ما، خواسته های ما، گفتار و کردار ما با همدیگر هماهنگ و سازگار باشند، انسان می تواند زندگی متوازن داشته باشد که از وجود این توازن، به عنوان فضیلت صداقت یاد می شود. وی، اصالت و داشتن زندگی اصیل را فضیلت دوم روزگار ما اعلام کرد و افزود: به نظر اگزیستانسیالیست این فضیلت رکن اخلاقی زیست است.

این استاد عرفان، ادامه داد: زندگی اصیل یعنی من بر اساس فهم و تشخیص خودم عمل کنم نه بر اساس تقلید و القا پذیری های اجتماعی و نه بر اساس تبعیت از گذشتگان، و بفهمم اینکه فهم و تشخیص من، من را به کجا می رساند و در هر حال هم مسئولیت آن را هم بپذیرم.

وی افزود: در جامعه امروزی، زندگی عاریت آنقدر پیش رفته که داشتن زندگی اصیل نوعی ناهنجاری به شمار می رود در حالی که من باید بر اساس عقل و وجدان اخلاقی خودم زندگی کنم و هر که را خوش آمد خوش آمد و هر که را بد آمد بد آمد.

ملکیان، استفاده از علم و تفکر و فهم و تجربه دیگران را هم رد نکرد و گفت: در بین اینها هم فقط باید مواردی را انتخاب کرد که مورد تائید عقل و وجدان خود آدمی باشد.

وی ادامه داد: شمس تبریزی، بی نفاق زیستن را ترکیب زندگی همراه با صداقت و زندگی همراه با اصالت می داند و معنی اش این است که ظاهر و باطن آدمی با یکدیگر منطبق باشد.

 

منابع:‌ایرنا و کانال شمس‌تبریزی

 

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

6 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
Nima
Nima
مهر ۱۸, ۱۳۹۵ ۱۱:۲۵ ق٫ظ

[quote name=”سیمین”][quote name=”Nima”][quote name=”سیمین”] ……………………….. منظور جناب ملکیان، اخلاق شخصی و خصوصی و سلیقه ای هستش نه قانون بیرونی. یعنی بعد از تفریق قانون از اخلاق، باقیمانده میشود اختیاری و درونی. مثل انتخاب رنگ و نوع ماشین که ربطی به قوانین رانندگی ندارد.[/quote] سوال از آقای نیما: ۱- آیا شما رنگ و نوع ماشین را بر اساس [b]وجدان اخلاقی [/b]انتخاب می کنید؟؟۲- آیا اصولا رنگ و نوع ماشین، مفاهیمی[b] اخلاقی [/b]هستند؟ فرضا اگر ماشین رنگ قرمز انتخاب کنیم هنجار شکنی کردیم و ماشین رنگ سبز انتخاب کنیم هنجار شکنی نکردیم و بی نفاق زیسته ایم؟؟[/quote] اخلاق مثل یک دسر تجملی،… مطالعه بیشتر»

سیمین
سیمین
مهر ۱۷, ۱۳۹۵ ۹:۳۵ ق٫ظ

[quote name=”Nima”][quote name=”سیمین”]

……………
…………..

منظور جناب ملکیان، اخلاق شخصی و خصوصی و سلیقه ای هستش نه قانون بیرونی. یعنی بعد از تفریق قانون از اخلاق، باقیمانده میشود اختیاری و درونی. مثل انتخاب رنگ و نوع ماشین که ربطی به قوانین رانندگی ندارد.[/quote]

سوال از آقای نیما:
۱- آیا شما رنگ و نوع ماشین را بر اساس [b]وجدان اخلاقی [/b]انتخاب می کنید؟؟
۲- آیا اصولا رنگ و نوع ماشین، مفاهیمی[b] اخلاقی [/b]هستند؟ فرضا اگر ماشین رنگ قرمز انتخاب کنیم هنجار شکنی کردیم و ماشین رنگ سبز انتخاب کنیم هنجار شکنی نکردیم و بی نفاق زیسته ایم؟؟

سیمین
سیمین
مهر ۱۷, ۱۳۹۵ ۹:۱۹ ق٫ظ

[quote name=”رامین”]
….. عجب فرمایشی دارید سیمین خانم!
برفرض اگر در یک جامعه ایی مثل ایران کنونی ما زیر پا گذاشتن قوانین رانندگی به صورت یک هنجار دربیاد که درآمده همگی باید به خاطر گردن نهادن به هنجارها بی قانونی کنیم؟؟؟!!! بعد سنگ رو سنگش از کجا بیاریم؟؟؟؟[/quote]

ببخشید،گویا شما مفهوم “هنجار” را نمی دانید که عقیده دارید زیر پا گذاشتن قوانین رانندگی در ایران،به صورت یک “هنجار” درآمده است. خواهش می کنم اگر میخواهید بحث را پی گیریم، هنجار را از دید خودتان تعریف بفرمایید تا ببینیم چه اندازه با تعریف جامعه شناسان مطابقت دارد.

Nima
Nima
مهر ۱۴, ۱۳۹۵ ۹:۳۸ ب٫ظ

[quote name=”سیمین”]همان گونه که موج بخشی از سطح متلاطم اقیانوس است و به خودیِ خود وجود ندارد،من هم نمی توانم برای خودم زندگی کنم،بلکه باید همواره بخشی از رویدادهای پیرامونم باشم .“آلبرت شوایتزر” تعریفی که استاد ملکیان از زندگی اصیل دارد، البته که نوعی ناهنجاری به شمار می رود. اگر هر کسی بر اساس عقل و وجدان اخلاقی خودش زندگی کند و هر که را خوش آمد خوش آمد و هر که را بد آمد بد آمد،سنگ روی سنگ بند نمی شود. چون عقل و وجدان اخلاقی هر کس با دیگری فرق دارد. اگر بناست در [b]اجتماع[/b] زندگی کنیم، باید… مطالعه بیشتر»

رامین
رامین
مهر ۱۴, ۱۳۹۵ ۶:۵۹ ق٫ظ

[quote name=”سیمین”]همان گونه که موج بخشی از سطح متلاطم اقیانوس است و به خودیِ خود وجود ندارد،من هم نمی توانم برای خودم زندگی کنم،بلکه باید همواره بخشی از رویدادهای پیرامونم باشم .“آلبرت شوایتزر” تعریفی که استاد ملکیان از زندگی اصیل دارد، البته که نوعی ناهنجاری به شمار می رود. اگر هر کسی بر اساس عقل و وجدان اخلاقی خودش زندگی کند و هر که را خوش آمد خوش آمد و هر که را بد آمد بد آمد،سنگ روی سنگ بند نمی شود. چون عقل و وجدان اخلاقی هر کس با دیگری فرق دارد. اگر بناست در [b]اجتماع[/b] زندگی کنیم، باید… مطالعه بیشتر»

سیمین
سیمین
مهر ۹, ۱۳۹۵ ۱۱:۳۶ ق٫ظ

همان گونه که موج بخشی از سطح متلاطم اقیانوس است و به خودیِ خود وجود ندارد،من هم نمی توانم برای خودم زندگی کنم،بلکه باید همواره بخشی از رویدادهای پیرامونم باشم .“آلبرت شوایتزر” تعریفی که استاد ملکیان از زندگی اصیل دارد، البته که نوعی ناهنجاری به شمار می رود. اگر هر کسی بر اساس عقل و وجدان اخلاقی خودش زندگی کند و هر که را خوش آمد خوش آمد و هر که را بد آمد بد آمد،سنگ روی سنگ بند نمی شود. چون عقل و وجدان اخلاقی هر کس با دیگری فرق دارد. اگر بناست در [b]اجتماع[/b] زندگی کنیم، باید به… مطالعه بیشتر»

6
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx