پیامبر رهایی بخش

علی زمانیان: وقتی پیامبر در مکه رسالتش را آغاز و سپس آشکار کرد، مردم سرزمین حجاز خدایانی داشتند و آنها را پرستش می کردند. اهالی آن سرزمین، با چهره ی دین بیگانه نبودند. از این رو، سخنان پیامبر برای آنها چیز عجیبی نبود. با او چندان بیگانه نبودند و پیامش را می فهمیدند. در شهر مکه ( قبل از اسلام…

علی زمانیان: وقتی پیامبر در مکه رسالتش را آغاز و سپس آشکار کرد، مردم سرزمین حجاز خدایانی داشتند و آنها را پرستش می کردند. اهالی آن سرزمین، با چهره ی دین بیگانه نبودند. از این رو، سخنان پیامبر برای آنها چیز عجیبی نبود. با او چندان بیگانه نبودند و پیامش را می فهمیدند. در شهر مکه ( قبل از اسلام )، سه خدای مونث محل عبادت شان بود :لات ، منات ، عزی. به این سه بت، بنات الله نیز میگفتند. یعنی قبل از ورود اسلام نیز، مردم “الله” را می شناختند. وقتی پیامبر از خدا سخن می گفت، به او خرده ها می گرفتند اما کسی نمی گفت که ما سخن ات را فهم نمی کنیم.

خدایان در کعبه و حجاز، مردم را در اسارت خویش گرفته بودند. پیامبر، خدا را برای مردم نیاورد. دین، نیایش و پرستش را نیاورد. این ها که به وفور و فراوانی رایج بود. در آن جا و آن رمان، خدایان بودند. پرستش ها هم بود. پیامبر که آمد، اما توحید را آورد. پیامش این بود که می خواهم شما را از زیر دست و پای این همه خدایان رها کنم. از این همه پرستش ها نحات تان بخشم. پیام پیامبر رهایی بود. می خواست مردم، خدایان را نادیده بگیرند و تنها یک خدا را بپرستند.

✅ کار پیامبر، نجات انسان از خدایان بود. او برای رهایی انسان آمده بود.

?پیامبر، دو کار کرد:

❗️یکی این که از بار سنگین پرستیدن ها و شعایر دینی پرهزینه کاست و مردم را از زیر بار این همه خدایان نجات داد.
❗️دوم این که به پرستش های شان جهت و وحدت بخشید .

پیامبر، انسان را از خدمت به خدایان رهایی بخشید. پیامبر نگران بی دین شدن و بی خدا شدن مردم نبود . برعکس، مسئله اش، خدایانی بود که راه را بر انسان بسته و او را به اسارت گرفته بودند. او پیامبر رهایی بود.

ما نیز،‌ اکنون، بیش از آن که نگران بیخدا شدن جهان باشیم، باید نگران ظهورخدایان باشیم. خدایی در قامت انسان، در شمایل پول، قدرت، ریاست، و خدایی در قامت حاکمان .امروزه ما هم نیازمند ندای توحید هستیم تا از این همه سنگینی بار پرستش های خسته کننده رها شویم… ما دچار خدایان شده ایم. پیامبری باید که ما را از خدایان سیاست و پول نجات دهد. پیامبری که ندایش رهایی انسان از این همه خدایانی باشد که انسان را به اسارت گرفته اند. خدایی که ما را از زیر بار این همه پرسش ها نجات دهد.
پیامبر، پیام توحیدی اش این است که: اطاعت بی چون و چرا و مطلق از انسان ها (تحت هر نامی) دیگر کنار بگذارید . خویش را در برابر دیگران وا ننهید و از میان نبرید. سخنان آدمیان را وحی منزل ندانید. خود را و دیگران را قربانی قدرت دیگران نکنید.
پیامش این است که: روی زمین، جای خدایان نیست. این جا همه انسان اند. پس حرمت خویش را در پای خدایان دروغین، نادیده مگیرید. پیامش این است که:

✔️ شما انسان اید. پس لطفا همان انسان باقی بمانید. والسلام

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
محمدعلی
محمدعلی
شهریور ۲۰, ۱۳۹۸ ۲:۰۶ ب٫ظ

هر کدام از ما دو من در وجود خود داریم. یکی از این من ها من اصلی. ثابت و دیگری من فرعی و متغییر ماست. «دل» ما همان من اصلی و ثابت یا «من ناظر» ما و «ذهن» ما همان من فرعی و متغیر یا «من فاعل» ماست. «من ناظر»، وجدان یا نماینده خدا در درون ماست.معیار نظارت دل بر اعمال و فعالیت های ذهن، عقل کلی و خرد خداوندی است. «من فاعل» یا «من فعال» بیشتر مواقع نظارت «من ناظر» را بر نمی تابد و او را دور میزند و بدون مشورت با او سر خود تصمیم می‌گیرد، چون… مطالعه بیشتر»

1
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx