کتاب «در اسارت فرهنگ» منتشر شد

کتاب در اسارت فرهنگ توسط نشر صمدیه در ۴۳۰ صفحه منتشر گردید. این کتاب به قلم  طاهره شیخ الاسلام(مظاهری) به زبانی ساده به تشریح معضلات فردی و اجتماعی ایرانیان و ریشه یابی خلقیات و ویژگى‏هایى می پردازد که به دلیل ترس، فقر و بى ‏عدالتى در طول قرون و در راستاى تنازع بقا در ما به‏ وجود آمده‏‌اند. ویژگیهایی که در…

کتاب در اسارت فرهنگ توسط نشر صمدیه در ۴۳۰ صفحه منتشر گردید. این کتاب به قلم  طاهره شیخ الاسلام(مظاهری) به زبانی ساده به تشریح معضلات فردی و اجتماعی ایرانیان و ریشه یابی خلقیات و ویژگى‏هایى می پردازد که به دلیل ترس، فقر و بى ‏عدالتى در طول قرون و در راستاى تنازع بقا در ما به‏ وجود آمده‏‌اند. ویژگیهایی که در تکرار خویش و در گذار از نسلها در ما نهادینه شده و همراه با آداب و رسومى که زاده همان شرایط بوده‏ اند، بخشى از هویت فرهنگى ما را ساخته ‏اند.

 

ویژگیهایی چون ترس و مخفی کاری، زخم خوردن و دم بر نیاوردن، صادق نبودن در گفتار، تحمل نکردن انتقاد، قسم خوردن برای برای اثبات مدعا ، تعظیم و تمجید های بی محتوا به منظور تقرب به مافوق ،مبالغه در سخن گفتن جهت باورندان خویش به دیگران، گوشه و کنایه زدن به منظور فرار از عواقب صراحت، تفسیر و تاویل های شاخ دار از کلام دیگران،حسادت، کینه توزی، غیبت کردن، تهمت زدن، شایعه ساختن، بنده پروری و بت سازی، کوچک کردن دیگران برای بالا بردن خود و بالاخره پدیده وحشتناکی به نام آبروداری .

از آنجا که جایگزین شدن واژه “احترام” به جاى “ترس” به بسیاری از این گفتارها و رفتارها رنگى از فضیلت و نیکى دادند افراد نه تنها قادر به وانهادن آنها نیستند بلکه خود را موظف به حفظ و پاسدارى از آنها مى‏دانند. نویسنده بر این باور است که چنین فرهنگی فقط و فقط به تثبیت شرایط موجود کمک می و با حفظ آن نمی توان امید پیشرفتی داشت.


در این کتاب ضمن ارایه راهکارهایی از تمامی جامعه شناسان، روانشناسان مسایل اجتماعی، متخصصین مسایل فرهنگی و مسئولین دلسوز در جهت برون رفت از این اسارت فرهنگی استمداد گردیده است.

این کتاب را می توانید از کتابفرشی های چاپخش (۶۶۴۰۴۱۱۰) و اختران (۶۶۴۱۱۴۲۹) واقع در خیابان انقلاب روبروی سینما بهمن بازارچه کتاب و مولی (۶۶۴۰۹۲۴۳) خیابان انقلاب چهار راه ابو ریحان شماره ۱۱۵۸تهیه فرمایید.

 

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

4 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
طاهره شیخ الاسلام
طاهره شیخ الاسلام
آذر ۱, ۱۳۹۵ ۸:۲۶ ق٫ظ

فرهنگ در دایره المعارف های دنیا تعاریف متعددی دارد. در تمامی این تعاریف بخشی از فرهنگ شامل رفتارها، باورها، ارزشها، و آداب و رسومی می باشند که گاه ملتها معمولا بدون تفکر آنها را می پذیرند و از طریق زبانی و نوشتاری و هم چنین تقلید از نسلی به نسل دیگر منتقل می کنند. با این ترتیب ما در هیچ کجای کره خاکی قومی پیدا نمی کنیم که بدون فرهنگ باشد. فقط می توانیم بگوییم که فرهنگ ملل با یکدیگر تفاوت دارد. اما گاهی این فرهنگها که ریشه در زمانهای بس دور دارد در طی زمان و به دلایل خاصی… مطالعه بیشتر»

سیاوش
سیاوش
آبان ۲۸, ۱۳۹۵ ۲:۲۶ ب٫ظ

واژه فرهنگ در فرهنگ ما بار ارزشی مثبت به خود گرفته و در مقابل آن بی فرهنگی ابداع شده. در حالیکه اصولا فرهنگ چیزی نیست جز مجموعه برخی مولفه های شاخصه یک اجتماع و فاقد بار است. ما طبیعت و بی طبیعتی نداریم. کویر بهتر یا بد تر از دریا نیست. فرهنگ یک قوم می تواند شامل آدمخواری، قربانی کردن کودکان، تجاوز قبیله ای به همسر یک مرد خاطی یا … باشد که از دید اکثریت سایر فرهنگ ها مثبت تلقی نمی شود ولی بالاخره فرهنگ و مشخصه باور و رفتار یک قوم است.

رضا
رضا
آبان ۲۱, ۱۳۹۵ ۳:۰۶ ب٫ظ

سلام
چگونه است که نخوانده حکم به اشتباه نویسنده می کنید. خوب است اندکی به افق دیدتان را بالاتر ببرید. فرهنگ به معنایی می تواند زندان الم ها باشد. خوب است برای نمونه به نظرات قائلان مکتب انتقادی یا مکتب فرانکفورت رجوع کنید تا ببینید که همین فرهنگ چه خواهد کرد

علي
علي
آبان ۲۰, ۱۳۹۵ ۱:۴۱ ق٫ظ

به نام خدا
با توجه به اهمیت و نقش تاثیر گزار فرهنگ در تمام شئون زندگی انسانی ، ظاهرا نویسنده محترم اطلاعات چندانی از فرهنگشناسی به معنای دقیق
نداشته است و شایسته بود در عنوان کتاب از واژه دیگری استفاده می شد .

4
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx