شبستری: به فکر نجات اسلام از فتاوای ضد انسانی باشیم

محمد مجتهد شبستری : افتخار به گذشته و آثار آن دوره دردی را از این بحران حل نمی‌کند. بنابراین باید آنچه که در همه جهان اسلام گفته شد از جمله مرحوم طالقانی و دیگران گفته اند مورد بازنگری قرار گیرد و نباید تنها در این دوران به آن‌ها اکتفا کرد.   استاد  محمد مجتهد شبستری عصر روز گذشته در مراسم…

محمد مجتهد شبستری : افتخار به گذشته و آثار آن دوره دردی را از این بحران حل نمی‌کند. بنابراین باید آنچه که در همه جهان اسلام گفته شد از جمله مرحوم طالقانی و دیگران گفته اند مورد بازنگری قرار گیرد و نباید تنها در این دوران به آن‌ها اکتفا کرد.

 

استاد  محمد مجتهد شبستری عصر روز گذشته در مراسم برزگداشت آیت‌الله طالقانی که درکانون توحید برگزار شد بیان داشت: خوشحالم که امروز بعد از هفت، ‌هشت سال انسداد سیاسی و انحطاط فرهنگی که در دولت گذشته گرفتار آن بوده‌ایم، توانسته‌ایم دور هم جمع شویم و یاد بزرگی همچون طالقانی را گرامی بداریم.

وی ادامه داد: در پنجاه یا شصت سال گذشته درجهان اسلام تفسیر‌های گوناگون ارائه شده است که می‌توان آن را در همه کشورهای بنام اسلامی از اخوان المسلمین درمصر گرفته تا در ترکیه، ایران، تونس و…مشاهده کنیم.

شبستری اضافه کرد: بنابراین تنها مرحوم طالقانی نبود که در دوره خودش به دنبال تفسیر جدیدی متناسب با دنیای خود از اسلام را جستجو می‌کرد.

به گزارش ایلنا این پژوهشگر دینی اظهار کرد: امروز ما در مرحله‌ای قرار داریم که از این تفسیر‌ها بهره‌ها برده‌ایم ولی باید به دنبال یک بازنگری انتقادی در همه آن‌ها باشیم و باید به این موضوع توجه کنیم و بخواهیم بدانیم که از این تفسیر‌ها چه نتیجه‌ای بیرون آمده وآثار آن‌ها چه بوده است.

وی با بیان اینکه اسلام در بحران است تصریح کرد: برخی از علمای اسلام نتوانسته‌اند اسلام را به درستی ارائه و آن را از موضوعاتی که به آن چسبانده و خرافی هستند، رهایی بخشند و این یکی از نشانه‌های بحران اصلی دین اسلام است.

این پژوهشگر بیان کرد: ما امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که باید سوال کنیم و دنبال چرایی این باشیم که این تفسیر‌ها در این نیم قرن به کجا رسیده و نتیجه آن چه بوده است که باید مورد توجه همه قرار گیرد.

شبستری با بیان اینکه ما در دنیای پیچیده‌ای زندگی می‌کنیم تصریح کرد: افتخار به گذشته و آثار آن دوره دردی را از این بحران حل نمی‌کند. بنابراین باید آنچه که در همه جهان اسلام گفته شد از جمله مرحوم طالقانی و دیگران گفته اند مورد بازنگری قرار گیرد و نباید تنها در این دوران به آن‌ها اکتفا کرد.

وی گفت: باید همه کسانی که به نوعی دارای اثر گذاری فرهنگی و سیاسی هستند در راستای این بازنگری همه جانبه و جدی قدم بردارند و گرنه جامعه مسلمانان زیر خروار‌ها پیچیدگی دوران امروز دفن خواهد شد.

شبستری گفت: در دنیای امروز با رساله پشت رساله مشکلی از زندگی ما حل نمی‌شود. ما باید بدانیم امروز در جامعه ما چه می‌گذرد. گاهی حرف‌هایی می‌شنویم که باید از آن‌ها تعجب کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه کسانی که قدرت دارند باید به فکر نجات اسلام از خرافه‌ها وفتواهای ضد انسانی باشند گفت: ما نیاز به تفکر دینی داریم تا بتواند راه یک تفکر سیاسی عقلانی را باز کند تا نسل آینده بتواند در دین صحیح فکر کند و در سیاست صحیح عمل کند.

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

8 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
متین
متین
بهمن ۹, ۱۳۹۴ ۱۰:۳۴ ق٫ظ

چرا ارادتمندان به طالقانی در سالگرد ایشان از سرود زیبای “دریغ از آن پدر” شهرام ناظری استفاده نمیکنند . این سرود در سایت یوتیوب موجود است

صفا
صفا
شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ ۸:۰۳ ق٫ظ

سلام، خداقوت ” اریک امانویل اشمیت ” فیلسوف، نمایشنامه نویس، و رمان نویس فرانسوd بلژیکی تعریفی از شعور دارد با این مضمون که “شعور توانایی تغییر عقیده دادن بر اساس ادله است”. با این معنا می توان ” بی شعوری ” را هم تعریف کرد: بی شعوری همان ” تعصب ” است. پافشاری بر روی عقیده ای با وجود ادلۀ قوی مخالف. من فکر می کنم یک شکل بی شعوری نیز ” کوری ” است که همان ” انکار ادلۀ واضح ” است، ادله ای که آن قدر روشن و دیدنی هستند که ندیدن آن ها نیاز به تلاش دارد!… مطالعه بیشتر»

حق گو
حق گو
شهریور ۲۷, ۱۳۹۴ ۶:۲۰ ب٫ظ

[quote]این علوم هم در دست ملت ظاهرگرا و مدپرست ما جزآمار دانشجو و دانشگاه و مقاله در توهمی به نام ISI و مدرک معنی ندارد. به نظرم براساس منطق شما باید در دانشگاه و علم را هم تخطه کنیم و بگذاریم در تاریخو برویم در غار غرایض خودمان به فکر نجات (بخوانید لذت حداکثری غرایض)باشیم! متاسفانه مردم ما هنوز رشدی جدی از قشریون تقی زاده ای و قشریون مذهبی ضد شریعتی و ضد مدرسهننموده اند. و حقّشان همین است.باید به فکر تربیت خودمان باشیم.اینقدر خدا و قسمت و مذهب و غرب و شرق و ملا و….را عامل تربیت غلط و… مطالعه بیشتر»

آگاهی
آگاهی
شهریور ۲۷, ۱۳۹۴ ۳:۲۷ ب٫ظ

[quote name=”صفا”]سلام آقای حق گواگر در جامعه ایی ساز و کار تفکر عقلانی به دلیل ِ استبداد، تربیت غیرخلاقانۀ آموزشی، ترویج خرافات منتسب به دین و انحصاری کردن فهم دین در دست عده ایی و… رشد نکرده باشد و در درازمدت باعث ضعف ِ ذهنی برای پردازش مسایل از جمله درک متنِ وحیانی شده باشد؛آیا باید ذهن از آفات غیرعقلانی بودن پالایش شود یا منابع اصیل وحیانی را ناکارا دانست و به کناری انداخت!آیا فکر می کنید با وجود چنین ساختارِ غیر مولد ذهنی به فرض که برای ِ حلِّ مسایل عدیدۀ امروز به علم روی آوریم، ره به جایی… مطالعه بیشتر»

ایرانی
ایرانی
شهریور ۲۷, ۱۳۹۴ ۸:۰۸ ق٫ظ

[quote name=”حق گو”]اقای شبستری به فکر نجات اسلام هستند. اسلام برای نجات انسان امد حالا خود نیازمند نجات است. کمی دیر شده برای نجات اسلام و یا هر دین دیگری. باید به فکر نجات انسان ها از خرافه های دینی بود. تلاش برای تعبیر قران برای تطبیق با شرایط بی حاصل است. شرایط در دنیای امروز به سرعت در حال تغییر هستند و تعبیر های متوالی از قران متناسب با شرایط امکان پذیر نخواهد. ادیان را محترمانه در جایگاه تاریخی انها فرار دهید و از مسیر علوم به فکر نجات انسان باشید.[/quote]این علوم هم در دست ملت ظاهرگرا و مدپرست… مطالعه بیشتر»

صفا
صفا
شهریور ۲۷, ۱۳۹۴ ۴:۴۲ ق٫ظ

سلام آقای حق گواگر در جامعه ایی ساز و کار تفکر عقلانی به دلیل ِ استبداد، تربیت غیرخلاقانۀ آموزشی، ترویج خرافات منتسب به دین و انحصاری کردن فهم دین در دست عده ایی و… رشد نکرده باشد و در درازمدت باعث ضعف ِ ذهنی برای پردازش مسایل از جمله درک متنِ وحیانی شده باشد؛آیا باید ذهن از آفات غیرعقلانی بودن پالایش شود یا منابع اصیل وحیانی را ناکارا دانست و به کناری انداخت!آیا فکر می کنید با وجود چنین ساختارِ غیر مولد ذهنی به فرض که برای ِ حلِّ مسایل عدیدۀ امروز به علم روی آوریم، ره به جایی برده… مطالعه بیشتر»

امیر
امیر
شهریور ۲۶, ۱۳۹۴ ۱۰:۴۸ ق٫ظ

با گذشت ۱۴۰۰ و اندی سال اگر علمای اسلام نتوانسته اند اسلام را درست معرفی کنند پس این دین قرار است گره از کار فروبسته چه کسی بگشاید؟ در تاریخ اسلام به کدام دوره مراجعه کنیم تا به عنوان نمونه ببینیم اسلام درست اجرا شده؟ در زمان حاضر کدامیک از این کشورها و گروه های اسلامی را به اسلامِ درست و صحیح نزدیک ببینیم؟ شاید اگر بخواهیم اسلام را درست معرفی کنیم که با دنیای مدرن سازگار باشد شیر بی یال و دم و اشکمی خواهد شد و فکر نکنم چنین چیزی را بتوان اسلام نام نهاد

حق گو
حق گو
شهریور ۲۳, ۱۳۹۴ ۶:۵۱ ب٫ظ

اقای شبستری به فکر نجات اسلام هستند. اسلام برای نجات انسان امد حالا خود نیازمند نجات است. کمی دیر شده برای نجات اسلام و یا هر دین دیگری. باید به فکر نجات انسان ها از خرافه های دینی بود. تلاش برای تعبیر قران برای تطبیق با شرایط بی حاصل است. شرایط در دنیای امروز به سرعت در حال تغییر هستند و تعبیر های متوالی از قران متناسب با شرایط امکان پذیر نخواهد. ادیان را محترمانه در جایگاه تاریخی انها فرار دهید و از مسیر علوم به فکر نجات انسان باشید.

8
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx