آیا نماز نخواندن مجازات دارد!؟

امیرحسین ترکاشوند: شاید مجازات به خاطر نماز نخواندن، حتی به “ذهن” مردم هم خطور نکند؛ چه نماز را رابطه فرد با مبدأ هستی دانسته و دخالت زور و مجازات در این مسئله را به کلی با روح آن ناسازگار میدانند. این البته سخن درستی است ولی متأسفانه در متون فقهی برای نماز نخواندن مجازات ،آنهم چه مجازاتی، وضع شده: اعدام!.…

امیرحسین ترکاشوند: شاید مجازات به خاطر نماز نخواندن، حتی به “ذهن” مردم هم خطور نکند؛ چه نماز را رابطه فرد با مبدأ هستی دانسته و دخالت زور و مجازات در این مسئله را به کلی با روح آن ناسازگار میدانند. این البته سخن درستی است ولی متأسفانه در متون فقهی برای نماز نخواندن مجازات ،آنهم چه مجازاتی، وضع شده: اعدام!. این گونه آرا ضرورت بازنگری در مشهورات فقهی را بیش از پیش میکند تا در نظامی که وجهه همتش را اجرای احکام فقهی قرار داده، این گامها در بیراهه سپری نشود.

افسوسِ دوچندان آنجاست که حکم یادشده، رأی عموم فقها در طول تاریخ بوده است:

الف- اگر مردی اساساً نماز را قبول نداشته باشد کیفرش بی هیچ تخفیفی مرگ است!

زیرا به دلیل انکار یکی از ضروریات دین، از اسلام خارج شده و مرتد و کافر نامیده میشود.

کیفر مرتد، قتل است.

اینچنین فردی حتی اگر توبه کند، باز مانع اجرای حکم نمیشود.

بر کسی که بدلیل انکار نماز اعدام شود نماز میّت نمیخوانند و در گورستان مسلمانان دفن نمیشود.

(البته اگر وی نومسلمان! باشد و نه از آغازِ تولّد مسلمان، در این صورت شانس توبهٔ سریع به وی داده می‌شود).

ب- اگر زنی نماز را قبول نداشته باشد اعدامش نمیکنند بلکه حبس ابد می شود

و هنگام هر نماز به سراغش میروند و او را به باد کتک میگیرند تا اصلاح شود و نمازخوان گردد
اینکار را هر وعده ی نماز آنقدر تکرار میکنند تا توبه کند یا بمیرد! 

 اگر در دوران حبس مُرد، او نیز مرتد و کافر شمرده شده و شانس تشریفات اسلامی پس از مرگ را ندارد.

پ- اگر کسی (چه مَرد و چه زن) نماز را قبول داشته باشد ولی عملاً نماز نخواند در این صورت او را تعزیر میکنند (بیست و پنج ضربه شلاق)،

اگر باز نماز نخواند دوباره تعزیرش میکنند و بار سوم یا حدّاکثر چهارم (اختلاف در فتوی و احتیاط) او را میکشند

زیرا به یک ضروریّ دین “پایبند” نبود و مرتکب گناه کبیره شد،

و کیفرِ این نوع ارتکاب، سرانجام  اعدام است.

او البته این شانس را دارد که پس از مرگ، تشریفات مسلمانی را برایش اجرا کنند: نماز میّت بر او بخوانند ، در گورستان مسلمین خاکش کنند …

زیرا او مسلمان بود و نماز را انکار نکرد و نظراً با آن مشکل نداشت بلکه تنبلی می کرد و عملاً تن به آن نمیداد.

چشم به راهِ فقه پویا و به امید بازبینی احکام فقهی.

بیست و دوم مرداد ۱۳۹۴
امیرحسین ترکاشوند

 

پیوست: بخشی از این احکام تلخ را با هم در کلام شهید اول پی می‌گیریم:
من ترک الصلاه الواجبه من المسلمین مستحلا فهو مرتد، یقتل إجماعا إن ولد على الفطره من غیر استتابه … وإذا قتل لم یصل علیه، ولم یدفن فی مقبره المسلمین، وماله لوارثه المسلم. وإن کان مسلما عن کفر استتیب، فإن تاب وإلا قتل … ولو ترکها غیر مستحل عزر ثلاثا، وقتل فی الرابعه …  إذا کان ترک الصلاه مع الاستحلال ارتدادا فالمرأه لا تقتل بترکها، بل تحبس وتضرب أوقات الصلوات حتى تتوب أو تموت … ولو ترکتها لا مستحله وعزرت ثلاثا فظاهر الأصحاب قتلها فی الرابعه کالرجل، وکذا فی جمیع مواضع تکرار الحد أو التعزیر … (الذکری ج ۲ ص ۴۰۷ تا ۴۱۰).

۳.۷ ۳ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

204 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۱۳, ۱۳۹۴ ۱۲:۱۹ ب٫ظ

یک- در مقاله گفته شد مطابق فقه سنتی، آن دسته از تارکین نماز که ترکشان نه به دلیل قبول نداشتن نماز بلکه از سرِ تنبلی و بی حسی و عصیان است، (با وجودی که نهایتا به دلیل همین ترک کشته میشوند اما) همچنان مسلمان تلقی شده و مصداق کافر نخواهند بود. اما اینجا بیفزایم که برخی در همین فقه سنتی هستند که نه تنها تارکینی که نماز را اساساً قبول ندارند کافر میشمرند بلکه حتی کسانی که نماز را فقط به دلیل سختی و تنبلی نمیخوانند را نیز کافر میشمارند زیرا نماز را مرز میان کفر و اسلام میدانند. در… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۱۳, ۱۳۹۴ ۱۱:۴۶ ق٫ظ

[quote name=”جواد الف”] … [u]در آیه توبه:۵ برای مشرکان مشمول آیه شرط گذاشته نمی شود که اگر توبه کنید و نماز بخوانید با شما جنگ نمی کنیم. بلکه «توبه» مشرکان مشمول جنگ ممکن است پیامد تجدید جنگ جاری و قدرت نمایی اردوگاه مومنان باشد نه شرط عدم تجدید جنگ![/u] … یعنی حتی اگر جمله ««فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَهَ وَآتَوُاْ الزَّکَاهَ فَخَلُّواْ سَبِیلَهُمْ» را شرط پایان منازعه و تحمیل عقیده مومنین بر مشرکین فرض کنیم، سناریوی دو پیروزی مومنین در مقایسه با سناریوی یک پیروزی مشرکین در مجموع کم ضررتر بود. چرا که با این فرض هر طرف پیروز به طرف… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۱۳, ۱۳۹۴ ۷:۳۵ ق٫ظ

با سلام اقای جواد الف عزیز مایلم نظر شما را در رابطه با سوره احزاب ایات ۶۰-۶۱-۶۲ بدانم جایی که قران دستور کشتن مخالفان زبانی را میدهد ومیگوید که ما رسممان اینست سایر دوستان هم خصوصا اقایان ارجمند و ترکاشوند هم اگر ورود کنند ونظر دهند حتما برغنای بحث خواهند افزود نظر شخصی من اینست که ایات بقول استاد ملکیان باید تخته بند همان زمان ومکان شود ونباید انرا قابل تعمیم به شرایط امروزی دهیم ودرک تمام و کمال حال وهوای انزمان برایمان امکانپذیر نیست انچیز که از قران باید فرابگیریم انمورد فراتاریخی بوده به همه اعصار تعلق دارد دعوت… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۱۲, ۱۳۹۴ ۲:۰۸ ب٫ظ

باز گذاشتن راه بازگشت مشرکین مشمول جنگ، علت جنگ نیست. با سلام و تشکر از آقای ترکاشوند گرامی و سایر دوستان علاقه مند به بحث، در این یادداشت سه نکته کلیدی در فهم آیه توبه:۵ که در کامنت های برخی از دوستان هم کم و بیش به آن اشاره شده است جمع بندی می گردد. دو صورت بندی جامع تر از مساله در دو یادداشت دیگر ارائه می گردد. [b]یکم- اعلام گسستن از [u]گروهی[/u] از مشرکان طرف معاهده[/b] در همان نگاه نخست به آیات توبه:۱ تا ۴ می توان به راحتی دریافت که «برائت» (گسستن) مورد بحث در این آیات… مطالعه بیشتر»

عباس 2
عباس 2
شهریور ۱۱, ۱۳۹۴ ۶:۴۹ ق٫ظ

سلام وعرض ادب خدمت استادان گرامی منبع شریعت در همه ادیان ابراهیمی فقط خدا ست(شوری.۱۳) پیامبران مامورپیروی از شریعت هایی هستند که به آنان امر شده (جاثیه ۱۸دسته ای ازانسانها بدون اذن خدا مشغول شریعت سازی بوده وهستند که خدا به آنها لقب شُرَکاءَ می دهد. از این جهت شرکایند که همان کاری می کردندکه خدا در ادیان انجام داده است (شوری ۲۱ در حالی کهخدا ازما همین اندازه که نازل کرده می خواهد درقسمتی از خطبه ۱۸ نهج البلاغه آمده که“اَمْ اَنْزَلَ اللّهُ سُبْحانَهُ دیناً ناقِصاً فَاسْتَعانَ هِمْ عَلى اِتْمامِهِ؟یا خداوند دینى ناقص نازل نموده و از آنان براى… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۱۰, ۱۳۹۴ ۵:۳۷ ق٫ظ

اسناد مقاله “آیا نماز نخواندن مجازات دارد!؟”با سلام و سپاس به مدیر سایت، از ایشان درخواست دارم لینک این کامنت را به انتهای مقاله بیفزایند (با نام “برخی اسناد مقاله”). اسناد را در حدّ ظرفیت تعریف شده برای کامنت آوردم وگرنه بیش از این گردآوری شده است.المبسوط – الشیخ الطوسی – ج ۱ – ص ۱۲۸ – ۱۲۹من ترک الصلاه لغیر عذر حتى خرج وقتها قیل له: لم ترکتها. فإن قال: لأنها غیر واجبه وأنا لا أعتقد وجوبها فقد ارتد ووجب علیه القتل بلا خلاف، ولا یصلی علیه، ولا یدفن فی مقابر المسلمین، ویکون ماله لورثته المسلمین. فإن لم یکن… مطالعه بیشتر»

عباس 2
عباس 2
شهریور ۹, ۱۳۹۴ ۴:۰۶ ق٫ظ

سلام وعرض ادب خدمت استادان گرامیأَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ ٱلْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ ٱللَّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ ٱخْتِلاَفاً کَثِیراً -سوره النِّسَاءِ آیه ۸۲آیا پس قران را تدبر نمی کنند واگرغیر از نزد خدا بود قطعا در آن(قران) اختلاف زیادی می یافتند.۱ -یَتَدَبَّرُونَ فعل مضارع – باب تفعل- از ریشه دبر بمعنای پشت- بعد–خلاف ظاهر باب تفعل معانی مطاوعه-تکلف و تدریج به فعل می دهدتدبر قران یک فرایند پویا وجدی است۲ -ریشه کلمات قران وکتاب دلالت بر مجموعه مرتبط با هم دارد متدبر قران در پی آهنگی بین آیات است که همگی با هم بخوانند.۳ -وَجَدُواْ دریافت مردم از قران- آنچه از… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۷, ۱۳۹۴ ۷:۳۳ ق٫ظ

[quote name=”حجت جانان”] … احکام فقهی با فیزیک وشیمی فرق بسیار دارد احکام فقهی رابطه مستقیم با مال و جان و ناموس مردم دارد شما نمیتوانید بگویید که افکار عمومی چون وچرا نکند و مطیع باشد هرگز چنین تفکری پذیرفتنی نیست .. [/quote]به نکته دقیقی اشاره کردید.فقه سنتی قلمرو خود را در همه شؤون فردی شخصی خانوادگی اجتماعی و.. گسترانیده و در واقع با همه ی هست و نیست انسان کار دارد و فرد را مطیعِ کامل استنباطات خود میخواهد بطوریکه در صورت تخطی و برای هر ترکِ فعل ، مجازاتهایی که گاه تا اعدام هم میرسد تجویز میکند، بعد… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۷, ۱۳۹۴ ۷:۱۸ ق٫ظ

[quote name=”جواد الف”] … خدا سادیسم ندارد پیامبر جدید بفرستد و به پیروان او بگوید به جنگ پیروان پیامبر قبلی بروید و آدمکشی کنید! .. [/quote]عبارت فوق چه ساده و روشن می نماید و چه راحت تر از آن، نادیده گرفته میشود!زیرا مطابق فقه سنّتی فریقین، به سادیسم داشتن خدا میرسیم: حمله به دیگر سرزمینها برای رساندن پیام خدا و رها ساختنِ آنان از کفر و شرک. و چه وحشتناک که آن رأی همه متون فقه سنتی است!! میگویند برای اینکه این حکم خدا! روی زمین نماند و محقق شود لااقل سالی یکبار لشگرکشی!منطقی که برای نماز نخواندن چنان مجازاتی… مطالعه بیشتر»

عليخاني
عليخاني
شهریور ۶, ۱۳۹۴ ۱۲:۲۷ ب٫ظ

سلام بر همه قران پژوهان محترم وبا تشکر از آقای ترکاشوند که از من دعوت کردند دراین بحث شرکت کنم.البته در مقابل اساتیدمحترم درس میآموزم . همانطور که بحث شدخداوند در آیه ۵ توبه به مومنین امر کردکه با مشرکین بجنگید بعد از جنگ بگیریدشان ودر حصرشان کنید و تحت نظر داشته باشیدشان اگر برگشتند وصلوه را به پا داشتندو زکات دادند راهشان را باز کنید ودیگر کاری به آنها نداشته باشید همانا خدا غفور رحیم است.که این به این معنی است که آنها دست از شرک کشیده اند و پیرو فرمان خدا شده اند.اما اگر اینطور نشد چه باید… مطالعه بیشتر»

ابو الفضل ارجمند
ابو الفضل ارجمند
شهریور ۶, ۱۳۹۴ ۹:۰۹ ق٫ظ

در اینجا نشان می‌دهیم که چگونه حکم قتل بی‌نمازان دامن نمازگزاران را هم می‌گیرد: هم از دیدگاه قرآن، هم از دیدگاه عقل، «نماز باطل» خواندن با نماز نخواندن فرقی ندارد. چنانکه پیشتر اشاره شد، از قرآن می‌توان نتیجه گرفت که مشرکان به روش خودشان نماز می‌گزاردند، اما نمازشان باطل بود: وما کان صلاتهم عند البیت الا مکاء و تصدیه. منطقا هم اگر کسی نماز بخواند و در آن شرایط نماز را رعایت نکند یا حرکات و سخنانی در نماز از او سر بزند که با شأن نماز سازگار نیست، نمازش باطل است. چنین کسی از نظر فقهی گویی نماز نخوانده… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۶, ۱۳۹۴ ۸:۵۴ ق٫ظ

با سلام خدمت دوست عزیز اقای هادی قابلاینکه دیگران بدانند که کسی نماز نمیخواند امر محال است ؟ اینکه بسیار پیش پا افتاده وبصورت روزمره ممکن است در زندگی هر کسی اتفاق بیافتد گروهی که با هم به مسافرت میروند براحتی انکه نماز نمیخواند قابل تشخیص است به میهمانی رفتن ومیهمان به خانه اوردن براحتی اگر شبی یا چند روزی میهمان باشد در مییابد که طرف مقابل نماز نمیخواندویا حتی ممکن است هیچکدام اینها نباشد وکسی مستقیما از فرد دیگری سوال کند نمازت را خواندی وپاسخ بشنود که من نماز نمیخوانم ایا در تمام این موارد ان فرد نماز نخوان… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۶, ۱۳۹۴ ۶:۴۳ ق٫ظ

با سلام چند مطلب:یک- در باره مطالب فقهی: فقه قرار بود راهنما باشد و نه باری بر دوش که مانده ایم آن را کجا بر زمین نهیم. اینکه حکم شدید و غلیظی! را در موضوعاتی شخصی! (نماز ، روزه و…) به خدا و رسول نسبت دهیم و سپس اثباتش را تعلیق به محال کنیم چندان حکیمانه نمی نماید. به گمانم باید فکر دیگری کرد اینکه چهار شاهد با رؤیتی به نحو کالمیل فی المکحله مطرح شده به نظرم تدابیری عقلایی و انسانی از سوی خردمندانِ بعدی، برای جلوگیری از اجرای کیفری جعلی (به نام سنگسار) که پیشینیان از خود ساخته… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
شهریور ۵, ۱۳۹۴ ۹:۱۲ ب٫ظ

استاد گرامی، جناب قابل. فرمودید که [quote] سوال بنده از شما این است که اگر پیامبر(ص) برخود و آلش در نماز صلوات بفرستد چه اشکالی پیش می آید؟![/quote] ۱. همان اشکالی پیش می‌آید که پیامبر بخواهد در نماز بر خود و همسرانش صلوات بفرستد و به مردم هم بیاموزد که به خودش و همسرانش صلوات بفرستند!شما به «صلوا علیه و سلموا تسلیما» استناد کرده‌اید تا صلوات مصطلح را توجیه کنید، در صورتی که با استناد به همین عبارت، صلوات مصطلح زیر سؤال می‌رود. اگر قرآن به صلوات بر محمد اشاره کرده است، صلوات بر «آله و صحبه» از کجا می‌آید؟… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۵, ۱۳۹۴ ۸:۳۳ ب٫ظ

قرآن سند بالادستی و تنها سند است. اگر آقای ترکاشوند گرامی و سایر دوستان مدرکی دارند که غیر از این را اعلام می کند لطفا ارائه دهند. بنا بر ده ها آیه قرآن، خدا به حضرت محمد به دلایل مختلف اجازه افزودن حتی یک کلمه را به آموزه های وحی نداده است. دو دلیل اصلی یکی این که پیامبر بیسواد بوده است و از خواندن و فهم دست اول متون و به ویژه متون دینی در دست (عهد قدیم و جدید) محروم بوده است… این که در قرآن به پیامبر گفته می شود قبلا از [b]«غافلین»[/b] بودی اشاره به این… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۵, ۱۳۹۴ ۳:۵۹ ب٫ظ

با سلام به همه دوستان، تردیدی ندارم که اگر صنف آخوند و مفتی فقط دو سوره کوتاه [b]بینه [/b]و [b][b]ممتحنه [/b][/b](آیات یک تا نه) را مطالعه و فهمیده بود (جمعا ۱۷ آیه)، دنیای اسلام و بشریت شاهد این همه حکم شرعی قتل و … مفسده و فتنه و نابودگری حرث و نسل از جانب این قوم … عقب ماندگی و فقر و بیماری و دزدی و تقلب و دروغ … خشونت و خونریزی… نبود. از آن جایی که در بحث جاری با آقای ترکاشوند بخشی از منظومه برهان من به این دو سوره مربوط می شود علاقه مندان به بحث… مطالعه بیشتر»

هادی قابل
هادی قابل
شهریور ۵, ۱۳۹۴ ۱۲:۳۰ ب٫ظ

برادر محقق جناب ترکاشوندبا سلام،۱- بنده خواستم اثبات کنم که این مجازات ها در صورت آشکار ساختن جرم است که آقایان گفته اند.۲- اتفاقا حکم تعلیق به محال شده است. لذا شما هرگز نشینیده اید که کسی را در زمان پیامبر و یا ائمه علیهم صلوات الله و یا پس از آن تا کنون بابت نماز اعدام کرده باشند!مشابه همین تعلیق به محال در باب زنا است که چهار شاهد عادل آن هم به صورت هم زمان و دیدن به چشم خود لازم دارد! که عملا محال است! حال ممکن است بگویید ثمره چنین احکامی چیست؟! می گویم فقها ثمره… مطالعه بیشتر»

هادی قابل
هادی قابل
شهریور ۵, ۱۳۹۴ ۱۲:۰۰ ب٫ظ

جناب پاشا سلاماولا:در مثال جای مناقشه نیست! زیرا برای نزدیکی ذهن به مطلب همواره از مثال استفاده می شود.دوم: رابطه مخلوقات خردمند با خالق در عرصه تکالیف رابطه عبد و مولی است. این تعبیر تحقیری برای انسان نیست. زیرا بندگی خداوند هیچگونه تحقیری برای انسان نمی آورد بلکه برعکس بندگی خدا بزرگی انسان است. بلی بندگی انسان برای انسان بردگی و اسارت و کوچکی است. به تعبیر قرآن نگاه کنید، حضرت عیسی می فرماید:«قال إنّی عبد الله آتانیَ الکتابَ وجَعلنی نَبیّاً وَ جعلنی مبارکاَ أینَ ما کُنتُ و أوصانی بالصّلاه والزّکاه ما دُمتُ حیّا» من بنده خدا هستم. خداوند به… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۵, ۱۳۹۴ ۷:۲۱ ق٫ظ

[quote name=”هادی قابل”]برادر عزیزم جناب ترکاشوندبا سلام. و احترام، به استحضار می رساند:۱- اینکه بنده گفتم احکام فقها دایر مدار آشکار ساختن نخواندن نماز است … [/quote] برادر عزیزتر از جان، جناب آقاهادی قابل!از دقت نظر و حوصله شما در بحث لذت بردم.شما در گزارش خود به تقریر دقیقی از فقه سنتی پرداختید و سرانجام معلوم شد که هر کس به ترک نماز (و روزه و…) به صورت “نمایان” مبادرت ورزد سزایش در دو بار نخست تعزیر و سپس مرگ است (علتی هم که باعث میشود بر تارکِ مختفی، حکم جاری نگردد این است که گناه وی قابل اثبات نیست… مطالعه بیشتر»

عباس 2
عباس 2
شهریور ۴, ۱۳۹۴ ۹:۲۷ ب٫ظ

۱- سورۀ حجر آیۀ ۹ – این ماییم که این ذکر (قرآن) را نازل کرده‏ایم و ما آن را بطور قطع حفظ خواهیم کرد.۲- سورۀ جمعه آیۀ ۲- هموست که رسولى ازمیان امی ها برانگیخت تا آیاتش را بر آنها بخواند و منزهشان دارد و کتاب و حکمت بر آنها بیاموزد، اگر چه پیش از آن در گمراهى آشکار بودند. و آیات دیگر.۳- مراجعه شود به مباحث نفس در وبلاگ.۴- به مطلب کافر در وبلاگ مراجعه شود.۵- مراجعه شود به مبحث نفس در وبلاگ.۶- هان اى انسان ها ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم و شما… مطالعه بیشتر»

عباس 2
عباس 2
شهریور ۴, ۱۳۹۴ ۹:۲۴ ب٫ظ

سلام این نوشته از هادی قدسی است که به موضوع بحث ربط دارد به نظر میرسد قبل از بررسی آیۀ مورد سئوال، لازم باشد چند موضوع را بررسی نمائیم.مفهوم واژه ها دریک زبان، در وجوه زمان و مکان، به دلیل تحول درفرهنگ های جوامع و در نتیجۀ تاثیر در قوۀ دریافت انسان تغییر می کند. واژه ها درقرآن ازاین قاعده مستثنا نیستند. خصوصیت قرآن اما دراین است که برای واژه هایش چنان فضائی محدود و مشخص ترتیب داده است که در بعد زمان و مکان تغییرو تحولی در مفهوم آنها صورت نگیرد(۱). واضح است درصورتی از آن فضای روشن و… مطالعه بیشتر»

پاشا
پاشا
شهریور ۴, ۱۳۹۴ ۱:۵۷ ب٫ظ

از نظر فقها ما برده خدا هستیم؟

هادی قابل
هادی قابل
شهریور ۴, ۱۳۹۴ ۹:۴۵ ق٫ظ

جناب آقای ابوالفضل ارجمندبا سلام، سوال بنده از شما این است که اگر پیامبر(ص) برخود و آلش در نماز صلوات بفرستد چه اشکالی پیش می آید؟! حال پاسخ شما را عرض می کنم:یکم: اولا واجبات نماز با مستحباتش فرق دارد. واجبات را فقها فرموده اند که یازده چیز است. مستحبات هم بر اساس دریافت فقها گوناگون و بسیار است. مشهور فقها گفته اند که صلوات در تشهدنماز واجب است و در بقیه احزا نماز مثل رکوع و سجده مستحب است. ضمن آنکه نماز با یک سلام هم درست است و مخصوصا سلام آخر.دوم: خداوند در قرآن به صراحت دستور به… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۴, ۱۳۹۴ ۷:۲۰ ق٫ظ

[quote name=”ابوالفضل ارجمند”]جناب ترکاشوند گرامی در تبیین شما این ابهام وجود دارد که می‌فرمایید پیامبر مشرکان را به اقامه‌ی نماز به شیوه‌ی خودشان فراخوانده است، حال آنکه چنان که پیشتر عرض شد به نظر می‌رسد که قرآن اقامه‌ی صلات به شیوه‌ی مشرکان را باطل می‌داند: وما کان صلاتهم عند البیت إلا مکاء و تصدیه. این نکته را هم در نظر بگیریم که اگر مشرکان از قبل نمازخوان بودند اما نماز آنان باطل بود، دعوت پیامبر از آنان برای اصلاح شیوه‌ی نماز خواندن بود، نه اقدام به نماز خواندن. اصلاح نماز کسی که نماز می‌خواند، با اجبار به نماز کسی که… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۴, ۱۳۹۴ ۶:۵۶ ق٫ظ

[quote name=”علیرضا”] …با عرض سلام خدمت جناب ترکاشوندجناب ترکاشوند اینکه جنابعالی در ایه ۵ سوره توبه، صلات و زکات را منظور صلات و زکات آیین مشرکان می دانید ؛ در این صورت ایا مشرکان با عمل به این ایین خودشان لقب مشرک بودن از آنها ساقط می شود؟مثلاً آیه آخر سوره کافرون را چگونه با برداشت جنابعالی قابل تطبیق هست:(لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ) دین مشرکان برای خود و دین محمدص برای خود ؛ چگونه هر کس با عمل به ایین خود می شوند برادران ایمانیِ ؟ یا فإخوانکم فی الدین ؟ آیا این مشرکان که از نظرجنابعالی با عمل… مطالعه بیشتر»

یک مسلمان
یک مسلمان
شهریور ۳, ۱۳۹۴ ۱۱:۳۷ ب٫ظ

نویسنده هنوز فرق بین نماز نخوندن و اعتقاد نداشتن به نماز به عنوان یکی از ضروریات دین رو نفهمیده! شما هزار سالم نماز نخونی اولاً از کجا کسی بفهمه و ثانیاً بفهمه هم به کسی ربطی نداره. ولی اگر کسی که ادعا دارد مسلمان است، بگوید که نماز جزء دین نیست و تازه علم هم داشته باشد که با گفتن این حرف یکی از ضروریات دین را انکار کرده تازه حکم اون فرد ارتداد می‌شه که حالا راجع به مجازات فرد مرتد هم می‌شه بحثی جداگانه کرد.کلا این آقای نویسنده اون‌جور که من چند نوشته دیگه هم ازشون خوندم دانشش… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
شهریور ۳, ۱۳۹۴ ۵:۵۰ ب٫ظ

جناب ترکاشوند گرامی در تبیین شما این ابهام وجود دارد که می‌فرمایید پیامبر مشرکان را به اقامه‌ی نماز به شیوه‌ی خودشان فراخوانده است، حال آنکه چنان که پیشتر عرض شد به نظر می‌رسد که قرآن اقامه‌ی صلات به شیوه‌ی مشرکان را باطل می‌داند: وما کان صلاتهم عند البیت إلا مکاء و تصدیه. این نکته را هم در نظر بگیریم که اگر مشرکان از قبل نمازخوان بودند اما نماز آنان باطل بود، دعوت پیامبر از آنان برای اصلاح شیوه‌ی نماز خواندن بود، نه اقدام به نماز خواندن. اصلاح نماز کسی که نماز می‌خواند، با اجبار به نماز کسی که نماز نمی‌خواند… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
شهریور ۳, ۱۳۹۴ ۵:۴۸ ب٫ظ

با سلام و ارادتاینجانب ضمن احترام به شیعیان و سنیان در برگزاری نماز به شیوه‌های مختلف، و آرزوی قبولی نماز همه ی آنان (با وجود اینکه هر کدام از آنان برگزاری نماز و وضو ساختن به شیوه‌ی دیگری را باطل می‌دانند)، شخصا مانند خانم گلرخ معتقدم که محمد، پیامبر گرامی خدا، به هیچیک از این شیوه‌ها نماز نمی‌خوانده است.به عنوان اولین پرسش، با توجه به اینکه از پیامبر نقل کردید که گفته است «صلوا کما رأیتمونی أصلی» بفرمایید که آیا پیامبر در نماز می‌گفت «السلام علیک أیها النبی و رحمه الله و برکاته»؟ یا خود در رکوع و سجود و… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۳, ۱۳۹۴ ۳:۲۵ ب٫ظ

[/quote][quote name=”علیرضا”][quote]با سلام برای این که حسن نیت و خیرخواهی خود را در این گفتگوها نشان دهید لطفا نخست از کسانی که در بحث های دیگر چون بت پرست بودن پدر حضرت ابراهیم این همه با حوصله برای شما وقت گذاشتند و از دانش آنان بهره بردید تشکر کنید. با سپاس.[/quote]با عرض سلام خدمت جناب جواد الف بنده از تمام کسانی که در مقاله جناب ارجمند که درباره واژه (سید) بود و در آن گفتگوهایی در مورد اینکه آیا آزر پدر حقیقی حضرت ابراهیم بود یا نه ؛ از اینکه وقت شریفشان صرف گفتگو با بنده شد ؛ کمال تشکر… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۳, ۱۳۹۴ ۳:۰۰ ب٫ظ

سلام و سپاس از پاسخ شما آقای ترکاشوند گرامی. در آیه توبه:۱۳ «قوما» چه کسانی هستند که خطاب به مومنان (زنده پیرو پیامبر) گفته شده است چرا با آن قوم قتال نمی کنید؟ قومی که پیامبر را اخراج کردند و جنگ را در وهله نخست شروع کردند؟ (فراموش نکنیم که شما در این مناظره یک فقیه اعظم هستید مثل شیخ طوسی.) أَلاَ تُقَاتِلُونَ [b]قَوْمًا[/b]:نَّکَثُواْ أَیْمَانَهُمْ ، بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ،وَهُم بَدَؤُوکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ؛ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَوْهُ إِن کُنتُم مُّؤُمِنِینَ ﴿توبه:۱۳﴾ قَاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَیْدِیکُمْ وَیُخْزِهِمْ وَیَنصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَیَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِینَ ﴿توبه:۱۴﴾ وَیُذْهِبْ غَیْظَ قُلُوبِهِمْ وَیَتُوبُ اللّهُ عَلَى مَن یَشَاءُ… مطالعه بیشتر»

هادی قابل
هادی قابل
شهریور ۳, ۱۳۹۴ ۱:۱۹ ب٫ظ

قسمت دوم(ادامه بحث)۳- سخن بنده که” مسایل فقهی فنی هستند و نیازمند ورود کارشناسان در آن حوزه است نه اظهار نظر اشخاصی که اطلاعی از فقه و قواعد آن و راههای استنباطی ندارند” گویا به مذاق برخی از دوستان از جمله سرکار خانم گلرخ خوش نیامده است! از ایشان و امثال ایشان در شگفتم که در حوزه مسایل سیاسی و یا اجتماعی بارها خرده گرفته اند که چرا افراد ناوارد را بکارگمارده اند و یا چرا اظهار نظر می کنند، که گاه نظرشان سبب هزینه های سنگین برای جامعه شده است! ولی خود با اعتراف به عدم آشنایی به دانش… مطالعه بیشتر»

هادی قابل
هادی قابل
شهریور ۳, ۱۳۹۴ ۱:۱۶ ب٫ظ

برادر عزیزم جناب ترکاشوندبا سلام. و احترام، به استحضار می رساند:۱- اینکه بنده گفتم احکام فقها دایر مدار آشکار ساختن نخواندن نماز است، امری دیهی است، زیرا در صورت پنهان بودن که آگاهی بوجود نمی آید تا حکمی اجرا شود. تمامی احکام تنبیهی و مجازاتی اسلام دایر مدایر علم و اطلاع بر مرتکب آن است. حتی حاکم شرع حق جستجو برای آگاهی بر انجام منکر توسط مکلفین را ندارد! پس یا خود افراد باید علنی سازند و اقرار کنند! و یا دیگران عمل خلاف را از فردی ببینند و به حاکم اطلاع دهند. بحث روزه خواری بصورت آشکار در ماه… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۳, ۱۳۹۴ ۶:۲۶ ق٫ظ

[quote name=”ابوالفضل ارجمند”] نمی‌دانم ابهام پاسخ قبلی من در چه بود: اگر فرض کنیم که مؤمنی نماز نخواند اما مرتکب قتل هم نشده باشد، کاری نکرده است که سزاوار مجازات اعدام باشد، اما اگر مشرکی مرتکب قتل شده باشد سزاوار اعدام است. حال اگر به چنین مشرکی بگوییم که اگر مثلا نماز بخواند از اعدام رهایی پیدا می‌کند، چه ایرادی دارد؟ هر شرط دیگری را هم که برای رهایی یک اعدامی از مجازات اعدام بگذارید، کاملا اجباری است و او ناچار است بپذیرد. اگر به اعدامی بگویید که برای آزادی یک سال روزه بگیرد یا بنده‌ای را آزاد کند یا… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۳, ۱۳۹۴ ۵:۵۷ ق٫ظ

[quote name=”جواد الف”] جناب ترکاشوند گرامی با سلام نظر به اهمیت موضوع لطفا اگر کمی وقت بگذارید و همان معنای مشهور را با اندک توضیحی بنویسید و در طول بحث درباره آیات نیز شما از دیدگاه سنتی (شیعه و سنی) و بر مبنای احادیت و روایات شدیدا دفاع کنید و مباحثه ای داشته باشیم فکر کنم خدمت بزرگی به جامعه بشریت و به ویژه مسلمانان خواهد بود.[/quote] سلام بر آقا جواد! حتماً همینطور است که میفرمایید.مطابق فهم سنتی، آیه آغازین سوره در بیزاری از مشرکان طرف معاهده، صادر شده به طوری که از شدت این بیزاری و خشم! حتی سخن… مطالعه بیشتر»

علیرضا
علیرضا
شهریور ۳, ۱۳۹۴ ۵:۳۸ ق٫ظ

[quote]با سلام برای این که حسن نیت و خیرخواهی خود را در این گفتگوها نشان دهید لطفا نخست از کسانی که در بحث های دیگر چون بت پرست بودن پدر حضرت ابراهیم این همه با حوصله برای شما وقت گذاشتند و از دانش آنان بهره بردید تشکر کنید. با سپاس.[/quote]با عرض سلام خدمت جناب جواد الف بنده از تمام کسانی که در مقاله جناب ارجمند که درباره واژه (سید) بود و در آن گفتگوهایی در مورد اینکه آیا آزر پدر حقیقی حضرت ابراهیم بود یا نه ؛ از اینکه وقت شریفشان صرف گفتگو با بنده شد ؛ کمال تشکر رو… مطالعه بیشتر»

علیرضا
علیرضا
شهریور ۳, ۱۳۹۴ ۵:۳۲ ق٫ظ

[quote]در این راستا توضیح دادم که قرآن از مشرکان موصوف در عهد پیامبر فقط دو چیز خواسته: مثل بچه ی آدم دست از نزاع بردارند و به دو اصل مهم در آیین خودشان (صلات و زکات) بازگردند! و لازم نیست حتی به محمد امین ایمان آورند[/quote][quote]نیز به کمک آیه ۱۱ توضیح دادم که با عمل به آن دو دستور (البته پس از توبه از جنگ و نزاع) عملاً برادران ایمانیِ پیروان حضرت محمد خواهند شد هر چند به وی ایمان نیاورده باشند![/quote] با عرض سلام خدمت جناب ترکاشوندجناب ترکاشوند اینکه جنابعالی در ایه ۵ سوره توبه، صلات و زکات را… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
شهریور ۳, ۱۳۹۴ ۳:۵۲ ق٫ظ

[quote]اگر مشرکان موصوف به پیامبر ایراد میگرفتند که چرا ما که به نماز اعتقاد نداریم را ملزم به آن میکنی و در صورت تخطی میکشید ولی پیروان خودت که به آن اعتقاد دارند را ملزم و مجبور به آن نمیکنی و اگر نخوانند هیچ کاری با آنها نداری! [/quote] نمی‌دانم ابهام پاسخ قبلی من در چه بود: اگر فرض کنیم که مؤمنی نماز نخواند اما مرتکب قتل هم نشده باشد، کاری نکرده است که سزاوار مجازات اعدام باشد، اما اگر مشرکی مرتکب قتل شده باشد سزاوار اعدام است. حال اگر به چنین مشرکی بگوییم که اگر مثلا نماز بخواند از… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۲, ۱۳۹۴ ۶:۲۴ ب٫ظ

آقای علیرضای گرامی با سلام برای این که حسن نیت و خیرخواهی خود را در این گفتگوها نشان دهید لطفا نخست از کسانی که در بحث های دیگر چون بت پرست بودن پدر حضرت ابراهیم این همه با حوصله برای شما وقت گذاشتند و از دانش آنان بهره بردید تشکر کنید. با سپاس.

جواد الف
جواد الف
شهریور ۲, ۱۳۹۴ ۶:۱۸ ب٫ظ

[quote]و اما، گویا با توجه دادن به واژه عاهدتم میخواهید به نکته ای اشارت دهید، بسم الله (من که فعلا چیزی بیش از معنای مشهور به ذهنم نمیرسد.
[/quote]

جناب ترکاشوند گرامی با سلام نظر به اهمیت موضوع لطفا اگر کمی وقت بگذارید و همان معنای مشهور را با اندک توضیحی بنویسید و در طول بحث درباره آیات نیز شما از دیدگاه سنتی (شیعه و سنی) و بر مبنای احادیت و روایات شدیدا دفاع کنید و مباحثه ای داشته باشیم فکر کنم خدمت بزرگی به جامعه بشریت و به ویژه مسلمانان خواهد بود.

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۲, ۱۳۹۴ ۹:۰۰ ق٫ظ

[quote name=”ابوالفضل ارجمند”] …این موضوع را إن شاء الله در بخشهای بعدی «دین و آزادی» بررسی می‌کنم، اما به صورت خلاصه می‌توان گفت پاسخ جنگ نرم، تنها می‌تواند جنگ نرم باشد و پاسخ قتال هم قتال است. تا کسی دست به شمشیر نبرد نمی‌توان در برابرش دست به شمشیر برد و خونریزی کرد: فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم. .[/quote] اگر مشرکان موصوف به پیامبر ایراد میگرفتند که چرا ما که به نماز اعتقاد نداریم را ملزم به آن میکنی و در صورت تخطی میکشید ولی پیروان خودت که به آن اعتقاد دارند را ملزم و مجبور… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۲, ۱۳۹۴ ۸:۵۰ ق٫ظ

[quote name=”علیرضا”]با سلام ..و در آخر هم توضیحات جناب ارجمند به نظرم قانع کننده هست.[/quote]جناب علیرضا. با سلام؛ با تأییدتان بر سخن جناب ارجمند، این پرسش به شما هم برمیگردد که این نماز زوری! به چه دردی میخورد؟ نماز اجباری مشرکان پیمان شکن چه مشکلی از جامعه اسلامی را حل میکند؟ آیا همین تحمیل، به وهن صلاه که توجه بشر به خدا است منجر نمیشود. آیا بساط ریا و تظاهر را نمی گستراند؟ در این الزام و اجبار چه چیزی نهفته که شما و جناب ارجمند را با برخی رویّه های کنونی انتقاد برانگیز، مشترک و همفکر میکند. اگر نماز… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
شهریور ۲, ۱۳۹۴ ۵:۲۵ ق٫ظ

[quote]اگر در اعصار بعد از پیامبر ، مثلاً در عصر کنونی، برخی از نامسلمانان مشرک، از حضرت محمّد بیزار باشند و در این راستا به “جنگ” نَرم (مَجازی و یا از طریق ساخت فیلم و انتشار کتاب و یا طرحهای کاریکاتوری و..) بر علیه او و پیروانش اقدام کنند آیا میتوانند مصداق حکم آیه قرار گیرند؟[/quote]این موضوع را إن شاء الله در بخشهای بعدی «دین و آزادی» بررسی می‌کنم، اما به صورت خلاصه می‌توان گفت پاسخ جنگ نرم، تنها می‌تواند جنگ نرم باشد و پاسخ قتال هم قتال است. تا کسی دست به شمشیر نبرد نمی‌توان در برابرش دست به… مطالعه بیشتر»

علیرضا
علیرضا
شهریور ۱, ۱۳۹۴ ۶:۱۴ ب٫ظ

با سلامجناب جواد الف؛ واژه عاهدتم اگر اسم فاعل باشد نشانه استمرار و دوام و پیوستگی هست. در نتیجه مسلمانان باید با مشرکانی که به عهدشان پای بند بودند ، آنها نیز به عهدشان پای بند باشند:(إِلاَّ الَّذِینَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِکِینَ ثُمَّ لَمْ یَنقُصُوکُمْ شَیْئًا وَلَمْ یُظَاهِرُواْ عَلَیْکُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّواْ إِلَیْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَى مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ)اما مشرکانی که با مسلمانان بر ترک مخاصمه و تعرض عهد بسته بودند اما پیوسته پیمان شکنی می کردند و در هر فرصتی جان مسلمانان را به خطر می انداختند و به کشتن برخی از آنان دست می زند و از طرفی هم… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۱, ۱۳۹۴ ۵:۵۵ ب٫ظ

[quote name=”ابوالفضل ارجمند”]با سلام و تشکرایراد شما را در قالب همان مثل می‌توان پاسخ داد. فراموش نکنیم که با مشرکانی مواجهیم که به سبب جرایمشان به قتل محکوم شده بودند و حکم قتل آنان صادر شده بود: اقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم. حال اگر قرار باشد مشرکی که به قتل محکوم شده است عفو شود، ناچار است شرایط بسیار سبکتر عفو خود را بپذیرد، هرچند از پذیرش آن اکراه داشته باشد. اگر نخواهد صلات و زکات را نپذیرد، حکم قتل او همچنان به سبب جرایمی مانند آغاز جنگ و نقض معاهده به قوت خود باقی است. مشرک در این شرایط خاص… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۱, ۱۳۹۴ ۵:۲۴ ب٫ظ

[quote name=”جواد الف”]دوست گرامی آقای ترکاشوند با سلام همانطور که گفتید این آیه بسیار مهم و حیاتی است. به نظرم هنوز به بحث بیشتری نیاز است. در راستای خیر اگر شما و سایر دوستان موافق باشید اجازه بدهید با روش دیگری به بحث ادامه دهیم. به گمان من تصویر بزرگ (جنگل) را فراموش کرده ایم و داریم درباره شاخه یک درخت در جنگل بحث می کنیم. اجازه بدهید یکی یکی آیات سوره توبه را بررسی کنیم. برای شروع لطفا نظر خود را درباره «عَاهَدتُّم» در آیه توبه:۱ بیان کنید.[/quote] درود و سلامی دوباره به دوست ارجمندم آقا جواد.میپذیرم که شما… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
شهریور ۱, ۱۳۹۴ ۱۲:۴۲ ب٫ظ

با سلام و تشکرایراد شما را در قالب همان مثل می‌توان پاسخ داد. فراموش نکنیم که با مشرکانی مواجهیم که به سبب جرایمشان به قتل محکوم شده بودند و حکم قتل آنان صادر شده بود: اقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم. حال اگر قرار باشد مشرکی که به قتل محکوم شده است عفو شود، ناچار است شرایط بسیار سبکتر عفو خود را بپذیرد، هرچند از پذیرش آن اکراه داشته باشد. اگر نخواهد صلات و زکات را نپذیرد، حکم قتل او همچنان به سبب جرایمی مانند آغاز جنگ و نقض معاهده به قوت خود باقی است. مشرک در این شرایط خاص اگر واقعا… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۱, ۱۳۹۴ ۱۲:۰۲ ب٫ظ

دوست گرامی آقای ترکاشوند با سلام همانطور که گفتید این آیه بسیار مهم و حیاتی است. به نظرم هنوز به بحث بیشتری نیاز است. در راستای خیر اگر شما و سایر دوستان موافق باشید اجازه بدهید با روش دیگری به بحث ادامه دهیم. به گمان من تصویر بزرگ (جنگل) را فراموش کرده ایم و داریم درباره شاخه یک درخت در جنگل بحث می کنیم.

اجازه بدهید یکی یکی آیات سوره توبه را بررسی کنیم. برای شروع لطفا نظر خود را درباره «عَاهَدتُّم» در آیه توبه:۱ بیان کنید.

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۱, ۱۳۹۴ ۶:۵۶ ق٫ظ

[quote name=”عباس ۲″]سلام ۱-با قدر دانی از همه دوستاندر آیه ۵توبه فإن تابوا و اقاموا الصلوه و آتوا الزکوه فخلّوا سبیلهم إن الله غفور رحیم.فخلّوا سبیلهم پس راهشان را خالی کنید =راهشان را باز کنیدبگذارید راه خودشان بروند . این بمعنی پذیرفتن سبیل خدا یا سبیل مسلمانان نیست … [/quote] سلام و سپاس جناب عباس۲ چه برداشت نو و جالبی از فخلّو سبیلهم ارائه کردید ممنون به سهم خودم. بر این اساس، به آنچه این حقیر گفتم نزدیک میشویم: صلات و زکات در آداب و اعمال مشرکان وجود داشته و قرآن آنها را به همان دو (و نه به لزوم… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۷:۲۴ ب٫ظ

[quote name=”جواد الف”]دوست گرامی جناب ترکاشوند با سلام و تشکر از مطالب .[/quote] سلام و درود بر شما قرآن پژوه گرامی جناب آقا جواد عزیز!من گمان میکنم وجود عبارت “جواز قتل” در جایی از کلامم شما را به یاد مطالب فقهی انداخته، که هرگز مرادم آن نبوده (شاید من بدسلیقگی کردم که از این تعبیر غلط انداز استفاده کردم). بگذریم.آگاه هستید که این آیه به غلط به آیه سیف (و قتال با مشرکان) معروف است. این همان آیه ای است که با تعمیم ناروای مشرکانِ جنگ افروزِ رودر روی پیامبر، به همه ی مشرکانِ دیگر ازمنه و امکنه، حکم جهاد… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مرداد ۳۱, ۱۳۹۴ ۶:۴۳ ب٫ظ

[quote name=”ابوالفضل ارجمند”]با سلام و تشکر از روشنگریهای شما و دیگر دوستان حاضر در بحثآیه‌ی ۵ توبه را می‌توان از این دیدگاه تحلیل کرد: فرض کنید زندانیی به اعدام محکوم شده باشد، اما به او بگویند که اگر توبه کند و مثلا سواد بیاموزد و قرآن را حفظ کند آزاد می‌شود. از این سخن نمی‌توان نتیجه گرفت که علت محکومیت زندانی به اعدام این بوده است که سواد نداشته است یا قرآن را حفظ نکرده است.[/quote] سلام و سپاس جناب آقای ارجمند!با توضیح شما و مثالِ به روزتان، میتوان از پیچیدگیهای این آیه تا حدود زیادی رهایی یافت و فقط… مطالعه بیشتر»

204
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx