آیا نماز نخواندن مجازات دارد!؟

امیرحسین ترکاشوند: شاید مجازات به خاطر نماز نخواندن، حتی به “ذهن” مردم هم خطور نکند؛ چه نماز را رابطه فرد با مبدأ هستی دانسته و دخالت زور و مجازات در این مسئله را به کلی با روح آن ناسازگار میدانند. این البته سخن درستی است ولی متأسفانه در متون فقهی برای نماز نخواندن مجازات ،آنهم چه مجازاتی، وضع شده: اعدام!.…

امیرحسین ترکاشوند: شاید مجازات به خاطر نماز نخواندن، حتی به “ذهن” مردم هم خطور نکند؛ چه نماز را رابطه فرد با مبدأ هستی دانسته و دخالت زور و مجازات در این مسئله را به کلی با روح آن ناسازگار میدانند. این البته سخن درستی است ولی متأسفانه در متون فقهی برای نماز نخواندن مجازات ،آنهم چه مجازاتی، وضع شده: اعدام!. این گونه آرا ضرورت بازنگری در مشهورات فقهی را بیش از پیش میکند تا در نظامی که وجهه همتش را اجرای احکام فقهی قرار داده، این گامها در بیراهه سپری نشود.

افسوسِ دوچندان آنجاست که حکم یادشده، رأی عموم فقها در طول تاریخ بوده است:

الف- اگر مردی اساساً نماز را قبول نداشته باشد کیفرش بی هیچ تخفیفی مرگ است!

زیرا به دلیل انکار یکی از ضروریات دین، از اسلام خارج شده و مرتد و کافر نامیده میشود.

کیفر مرتد، قتل است.

اینچنین فردی حتی اگر توبه کند، باز مانع اجرای حکم نمیشود.

بر کسی که بدلیل انکار نماز اعدام شود نماز میّت نمیخوانند و در گورستان مسلمانان دفن نمیشود.

(البته اگر وی نومسلمان! باشد و نه از آغازِ تولّد مسلمان، در این صورت شانس توبهٔ سریع به وی داده می‌شود).

ب- اگر زنی نماز را قبول نداشته باشد اعدامش نمیکنند بلکه حبس ابد می شود

و هنگام هر نماز به سراغش میروند و او را به باد کتک میگیرند تا اصلاح شود و نمازخوان گردد
اینکار را هر وعده ی نماز آنقدر تکرار میکنند تا توبه کند یا بمیرد! 

 اگر در دوران حبس مُرد، او نیز مرتد و کافر شمرده شده و شانس تشریفات اسلامی پس از مرگ را ندارد.

پ- اگر کسی (چه مَرد و چه زن) نماز را قبول داشته باشد ولی عملاً نماز نخواند در این صورت او را تعزیر میکنند (بیست و پنج ضربه شلاق)،

اگر باز نماز نخواند دوباره تعزیرش میکنند و بار سوم یا حدّاکثر چهارم (اختلاف در فتوی و احتیاط) او را میکشند

زیرا به یک ضروریّ دین “پایبند” نبود و مرتکب گناه کبیره شد،

و کیفرِ این نوع ارتکاب، سرانجام  اعدام است.

او البته این شانس را دارد که پس از مرگ، تشریفات مسلمانی را برایش اجرا کنند: نماز میّت بر او بخوانند ، در گورستان مسلمین خاکش کنند …

زیرا او مسلمان بود و نماز را انکار نکرد و نظراً با آن مشکل نداشت بلکه تنبلی می کرد و عملاً تن به آن نمیداد.

چشم به راهِ فقه پویا و به امید بازبینی احکام فقهی.

بیست و دوم مرداد ۱۳۹۴
امیرحسین ترکاشوند

 

پیوست: بخشی از این احکام تلخ را با هم در کلام شهید اول پی می‌گیریم:
من ترک الصلاه الواجبه من المسلمین مستحلا فهو مرتد، یقتل إجماعا إن ولد على الفطره من غیر استتابه … وإذا قتل لم یصل علیه، ولم یدفن فی مقبره المسلمین، وماله لوارثه المسلم. وإن کان مسلما عن کفر استتیب، فإن تاب وإلا قتل … ولو ترکها غیر مستحل عزر ثلاثا، وقتل فی الرابعه …  إذا کان ترک الصلاه مع الاستحلال ارتدادا فالمرأه لا تقتل بترکها، بل تحبس وتضرب أوقات الصلوات حتى تتوب أو تموت … ولو ترکتها لا مستحله وعزرت ثلاثا فظاهر الأصحاب قتلها فی الرابعه کالرجل، وکذا فی جمیع مواضع تکرار الحد أو التعزیر … (الذکری ج ۲ ص ۴۰۷ تا ۴۱۰).

۳.۷ ۳ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

204 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
عباس 2
عباس 2
مرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۶:۳۳ ب٫ظ

سلام
۱-با قدر دانی از همه دوستان
در آیه ۵توبه
فإن تابوا و اقاموا الصلوه و آتوا الزکوه فخلّوا سبیلهم إن الله غفور رحیم.
فخلّوا سبیلهم پس راهشان را خالی کنید =راهشان را باز کنید
بگذارید راه خودشان بروند .
این بمعنی پذیرفتن سبیل خدا یا سبیل مسلمانان نیست

۲ =جناب محمد جواد شما فرموده ایید
“در هر حال شریعت در هیچکدام از دو اطلاق خود فقط قرآن نیست.”
شریعت فقط از ما انزل ٱللَّهُ همانطوریکه در آیات آمده است

جواد الف
جواد الف
مرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۲:۲۷ ب٫ظ

[quote][quote]من هم مانند شما همین نظر را دارم و آیه را منحصراً برای مشرکان جنگ افروز و پیمان شکنی که رودرروی پیامبر بودند میدانم. ولی آیا برای همانها میتوان دست برداشتن از جواز قتل شان را منوط به خواندن نماز و دادن زکات کرد؟اگر چنین باشد در گام دوم (نه من و شما) برخی ها قائل به تعمیم ناروا بوده و مشرکان موصوف را به تمام نامسلمانان (مگر اهل کتاب) تسری میدهند و از آن طرف ادعا میشود چون شرط پذیرش اسلام تعلیق به خواندن نماز و پرداخت زکات شده بنابراین هر مسلمانی هم که نماز نخواند واجب القتل است.[/quote][/quote]… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
مرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۹:۳۰ ق٫ظ

با سلام و تشکر از روشنگریهای شما و دیگر دوستان حاضر در بحث
آیه‌ی ۵ توبه را می‌توان از این دیدگاه تحلیل کرد: فرض کنید زندانیی به اعدام محکوم شده باشد، اما به او بگویند که اگر توبه کند و مثلا سواد بیاموزد و قرآن را حفظ کند آزاد می‌شود. از این سخن نمی‌توان نتیجه گرفت که علت محکومیت زندانی به اعدام این بوده است که سواد نداشته است یا قرآن را حفظ نکرده است.

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۳۰, ۱۳۹۴ ۲:۱۷ ب٫ظ

جناب آقایان جواد الف و علیرضا.با سلام و سپاس. ((نفی مسلمان سازی، حتی در مورد مشرکان جنگ افروز و پیمان شکن)):بدنبال توضیحات شما دو بزرگوار نکته ای به ذهنم رسید: این آیه و نیز آیه یازدهم، نه تنها درصددِ پیروِ پیامبر ساختنِ مشرکان جنگ افروز و پیمان شکن نیست (و یعنی حتی برای اینان که حقّشان بدلیل جنگ افروزی و پیمان شکنی مرگ است قائل به جنگ ایدئولوژیک نشده) بلکه اتفاقاً همین دو آیه (۵ و بویژه ۱۱) در نقطه مقابل این توهّم قرار دارد! چگونه؟ اگر بپذیریم مشرکان از پیش از ظهور اسلام، معتقد به صلاه و زکات بوده… مطالعه بیشتر»

علیرضا
علیرضا
مرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۴:۴۱ ب٫ظ

[quote]من هم مانند شما همین نظر را دارم و آیه را منحصراً برای مشرکان جنگ افروز و پیمان شکنی که رودرروی پیامبر بودند میدانم. ولی آیا برای همانها میتوان دست برداشتن از جواز قتل شان را منوط به خواندن نماز و دادن زکات کرد؟[/quote]با سلامجناب ترکاشوند خداوند در آیه۱۰سوره توبه در مورد همین مشرکان پیمان شکن می فرماید:(لاَ یَرْقُبُونَ فِی مُؤْمِنٍ إِلاًّ وَلاَ ذِمَّهً [b]وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ[/b])طبق این ایه خداوند مشرکان بی تعهد و پیمان شکن را تجاوزکار و مستکبر می خواند نه مسلمانان و نه مشرکان متعهد را ، زیرا آنها پای بند به پیمان خود هستند.و اگر خداوند… مطالعه بیشتر»

محمد جواد
محمد جواد
مرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۳:۲۲ ب٫ظ

پاسخ به عباسبا سپاس از شمامنظورتان از اینکه این سخن را از کجا آوردم متوجه نشدم!کدام سخن؟اگر اطلاق عام و خاص شریعت منظورتان استمستند معنای عام را جنابعالی به خوبی اشاره کردیدمستند معنای خاص شریعت که به معنای راه خاص هر دین است که خداوند بر اساس مقتضیات و مصالح هر زمان نازل کرده آیه ۴۸ مائده را بنگرید که خداوند هر دینی را دارای شریعتی مختص خود می داند. طبعا اگر شریعت را به معنای عامش بگیرید جمله ای بی معنا خواهد بود!نکته بعدی اشاره های مکرر شما به انتساب شریعت به خداست. مگر بنده گفتم شریعت(چه معنای عام… مطالعه بیشتر»

محمد جواد
محمد جواد
مرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۳:۲۲ ب٫ظ

[quote name=”جواد الف”]جهت اطلاع آقای محمدجواد و سایر آخوندها تاکید کرده باشم که:

من به خدای «[b][b][b]عبدمناف[/b][/b][/b]» و فرزندان مشرکش (چه از نطفه عبدشمس و چه از نطفه هاشم) و به سنت جاهلی قریش کافرم و به این کفر افتخار می کنم.

آن خدای بیسواد و زبونی را که برای بشریت از فرزندان مشرک «بنده مناف» قانون شریعت کپی کرده است مدت هاست به زباله دانی سپرده ام![/quote]

توهین به خدای ما چنین کسی کرد
ما دل به غمش نمی خراشیم
ما نیز ز خوبی اش بگوییم
تا هر دو دروغ گفته باشیم

جواد الف
جواد الف
مرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۲:۴۹ ب٫ظ

یکی از «ابزار» های کلاهبرداری، آیات «اطیعوا» می باشد. [b]«اطیعوا» ش را گفتی لطفا «فان تولوا» ش را هم بگو![/b] اطاعت یک امر عرفی است و برای نظم امور جامعه و در رابطه با شخص زنده مافوق (نه مرده) می باشد؛ مثلا اطاعت سربازان از فرماندهان، اطاعت آشپزها از سر آشپز و غیره. حال بیایید فرض فقها از مفهوم اطاعت از پیامبر را بپذیریم، پرسش من از برخی کامنت گذاران این است که اگر ریگی به کفش ندارید چرا آیات را نیمه تمام می گذارید و بخش [b][b]«فان تولوا»[/b][/b] آیه را حذف می کنید؟! به آیه مائده:۹۲ دقت می کنیم.… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۷:۳۶ ق٫ظ

[quote name=”علیرضا”]با سلامجناب ترکاشوند ؛ ایه ۵سوره توبه چه ارتباطی با تایید مجازات برای ترک نماز دارد؟!ایه ۵سوره توبه در مورد مشرکان پیمان شکن هست که به تعهدات خود عمل نمی کردند نه هر مشرکی.[/quote] جناب علیرضا. سلام و سپاس.من هم مانند شما همین نظر را دارم و آیه را منحصراً برای مشرکان جنگ افروز و پیمان شکنی که رودرروی پیامبر بودند میدانم. ولی آیا برای همانها میتوان دست برداشتن از جواز قتل شان را منوط به خواندن نماز و دادن زکات کرد؟اگر چنین باشد در گام دوم (نه من و شما) برخی ها قائل به تعمیم ناروا بوده و… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۷:۲۶ ق٫ظ

[quote name=”جواد الف”] سلام بر شما برادر فرزانه جناب ترکاشوند گرامی دوست گرامی فکر کنم که اگر سوره توبه را از همان آیه اول بخوانیم و به آیه مورد نظر شما برسیم هیچ ابهامی نباشد. .[/quote] جناب آقای جواد الف. سلام و سپاس بیکران. راستش با توضیحات شما که حاوی دقایق و لطائفی بود دست کم نیمی از ابهامم برطرف شد ولی هنوز کمی ابهام در مورد ایدئولوژیک بودنش باقی مانده است. البته پر واضح است که آیات ناظر به مشرکان جنگ افروز و سپس پیمان شکن و رودررو با پیامبر و طبیعتا به همین دلیل جایزالقتل، می باشد ولی… مطالعه بیشتر»

عليرضا
عليرضا
مرداد ۲۹, ۱۳۹۴ ۰:۳۱ ق٫ظ

با سلام
جناب ترکاشوند ؛ ایه ۵سوره توبه چه ارتباطی با تایید مجازات برای ترک نماز دارد؟!
ایه ۵سوره توبه در مورد مشرکان پیمان شکن هست که به تعهدات خود عمل نمی کردند نه هر مشرکی.

عباس 2
عباس 2
مرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۱۰:۵۶ ب٫ظ

سلام جناب محمد جواد درپاسخ به حبیبه گلرخ محمد جواد فرموده اند “شریعت دو اطلاق دارد: ۱- به مجموع اصول و فروع یک دین گفته می شود. یعنی نظام عقیدتی/ اخلاقی و عملی اسلام را شریعت اسلام می گویند۲- اطلاق دوم اخص از اولی است و تنها به بخش احکام و دستورات عملی دین گفته می شود.در هر حال شریعت در هیچکدام از دو اطلاق خود فقط قرآن نیست. چون هم آموزه های اعتقادی و اخلاقی در روایات به وفور بیان شده و هم احکام فقهی بسیار زیاد. لذا سخن شما دور از صحت و صواب است.”جناب محمد جوادشما این… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
مرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۷:۴۴ ب٫ظ

جهت اطلاع آقای محمدجواد و سایر آخوندها تاکید کرده باشم که:

من به خدای «[b][b][b]عبدمناف[/b][/b][/b]» و فرزندان مشرکش (چه از نطفه عبدشمس و چه از نطفه هاشم) و به سنت جاهلی قریش کافرم و به این کفر افتخار می کنم.

آن خدای بیسواد و زبونی را که برای بشریت از فرزندان مشرک «بنده مناف» قانون شریعت کپی کرده است مدت هاست به زباله دانی سپرده ام!

جواد الف
جواد الف
مرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۶:۵۰ ب٫ظ

[quote]سلام و درود. با توجه به دقت نظرهای قرآنی که شما (و نیز جناب آقای ابوالفضل ارجمند) دارید لطفا بفرمایید، اگر برای تأیید مجازات ترک نماز، به آیه پنج سوره توبه استناد شود چه پاسخی میتوان داد: فإذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم و خذوهم و احصروهم واقعدوا لهم کل مرصد فإن تابوا و اقاموا الصلوه و آتوا الزکوه فخلّوا سبیلهم إن الله غفور رحیم.با سپاس، ترکاشوند[/quote] سلام بر شما برادر فرزانه جناب ترکاشوند گرامی دوست گرامی فکر کنم که اگر سوره توبه را از همان آیه اول بخوانیم و به آیه مورد نظر شما برسیم هیچ ابهامی… مطالعه بیشتر»

حبیبه گلرخ
حبیبه گلرخ
مرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۶:۳۲ ب٫ظ

من از شما تشکر می کنم که مطلبم را خواندید و وقت گذاشتید و به آن پاسخ دادید. من چون دیر مطلب شما را دیدم بنابراین فقط وقت می کنم به قسمت اول مطلب شما جواب دهم و بقیه را واگذار می کنم به روز جمعه. فردا را هم کامل مشغولم. در مورد شریعت گویی هیچ اختلافی باهم نداریم زیرا سخن شما نیز در جهت تأئید سخنان من است. یعنی شریعت با دین متفاوت است در هر دو معنای آن هم که دقت کنیم می بینیم که با دین متفاوت است. ارجاع قرآن به سنت چه ربطی به انحصار دین… مطالعه بیشتر»

حبیبه گلرخ
حبیبه گلرخ
مرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۳:۴۲ ق٫ظ

من از آقای موسی عذر خواهی می کنم گویی خطاب نوشته دوم به ایشان بوده در صورتی که ایشان نباید مخاطب قرار می گرفتند .
با سپاس

فرزانه
فرزانه
مرداد ۲۸, ۱۳۹۴ ۰:۳۴ ق٫ظ

سخنم را با خاطره ای از یکی از اساتید دانشگاهم نقل می کنم. مدرس تاریخ اسلام بودند و آنچه از اسلام می گفتند با آنچه شنیده بودیم متفاوت بود و به نظر بسیار سخت گیرانه و تندروانه بود. از ایشان پرسیدم که چرا همین حرفها را به مردم نمی گویید. در جواب گفتند که مردم هنوز طاقت شنیدن دین حقیقی را ندارند ابتدا باید آنها را مهیا نمود بعد حقایق را گفت. حالا از دید کلی تری به مساله اسلام نگاه می کنم. ابتدا از آن یک چهره ای برای مردم (همان مردمی که هنوز به مرتبه درک اسلام حقیقی… مطالعه بیشتر»

محمد جواد
محمد جواد
مرداد ۲۷, ۱۳۹۴ ۵:۵۹ ب٫ظ

پاسخ حبیبه گلرخبا سلامشریعت دو اطلاق دارد: ۱- به مجموع اصول و فروع یک دین گفته می شود. یعنی نظام عقیدتی/ اخلاقی و عملی اسلام را شریعت اسلام می گویند۲- اطلاق دوم اخص از اولی است و تنها به بخش احکام و دستورات عملی دین گفته می شود.در هر حال شریعت در هیچکدام از دو اطلاق خود فقط قرآن نیست. چون هم آموزه های اعتقادی و اخلاقی در روایات به وفور بیان شده و هم احکام فقهی بسیار زیاد. لذا سخن شما دور از صحت و صواب است.گذشته از بحث لفظی که فایده ای ندارد نکته مهم آنست که خود… مطالعه بیشتر»

محمد جواد
محمد جواد
مرداد ۲۷, ۱۳۹۴ ۵:۵۹ ب٫ظ

پاسخ جواد الف
از متن سراسر اهانت آمیز و دور از ادب ایشان به فرموده قرآن با کرامت که بگذریم… تنها جمله ای که باید به عرض برسانم اینست که بعید می دانم جناب جواد الف حتی قرآن را هم قبول داشته باشند!

محمد جواد
محمد جواد
مرداد ۲۷, ۱۳۹۴ ۵:۵۸ ب٫ظ

پاسخ موسی
اینکه همه روایات و مطالب باید با قرآن سنجیده شود و حکم خلاف قرآن مردود است سخنی کاملا متین است اما روایاتی دال بر قتل تارک نماز در مرتبه چهارم(اصحاب الکبائر یقتل فی الرابعه) چه مخالفتی با قران دارد؟
ان شاء الله که مراد شما از مخالفت، عدم وجود آیه ای موید روایت نباشد که مطلبی ناصواب است
ظنی بودن روایات هم مشکلی نیست چون ملاک عمل، حجیت است نه یقینی بودن مستندات.

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۲۷, ۱۳۹۴ ۵:۴۳ ب٫ظ

[quote name=”جواد الف”] با سلام به نظر می رسد این [/quote]

جناب آقای جواد الف.
سلام و درود. با توجه به دقت نظرهای قرآنی که شما (و نیز جناب آقای ابوالفضل ارجمند) دارید لطفا بفرمایید، اگر برای تأیید مجازات ترک نماز، به آیه پنج سوره توبه استناد شود چه پاسخی میتوان داد: فإذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم و خذوهم و احصروهم واقعدوا لهم کل مرصد فإن تابوا و اقاموا الصلوه و آتوا الزکوه فخلّوا سبیلهم إن الله غفور رحیم.
با سپاس، ترکاشوند

حبیبه گلرخ
حبیبه گلرخ
مرداد ۲۷, ۱۳۹۴ ۱:۵۳ ب٫ظ

با سلام جناب آقای موسیگفتید که : « مشکل این دوست و دیگر کسانی که اشکالات مشابهی دارند اینست که دین را تنها قرآن می دانند و بس » اتفاقا آقا دین دقیقا و دقیقا تنها قرآن است. آن چه که شما قصد دارید بگویید و بلد نبوده اید و یا از عمد آن را نگفته اید شریعت است یعنی همان فقه و اصولی که باز هم دقیقا و دقیقا نظر شخصی افرادی است که خود را متخصص در دین می دانند و دیگران را مجری نظرات خودشان. هرکسی را هم که در نظرات آن ها تشکیک کند ضد دین،… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
مرداد ۲۷, ۱۳۹۴ ۱۲:۴۳ ب٫ظ

[quote]در هر جامعه ای قانونه حرمت دارد و تخلف آشکار از قانون مجازات دارد. [/quote] با سلام به نظر می رسد این جناب قابل با این همه عمر هنوز تعریف «قانون» را نمی داند. در دنیای مدرن [b]نمایندگان [/b][b]مردم [/b]که در محیط آزادی بیان و تبادل آرا و آزادی احزاب انتخاب می شوند، طی یک فرآیند پویای دمکراتیک قوانینی را برای بهبود وضعیت جامعه به تصویب می رسانند. این قوانین ابدی نیست و دائم مورد بازبینی قرار می گیرد… اگر به نفع جامعه نباشد توسط مطبوعات و مدیا و احزاب مخالف در معرض نقد و چالش می باشد تا با… مطالعه بیشتر»

موسی
موسی
مرداد ۲۷, ۱۳۹۴ ۶:۳۸ ق٫ظ

[quote name=”محمد جواد”] مشکل این دوست و دیگر کسانی که اشکالات مشابهی دارند اینست که دین را تنها قرآن می دانند و بس!گویا اصلا هیچ منبع دیگری وجود نداردگویا قرآن را هم کامل یا دقیق نخوانده اند که ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا گویا نخوانده اند که اطعیوا الله و الرسول… و آیات دیگری که سنت پیامبر را حجت و منبع می داند.اگر قرار بود همه احکام ریز و درشت در قرآن باشد الان با یک دوره قرآن ۱۰۰ جلدی روبرو بودیم و آنوقت همین دوستان اشکال را به نحو دیگری مطرح می کردند که ای… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۲۷, ۱۳۹۴ ۳:۳۹ ق٫ظ

[quote name=”محمد جواد”] در اینجا هم اگه دقت می کردید نوشته ترک الصلاه…مستحلا… مستحلا یعنی نماز را واجب نداند و وجوب آنرا انکار کند که همان انکار ضروری دین و سخن شیخ طوسی است. و ربطی به صرف نخواندن نماز ندارد.[/quote] با سلام و سپاس. گویا بخشهای پایانی سند که دقیقا اشاره به غیر مستحل میکند مورد رؤیت تان قرار نگرفته : ولو کان “غیر مستحل” لم یکن مرتدا بل یعزر على ترکها، فإن امتنع عزر ثانیا، فإن امتنع عزر ثالثا، فإن امتنع قتل فی الرابعه، وقال بعض علمائنا: قتل فی الثالثه. بنابراین اگر مستحل یعنی کسی که نماز را… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۲۷, ۱۳۹۴ ۳:۳۳ ق٫ظ

[quote name=”محمد جواد”][ …این مطلب شیخ طوسی چه ربطی به سوال مطروحه حجت جانان داشت؟![/quote]با سلام و سپاس. پرسشی که ایشان از من داشتند این بود: ((ولی بقیه مطالبی که فرمودید اگر نماز را قبول داشته باشد ولی نخواند شلاق میخورد وبعد از بار چهارم کشته خواهد شد اگر لطف کنید منابع را اعلام فرمایید)).من نیز پاسخ ایشان را در ضمن سندی که شامل همه فروعات مسئله است فرستادم و این قسمتش دقیقاً پاسخ پرسش ایشان بود: فإن قال: هی واجبه، وأنا ذاکر وعلى فعلها قادر لکنی لست أنشط لفعلها أو أنا کسلان عن إقامتها وأقام على ذلک حتى خرج… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۲۷, ۱۳۹۴ ۳:۲۵ ق٫ظ

[quote name=”حبیبه گلرخ”]من کارشناس فقه نیستم فلسفه خوانده ای هستم که به دنبال یافتن جواب سوالاتم اول به سراغ طلبگی رفتم. .. .[/quote] با سلام و دعا. به شکرانه توضیحات بسیار ارزنده شما، مطلبی را تقدیم میکنم: اگر ملاکِ فاسق نامیده شدن و تجاهر به آن، صِرف ارتکابی است که قابل دیده شدن و اطلاع یافتن مردم از آن باشد و یعنی علنی بودن را در حدّ قابل دیده شدن بگیریم در این صورت تعلّق هر مقدار کیفر به چالش کشیده میشود و نیاز به بررسی دارد (چه رسد به اعدام)؛ مگر اینکه از این صِرف عبور کرده، افزوده شدن… مطالعه بیشتر»

محمد جواد
محمد جواد
مرداد ۲۶, ۱۳۹۴ ۳:۵۶ ب٫ظ

[quote name=”حبیبه گلرخ”]من کارشناس فقه نیستم فلسفه خوانده ای هستم که به دنبال یافتن جواب سوالاتم اول به سراغ طلبگی رفتم. آن چه که جناب قابل فرمودند برایم بسیار سنگین تر از سخنان آن فقهیانی آمد که چنان فتاویی داده اند. هر چند که آن ها هم مرا کلافه کرد. جناب قابل گویی آن فتاویی را نه ضد انسانی بلکه عین انسانیت دانسته و برای توجیه کردن آن به قوانین بشری ارجاع داده اند. مثلا قوانین راهنمایی و رانندگی. آقای قابل عزیز در کجای قرآن برای ترک یکی از احکام نه اجتماعی بلکه احکام مربوط به رابطه میان خدا و… مطالعه بیشتر»

محمد جواد
محمد جواد
مرداد ۲۶, ۱۳۹۴ ۳:۴۸ ب٫ظ

[quote name=”امیرحسین ترکاشوند”]به مرور جبران میکنم. سند قبلی از شیخ طوسی بود و این سند از علامه حلی: تذکره الفقهاء (ط.ج) – العلامه الحلی – ج ۲ – ص ۳۹۱ – ۳۹۲خاتمه: تارک الصلاه الواجبه مستحلا یقتل إجماعا إن کان مسلما ولد على الفطره من غیر استتابه، لأنه جحد ما هو معلوم من دین الإسلام ضروره فیکون مرتدا، ولو تاب لم یسقط عنه القتل، وإن لم یکن مسلما لم یقتل إن کان من أهل الذمه. ولو کان مسلما عن کفر فهو مرتد لا عن فطره یستتاب، فإن تاب قبلت توبته، وإلا قتل. ولو کان قریب العهد بالإسلام، أو نشأ فی… مطالعه بیشتر»

محمد جواد
محمد جواد
مرداد ۲۶, ۱۳۹۴ ۳:۴۶ ب٫ظ

[quote name=”امیرحسین ترکاشوند”][quote name=”حجت جانان”]جناب امیر حیسن ترکاشوند اینکه کسی نماز را قبول نداشته باشد یک ضروری دین را انکار کرده وحکمش اعدام است را میدانستم البته واضح است که چنین احکامی هرگز اخلاقی نبوده و قابل دفاع نیست ولی بقیه مطالبی که فرمودید اگر نماز را قبول داشته باشد ولی نخواند شلاق میخورد وبعد از بار چهارم کشته خواهد شد اگر لطف کنید منابع را اعلام فرمایید که از کدام رساله وکدام مرجع تقلید است بسیار روشنگرانه خواهد بود[/quote] با سلام و سپاس. فعلا یکی از این موارد که از شیخ طوسی است را تقدیم میکنمالمبسوط – الشیخ الطوسی… مطالعه بیشتر»

محمد جواد
محمد جواد
مرداد ۲۶, ۱۳۹۴ ۳:۴۲ ب٫ظ

[quote name=”کاظم ندائی”]بسمه تعالی
با سلام جناب محقق محترم آقای ترکاشوند
به نظر بنده با رجوع به فقه قرآنی هرگز کسی که مرتد شده باشد و یا نماز نخواند و آنرا انکار کند هرگز قتل نیست. اگرچه باید با بحث علمی او را ارشاد نمود. بنده یک آیه هم در قرآن پیدا نکردم که مرتد را باید به قتل رساند.[/quote]

شما جزء حسبنا کتاب اللهی هستید؟!
مگه قرار بوده که همه جزییات در قرآن بیان بشه؟

محمد جواد
محمد جواد
مرداد ۲۶, ۱۳۹۴ ۳:۴۰ ب٫ظ

[quote name=”موسوی”]سلام دوست خوب و زحمت کش حتما نظر مرا در مورد نماز خواندن و فقها ! را میدانید ابتدا باید شما ثابت کنید که در قران جائی به نماز خواندن اشاره کرده تا بعد ببینیم که ائمه و یا بعدا مدعیان دفاعیات مذهبی چه میگویند من شخصا در تحقیق قرانی که همه ی آیات مربوط به صلاه را مورد بررسی قرار داده ام ، به این نتیجه رسیده ام که هرگز در هیچ کجای قران بحثی از نماز خواندن نکرده است اینکه چکونه صلاه را نماز معنی کرده اند جای سؤال بسیار دارد ااقیمو الصلاه جزء اولین دستوراتی است… مطالعه بیشتر»

حبیبه گلرخ
حبیبه گلرخ
مرداد ۲۶, ۱۳۹۴ ۱۱:۴۷ ق٫ظ

من کارشناس فقه نیستم فلسفه خوانده ای هستم که به دنبال یافتن جواب سوالاتم اول به سراغ طلبگی رفتم. آن چه که جناب قابل فرمودند برایم بسیار سنگین تر از سخنان آن فقهیانی آمد که چنان فتاویی داده اند. هر چند که آن ها هم مرا کلافه کرد. جناب قابل گویی آن فتاویی را نه ضد انسانی بلکه عین انسانیت دانسته و برای توجیه کردن آن به قوانین بشری ارجاع داده اند. مثلا قوانین راهنمایی و رانندگی. آقای قابل عزیز در کجای قرآن برای ترک یکی از احکام نه اجتماعی بلکه احکام مربوط به رابطه میان خدا و بنده آمده… مطالعه بیشتر»

کاظم ندائی
کاظم ندائی
مرداد ۲۶, ۱۳۹۴ ۹:۰۶ ق٫ظ

بسمه تعالی
با سلام جناب محقق محترم آقای ترکاشوند
به نظر بنده با رجوع به فقه قرآنی هرگز کسی که مرتد شده باشد و یا نماز نخواند و آنرا انکار کند هرگز قتل نیست. اگرچه باید با بحث علمی او را ارشاد نمود. بنده یک آیه هم در قرآن پیدا نکردم که مرتد را باید به قتل رساند.

موسوی
موسوی
مرداد ۲۵, ۱۳۹۴ ۲:۵۳ ب٫ظ

سلام دوست خوب و زحمت کش حتما نظر مرا در مورد نماز خواندن و فقها ! را میدانید ابتدا باید شما ثابت کنید که در قران جائی به نماز خواندن اشاره کرده تا بعد ببینیم که ائمه و یا بعدا مدعیان دفاعیات مذهبی چه میگویند من شخصا در تحقیق قرانی که همه ی آیات مربوط به صلاه را مورد بررسی قرار داده ام ، به این نتیجه رسیده ام که هرگز در هیچ کجای قران بحثی از نماز خواندن نکرده است اینکه چکونه صلاه را نماز معنی کرده اند جای سؤال بسیار دارد ااقیمو الصلاه جزء اولین دستوراتی است که… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۲۵, ۱۳۹۴ ۱:۴۵ ب٫ظ

[quote name=”هادی قابل”]برادر گرامی جناب ترکاشوند عزیز سلام.۱- حکم ترک نماز در همه اقسامش برای کسانی است که مخالفت اعتقادی و یا عملی خود را آشکار کنند. به عبارت دیگر با اعلان آن بخواهند نوعی ریشخند به حکم خدا بزنند! و گرنه کسی که آشکار نکند کسی از او نمی پرسد و تعقیبی ندارد.۲- همانطور که گفتید این احکام در فقه جای بحث و کنکاش دارد، ولی در فضای مجازی و بصورت عام هیچ جای بحثش نیست! چون کسانی که وارد این بحث می شوند کارشناس فقه نیستند. دلیل بر این مسئله آن است که هیچ فقیه و مرجع تقلیدی… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۲۵, ۱۳۹۴ ۱:۰۳ ب٫ظ

[quote name=”شیخی”]جناب ترکاشوند سلام من این نظر را در سال ۶۱ از یکی از فقهای که هم اکنون هم در قید حیات است در بالای منبر شنیدم این فتوا تا به حال اجرا نشده است الا در مقطعی از زندان اوین در سال های دهه شصت – بنا به روایت خاطرات یکی از زندانیان – منابعی که شما برای این فتوا بر شمرده اید نظر برخی فقها و از جمله علامه حلی و شیخ طوسی است و ایشان هم در نظر خود استنادی به آیات قران و یا سنت نبی و یا حدیثی از معصومین نکرده اند بهتر خواهد بود… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۲۵, ۱۳۹۴ ۱۲:۵۳ ب٫ظ

[quote name=”رویا.ب”]با عرض سلام و ادب حقیقتا در هیچ کجای قران برای انجام ندادن عبادت هیچگونه مجازات این دنیایی نیامده پس چرا وقتی خود خداوند مجازاتی در این دنیا ،قایل نیست ،بشر از این فراتر رفته بویژه که حتی بر نمازگزارانی که مال یتیم را میخورند ونماز میخوانند ،وای برآنان گفته ،ضمنا آیا عبادت و خاصه صلوه فقط به شکلی که مرسوم است فقط مورد قبول است این خود بحثی جدی است ،چه بخواهیم چه نخواهیم در نزد بسیاری این شبهه وجود دارد ،.با سپاس و تشکر مجدد ،سربلند باشید[/quote] با شما در نبودِ هیچگونه مجازاتی در قرآن برای تارک… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۲۵, ۱۳۹۴ ۱۲:۴۵ ب٫ظ

[quote name=”مهدی”]باور نکردنیه!

لینک منابع رو پیدا کردم:
http://www.aqaedalshia.com/books/ijmaat/003-book/001.htm

http://lib.eshia.ir/10036/1/128

واقعا باورنکردنیه![/quote]

البته نیک میدانیم این احکامِ به قول شما باورنکردنی، فقط در حدّ اعلام رأی است وگرنه مطمئن هستیم هیچ مرجعی ، راضی به اجرای این احکام نیست. هر چند باید پیگیر علتِ حضور این احکام باورنکردنی در متون رسمی فقه باشیم زیرا بنای نظام اجرای اسلام بر اساس گزارش فقه است

هادی قابل
هادی قابل
مرداد ۲۵, ۱۳۹۴ ۹:۰۷ ق٫ظ

برادر گرامی جناب ترکاشوند عزیز سلام.۱- حکم ترک نماز در همه اقسامش برای کسانی است که مخالفت اعتقادی و یا عملی خود را آشکار کنند. به عبارت دیگر با اعلان آن بخواهند نوعی ریشخند به حکم خدا بزنند! و گرنه کسی که آشکار نکند کسی از او نمی پرسد و تعقیبی ندارد.۲- همانطور که گفتید این احکام در فقه جای بحث و کنکاش دارد، ولی در فضای مجازی و بصورت عام هیچ جای بحثش نیست! چون کسانی که وارد این بحث می شوند کارشناس فقه نیستند. دلیل بر این مسئله آن است که هیچ فقیه و مرجع تقلیدی در رساله… مطالعه بیشتر»

شیخی
شیخی
مرداد ۲۵, ۱۳۹۴ ۸:۵۹ ق٫ظ

جناب ترکاشوند سلام من این نظر را در سال ۶۱ از یکی از فقهای که هم اکنون هم در قید حیات است در بالای منبر شنیدم این فتوا تا به حال اجرا نشده است الا در مقطعی از زندان اوین در سال های دهه شصت – بنا به روایت خاطرات یکی از زندانیان – منابعی که شما برای این فتوا بر شمرده اید نظر برخی فقها و از جمله علامه حلی و شیخ طوسی است و ایشان هم در نظر خود استنادی به آیات قران و یا سنت نبی و یا حدیثی از معصومین نکرده اند بهتر خواهد بود اگر… مطالعه بیشتر»

رویا.ب
رویا.ب
مرداد ۲۵, ۱۳۹۴ ۶:۴۲ ق٫ظ

با عرض سلام و ادب
حقیقتا در هیچ کجای قران برای انجام ندادن عبادت هیچگونه مجازات این دنیایی نیامده پس چرا وقتی خود خداوند مجازاتی در این دنیا ،قایل نیست ،بشر از این فراتر رفته بویژه که حتی بر نمازگزارانی که مال یتیم را میخورند ونماز میخوانند ،وای برآنان گفته ،ضمنا آیا عبادت و خاصه صلوه فقط به شکلی که مرسوم است فقط مورد قبول است این خود بحثی جدی است ،چه بخواهیم چه نخواهیم در نزد بسیاری این شبهه وجود دارد ،.با سپاس و تشکر مجدد ،سربلند باشید

سید علی قادری
سید علی قادری
مرداد ۲۵, ۱۳۹۴ ۵:۴۳ ق٫ظ

بنام خدابا اهداء سلام موضوع را با چنین جمله ای آغاز کرده اید: «مجازات به خاطر نماز نخواندن، حتی به “ذهن” مردم هم خطور نکند؛ چه نماز را رابطه فرد با مبدأ هستی دانسته و دخالت زور و مجازات در این مسئله را به کلی با روح آن ناسازگار میدانند…»و سخن خود را با جمله زیر به پایان برده اید: «چشم به راهِ فقه پویا و به امید بازبینی احکام فقهی.»اگر عملاً مجازات نماز نخواندن مورد بازبینی قرار نگرفته بود، جمله آغازین شما معنایی نداشت.و در رساله های عملیه فعلی مجازات نماز نخواندن هم بیان می شد. پس جمله آخر… مطالعه بیشتر»

مهدی
مهدی
مرداد ۲۵, ۱۳۹۴ ۴:۱۵ ق٫ظ

باور نکردنیه!

لینک منابع رو پیدا کردم:
http://www.aqaedalshia.com/books/ijmaat/003-book/001.htm

http://lib.eshia.ir/10036/1/128

واقعا باورنکردنیه!

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۲۴, ۱۳۹۴ ۳:۳۲ ب٫ظ

به مرور جبران میکنم. سند قبلی از شیخ طوسی بود و این سند از علامه حلی: تذکره الفقهاء (ط.ج) – العلامه الحلی – ج ۲ – ص ۳۹۱ – ۳۹۲خاتمه: تارک الصلاه الواجبه مستحلا یقتل إجماعا إن کان مسلما ولد على الفطره من غیر استتابه، لأنه جحد ما هو معلوم من دین الإسلام ضروره فیکون مرتدا، ولو تاب لم یسقط عنه القتل، وإن لم یکن مسلما لم یقتل إن کان من أهل الذمه. ولو کان مسلما عن کفر فهو مرتد لا عن فطره یستتاب، فإن تاب قبلت توبته، وإلا قتل. ولو کان قریب العهد بالإسلام، أو نشأ فی بادیه وزعم… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۲۴, ۱۳۹۴ ۱:۱۸ ق٫ظ

[quote name=”حجت جانان”]جناب امیر حیسن ترکاشوند اینکه کسی نماز را قبول نداشته باشد یک ضروری دین را انکار کرده وحکمش اعدام است را میدانستم البته واضح است که چنین احکامی هرگز اخلاقی نبوده و قابل دفاع نیست ولی بقیه مطالبی که فرمودید اگر نماز را قبول داشته باشد ولی نخواند شلاق میخورد وبعد از بار چهارم کشته خواهد شد اگر لطف کنید منابع را اعلام فرمایید که از کدام رساله وکدام مرجع تقلید است بسیار روشنگرانه خواهد بود[/quote] با سلام و سپاس. فعلا یکی از این موارد که از شیخ طوسی است را تقدیم میکنمالمبسوط – الشیخ الطوسی – ج… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۲۴, ۱۳۹۴ ۰:۵۳ ق٫ظ

[quote name=”زهرا”]اگر کمی متقن بود منبع داشت.[/quote]
حق با شماست باید منابع را هم میآوردم. ولی اینکه بتواند آن را متقن کند بستگی به نظر شما و دیگر خوانندگان دارد.
ترکاشوند

امیر
امیر
مرداد ۲۳, ۱۳۹۴ ۶:۱۱ ب٫ظ

ای کاش رفرنس هم میدادید و بحثتون علمی تر میشد!

حجت جانان
حجت جانان
مرداد ۲۳, ۱۳۹۴ ۴:۳۲ ب٫ظ

جناب امیر حیسن ترکاشوند اینکه کسی نماز را قبول نداشته باشد یک ضروری دین را انکار کرده وحکمش اعدام است را میدانستم البته واضح است که چنین احکامی هرگز اخلاقی نبوده و قابل دفاع نیست ولی بقیه مطالبی که فرمودید اگر نماز را قبول داشته باشد ولی نخواند شلاق میخورد وبعد از بار چهارم کشته خواهد شد اگر لطف کنید منابع را اعلام فرمایید که از کدام رساله وکدام مرجع تقلید است بسیار روشنگرانه خواهد بود

زهرا
زهرا
مرداد ۲۳, ۱۳۹۴ ۳:۳۱ ق٫ظ

اگر کمی متقن بود منبع داشت.

1 2 3 5
204
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx