کلمه بنون و توجهی ضروری

بنام خدا. از ویژگیهای قرآن با توجه به زمان نزول این کتاب آسمانی ایجاز یا خلاصه گویی در قرآن است. یاران پیامبر در زمان نزول , افرادی امی بودند که اکثریت مطلقی از آنها دارای سواد خواندن و نوشتن نبودند و اقلیتی هم که سواد داشتند , تنها در حد خواندن و نوشتن با حروفی که هنوز بدون نقطه و…

بنام خدا. از ویژگیهای قرآن با توجه به زمان نزول این کتاب آسمانی ایجاز یا خلاصه گویی در قرآن است. یاران پیامبر در زمان نزول , افرادی امی بودند که اکثریت مطلقی از آنها دارای سواد خواندن و نوشتن نبودند و اقلیتی هم که سواد داشتند , تنها در حد خواندن و نوشتن با حروفی که هنوز بدون نقطه و اعراب بود , سوادی در حد ابتدایی داشتند. بنابراین اکثر آنها آیات را حفظ کرده و برای یکدیگر بازگو میکردند تا محفوظ مسلمانان شود. با وجود همین بی سوادی , به دلیل علاقه بسیاری که به آیات قرآن داشتند , عده کثیری از آنان حافظ کل قرآن بودند. و در نهایت صاحب این افتخار جاوید هستند که پیام الهی را به تمام نسلهای بعدی رساندند. به پشتیبانی از همین یاران پیامبر است , که در آیه ۹ حجر , خداوند با تاکیدات چند باره , از حفظ شدن این کلام برای آیندگان سخن می گوید.

تصور میکنم , با توجه به این وضعیت در اجتماع آن روز مسلمانان , کلام الهی در خلاصه ترین شکل ممکن به پیامبر گرامی اسلام نازل شده است. و به همین دلیل است که در جای جای قرآن تاکید بر تفکر و تعقل در این کتاب بی نظیر شده است. برای مثال در آیه ۱۷ غاشیه , به اندیشیدن در خلقت شتر سفارش میشود. یک تفکر عقلانی بایستی متوجه این امر شود که در اینجا منظور تنها شتر نیست و تاکیدی بر اندیشیدن و تحقیق در خصوص کلیه حیوانات و حتی موجودات دیگر است. در حقیقت آیه ای است برای سفارش به علم زیست شناسی. در آیات بعدی همین سوره میتوان به سفارش به علوم نجوم و زمین شناسی نیز پی برد. و به عنوان نکته ای در پرانتز اینکه چه تعداد از فقهای فریقین به مفاد این آیات از سوره غاشیه , طی ۱۴ قرن گذشته توجه کرده و به آن عمل کرده اند , سوالی است که حدس پاسخ آن زیاد دشوار نیست. از مطلب اصلی دور نشوم که برای درد سیزده قرن بی سوادی و عقب افتادگی جوامع اسلامی , با وجود کتابی همچون قرآن که سراسر آن مملو از سفارش به علم است , باید روضه ها خوانده شود و نوحه ها سر داده شود که بسیار جای اشک ریختن دارد.

از دیگر موارد خلاصه گویی و ایجاز قرآن استفاده از کلمات مردان , پسران و برادران و حذف کلمات زنان , دختران و خواهران در آیات است که تفکری عاقلانه به راحتی متوجه این امر میشود. در آیه ۱۰ حجرات بدون شک از عبارت ” مومنان برادران هم هستند ” به سادگی میتوان فهمید که زنان نیز شامل این عبارت شده و اگر مومنان مذکر برادران هم هستند مومنان مونث نیز خواهران هم هستند. در آیه ۲۲۰ بقره که در مورد یتیمان میفرماید ” در زندگی کنار آنها چون برادران شما هستند ” بدون شک یتیمان مونثی هم هستند که حکم خواهران را پیدا میکنند. در آیه ۳۷ نساء ” مردانى که نه تجارت و نه داد و ستدى آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و دادن زکات به خود مشغول نمی‏دارد ” زنان را نیز شامل میشود. و این چنین عباراتی در کتاب کریم بسیار است. بنابراین در آیات این بخش از صحف , در آیه ۴۶ کهف در کلمه بنون , واژه بنات را هم میتوان برداشت کرد. با تشکر.

 

نویسنده: دریا

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
mohammad
mohammad
دی ۱۱, ۱۳۹۴ ۳:۰۴ ق٫ظ

اولا در مورد مردانه سخن گفتن قرآن من با شما هم عقیده هستم که می گویید این خطابی به همه انسانها اعم از زن یا مرد دارد و این مساله به درازای تاریخ است که خیلی حرفها که الان به نظر مردانه بوده در واقع خطاب به هر دو جنس است. مثلا در انگلیسی می گوییم man و منظورمان بشریت است یا human being که باز در آن man وجود دارد و البته منظور باز هم هر دو جنس است این دو مورد هم اکنون در دنیایی که جنبش های فمنیستی را راه انداخته اند وجود دارند. اما در مود… مطالعه بیشتر»

1
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx