راه کارهای ملکیان برای مقابله با تروریسم و خشونت

فایل صوتی سخنرانی استاد مصطفی ملکیان  تحت عنوان راه رهایی از بنیادگرایی دینی که در  آن راه‌کارهایی برای مقابله با  خشونت و تروریسم مذهبی ارائه می‌دهد. / تاریخ سخنرانی: پنجشنبه ٩۴/٩/١٢/ مکان: میبد یزد؛ مجموعه فرهنگى امام صادق(ع) (روی لینک کلیک کنید) ۰ ۰ آرا ارزیابی شما نوشته های مرتبط:فایل صوتی سخنرانی استاد ملکیان درباره ی معنای زندگی…موانع درس آموزی…

فایل صوتی سخنرانی استاد مصطفی ملکیان  تحت عنوان راه رهایی از بنیادگرایی دینی که در  آن راه‌کارهایی برای مقابله با  خشونت و تروریسم مذهبی ارائه می‌دهد. / تاریخ سخنرانی: پنجشنبه ٩۴/٩/١٢/ مکان: میبد یزد؛ مجموعه فرهنگى امام صادق(ع) (روی لینک کلیک کنید)

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

29 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
نیما
نیما
دی ۲۷, ۱۳۹۴ ۲:۰۹ ب٫ظ

یکی از دوستان لطف کنند خلاصه ای از متن را درج کنند تا دقیق تر به مبحث بپردازیم

جواد الف
جواد الف
آذر ۲۹, ۱۳۹۴ ۷:۴۹ ب٫ظ

با سلام در این سخنرانی مصطفی ملکیان هدف را (علیرغم جو حفقان) دقیق نشانه رفته است که سلام بر او باد. در مورد آزادی بیان، فکر کنم واژه expression شامل همه موارد ابراز چون گفتاری نوشتاری و هنری (مثلا کاریکاتور) و غیره می شود. برای مثال در فرهنگ آکسفورد:http://www.oxforddictionaries.com/definition/english-thesaurus/expression فکر نکنم برای expression بتوان مرز حقوقی قابل پیگرد قانونی مشخص کرد (به ویژه برای خشم افرادی تحریک پذیر آن طرف دنیا). از طرف دیگر حد تعیین کردن ضررش بیشتر از نفعش می باشد. چون به هر بهانه ای می توان این حد را محدودتر کرد. در نتیجه صاحبان قدرت مجال… مطالعه بیشتر»

یکی
یکی
آذر ۲۶, ۱۳۹۴ ۸:۴۶ ب٫ظ

خانم سیمین، سلام علیکم و رحمت الله! معنای صداقت از نظر ملکیان: «صداقت یعنی پنج ساحت شخصیت شما یک ساز را کوک کنند. شخصیت و منش ما پنج ساحت دارد. سه ساحت درونی و دو ساحت بیرونی. …صداقت یعنی این پنج ساحت کاملا با هم هماهنگ باشد. یعنی مثلا احساسات و عواطف و هیجاناتی دارم و گفتارم با این ساحت نمی خواند. اگر از شما متنفرم و در گفتار چیز دیگری بیان می کنم این عدم صداقت است. اگر این پنج ساحت باهم سازگار باشند یک ساز را کوک کرده اند وگرنه صداقت ندارم. در انگلیسی صداقت و یکپارچگی یک… مطالعه بیشتر»

سیمین
سیمین
آذر ۲۶, ۱۳۹۴ ۷:۰۴ ب٫ظ

[quote name=”یکی”]خانم سیمین!لحن من، بازتاب لحن شما بود که دوستداران ملکیان را همچون خاله خرسه، تحلیلهای ملکیان را سطحی و دسته بندی های ایشان را بی خاصیت خواندید. حال بپردازیم به آن «یک» مورد تنهایی ای که شما مثال زده اید. واقعا همین یک مورد هم بس بود که نشان دهد چقدر نسبت به مفاهیم، سطحی نگر و نسبت به ملکیان بیگانه اید. ملکیان شاید بیشترین مباحث عمرش را در بحث اخلاق، دربارۀ عدم صداقت انجام داده است، و مرادش از عدم صداقت، همین است که شما آن را بدون هیچ وجه شبهی، «تنهایی» نامیده اید و اتفاقاً «عدم صداقت»… مطالعه بیشتر»

یکی
یکی
آذر ۲۶, ۱۳۹۴ ۱۲:۴۱ ب٫ظ

خانم سیمین!لحن من، بازتاب لحن شما بود که دوستداران ملکیان را همچون خاله خرسه، تحلیلهای ملکیان را سطحی و دسته بندی های ایشان را بی خاصیت خواندید. حال بپردازیم به آن «یک» مورد تنهایی ای که شما مثال زده اید. واقعا همین یک مورد هم بس بود که نشان دهد چقدر نسبت به مفاهیم، سطحی نگر و نسبت به ملکیان بیگانه اید. ملکیان شاید بیشترین مباحث عمرش را در بحث اخلاق، دربارۀ عدم صداقت انجام داده است، و مرادش از عدم صداقت، همین است که شما آن را بدون هیچ وجه شبهی، «تنهایی» نامیده اید و اتفاقاً «عدم صداقت» بسیار… مطالعه بیشتر»

فکوری
فکوری
آذر ۲۶, ۱۳۹۴ ۱۲:۲۵ ب٫ظ

متاسفم برای این لحن صحبت.۵ باز گوش کردم چون هر بار به لایه های عمیق تر صحبت های ایشون میرسیدم.یک انسان متشخص و دارای سلامت روان، هیچ وقت ذهن خوانی بقیه رو نمیکنه و حکم بعد ذهنخوانی صادر نمیکنه. خودم فهم این رو دارم که بگم چیزی عایدم شد یا نه. نیازی به کمک شما در رابطه با نظر من در رابطه با اون سخنرانی نداشتم.کلا مخالفت خوانی و عرض اندام، یه اپیدمی شده تو این کشور. شما اون سخنرانی رو زیر سوال میبرید بعد خودتون طبق همون سیاق میاید اینجا تضاد درونی رو تبیین میکنید. درورد بر شما!من اگه… مطالعه بیشتر»

یکی
یکی
آذر ۲۶, ۱۳۹۴ ۱۲:۲۰ ب٫ظ

جناب یه دوست، علیک سلام. اگر من باید از عاملان فشار باشم، یقیناً شما هم سردسته باند گروه فشار هستید؛ چراکه من فقط ادعای شما را درباره ملکیان، با کمی ملاطفت بیشتر، به خودتان برگرداندم. شما گفتید ملکیان به خاطر این یک سخنرانی ضعیف باید از سایر شاخه های مورد تخصصش دست بشوید، و فقط به فلسفه اخلاق بپردازد؛ من هم گفتم اگر چنین است، پس شما هم باید از نقد کردن به کلی بپرهیزید. ای کاش حداقل کمی با منطق آشنا بودید، که بفهمید وقتی یک گزاره شرطی، تالی اش باطل است، باید رفع مقدم را از آن نتیجه… مطالعه بیشتر»

ساغر
ساغر
آذر ۲۶, ۱۳۹۴ ۱۲:۰۰ ب٫ظ

به همه سرورانی که توفیق داشتم و برخی نظراتشان را خواندم: (۱) تمرین کنیم «هنر نقد» را حتی الامکان با مراعات هرچه بیشتر اصولش انجام بدهیم (۲) به نظر من تریبون نقد ملکیان را دوستدارانش در دست داشته باشند ثمرات بهتری نصیب جامعه اندیشه ورزی میشود نسبت به وضعیتی که همین تریبون بطور طبیعی در دست مخالفانش باشد. / استدلالم این است که تاثیر نگاه منفی قبلی بر دیدگاه ناقد از تاثیر نگاه مثبت قبلی کمتر است. هرچقدر بیشتر استاد را دوست داشته باشیم، وقتی او را نقد میکنیم اصول نقد را راحت تر مراعات میکنیم. دوستداران ملکیان نقد او… مطالعه بیشتر»

سیمین
سیمین
آذر ۲۶, ۱۳۹۴ ۷:۴۱ ق٫ظ

[quote name=”یکی”]از این «حداقل» ده نوع دیگر، لطفا ۸ مورد، نه ۶ مورد، نه ۴ تایش را برایمان بیان فرمایید تا از علمتان بهره مند شویم. سپاس از لطفتان.[/quote] سلاملحن شما نشان می دهد که در پی دانش و حقیقت نیستید، قصد مچ گیری دارید.پس فقط یک مورد را عرض می کنم تا فکر نکنید من هم مثل شما بی جهت حرفی می زنم و نقدی وارد می کنم: یکی از انواع مهم تنهایی، تضاد درونی است. در این نوع تنهایی اجزای مختلف وجود فرد از هم فاصله و بعضا در تقابل با یکدیگر قرار می گیرند. این نوع تنهایی… مطالعه بیشتر»

یه دوست
یه دوست
آذر ۲۵, ۱۳۹۴ ۴:۱۰ ب٫ظ

سلام یکی. بهتر است جزو عاملان فشار بشوید. این دیگه از عجایبه. دوست عزیز همین امثال شما هستند که ادمهای بزرگ مثل استاد ملکیان رو به بدترین نحو از بین می برند. آقاجان خدا هم به شیطان اجازه داد تا ازادانه رفتار کنه اما شما نمیذاری. من یه نقد ساده کردم گفتم استاد در سخنرانی اخیرشون مستدل حرف نزدند. اونم به این استدلال که ایشون مولفه هایی گفتند که خیلی هاش درست نبوده و حتی برعکس بوده. علمای شیعه همه اعلام انزجار کردند. بنیادگرایی دینی با سنت گرایی دینی هم عنان نیست. گزارهای سیاسی چندپهلو و مرموزند و به عوامل… مطالعه بیشتر»

یکی
یکی
آذر ۲۴, ۱۳۹۴ ۸:۵۸ ب٫ظ

[quote name=”سیمین”]من انواع تنهایی از دید ایشون رو میخوندم حدود ۴۵ نوع تنهایی برشمرده که میشه لااقل ۱۰ مورد دیگه به اون اضافه کرد ولی خب که چه؟
[/quote]
از این «حداقل» ده نوع دیگر، لطفا ۸ مورد، نه ۶ مورد، نه ۴ تایش را برایمان بیان فرمایید تا از علمتان بهره مند شویم. سپاس از لطفتان.

یکی
یکی
آذر ۲۴, ۱۳۹۴ ۸:۵۳ ب٫ظ

[quote name=”یه دوست”]به نظرم این سخنرانی یکی از ضعیف ترین و نامستدل ترین سخرانی هایی بود که از استاد شنیدم. خوب است ایشان انقدر از این شاخه به آن شاخه نپرند و صرفا همان فیلسوف اخلاق باقی بمانند.[/quote] به نظر بنده هم سخنان شما، یکی از ضعیف ترین نقدهاست که اساساً هیچ استدلالی در آن دیده نمی شود! اگر به سبب یک سخنرانی ضعیف، ملکیان باید از همۀ توانایی های علمی خود در حوزه های متنوع منطق، عرفان پژوهی، فلسفۀ تحلیلی، فلسفۀ اگزیستانس، دین پژوهی، و… دست بشوید و فقط به فلسفۀ اخلاق بپردازد، بنابراین شایسته است شما هم به… مطالعه بیشتر»

فکوری
فکوری
آذر ۲۴, ۱۳۹۴ ۳:۰۵ ب٫ظ

من نمیدونم دنبال چی هستید؟میخواید ملکیان دنیای جدیدی خلق کنه؟من خودم سخنرانی تنهایی ملکیان رو ۵ بار گوش دادم و کلی به خودشناسی من کمک کرد و کیفیت زندگیم رو افزایش داد. [quote name=”سیمین”][quote name=”یه دوست”] اینکه ادم از هر حرف نامعقول و شاید نادرستی صرفا به خاطر اینکه آقای مصطفی ملکیان گفته دفاع کنه نهایت جفا در حق اون متفکره… ایشان چندتا مولفه گفتن که حداقل نصفش نادرست بود. یعنی بهتر بگم خیالبافی بود. امیدوارم استاد دست از این گونه تحلیلهای سطحی برداره … اصلا استاد ملکیان تا از این تافته جدا بافته دونستن خودش فاصله نگیره وضع به… مطالعه بیشتر»

سیمین
سیمین
آذر ۲۴, ۱۳۹۴ ۷:۲۸ ق٫ظ

[quote name=”یه دوست”] اینکه ادم از هر حرف نامعقول و شاید نادرستی صرفا به خاطر اینکه آقای مصطفی ملکیان گفته دفاع کنه نهایت جفا در حق اون متفکره… ایشان چندتا مولفه گفتن که حداقل نصفش نادرست بود. یعنی بهتر بگم خیالبافی بود. امیدوارم استاد دست از این گونه تحلیلهای سطحی برداره … اصلا استاد ملکیان تا از این تافته جدا بافته دونستن خودش فاصله نگیره وضع به همین منوال… [/quote]به نطر من هم همینطوره و متاسفانه حکایت دوستی خاله خرسه است. ملکیان باید نقد بشه تا از ظرفیت نسبتا خوب ذهنش استفاده کنه و تحلیلهای سطحی رو کنار بذاره.من انواع… مطالعه بیشتر»

فقیر
فقیر
آذر ۲۳, ۱۳۹۴ ۴:۴۶ ب٫ظ

بنظرم یک سری بحث ها باید از هم تفکیک شود، بارها و بارها از منتقدین ملکیان شنیده ایم که ایشون فیلسوف شفاهی است، و کتب فراوانی ندارد… این نقد بنظر بنده فاقد معنی است، اصلا بر فرض که ملکیان فقط توی سخنرانی ها حرف های مهمش را می زند، این چه نقصی به اوست؟مگر ایشون یک آکادمیسین است که بخواهد اعتبارات آکادمی ها را رعایت کند، که هر چه مقاله تعداد منابعش بیشتر باشد، لزوما بهتر است!؟ ملکیان در سخنرانی استدلال هایش را بیان می کند، و در خیلی مواقع در درس گفتارها، منابعش را نیز هم، حالا شما اگر… مطالعه بیشتر»

جواد
جواد
آذر ۲۲, ۱۳۹۴ ۷:۳۵ ب٫ظ

ممنون دوست عزیز.استاد ملکیان ۶ سال هست که از تدریس ممنوع شدند که بخشیش رو هم مریض بودند. چی رو در کجا و با چه انرژی باید تبیین می کرد؟ اگر چه زندگی فیلسوفانه ایشون که اخیرا ایراد شد در نهایت فشردگی یکی از بهترین کارای ایشون بود از نظر من که شاید هم ایراد داشت.هنوز روی کامنتی که اینجا دادم هستم.گیرم آقای ملکیان اشتباه صحبت کرد. دلیل منطقی نیاورد. عمدا که فحش نداده اینقدر جوش میاریم. اونم ادمه مثه همه. اشتباه ممکنه فکر کنه. چرا ما جای نقد ایشون اصرار داریم تاریخ انقضای ایشون رو چک کنیم؟ این خودش… مطالعه بیشتر»

یه دوست
یه دوست
آذر ۲۲, ۱۳۹۴ ۵:۱۲ ب٫ظ

اول باید بگم که استاد ملکیان از برخی از طرفداران سطحشون حتما ضربه می خورند. اینکه ادم از هر حرف نامعقول و شاید نادرستی صرفا به خاطر اینکه آقای مصطفی ملکیان گفته دفاع کنه نهایت جفا در حق اون متفکره. جناب جواد استاد ملکیان در این چند سال چه مسئله ای رو کامل تبیین کرده و نوشته که شما به اون دل بستید. اصلا ملکیان متاخر یه متفکر گفتاری شده تا نوشتاری و این نهایت بی توجهی استاد در حق خوانندگان اثارشونه. اما اقای امیر ای کاش جناب استاد همون مسئله ای که شما گفتید رو هم تبیین می کرد.… مطالعه بیشتر»

جواد
جواد
آذر ۲۲, ۱۳۹۴ ۳:۳۶ ب٫ظ

با عرض احترام.

فایل موجود یک سخنرانی ۱۰۰ دقیقه ای است. ترم درسی نیست که تمام موارد در آن بیان و تبیین شود.
با الاغ که نمیشه کره ماه رفت. میشه تا دم در رفت.
انشاالله یه روزی فرصت باشه سوار موشک هم شد رفت. اگه سلامتی استاد و عوامل بیرونی دیگه این رو میسر کنه.

امير
امير
آذر ۲۲, ۱۳۹۴ ۵:۲۶ ق٫ظ

استاد در این سخنرانی ریشه‌های بنیادگرایی دینی در خاورمیانه را توضیح می‌دهند و راه‌حل از بین رفتن آن را نشان می‌دهند. از روشنفکری معنویت گرا مانند ملکیان انتظار می‌رود که در اموری که اسباب رنج وگرفتاری مردمان را باعث می‌شود ورود کند و اظهار نظر نماید واین کاری است که وی در این سخنرانی انجام داده و نسبت به درد و رنج مردمان این منطقه سکوت نکرده و راه حل نشان داده است.
از نقد شبستری به ملکیان بی‌خبرم.چه گفته است؟

یه دوست
یه دوست
آذر ۲۱, ۱۳۹۴ ۵:۱۹ ب٫ظ

اقای امیر جناب استاد در این سخنرانی چه حرف مستدلی زدند که به مذاق شما حوش امد. اینکه در مورد هر مسیله ای هی بگویم این مسئله شش مولفه دارد یا نه ده مولفه دارد که هنر نیست. این کار اصلا تماما غیرعلمی است. شما وقتی مولفه ای یا خصایصی را ذکر می کنید باید ان را تبیین پذیر نیز بدانید. اما متاسفانه تستتد هیچ یک از حرف های خود را تبیین نمی کنند فقط دارند کل گویی می کنند و این کار کار هر وراج کلامی ای به قول هایدگر نیز هست..من نقد شبستری به ایشان را درست می… مطالعه بیشتر»

امير
امير
آذر ۲۱, ۱۳۹۴ ۳:۰۲ ب٫ظ

[quote name=”یه دوست”]با سلام
سخرانی مذکور را شنیدم. به نظرم این سخنرانی یکی از ضعیف ترین و نامستدل ترین سخرانی هایی بود که از استاد شنیدم. خوب است ایشان انقدر از این شاخه به آن شاخه نپرند و صرفا همان فیلسوف اخلاق باقی بمانند.[/quote]

سلام. بفرمایید کدوم بخش از سخنرانی استاد به مذاقتان خوش نیامد؟

یه دوست
یه دوست
آذر ۲۱, ۱۳۹۴ ۱۲:۵۸ ب٫ظ

با سلام
سخرانی مذکور را شنیدم. به نظرم این سخنرانی یکی از ضعیف ترین و نامستدل ترین سخرانی هایی بود که از استاد شنیدم. خوب است ایشان انقدر از این شاخه به آن شاخه نپرند و صرفا همان فیلسوف اخلاق باقی بمانند.

حقگو2
حقگو2
آذر ۲۱, ۱۳۹۴ ۸:۱۶ ق٫ظ

عده ای که در حال حاضر سخنرانی ها و اجتماعات داری مجوز را مورد تعرض قرا میدهند از جمله مصدایق تروریسم است. این تروریست های وطنی مورد حمایت هم میباشند. برخی مقامات عالیه هم میفرمایند که اسلام با ترور مخالف است و داعش ضد اسلام است. روزی به مخالفین می گفتند اسلحه را زمین بگذارید و مخالفت خود را با نظام غیر مسلحانه پیش ببرید ولی حالا شعر سیاسی- رمانتیک یک شاعر مبتدی را هم تحمل نمیکنند. داعش که یکشبه بوجود نیامد. داعش محصول سال ها کج روی بی خردانه است.

مرادی
مرادی
آذر ۱۷, ۱۳۹۴ ۳:۵۵ ب٫ظ

سلام ذکر منبع “عقل” بدون ذکر وظیفه پیوسته دیدن و سعی بر کلیت بخشی برای عقل نظریه ای ناقص است. عقلی که پیوستگی ها را نبیند یا ببیند و اعتنا نکند و بدنبال بافتن بافته های از نزد خودش باشد عقل گمراه و متکبری است. عقل با دیدن پیوستگی ها خود را رشد میدهد.این رفتار شایسته عقل در برخورد با پدیده ها و عوامل طبیعی است. همین رفتار در برخورد با گزاره های هر کتاب و نوشته ای است علی الخصوص در خوانش آیات قرآن. پیوسته ندیدن آیات قرآن منشآیی جز تعصب و تکبر و حاصلی جز گمراهی ندارد. تعصبات… مطالعه بیشتر»

حسین
حسین
آذر ۱۷, ۱۳۹۴ ۵:۲۳ ق٫ظ

با سلام. استاد گرانقدر ملکیان در دقیقه حدود ۳۳-۳۰ پوتین را ” شخصیت منحوس” می نامند به نظر اخلاقی نیست که کسی را اینگونه خطاب کرد. و البته از ملکیان عزیز که الگوی اخلاق هستند بسیار بعید بود. و به واقع انتقاد دیگر من به این هست که ایشان عنوان کردند که چرا علمای اسلام در قبال داعش ساکت هستند در حالیکه انچه من دیده ام این بوده که لااقل علمای ایران اقدامات داعش را محکوم کرده اند. به نظر این سخنرانی استاد ملکیان متفاوت از دیگر سخنرانی هایی ایشان بود شاید هم ما زیاد به روند استدلالی استاد خو… مطالعه بیشتر»

محمدرضا
محمدرضا
آذر ۱۶, ۱۳۹۴ ۴:۵۸ ق٫ظ

با تشکر از این که جدیدترین سخنرانی های استاد را بارگذاری می کنید
۱. کیفیت صدا خیلی خوب بود و احتمالا برخی از دوستان که مشکل صدا داشتند سیتمشان مشکل داشته است.
۲. لطفا در صورت امکان متن پیاده شود و متن مکتوب نیز روی سایت گذاشته شود چون بسیار قابل استفاده است.
با تشکر

بتول محمدی
بتول محمدی
آذر ۱۵, ۱۳۹۴ ۸:۱۹ ب٫ظ

ایا ما یک جهان اسلام داریم؟ایا ما جهان غرب را در رشد بنیادگرایی سهیم میدانیم؟ایا جمهوری اسلامی(شیعیی نقش کمتری در بنیان و رشد بنیادگرایی داشته است؟در مقایسه با سالهای میلادی..
۱۷۷۸

میثم
میثم
آذر ۱۵, ۱۳۹۴ ۳:۵۰ ب٫ظ

جملات اساسی مصطفی ملکیان در سخنرانی «راه رهایی از بنیاد گرایی دینی» ، ۱۲ آذر ۹۴ ، یزد امروز بنیاد گرایی اسلامی یکی از بزرگترین خطراتی است که کل کره زمین را تهدید می کند.بنیاد گرایی اسلامی از مصر و از زبان فتح مصر توسط ناپلئون در ۱۷۷۹ – که این رویداد اولین مواجهه نزدیک جهان اسلام با جهان غرب بود- آغاز شد. بنیاد گرایی اسلامی، تجدد گرایی اسلام و سنت گرایی اسلامی با هم تفاوت دارند. بنیاد گرا به کسی اطلاق می شود که به سه قضیه همزمان اعتقاد داشته باشد:انسان توان رفع مشکلات این جهانی خود را با… مطالعه بیشتر»

حسین
حسین
آذر ۱۴, ۱۳۹۴ ۷:۲۷ ب٫ظ

سلام.صدای استاد ارام و با تن پایین است اگر به ایشان دسترسی نزدیک دارید بفرمایید خدمتشان که موقع سخنرانی ها رکوردر را در نزدیکترین وضعیت نسبت به خودشان قرار دهند.برای امثال من شهرستانی که به ایشان دسترسی نداریم جهت ملاقات حضوری این تنها امکان استفاده است.در فضاهای عمومی و ماشین حتی با هدفون خوب هم نمی توان سخنان ایشان را به خوبی شنید.بایستی در یک محیط ارام قرار گرفت و از بلندگوهای قوی استفاده کرد.عملا همیشه امکان این کار را انجام دادن نیست.ضمنا در بعضی جلسات از استاد سوالاتی میشود اگر بفرمایید دوباره استاد یکبار سوال را برای امثال بنده… مطالعه بیشتر»

29
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx