«صحف»؛ مطالب و گفت‌وگوهایی درباره متون مقدس

مدیر سایت:  پیشنهاد گشایش بخشی مشخص برای گفت وگو درباره‌ی آیات قرآن و دسته‌بندی مطالب مرتبط با کتاب‌های آسمانی توسط دو نفر از همراهان گرامی وب‌سایت نیلوفر‏، (Mohammad و دریا) ارائه گردید‏؛ وقتی آن پیشنهاد را به اقبال قابل توجه خوانندگان به بحث‌های موردی درباره برخی آیات  قرآنی  ضمیمه کردیم، راه‌اندازی این بخش ضروری نمود؛ بخشی که مطالب و  پرسش‌ها…

مدیر سایت:  پیشنهاد گشایش بخشی مشخص برای گفت وگو درباره‌ی آیات قرآن و دسته‌بندی مطالب مرتبط با کتاب‌های آسمانی توسط دو نفر از همراهان گرامی وب‌سایت نیلوفر‏، (Mohammad و دریا) ارائه گردید‏؛ وقتی آن پیشنهاد را به اقبال قابل توجه خوانندگان به بحث‌های موردی درباره برخی آیات  قرآنی  ضمیمه کردیم، راه‌اندازی این بخش ضروری نمود؛ بخشی که مطالب و  پرسش‌ها درباره کتاب‌های آسمانی در آن گردهم آید تا شاید کمکی برای محققان و جست‌وجوگران حقیقت به شمار باشد.

 

امید است با عنایت و همراهی اساتید و دانشوران ارجمند، در بخش «صحف» مطالبی به نگارش و انتشار  درآید و پرسش‌ها و تأملاتی مطرح شود که  بتواند خوانندگان را به فهمی درست‌تر از جایگاه و مضمون کتاب‌های آسمانی  نزدیک‌ سازد.

در آغاز گشایش این بخش از او  که فرمود «نحن اقرب الیه من حبل الورید»، اشارتی خواستم؛ سخنی، نویدی، انذاری. مصحف شریف را گشودم. این آیات از سوره‌ی مبارکه کهف در پیش چشم آمد:

 

 «  الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَهُ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا ﴿۴۶﴾

مال و پسران زیور زندگى دنیایند و نیکیهاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر امید [نیز] بهتر است (۴۶)

وَیَوْمَ نُسَیِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَهً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا ﴿۴۷﴾

و [یاد کن] روزى را که کوهها را به حرکت درمى‏آوریم و زمین را آشکار [و صاف] مى‏بینى و آنان را گرد مى‏آوریم و هیچ یک را فرو گذار نمى‏کنیم (۴۷)

وَعُرِضُوا عَلَى رَبِّکَ صَفًّا لَّقَدْ جِئْتُمُونَا کَمَا خَلَقْنَاکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ بَلْ زَعَمْتُمْ أَلَّن نَّجْعَلَ لَکُم مَّوْعِدًا ﴿۴۸﴾

و ایشان به صف بر پروردگارت عرضه مى‏شوند [و به آنها مى‏فرماید] به راستى همان گونه که نخستین بار شما را آفریدیم [باز] به سوى ما آمدید بلکه پنداشتید هرگز براى شما موعدى مقرر قرار نخواهیم داد (۴۸)

وَوُضِعَ الْکِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِینَ مُشْفِقِینَ مِمَّا فِیهِ وَیَقُولُونَ یَا وَیْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْکِتَابِ لَا یُغَادِرُ صَغِیرَهً وَلَا کَبِیرَهً إِلَّا أَحْصَاهَا وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا وَلَا یَظْلِمُ رَبُّکَ أَحَدًا ﴿۴۹﴾

و کارنامه [عمل شما در میان] نهاده مى‏شود آنگاه بزهکاران را از آنچه در آن است بیمناک مى‏بینى و مى‏گویند اى واى بر ما این چه نامه‏اى است که هیچ [کار] کوچک و بزرگى را فرو نگذاشته جز اینکه همه را به حساب آورده است و آنچه را انجام داده‏اند حاضر یابند و پروردگار تو به هیچ کس ستم روا نمى‏دارد (۴۹)

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاء مِن دُونِی وَهُمْ لَکُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلًا ﴿۵۰﴾

و [یاد کن] هنگامى را که به فرشتگان گفتیم آدم را سجده کنید پس [همه] جز ابلیس سجده کردند که از [گروه] جن بود و از فرمان پروردگارش سرپیچید آیا [با این حال] او و نسلش را به جاى من دوستان خود مى‏گیرید و حال آنکه آنها دشمن شمایند و چه بد جانشینانى براى ستمگرانند (۵۰)

مَا أَشْهَدتُّهُمْ خَلْقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَا خَلْقَ أَنفُسِهِمْ وَمَا کُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا ﴿۵۱﴾

[من] آنان را نه در آفرینش آسمانها و زمین به شهادت طلبیدم و نه در آفرینش خودشان و من آن نیستم که گمراهگران را همکار خود بگیرم (۵۱)

وَیَوْمَ یَقُولُ نَادُوا شُرَکَائِیَ الَّذِینَ زَعَمْتُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ یَسْتَجِیبُوا لَهُمْ وَجَعَلْنَا بَیْنَهُم مَّوْبِقًا ﴿۵۲﴾

و [یاد کن] روزى را که [خدا] مى‏گوید آنهایى را که شریکان من پنداشتید ندا دهید پس آنها را بخوانند و[لى] اجابتشان نکنند و ما میان آنان ورطه‏اى قرار دهیم (۵۲)

وَرَأَى الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّوا أَنَّهُم مُّوَاقِعُوهَا وَلَمْ یَجِدُوا عَنْهَا مَصْرِفًا ﴿۵۳﴾

و گناهکاران آتش [دوزخ] را مى‏بینند و درمى‏یابند که در آن خواهند افتاد و از آن راه گریزى نیابند (۵۳)

وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِی هَذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِن کُلِّ مَثَلٍ وَکَانَ الْإِنسَانُ أَکْثَرَ شَیْءٍ جَدَلًا ﴿۵۴﴾

و به راستى در این قرآن براى مردم از هر گونه مثلى آوردیم و[لى] انسان بیش از هر چیز سر جدال دارد (۵۴)

وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن یُؤْمِنُوا إِذْ جَاءهُمُ الْهُدَى وَیَسْتَغْفِرُوا رَبَّهُمْ إِلَّا أَن تَأْتِیَهُمْ سُنَّهُ الْأَوَّلِینَ أَوْ یَأْتِیَهُمُ الْعَذَابُ قُبُلًا ﴿۵۵﴾

و چیزى مانع مردم نشد از اینکه وقتى هدایت به سویشان آمد ایمان بیاورند و از پروردگارشان آمرزش بخواهند جز اینکه [مستحق شوند] تا سنت [خدا در مورد عذاب] پیشینیان در باره آنان [نیز] به کار رود یا عذاب رویارویشان بیاید (۵۵) »

*****

 

 مطالب و پرسش‌ها و موضوعات خود را برای درج در این بخش می‌توانید از طریق ایمیل info@neeloofar.org یا بخش تماس ارسال نمایید.

 

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

guest
3 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
عباس
عباس
دی 10, 1394 12:43 ب.ظ

با سلام و تشکر از پیشنهادات بحث بسیار ارزشمندی است اگر درست پیگیری و بر رسی شود دور از حب و بغض و دوستی و دشمنی و تعصب و یکطرفه نگری ولی گفته مطلب اخر اقا محمد بجاست فرصت را به اتی نیاندازید پاسخ فرمائید ایا نمیشود جائی مشخص کرد که گرد همائی باشد برای بررسی اندیشه ها و برداشها از ادیان تا هر انسانی دینش را خودش انتخاب کند نه بدین پدرانشان که قران نهی فرموده گرایش پیدا کنند یا اجباری بپذیرند با سپاس

دریا
دریا
دی 10, 1394 10:17 ق.ظ

بنام خدابا سپاس از سایت محترم نیلوفر در راه اندازی این بخش که در آن موضوعات قرآنی در مباحث اساتید و دوستان نیلوفری بررسی شده و ضمن آموزشی برای جویندگان حقیقت همچون نگارنده این متن , حداقل آنکه مصحف کریم که شامل مجموع کلیه صحف پیش از خود است و حاوی مطالبی است که به صورت وحی بر پیامبران پیشین نیز نازل شده است , از مهجوریت خارج شود. که آیه ۳۰ فرقان شکایت از کلیه مسلمینی است که این قرآن را مهجور سازند.در آیه ۶۳ نحل خداوند باری تعالی به نام جلاله خود سوگند می خورد که اقوام ,… مطالعه بیشتر»

mohammad
mohammad
دی 10, 1394 3:11 ق.ظ

با تشکر فراوان و ویژه از مدیریت سایت برای راه اندازی این بخش. از آنجایی که مطالعه کتب مقدس حیطه وسیعی را در بر می گیرد اولین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که افراد بگویند که چگونه در این کتابها مطلبی را تخقیق می کنند. مثلا من برای اینکه کلمه ای را در قرآن سرچ کنم از نرم افزار قرآن حکیم مهندس عبدالعلی بازرگان استفاده می کنم. استفاده از نرم افزارها نه تنها کمک می کند که کل مواردی که در آن یک کلمه بکار رفته سریعا برایم معلوم شود بلکه کمک می کند که با رفرنس… مطالعه بیشتر»

فهرست
3
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx
()
x