ملائکه و فرشتگان

مجید نواندیش: بیانیه افشای عدم پذیرش مسئولیت: مباحث مربوط به شناخت موجودات غیبی و عالم غیب، صرفا ادعا می باشد. ادعای این مدعی کوچک. من نه اصراری به درست بودن آنها دارم و نه سعی در اثبات آن. البته آنان با بسیاری از آموزه ها تطبیق دارند اما به دنبال اثبات آن نیستم. صرفا ادعای یک مدعی محسوب می شوند…

مجید نواندیش: بیانیه افشای عدم پذیرش مسئولیت: مباحث مربوط به شناخت موجودات غیبی و عالم غیب، صرفا ادعا می باشد. ادعای این مدعی کوچک. من نه اصراری به درست بودن آنها دارم و نه سعی در اثبات آن. البته آنان با بسیاری از آموزه ها تطبیق دارند اما به دنبال اثبات آن نیستم. صرفا ادعای یک مدعی محسوب می شوند و لزوما درست نمی باشند. نتایج حاصل نتایجی می باشد که از نظر بنده بسیار محتمل بوده و بر فرض صحت آن اسرار و شبهات زیادی را می توانند پاسخگو باشند.

مقدمه
من معتقد به خدای متشخص دارای توانایی مطلق نیستم. چرا که در اینصورت برهان شرور یا شرور گزاف را وارد می دانم. واقعا اگر خداوندی یا دیکتاتوری در آسمان با توانایی مطلق وجود دارد، پس این همه اتفاقات بد و ناخوشایند، شرور و …. وجود و ادامه حیاتشان برای چه می باشد. یکی از بهترین توصیف ها از خداوند در این لینک[۱] توسط مصطفی ملکیان داده شده است. از نظر من پیامبران پیام رسان ملائکه و فرشتگان بوده اند و ادیان حاصل کنش و ارتباط میان ملائکه و فرشتگان و پیامبران می باشد. لذا شناخت فرشتگان و ملائکه بسیار مهم و حایز می باشد.

شواهد وجود فرشتگان:
اولا: بنده بر اساس تجربه های معنوی زیاد مطمئن هستم مانند زرتشت ، دریافته ام که نیروهای خیر و شر هر دو در این دنیا وجود دارند. بین آنان نبرد و جنگی واقعی در جریان است. این جنگ و نبرد عموما پنهان و ناپیدا می باشد. اما علی الخصوص در هنگام بعثت پیامبران بزرگ، ساحران و شیطان پرستان قوی، این نبرد و جنگ بسیار آشکارتر و هویدارتر می شود. پس مسلما در مقابل نیروهای شر، نیروهای خیری هم وجود دارد که پیامبران از آنان به نام فرشتگان و یا ملائکه نام برده اند.

دوما: دیگر اینکه بنظرم برونفکنی واقعیت دارد و افرادی که برونفکنی کرده اند در حین برونفکنی گزارش داده اند که در آن فرشته ها را بصورت نقاط نورانی دیده اند.

سوما: ما در ایران دعانویس ها و ….، افراد دارای باطن، عارفان دارای ارتباط با اجنه یا موکلین قرانی داریم. البته قبول دارم و می پذیرم که تعداد زیادی از این افراد شیاد بوده و ادعای کذب دارند. اما بخشی از آن ها واقعا راست می گویند با اجنه، موکلین قرانی ارتباط دارند. بعضی حتی برای خود یک موکل که از جنس فرشته می باشد استخدام کرده اند.

چهارما: استخاره، امروزه روشنفکران جامعه ما استخاره و … را جزء خرافات محسوب می کنند و کسانیکه از آن دفاع نمایند را خرافاتی، واپس گرا می دانند. آقای مجید جعفری تبار در ایران از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۶ در میان مردم استخاره های وی شهرت به سزایی یافت بگونه ای بیش از ۱۳۲ خط تلفن بصورت ۲۴ ساعته متن استخاره کنندگان را برایشان پخش می کرد[۲].

میزان دوام و پایداری و گستردگی یک تجارت را اعتماد مشتریان و دوام و باقی ماندن مشتریان آن تعیین می نماید. تلفن ها پولی بوده اند و یک تجارت بزرگ در این باره راه افتاده است. آیا یک انسان عاقل می پذیرد که خرافات فقط موجب این حجم اعتماد و دوام مردم شده باشد. مردم ایران در تاریخ فرهنگی خود به فال حافظ هم اعتقاد دارند. بنده به روشنفکران پیشنهاد تحدی می کنم، خود این مقوله را مورد آزمایش و امتحان قرار دهند. در سختی ها، گرفتارهای حتی روزمره زندگی مدتی خود به قران مراجعه کنند و ببینند آیا آیات متناسب با وقایع و اتفاقات زندگی آنها هست یا نه؟ خود این مقوله را مورد آزمایش و امتحان قرار دهند.

اگر مشخص شود که استخاره واقعیت دارد، آنوقت از نظر علمی باید مشخص شود که چطور این امر ممکن است. قران که خود فقط یک کتاب است. گفته اند قران دارای موکلین قرانی می باشد. موکلین قرانی و بطور کلی فرشتگان قادرند از طریق روح انسان، اعمال تصادفی و ناخودآگاه انسان را تحت تاثیر قرار دهند.

شناخت فرشتگان
طبق احادیث فرشتگان و ملائکه از جنس نور پدید آمده اند. احتمالا فرشتگان و ملائکه حاصل فرگشت در ستاره های نورانی باشند. فرشتگان و ملائکه از جنس نور نیستند. بلکه از سلول های زنده تشکیل شده اند. اینان نیز دارای قوه تعقل، اندیشه، حافظه و احساسات می باشند. همانطور که گفته می شود انسان از خاک است. در حالیکه از سلول های زنده پدید آمده است و فقط حاصل فرگشت از آب و خاک سطح زمین می باشد. البته درک و پذیرش این مسئله برای اهل علم و خود من که مهندس هستم بسیار سخت و دشوار می باشد. فرشتگان و ملائکه از یک نوع نمی باشند. انواع مختلف دارند، مثلا موکل، فرشته و …..

فرشتگان و ملائکه به احتمال زیاد تک جنسیتی می باشند. به همین دلیل دیدن عشق میان انسان ها برای آنان بسیار لذت بخش است. همچنین بدلیل تک جنسیتی بود درک احساس زنان برای آنان کمی دشوار می باشد.  

از نظر اجتماعی فرشتگان و ملائکه دارای رتبه بندی و درجه بندی می باشند و بصورت تخصصی فعالیت می کنند. بطور مثال عزراییل، جبرییل، اسرافیل، میکاییل هر یک در زمینه تخصصی خود فعالیت می کنند. ملائکه در این که دارای روح باشند شک و تردید وجود دارد. یا خود ملائکه یا روحشان از نوع وظیفه گرا می باشد. ملائکه بسیار وظیفه گرا و مسئولیت پذیر می باشند. لذا احتمال بروز خطا در انجام وظایف و مسئولیت هایشان نادر می باشد.

فرشتگان دارای یک ویژگی منحصر به فرد هستند. آنها قادرند آینده را مشاهده نمایند. ما در داستان ها و فیلم های علمی تخیلی زیاد دیده ایم که با حرکت با سرعت نور می توان به گذشته و آینده رفت. این داستان ها و فیلم های تخیلی بواقع حاصل الهام فرشتگان به انسان ها می باشد و واقعیت دارد. فرشتگان قادرند آینده را مشاهده نمایند و سعی می کنند آن را تدبیر نمایند. البته قضیه بسیار پیچیده است. آینده یک تصویر ثابت و استاتیک نیست. هر عمل و حرکتی از انسان های مختار می تواند آینده را تغییر دهد. یک سیستم آشوبی می باشد. اثر بال پروانه ای وجود دارد. طبق اثر بال پروانه ای بال زدن پروانه ای در برزیل می تواند موجب ایجاد تندباد در تگزاس شود. آینده مدام در حال تغییر یافتن است و فرشتگان با تدبیر این عالم سعی می کنند موجب حوادث خوب و مثبت در آینده شوند.

مصطفی ملکیان درباب پیامدگرایی یا نتیجه‌گرایی در اخلاق می گوید که در حقوق، یعنی در قانون‌گذاری، کاملا پیامدگرا هستم. من معتقدم قانونِ درست قانونی است که بیشترین پیامد خوب را داشته باشد یا بیشترین غلبه پیامد خوب بر پیامد بد را داشته باشد؛ بنابراین در قانون من کاملا پیامدگرا هستم. اما در اخلاق من کاملا با پیامدگرایی مخالفم. یکی از اشکالات پیامدگرایی در اخلاق همینی است که شما به آن اشاره کردید، اینکه انگار ما می‌توانیم تا ابدالآباد پیش‌بینی کنیم که در همه مکان‌ها و همه زمان‌ها و همه اوضاع و احوال این کار ما چه پیامدهایی خواهد داشت که بفهمیم خیرش بیشتر از شرش است یا شرش بیشتر از خیرش. بشر اصلا و ابدا چنین قدرتی ندارد. بواقع برای ما انسان ها هدف وسیله را توجیه نمی کند. اما برای ملائکه و فرشتگان، بدلیل غیرمادی بودن و همچنین به دلیل اطلاع از آینده، در باب اخلاق هم پیامد گرا یا نتیجه گرا هستند. بواقع برای ملائکه و فرشتگان هدف وسیله را توجیه می کند. این مسئله در موارد بسیاری می تواند مشخص کننده دلیل رفتار علی الظاهر غلط به نظر ما پیامبران را توجیه نماید. هدف پیروزی حق، به ثمر رسیدن حق بوده است و در این موارد بعضی مواقع از هر وسیله ای استفاده شده است ولو آن وسیله جنگ یا خشونت باشد.

ملائکه بطور جدی با الکی خوش بودن یا سعی در الکی خوش بودن نفسانی و مادی انسان مخالف هستند. در قرن ها و انسان های دوران مختلف هم این سعی در الکی خوش بودن متفاوت می باشد. اما مثال جدی این سعی در الکی خوش بودن استفاده از مسکرات، یا مواد مخدر می باشد. فرشتگان با لذت بردن و شاد بودن در زندگی و همچنین ریشارژ شدن انسان که امروزه بسیار سریع شده است مشکلی ندارند.

بطور کلی نیروهای خیر، بر روی روح انسان هایی که روح پاک و یا اصطلاحا نسبتا سفیدی دارند، قدرت تاثیرگذاری بیشتری دارند. بر روی کودکان قدرت تاثیر گذاری زیادی دارند.

تصور عموم این است که ملائکه و فرشتگان خیر مطلق می باشند. اینطور نیست، ملائکه انسان های بد را عقوبت و عذاب می کنند. انسان ها را امتحان می کنند. با انسان های خوب و شایسته و دارای درجه بالای روحی، رقابت می کنند. آنان را مورد آزمایش و امتحانات سخت قرار میدهند. انسان ها را به بلاها برای امتحان یا رقابت مبتلی می کنند. آنها انسان های مفرط در خوش مبتلی به بلا می گردانند. نکته بسیار مهم دیگر در این قضیه تفاوت نگرش انسان ها و ملائکه می باشد. همانطور که ذکر شد، برای ملائکه هدف وسیله را توجیه می کند. در این تفاوت عملکرد و نگرش نکات و سخنان زیادی وجود دارد. ممکن است ملائکه برای هدف مصلحت و نفع و خیر بشر، دروغی مصلحتی بگویند. اعمال علی الظاهر خشونت آمیز از نظر انسان امروزی را بپذیرند یا توصیه کنند و …… همچنین لازم است بدانید ملائکه علم بی نهایت و داننده همه چیز نمی باشند. البته نسبت به عالم غیب نسبت به انسان ها آگاه تر و داناتر می باشند که طبیعی هم می باشد.

[۱] https://www.aparat.com/v/KOned  یا  https://www.youtube.com/watch?v=-XO1bpn0grk

[۲]https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AC%DB%8C%D8%AF_%D8%AC%D8%B9%D9%81%D8%B1%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1

 

۴ ۱ رأی
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

7 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
Ar.m
Ar.m
شهریور ۱, ۱۴۰۲ ۱:۱۹ ب٫ظ

میشه برداشت خود از خدا رو بگید؟
چون فقط گفتین که معتقد به خدای مطلق نیستین
مهم ترین اصل اسلام‌ توحید و رابطه خدا و مخلوق هستش
این مسئله رو چطور توجیه میکنید؟
اگه بخواین به این نظرتون که ملائکه خیر مطلق نیستند و برای هدف خود دروغ هم میگویند استناد کنید خیر و شر رو با هم اشتباه گرفتید
فقط خیر مطلق میتونه جلوی شر مطلق رو بگیره

ح تهرانی
ح تهرانی
فروردین ۳۱, ۱۳۹۸ ۶:۵۸ ق٫ظ

ملائکه بد دیگه چه جورشه………..؟! تازه عقوبت هم می شوند…. ؟!حتما تو هم قراره عقوبتشون بکنی ؟؟؟؟ ! ببین حرف زدن بلد نیستی. حرف نزدن هم بلد نیستی؟! عجب !!! ببین تو را واقعا حقت را خوردن ها… مخصوصا ملاصدرا و بوعلی سنا و شیخ اشراق و ….. شما بهتر نیست بروی برای خودت تیله بازی بکنی؟!!!

ح تهرانی
ح تهرانی
فروردین ۳۱, ۱۳۹۸ ۶:۵۲ ق٫ظ

آخه چی بگم بهت….
حرفهای مزخرف چیه میگویی؟ اینکه میگویی :
“من معتقد به خدای متشخص دارای توانایی مطلق نیستم. چرا که در اینصورت برهان شرور یا شرور گزاف را وارد می دانم. ” مبنایی بسیاری از انحرافهای فکری است و از طرفی هم چنین اعتقادی هم با مسئله شرور تزاحمی ندارد…. چرا بدون اگاهی و دانش لازم وب لاگ می نویسی که جمعی دیگر را هم گمراه کنی؟!!! لااقل برو یه دوره ابتدایی و مقدماتی فلسفه و حکمت و یا لااقل اصول عقائد را بگذران، بعدش بیا و اراجیف سرهم بکن.

مجید نو اندیش
مجید نو اندیش
اردیبهشت ۱, ۱۳۹۷ ۵:۰۷ ب٫ظ

[quote name=”سام نریمانی”]سلام جناب نو اندیش لطفا اگر براتون ممکن هست ،کتاب، مقاله و یا تجارب خودتون را در موضوعی که طرح نموده است برایم بفرستید. متشکرم[/quote]با سلام و با تشکر از علاقه مندی توندر برنامه دارم که مقاله ای در همین سایت با هدف معرفی بخشی از تجارب معنویم با هدف معرفی وحی برای روشنفکران جامعه منتشر نمایم البته در صورتیکه مدیریت سایت موافقت کنند. پذیرش وحی و چگونگی آن برای روشنفکران جامعه و افرادی که با وجود دینداری عقل را در خود زنده نگه داشته اند علی الظاهر بسیار سخت و دشوار می باشد. امیدوارم بتوانم کمکی در… مطالعه بیشتر»

Last edited 7 ماه ها قبل by borhani
سام نریمانی
سام نریمانی
فروردین ۳۱, ۱۳۹۷ ۶:۳۵ ق٫ظ

سلام جناب نو اندیش
لطفا اگر براتون ممکن هست ،کتاب، مقاله و یا تجارب خودتون را در موضوعی که طرح نموده است برایم بفرستید.
متشکرم

مجید نو اندیش
مجید نو اندیش
فروردین ۲۴, ۱۳۹۷ ۴:۳۸ ب٫ظ

جناب پاشا با عرض سلام و تشکر بابت نظرتون سوالتون سوال جالب و پاسخ آن سخت می باشد.واقعا چطور می توان بین دروغ و راست، بین توهم و خیال پردازی تا یک ادعای واقعی درباره موجودات غیبی افتراق قائل شد؟ جوابتان تقریبا نمی دانم می باشد.واقعیت این است که جناب پاشا آنچه که در این مقاله درباره ملائکه و فرشتگان نوشته ام تقریبا با احتمال درصد بالایی برای خود من با استفاده از تجربه های معنوی ثابت شده است. من تا درباره مطلبی در این باره به گمان و باور نرسم آن را ذکر نمی کنم. اما متاسفانه تجربه های… مطالعه بیشتر»

پاشا
پاشا
فروردین ۲۴, ۱۳۹۷ ۳:۵۱ ب٫ظ

[quote]مباحث مربوط به شناخت موجودات غیبی و عالم غیب، صرفا ادعا می باشد. ادعای این مدعی کوچک. من نه اصراری به درست بودن آنها دارم و نه سعی در اثبات آن.[/quote]

شما چگونه بین ادعا و توهم و دروغ در مورد فرشته ها و سایر امور فراعقلی تفاوت قایل می شوید؟
به عبارتی معیار توصیه شده شما برای افتراق کلام یک فرد دروغگو یا متوهم از ادعای خودتان چیست؟
تفاوت ادعا با توهم و خیال پردازی چیست؟

7
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx