آیا نماز نخواندن مجازات دارد!؟

امیرحسین ترکاشوند: شاید مجازات به خاطر نماز نخواندن، حتی به “ذهن” مردم هم خطور نکند؛ چه نماز را رابطه فرد با مبدأ هستی دانسته و دخالت زور و مجازات در این مسئله را به کلی با روح آن ناسازگار میدانند. این البته سخن درستی است ولی متأسفانه در متون فقهی برای نماز نخواندن مجازات ،آنهم چه مجازاتی، وضع شده: اعدام!.…

امیرحسین ترکاشوند: شاید مجازات به خاطر نماز نخواندن، حتی به “ذهن” مردم هم خطور نکند؛ چه نماز را رابطه فرد با مبدأ هستی دانسته و دخالت زور و مجازات در این مسئله را به کلی با روح آن ناسازگار میدانند. این البته سخن درستی است ولی متأسفانه در متون فقهی برای نماز نخواندن مجازات ،آنهم چه مجازاتی، وضع شده: اعدام!. این گونه آرا ضرورت بازنگری در مشهورات فقهی را بیش از پیش میکند تا در نظامی که وجهه همتش را اجرای احکام فقهی قرار داده، این گامها در بیراهه سپری نشود.

افسوسِ دوچندان آنجاست که حکم یادشده، رأی عموم فقها در طول تاریخ بوده است:

الف- اگر مردی اساساً نماز را قبول نداشته باشد کیفرش بی هیچ تخفیفی مرگ است!

زیرا به دلیل انکار یکی از ضروریات دین، از اسلام خارج شده و مرتد و کافر نامیده میشود.

کیفر مرتد، قتل است.

اینچنین فردی حتی اگر توبه کند، باز مانع اجرای حکم نمیشود.

بر کسی که بدلیل انکار نماز اعدام شود نماز میّت نمیخوانند و در گورستان مسلمانان دفن نمیشود.

(البته اگر وی نومسلمان! باشد و نه از آغازِ تولّد مسلمان، در این صورت شانس توبهٔ سریع به وی داده می‌شود).

ب- اگر زنی نماز را قبول نداشته باشد اعدامش نمیکنند بلکه حبس ابد می شود

و هنگام هر نماز به سراغش میروند و او را به باد کتک میگیرند تا اصلاح شود و نمازخوان گردد
اینکار را هر وعده ی نماز آنقدر تکرار میکنند تا توبه کند یا بمیرد! 

 اگر در دوران حبس مُرد، او نیز مرتد و کافر شمرده شده و شانس تشریفات اسلامی پس از مرگ را ندارد.

پ- اگر کسی (چه مَرد و چه زن) نماز را قبول داشته باشد ولی عملاً نماز نخواند در این صورت او را تعزیر میکنند (بیست و پنج ضربه شلاق)،

اگر باز نماز نخواند دوباره تعزیرش میکنند و بار سوم یا حدّاکثر چهارم (اختلاف در فتوی و احتیاط) او را میکشند

زیرا به یک ضروریّ دین “پایبند” نبود و مرتکب گناه کبیره شد،

و کیفرِ این نوع ارتکاب، سرانجام  اعدام است.

او البته این شانس را دارد که پس از مرگ، تشریفات مسلمانی را برایش اجرا کنند: نماز میّت بر او بخوانند ، در گورستان مسلمین خاکش کنند …

زیرا او مسلمان بود و نماز را انکار نکرد و نظراً با آن مشکل نداشت بلکه تنبلی می کرد و عملاً تن به آن نمیداد.

چشم به راهِ فقه پویا و به امید بازبینی احکام فقهی.

بیست و دوم مرداد ۱۳۹۴
امیرحسین ترکاشوند

 

پیوست: بخشی از این احکام تلخ را با هم در کلام شهید اول پی می‌گیریم:
من ترک الصلاه الواجبه من المسلمین مستحلا فهو مرتد، یقتل إجماعا إن ولد على الفطره من غیر استتابه … وإذا قتل لم یصل علیه، ولم یدفن فی مقبره المسلمین، وماله لوارثه المسلم. وإن کان مسلما عن کفر استتیب، فإن تاب وإلا قتل … ولو ترکها غیر مستحل عزر ثلاثا، وقتل فی الرابعه …  إذا کان ترک الصلاه مع الاستحلال ارتدادا فالمرأه لا تقتل بترکها، بل تحبس وتضرب أوقات الصلوات حتى تتوب أو تموت … ولو ترکتها لا مستحله وعزرت ثلاثا فظاهر الأصحاب قتلها فی الرابعه کالرجل، وکذا فی جمیع مواضع تکرار الحد أو التعزیر … (الذکری ج ۲ ص ۴۰۷ تا ۴۱۰).

۳.۷ ۳ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

204 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
مهر ۲, ۱۳۹۴ ۱۰:۱۱ ق٫ظ

سلام بر جناب سیاوش رحمتیعین عبارت شما که بر روی آن تأکید داشتید را ابتدا میآورم: «مجرد ترک نماز و روزه و سایر واجبات شرعی باعث ارتداد مسلمان و کافر شدن و نجاست وی نمی گردد و تا زمانی که ارتداد وی احراز نشده است، حکم سایر مسلمانان را دارد».حال پرسش من از شما این است که من کجای این مقاله ی کوتاهم که یک صفحه بیشتر نیست ادعا کردم که مجرّد ترک، باعث ارتداد میشود؟! در بند پ به روشنی بیان کردم که مجرد ترک نماز (یعنی نماز را قبول دارد ولی نمیخواند) موجب خروج از مسلمانی نیست ولی… مطالعه بیشتر»

هادی قابل
هادی قابل
مهر ۱, ۱۳۹۴ ۱۰:۴۲ ق٫ظ

به نام خداهرکسی از ظن خود شد یار مناز درون من نجست اسرار منبه همه عزیزانی که بنده را مورد نوازش قرارداده اند عرض می کنم: ادامه ندادن به بحث از سر عافیت و یا به پستو بردن مباحث نبوده است! بلکه چند جهت داشت:۱- به نظر خودم آنچه را می خواستم گفتم. اضافه برآن ورود در مباحثی بود که فعلا مجال ورود به آن ها را ندارم.۲- سربسته بگویم که دوستان مقابل راحتمان نمی گذارند! و مدتی درگیر پاسخ به یک سخرانی بودم.۳- بنده نظریه مجازات نماز نخوان ها را از نظر فقهی قابل بررسی و رد می دانم.… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۳۰, ۱۳۹۴ ۶:۲۲ ب٫ظ

با سلام به اقای امیرحسین ترکاشوند دوست عزیز ما داریم در فضای فکری فقها قدم میزنیم تا بدانیم که مثلا سوره توبه که شما بحث را با ان اغاز کردید چرا از نظر فقها حکم خدا مبنی برصدور حکم مرگ مشرکین در تما م زمانها ومکانها میباشد ما اینجا نظر شخصی را کنار گذاشته وبا فرض اینکه قران کتاب خداست داریم بحث میکنیم که ایاچنین حکمی عمومیت دارد یا نه ویا در سوره های دیگر حکمی مبنی بر قتل کافران ومشرکان غیر حربی وجود دارد یا نه وچطور فقها به چنین نتایجی رسیدند؟ همه اینها با فرض کتاب خدا بودن… مطالعه بیشتر»

سیاوش رحمتی
سیاوش رحمتی
شهریور ۳۰, ۱۳۹۴ ۱:۱۹ ب٫ظ

سلام!با تشکر از اینکه نظر من را هم خواندید.من تاکیدم روی این قسمت است:چنان که مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی، این چنین می فرمایند: «مجرد ترک نماز و روزه و سایر واجبات شرعی باعث ارتداد مسلمان و کافر شدن و نجاست وی نمی گردد و تا زمانی که ارتداد وی احراز نشده است، حکم سایر مسلمانان را دارد».شما وقتی میایی و دقیقا از کتب فقهی نقل میکنید،اشتباهی پیش میاید و آن این است که مگر اینها اصلا اجرا میشود؟یکی را بیاورید که بخاطر نخواندن نماز کشته شده باشد و به نماز جلوی مسلمانان توهین نکرده باشد و یا… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۳۰, ۱۳۹۴ ۷:۳۹ ق٫ظ

جناب سیاوش رحمتیلطفاً بفرمایید ایراد مقاله کجاست؟ البته کمی حق میدهم زیرا اسنادم را در متن نیاوردم. برخی از اسناد را میتوانید در کامنت شماره ۹۵ که پیوند آن را در زیر میآورم ببینید شاید موجب تصحیح برداشت شما شود و در جریان حکم تارکینی که نماز را قبول دارند ولی از سر تنبلی یا چیزهایی از این دست نمیخوانند قرار گیرید. خیلی روشن و شفاف همواره در متون فقهی آمده که:الف- من ترک الصلاه مستحلاً قتل (یعنی اگر کسی نماز را از سرِ قبول نداشتن نخواند باید کشته شود. حالا شما میفرمایید این قبول نداشتن در صورتی است که… مطالعه بیشتر»

سیاوش رحمتی
سیاوش رحمتی
شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ ۲:۱۴ ب٫ظ

اگر نکاهی به متن زیر بندازید،خواهید فهمید که اولا هر تارک نمازی آن حکم را ندارد.ثانیا مجازات دهنده از کجا میخواهد تارک نماز را پیدا کند تا او را اعدام کند؟http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3313کافر در لغت به معنای پوشاننده است، همان طور که زارع را کافر می گویند؛ زیرا که پوشاننده دانه در خاک است، هم چنین افراد ناسپاس را کافر می نامند، چرا که نعمت حق را نادیده می گیرد و گویی پرده بر آن می افکند.[۱]کافر در اصطلاح شرع و قرآن کسی است که وجود پروردگار و یکتایی او را منکر است و نیز روز معاد و قیامت و رسالت انبیاء… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۲۷, ۱۳۹۴ ۳:۵۴ ب٫ظ

با سلام دنباله کامنت ۱۳۹، یادآوری معنی نساء:۹۱ و رابطه آن با آیات نساء:۸۸ تا ۹۰؛ موضوع: نحوه برخورد با معضل دورویان متقاضی پیوستن به اروگاه ایمان آورندگان (کوتاه شده آیات): نساء:۸۸فَمَا لَکُمْ فِی [u]الْمُنَافِقِینَ [b]فِئَتَیْنِ[/b][/u]؟… نساء:۸۹[u]فَلاَ تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ [b]أَوْلِیَاء[/b][/u] حَتَّىَ یُهَاجِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ؛ [b]فَإِن [u]تَوَلَّوْاْ[/u][/b]: فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدتَّمُوهُمْ وَلاَ تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ وَلِیًّا وَلاَ نَصِیرًا… نساء:۹۰[u]فَإِنِ [b]اعْتَزَلُوکُمْ[/b][/u] فَلَمْ یُقَاتِلُوکُمْ وَأَلْقَوْاْ إِلَیْکُمُ السَّلَمَ:فَمَا جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلًا. [b]نساء:۹۱[/b]سَتَجِدُونَ آخَرِینَ یُرِیدُونَ [u]أَن [b]یَأْمَنُوکُمْ[/b] وَ[b]یَأْمَنُواْ قَوْمَهُمْ[/b][/u]؛ [u]فَإِن لَّمْ [b]یَعْتَزِلُوکُمْ[/b][/u] وَیُلْقُواْ إِلَیْکُمُ السَّلَمَ وَیَکُفُّوَاْ أَیْدِیَهُمْ: فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثِقِفْتُمُوهُمْ. در آیه نساء:۹۱ نحوه برخورد با دسته ای دیگر از گروه دورویان… مطالعه بیشتر»

پاشا
پاشا
شهریور ۲۶, ۱۳۹۴ ۱۲:۳۳ ب٫ظ

أَیَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَبَنِینَ ﴿۵۵﴾ نُسَارِ‌عُ لَهُمْ فِی الْخَیْرَ‌اتِ ۚ بَل لَّا یَشْعُرُ‌ونَ ﴿۵۶﴾…مؤمنون

خداوند ممکنه کسی رو مدد کنه درحالیکه قصد خیری برای اون فرد نداره!!!
خیلی بعیده که خداوند توصیف شده در قرآن بخواد چند نفر رو بکشه؟

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۲۶, ۱۳۹۴ ۶:۲۶ ق٫ظ

سلام بر دوست نادیده جناب جواد الفدو ابتکار راهگشا در تحلیل و تبیین شما (کامنت ۱۳۹) وجود داشت: کنار گذاشتن استثناهای آیه ۹۰ و در نتیجه اتصال ذیل آن به آیه ۸۹ که این خود فرصت تفکر را فراهم تر میکند (پیراستن عبارت از پیچیدگیها). دیگر اینکه مورد “نفاق” را در موضوعِ این چند آیه (که کشاکش جنگ است) و واقعه ای که آیات در باره آن میخواهد سخن بگوید تبیین کردید و این رویکردی کاملاً درست و قابل توجه است (من هم داشتم به همین نگاه و رویکرد میاندیشیدم). فقط یک نکته در باب مقایسه انفال ۶۰ و ۶۱… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۲۶, ۱۳۹۴ ۵:۴۹ ق٫ظ

جناب آقای حجت جانان! با سلام و خسته نباشد؛یک- اگر مراد آیات، قتل منافقانِ “غیر مقاتل” است به ویژه که گویا آیات را کلام خود نبی میدانید پس چرا پیامبر به این دستور صریح (آیات برآمده از وجود خودش) نه فقط در مورد “عموم منافقان” بلکه حتی در خصوص “سر دسته منافقانِ” نیز عمل نکرد؟دو- این آیات از نظر زمانی درست در بحبوحه جنگ ،در سال هشتم هجری ، همزمان با آیات سوره توبه که خود شما آن را در واکنش به حملات دشمن میدانید و با تعابیری یکسان! با آیات آن سوره نازل شده است.سه- شما اگر تاریخ و… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۲۵, ۱۳۹۴ ۷:۱۸ ب٫ظ

با سلام، دقت در: – شرط [b]«فان تابوا»[/b] توبه:۵ در تعامل با گروه {A1}، در مقایسه با – شروط [b]«فان تولوا/اعتزلوکم»[/b] نساء:۸۹ و ۹۰ در تعامل با گروه {B1}؛ به فهم مساله کلان مورد بحث کمک می کند. ۱ ) جمعیت {A1} گروهی از گروه ستیزه جویان اردوگاه مشرکان مکه می باشند که پیمان حدیبیه را نقض کرده اند. ۲ ) جمعیت {B1} گروهی از افراد دو رو مظنون هستند که به اردوگاه پیامبر به بهانه اتحاد روی آورده اند.—- ۳ ) در آیه توبه:۵، [b]دستور شروع جنگ[/b] با {A1} صادر شده است. ۴ ) در نساء:۸۹ [b]دستور عدم اتحاد… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۲۵, ۱۳۹۴ ۲:۴۷ ب٫ظ

دوست گرامی آقای ترکاشوند با سلام در راستای تکمیل مطالب شما به گمانم برای شلوغ نشدن مساله و راحتی فهم آن، شاید بهتر باشد نخست استثناهای («الاالذین») آیه نساء:۹۰ را وارد ساختار اصلی فرمول بندی مساله نکرد: الف- (در شرایط جنگی) عده ای که به ظاهر ادعای ایمان آوردن داشتند با پیشنهاد دوستی و اتحاد و کمک به ایمان آورندگان به اردوگاه ایمان آورندگان مقیم مدینه مراجعه می کنند، ب- افراد اردوگاه پیامبر درباره چگونگی برخورد با این افراد به دو دسته تقسیم می شوند: موافق و مخالف؛ ج- خدا که از دو رویی و نیت بد و دشمنی مراجعه… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۲۴, ۱۳۹۴ ۸:۰۵ ق٫ظ

من متاسفم از شخصی که با الفبای دین بیگانه است وبه صرف خواندن قران وتفسیر به رای هرچه در شان خود اوست به دیگران نسبت میدهد ایات قران را هم نمیشناسد معانی که مترجمی چون الهی قمشه ای که از مترجمان بنام کشور است نمیپذیرد در حالیکه همین ترجمه الهی قمشه ای قبل از چاپ از هفت خوان رستم باید عبور کند تا تایید چاپ بگیرد مگر ترجمه قران بچه بازی است که به هرکس بدون نظارت اجازه ترجمه وچاپ داده شود؟ اقای جواد الف مرجفون را من تبلیغ برضد اسلام معنی نکردم من مطابق قران ترجمه شده توسط مهدی… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۲۳, ۱۳۹۴ ۳:۲۸ ب٫ظ

سلام بر همه دوستان، فهم عبارت [b]«الذین آمنوا»[/b] و خطاب های [b]«یا ایهاالذین آمنوا»[/b] در آیات قرآن، چراغ روشن شدن ابهامات آیات مشکل آفرین می باشد. آیاتی که ملعبه دست فقهای فتنه ساز مرگ آفرین در زمانه ما شده است! اینجا با آوردن چند مثال از سوره مائده که برخی آن را سوره آخر و برخی سوره ماقبل آخر از نظر ترتیب نزول می دانند به چند نکته اشاره می شود: [b]1) مضر نبودن ضلالت دیگران برای «الذین آمنوا»[/b] در آیه مائده:۱۰۵ به طور روشن و صریح خطاب به [b]«الذین آمنوا»[/b] گفته می شود به خودتان بپردازید. اگر خودتان هدایت… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۲۳, ۱۳۹۴ ۳:۲۲ ب٫ظ

تفسیرو برداشتی کلی از سوره نسا ایه های ۸۸ الی ۹۱ ارائه میکنم بنظرم فضای نزول ایه بهیچعنوان در فضای جنگی نبوده است جایی که قران درایه ۸۸ میگوید فما لکم فی المنافقین فئتین والله ارکسهم بما کسبوااتریدون ان نهدوامن اضل الله ومن یضلل الله فلن تجد له سبیلاچرا شما درباره منافقان دوفرقه شدید وگروهی به اسلام وگروهی به کفرشان قائل شدید انها در باطن کافرند وخدا به کیفر اعمال زشتشان باز گرداند ایا شما میخواهید کسی را که خدا گمراه کرده هدایت کنید ؟ درصورتی که هرکه را خدا گمراه کند ترا برهدایت او راهی نخواهی یافتدقت بفرمایید اگر… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۲۳, ۱۳۹۴ ۵:۲۸ ق٫ظ

برداشت اولیه از آیات سوره نساء:در باره آیات ۸۹ تا ۹۱ این سوره، نکاتی به ذهنم رسید که تقدیم میکنم؛یک- ظرف نزول آیات: این آیات در گیرودار جنگ نازل گردید، البته جنگی طولانی و فرسایشی که هراز گاه حمله ای در آن رخ میداد. غفلت از این ظرف، مشکلاتی را در فهم آیات به بار میآورد.دو- گستره و دامن گیری جنگها: در آن جنگها همه قبایل خواسته یا ناخواسته به یکی از طرفین جنگ ملحق شده و به نبرد کشانده میشدند و در واقع جنگ، دامن قبایل و کسانی را هم که نقشی در ایجاد آن نداشتند را میگرفت.سه- آرایش… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۲۲, ۱۳۹۴ ۳:۰۹ ب٫ظ

باسلام به جناب ترکاشوند۱-تغییر در احکام فقه مجاز است وفقیه باید بتواند احکام را بنا بر شرایط زمانی ومکانی تغییر دهد احکام فقهی محصور زمان ومکان هستند ومطلب ثابت ولا یتغیر نیستند واینکه از بیرون به انها فشار امده و مجبور به تغییر بعضی احکام شدند قابل قبول است من منکر فشار نیروی روشنفکر اجتماع نیستم و اتفاقا رسالت روشنفکر را همین میدانم که اگر حکمی برعلیه عقل واخلاق ووجدان بشری صادر شد روشنفکر موظف است بایستد و مقابله کند وهمین فشار افکار عمومی باعث شد که در نجس بودن اهل کتاب تجدید نظر شود وهمین فشار افکار عمومی سبب… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۲۲, ۱۳۹۴ ۳:۳۷ ق٫ظ

با سلام به جناب حجت جانان!یک- شما میفرمایید این قول بلندگوی رسمی دین یعنی فقها است که ملاک و معیار است! ؛ بسیار خوب لطفا بفرمایید با توجه به اینکه تا همین بیست سال پیش تقریباً همه مراجع، قائل به نجس بودن اهل کتاب بودند ولی اینک اکثر مراجع قائل به پاک بودن آنها هستند! شما توضیح دهید که بالاخره حکم اسلام در باره نجس بودن یا نبودن اهل کتاب کدام است؟ تردید نکنید که این تغییر رأی ناشی از به چالش کشیده شدن رأی قبلی و بازخوانی دوباره ی متن توسط فقها و سرانجام رسیدن به نتیجه دومی بود… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۲۱, ۱۳۹۴ ۲:۴۸ ب٫ظ

من همانطور که قبلا هم ذکر کردم این ایه بصراحت دستور کشتن کافر ذمنی رامیدهد چون حاضر نیستند تسلیم مسلمین شوند نمیشود بگوییم پذیرفتن چنین چیزی عواقبی دارد پس ما باید منظور و مفهوم قران را تغییر دهیم تا دچار عواقب نشویم ما چه بخواهیم وچه نخواهیم دچار عواقب هستیم داعش وامثالهم که تفسیر و تعبیر خود را دارند را کنار بگذاریم فقها ومراجع تقلید هم برداشتشان از ایات قران تایید جهاد ابتدایی است وان چیزی که من بارها تکرار کردم ولی کمتر روی ان دقت شد اینست که ملاک و معیار اسلام وتفسیر متون یعنی قران واحادیث بلند گوی… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۲۱, ۱۳۹۴ ۷:۲۹ ق٫ظ

برداشت مرحوم صالحی نجف آبادی از آیه ۹۱ نساءنامبرده که شاید جدی ترین فقیهِ مخالف برداشت جهاد ابتدایی است کتابی دارد با عنوان “جهاد در اسلام” که توسط نشر نی به چاپ رسیده و در آن به تفصیل در ردّ انتساب این جهاد به قرآن و سیره پیامبر به توضیح میپردازد. توضیح کوتاه و گذرای وی در باره آیات ۹۰ و ۹۱ سوره نساء که در ص ۴۸ آمده از این قرار است:[[… آیه ۹۰ سوره نساء جنگ ابتدایی با کفّار صلح طلب را به صراحت تحریم کرده و در آن آمده است که اگر آنان از شما کناره گرفتند… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۲۱, ۱۳۹۴ ۶:۳۶ ق٫ظ

دوستان عزیزومحترم ایا ازار و اذیت زنان میتواند مجوز کشتن شود؟ زنا که اخر ازار و اذیت است اگر طرف متاهل باشد و چهار شاهد هم نظاره گر ماجرا باشند دستور کشتن صادر میشود یعنی اگر چهار شاهد هم انجا حاضر باشند ولی کسی که زنا کرده متاهل نباشد ومجرد باشد شلاق میخورد وکشته نمیشود وحتی اگر متاهل باشد وچها شاهد انجا حاضر نباشد که شهادت دهد باز هم اورا نمیکشندمگر خودشان اعتراف کنند این نهایت حکم برای نهایت ازارواذیت زنان است که زنا میباشد حالا در اینجا اصلا زنا مطرح نیست مسیله ازار ذکر شده که احتمالا از نوع… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۲۰, ۱۳۹۴ ۸:۳۶ ب٫ظ

نگاهی به مراحل استراتژی عمومی صنف آخوند در رابطه با منتقدان و پرسشگران فتواهای مرگ: ۱) این بحث ها تخصصی است. نه به عوام ربط دارد و نه باید در سطح عوام مطرح شود. خلاصه: به پستو بردن اندیشه! ۲) اگر احساس کنند آن چنان هم بیراه نمی گویی یا خود را به تمارض می زنند (سکوت می کنند) و یا اطرافیانشان کبر سن ایشان را یادآور می شوند! به بیان دیگر موقع صدور فتواهای مرگ کبر سن ندارند اما زمان پاسخگویی به طور ناگهانی پیر و از کارافتاده می شوند! ۳) اگر اصرار ورزی و به وراجی ادامه دهی… مطالعه بیشتر»

عباس 2
عباس 2
شهریور ۲۰, ۱۳۹۴ ۱:۱۰ ب٫ظ

سلام وآرزوی توفیق۳۳:۵۹ احزاب {یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِىُّ قُل لِّأَزْوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَىٰٓ أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ ٱللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا} در این آیه به همسران ودختران وزنان مومن راهکار شناخته شدن ودر نتیجه اذیت نشدن نشان می دهد از آیه بعد عامل اذیت وعلاج دائمی (نه موقتی)آن را مینماید۳۳:۶۰ – لَّئِن لَّمْ یَنتَهِ ٱلْمُنَٰفِقُونَ وَٱلَّذِینَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَٱلْمُرْجِفُونَ فِى ٱلْمَدِینَهِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَآ إِلَّا قَلِیلًا در این آیه کلمه ٱلْمُرْجِفُونَ موقعیت را روشن می کندالرجف: اضطراب شدید، شبیه زلزله مننتها در شهر (فِى ٱلْمَدِینَهِ ) مثلا { یَوْمَ تَرْجُفُ ٱلرَّاجِفَهُ} [النازعات:۶]،مرجوفون… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۲۰, ۱۳۹۴ ۱۲:۰۲ ب٫ظ

من به دو مورد تاکید داشتم وهردومورد را پیگیری میکنم یکی احزاب ایه های ۶۰-۶۱ -۶۲ ودیگری سوره نسا که شما فرمودید جناب اقای ترکاشوند سه مورد را ذکر کردید که اگر رعایت نشد فرمان کشتن صادر شده است ۱-لم یعتزلوکم باشما کناره نگرفته ۲-و یلقواالیکم السلم تسلیم شما نشدند۳-ویکفواایدیهم واز ازارتان دست نکشیدندقران این سه شرط را در صورت رعایت نکردن مجوز کشتن گروه فوقالذکر اورده است در توضیح ان بایستی گفت که منظور از کناره گرفتن حتما جنگ رودررو نبوده چون این گروه اهل جنگ نیستند وگرنه به هردو طرف اظهار همراهی نمیکردند تا ایمن باشند منظور از… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۲۰, ۱۳۹۴ ۵:۰۴ ق٫ظ

آیه ۹۱ نساء:این آیه از سه بخش اصلی تشکیل میشود:بخش یک- معرفی یک گروه: ستجدون آخرین یریدون أن یأمنواکم و یأمنوا قومهم کلّ ما ردّوا الی الفتنه اُرکسوا فیها. اسم این گروه را میگذاریم گروه مجهول!بخش دو- اعلام شروط سه گانه، برای آغاز حمله ی یاران پیامبر به گروه مجهول.بخش سه- جواز حمله به گروه مجهول در صورت زیرِ پا نهاده شدنِ آن شروط از سوی آن گروه: فخذوهم واقتلوهم حیث ثقفتموهم … جناب آقای حجت جانان! بخش دوم آیه حاوی سه شرط است که اگر آنها رعایت شود یاران پیامبر حق حمله به گروه مجهول را نداشتند و به… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۲۰, ۱۳۹۴ ۴:۴۲ ق٫ظ

[quote name=”جواد الف”]جناب ترکاشوند گرامی با سلام لطفا اگر ممکن است یک جمع بندی از بحث تا اینجا درباره توبه:۵ با سه صورت بندی زیر از مساله ارائه دهید تا به یاری خدا و همفکری علاقه مندان به بحث بتوان به بحث درباره ابهامات باقیمانده پرداخت:یک- جمع بندی بر مبنای فقط توبه:۵دو- حمع بندی بر مبنای توبه:۱ تا ۲۰سه- جمع بندی بر مبنای تمام قرآنامید است گام مبارکی که اینجا برداشتید به ثمر بنشیند و در نهایت بتوان از فاشیسم فقهی نجات یافت. با تشکر فراوان..[/quote]سیر بحث: گفتگو در باره آیه ۵ توبه از آنجا آغاز شد که متوجه شدیم… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۱۹, ۱۳۹۴ ۳:۵۲ ب٫ظ

معیار عمل صالح است و نه ادعای ایمان و پیروی از این پیامبر و آن پیامبر در آیات نساء:۱۲۳ تا ۱۲۵ خطاب به پیروان حضرت محمد (که لابد فکر می کرده اند حالا که از بت پرستی دست برداشتند و به خدا ایمان آوردند در مقایسه با پیروان سایر پیامبران عزیز دردانه خدا شده اند) گفته شده است که: مجازات افراد به دلبخواه شما و اهل کتاب نیست. هر کس کار بدی کند جزای آن را می بیند و هر کس عمل صالح انجام دهد پاداش آن را دریافت می کند. بعد هم روشن می کند که دین چه گروهی… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۱۹, ۱۳۹۴ ۱۱:۲۷ ق٫ظ

جناب ترکاشوند گرامی با سلام لطفا اگر ممکن است یک جمع بندی از بحث تا اینجا درباره توبه:۵ با سه صورت بندی زیر از مساله ارائه دهید تا به یاری خدا و همفکری علاقه مندان به بحث بتوان به بحث درباره ابهامات باقیمانده پرداخت: یک- جمع بندی بر مبنای فقط توبه:۵ دو- حمع بندی بر مبنای توبه:۱ تا ۲۰ سه- جمع بندی بر مبنای تمام قرآن امید است گام مبارکی که اینجا برداشتید به ثمر بنشیند و در نهایت بتوان از فاشیسم فقهی نجات یافت. با تشکر فراوان. پیشنهاد من به اسلام رحمانی هایی که از جهنم فقه شیخ طوسی… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۱۹, ۱۳۹۴ ۸:۰۷ ق٫ظ

توضیحات من در رابطه با ایه ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره بقره کامل بود نمیدانم کجای نوشته ام برایتان ابهام ایجاد کرده است در مورد سوره بقره من باشما هم عقیده ام و ایه ۱۹۱ را دنباله ایه ۱۹۰ میدانم ودر کامنت پیشین نوشتم که اینها گرچه الان در جنگ نیستند ولی قبلا شمشیر کشیده اند و نقض پیمان جنگی هم کرده اند و اینها همان کسانی بودند که مسلمین را اواره کردند و برایتان نوشتم که گویا قران دارد مخاطب را اقناع فکری میکند ویاد اوری میکند که اینها شما را اواره کردند در سوره بقره مطلب روشن است و… مطالعه بیشتر»

عباس 2
عباس 2
شهریور ۱۸, ۱۳۹۴ ۱۰:۴۹ ب٫ظ

سلام وادب خدمت دوستان حق جو
جناب حجت جانان درآیه آمده ٱللَّهُ أَرْکَسَهُمْ بِمَا کَسَبُوۤاْ
۱-کسب یک عمل است نه یک خواستن
۲-در دنباله آیه جمله بصورت استثناءی آمده
از این فرم فهمیده می شود عملی که ازآن استثناءشده جنگیدن با مسلمانان بوده
إِ
آیه بعدی هم همین منطق را دنبال می کند
دوستانی که مایل به فهمیذن قران در عصر حاضر هستند به کتابهای دکتر محمد شحرور (الکتاب والقرآن – قراءه معاصره)
که بزبان عربی است مراجعه کنند .shahrour.org

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۱۸, ۱۳۹۴ ۶:۱۲ ب٫ظ

همین چند روز پیش در پایان یک مراسم و هنگامی که گپ و گفت خودمانی بود، یک شخصی آمد یک حرف بدی گفت و رفت ولی به فاصله کوتاهی دوباره آمد حرفی متفاوت (در راستای جبران آن حرف زشت) را زد! راستش تا زمان خداحافظی از دوستان، این کار ضد و نقیض (بر زبان جاری کردن حرفی زشت و سپس جبران و پوزش) چند بار تکرار شد و البته نه من و نه دیگر دوستان به رویِ خودمان نمیآوردیم زیرا در همان دفعات نخست متوجه رفتار غیر طبیعی وی شدیم. اینکه قرآن بیاید در یک مجلس (=یک دسته آیاتی که… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۱۸, ۱۳۹۴ ۲:۲۶ ب٫ظ

اقای عباس ۲ عزیز در سوره نسا ایه ۹۱ انها اظهار اسلام میکنند که ایمنی یابند وپیش قوم خود هم اظهار کفر میکنند که ایمنی یابند در واقع این گروه اهل جنگ نیستند وشما فرمودید که هر وقت بتوانند با دشمن همکاری میکنند خیر اینطور نیست انها اهل جنگ نیستند بلکه هرموقع بتوانند به کفر خود باز میگردند یعنی از نظر اعتقادی کافر هستند وتسلیم مسلمین هم نیستند وازار هم میکنند اما با قوم خود که کافر حربی هستند همراه نیستند چون اهل جنگ نیستند وگرنه معنی ندارد که قران بگوید اینها پیش قوم خود اظهار کفر میکنند که ایمن… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۱۸, ۱۳۹۴ ۷:۲۰ ق٫ظ

…..ادامه مطلبی که جا افتاد این است که ولا تعتدوا ان الله لا یحب المعتدین اشاره به رفتار جنگی دارد اینکه میگوید ستمکار نباشید این محدود کردن قتل کسیکه جنگ را شروع کرده نیست بنظرم منظور رفتار جنگی جوانمردانه است مثلا این مطلب که به پیمانی که میبندید وفادار باشید ومدت انرا نقض نکنید این برداشتیست که میتوان داشت والا وقتی دستور کشتن داده شده دیگر بالاتر از مرگ که نیست رفتار جنگی منظور است مثلا دشمن را مثله نکنید میتواند این هم باشد ولی انجا که میگوید هرجا یافتید بکشید دقیقا منظور همین است که هر کجا مشرکین پیمان… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۱۸, ۱۳۹۴ ۶:۵۲ ق٫ظ

دوست گرامی جناب اقای ترکاشوند عزیز در ایه ۱۹۰ سوره بقره بصراحت دستور کشتن صادرمیکند نمیگوید از حد نگذرد بلکه میگوید در مسجدالحرام باانها نبرد نکنید چون مسجدالحرام حریم امن بوده است وقران نمیخواهد حریم امن شکسته شود والبته انرا هم موقوف میکند به اینکه انها پیشدستی نکنند که اگر پیشدستی کنند و جنگ را شروع نمایند حتی در مسجدالحرام نیز انها را به قتل برسانید اینجا کاملا معلوم است که طرف مقابل چه کسیست کسانی هستند که محمد ویارانش را از وطن اواره کردند وبا اینکه الان در جنگ نیستند ولی فتنه گری میکنند ومثل اینست که قران دارد… مطالعه بیشتر»

عباس 2
عباس 2
شهریور ۱۷, ۱۳۹۴ ۷:۴۸ ب٫ظ

سلام وعرض ادب خدمت دوستانآیه ۸۸ نساء { فَمَا لَکُمْ فِی ٱلْمُنَافِقِینَ فِئَتَیْنِ وَٱللَّهُ أَرْکَسَهُمْ بِمَا کَسَبُوۤاْ أَتُرِیدُونَ أَن تَهْدُواْ مَنْ أَضَلَّ ٱللَّهُ وَمَن یُضْلِلِ ٱللَّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبِیلاً ۱ در اینجا صحبت دزباره منافقین است (کسانی که اظهار ایسلام کرده اند اما عملا (بِمَا کَسَبُوۤاْ ) با مشرکین مقاتل همکاری می کنند ( رکس= بر گشتن) مسلمانان نمی دانند با اینها چه موضعی بگیرند . ۸۹ نساء{ وَدُّواْ لَوْ تَکْفُرُونَ کَمَا کَفَرُواْ فَتَکُونُونَ سَوَآءً فَلاَ تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ أَوْلِیَآءَ حَتَّىٰ یُهَاجِرُواْ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَخُذُوهُمْ وَٱقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَلاَ تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ وَلِیّاً وَلاَ نَصِیراً }در این آیه… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۱۷, ۱۳۹۴ ۴:۰۰ ب٫ظ

دوست عزیز اقای جواد الف گرامی شما با تغییر دادن معانی لغات سعی در موجه جلوه دادن تفکر خود دارید من هم قصد جدل کردن ندارم ومعانی را که گفتید عینا برایتان مینویسم البته بعد از این اگر منافقان وانانکه در دلهاشان مرض وناپاکی است وهم انها که در مدینه برضد اسلام تبلیغات میکنند واهل ایمان را مضطرب وهراسان میسازنددست از این بدکاری نکشند هم ترا برقتال انان برانگیزیم تا از ان پس جز اندک زمانی در مدینه در جوار تو نتوانند زیست ۶۰ این مردم پلید بدکار رانده درگاه حقند باید هرجا یافت شوند انانرا گرفته جدا به قتل… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۱۷, ۱۳۹۴ ۳:۵۰ ب٫ظ

قتل در هر جا!؟ (دنباله کامنت ۱۰۶) پنج- حتی میتوان احتمال داد که راز فروپاشی اردوگاه مشرکان و فتح مسالمت آمیز مکه، همین “حیث” (در عباراتی همچو فاقتلوا المشرکین حیث وجودتموهم) بود زیرا موجب بسته شدنِ راه سوء استفاده از حرم امن بودنِ پایگاه مشرکان متجاوز (یعنی مکه) در مقابل حرم امن نبودن پایگاه مسلمانانِ مدافع (یعنی مدینه) و در واقع از میان برداشته شدن این امتیاز ظالمانه (و این ظلم مضاعف) بود زیرا وقتی مشرکان جنگ افروز (که خیالشان از محل زندگی شان بدلیل حرم امن بودن آسوده بود) دیدند که قرآن به مسلمانان دستور داده که میتوانند دشمنِ… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۱۷, ۱۳۹۴ ۱:۱۶ ب٫ظ

دوست گرامی حجت جانان با سلام و احترام به نظرم متاسفانه شما [b]دقت[/b] و حوصله لازم در چنین بحث هایی را نشان نمی دهید: درباره آیات احزاب: ۶۰ تا ۶۱ خدمتتان عرض کردم شما آیه احزاب:۶۰ را بدون [b]«لَئِن لَّمْ یَنتَهِ»[/b] می خوانید که معنی آیه [b]کاملا کاملا کاملا[/b] عوض می شود. شما به جای این که بروید مقداری مطالعه کنید و چند تا ترجمه را کنار هم بگذارید و بیایید نظر خود را درباره ترجمه درست آیه با جمله ای دقیق بگویید می آیید مرا متهم به عوض کردن معنی آیه می کنید. ما که اینجا نیامده ایم با… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۱۷, ۱۳۹۴ ۶:۳۰ ق٫ظ

اقای جواد الف شما روی همه چیز حرف میزنید الا ایه ۹۱ سوره نسا از زمین وزمان میگویید ولی روی ایه ۹۱ سوره ی نسا حرفی نمی زنید همانطور که ایه های ۶۰-۶۱-۶۲ سوره احزاب هم پاسخی ندادید شما میفرمایید قتال اگر حق باشد دیگر جنایت نیست خوب هرکسی خود را حق میداند خود را موجه میداند این استدلال پذیرفته نیست یا اینکه میگویید که در نبرد تن به تن اگر کسی طرف مقابل خود را بکشد جنایت نکرده است این استدلالها هرگز پذیرفته نیست در صورتی حرف شما را میشود پذیرفت که طرف اغاز گر جنگ نباشد وبه قصد… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۱۶, ۱۳۹۴ ۷:۵۷ ب٫ظ

[b]«اقتلوهم» و «قاتلوهم»[/b]- با سلام در قرآن برای مفهوم killing (کشتن/قتل) و مفهوم murder (جنایت)، دو واژه مختلف وجود ندارد. برای هر دو مورد از ریشه «قتل» استفاده شده است. می دانیم هر قتلی جنایت نیست. مثلا قتل های زیر طبق قوانین کالیفرنیا murder (جنایت) به حساب نمی آید: ۱) کشتن کسی به طور تصادفی (بدون قصد).۲) کشتن کسی برای جلوگیری از کشته نشدن به دست آن فرد (دفاع از خود)۳) کشتن کسی برای جلوگیری از ورود آن فرد به خانه ات اگر بخواهد با زور وارد خانه ات بشود.۴) کشتن کسی اگر برای جلوگیری از به قتل رساندن قتل… مطالعه بیشتر»

عباس 2
عباس 2
شهریور ۱۶, ۱۳۹۴ ۴:۵۳ ب٫ظ

بقره ۱۹۰ وَقَاتِلُواْ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ ٱلَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلاَ تَعْتَدُوۤاْ إِنَّ ٱللَّهَ لاَ یُحِبُّ ٱلْمُعْتَدِینَ } بقره۱۹۱ { وَٱقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُم …..بجنگیید در راه خدا کسانی راکه (با) شما می جنگند و تجاوز نکنید حقیقتاخدا متجاوزین را دوست ندارد وَٱقْتُلُوهُمْ درست بعد از دستور قَاتِلُواْ آمده که بمعنای دست بکارجنگ” شروع جنگیدن” است.” و” حرف عطف است عمل را در ارتباط با عمل دیگر قرار می دهدعمل ٱقتُلُوا را معطوف به قَاتِلُواْ میکنند .حرف “ف” هم همین کاربردرا دارد منتها برای شرط وشبه شرط . مثلا در دنباله آیه ۱۹۱ بقره آمده فَإِن قَاتَلُوکُمْ فَٱقْتُلُوهُمْ “ف”برای نشان دادن این است… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۱۶, ۱۳۹۴ ۳:۰۸ ب٫ظ

حضور محترم دوست فرهیخته اقای ترکاشوند معنی قتال را هرجور عوض نمایید تغییر چندانی در مفهوم ان داده نمیشود قتال را جنگیدن هم بدانید این جنگیدن تاسرحد مرگ است کشتن و کشته شدن طرف مقابل یا باید کشته شود یا تسلیم شود و اسلام بیاورد شما همانطور که دارید روی سوره نسا ایه های ۸۹-۹۰-۹۱ کار میکنید لطف بفرمایید نظرتان را هم روی سوره احزاب ایه های ۶۰ – ۶۱ – ۶۲ هم اعلام بفرمایید چون اینجا هم بدون اینکه شمشیری کشیده شود فقط بخاطر تبلیغ وازار حکم قتال داده میشود وقران میگوید که ما رسممان اینست وهرگز سنت خدا… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۱۶, ۱۳۹۴ ۲:۵۷ ب٫ظ

دوست عزیز اقای جواد الف گرامی قتال جنگ است ولی جنگ تا سرحد مرگ . جنگ برای کشتن و بقصد کشتن یا باید کشته شوند یا تسلیم شوند ما که نباید خود فریبی کنیم بعد شما سوره نسا ایه ۸۹ و ۹۰ را میبینی اما ایه ۹۱ را توجه نمیکنید به ایه ۹۱ سوره نسا گفتم توجه کنید در متناقض با ایه های قبلی شرط قتال یعنی جنگ برای کشتن تاسرحد کشتار یاتسلیم را پیمان شکستن از جنگ عنوان نمیکند دست به شمشیر بردن عنوان نمیکند بلکه پیش مسلمانان اظهار اسلام کردن وپیش قوم خود اظهار کفر کردن وازار مسلمین… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۱۶, ۱۳۹۴ ۱۰:۴۴ ق٫ظ

آیه نسخ شده حکم اصل چهاردهم قانون اساسی جمهوری اسلامی، این همه صاحبان عظمای قتل نامه کجا بودند وقتی این اصل را می نوشتند و چرا ۳۷ سال به حکم نسخ شده که در قانون اساسی آمده اعتراض نکرده اند: [i]اصل ‏چهاردهم: به‏ حکم‏ آیه‏ شریفه‏ [b]”لاینهاکم‏ الله‏ عن‏ الدین‏ لم‏ یقاتلوکم‏ فی‏ الدین‏ و لم‏ یخرجوکم‏ من‏ دیارکم‏ ان‏ تبروهم‏ و تقسطوا الیهم‏ ان‏ الله‏ یحب‏ المقسطین‏”[/b] دولت‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مسلمانان‏ موظفند نسبت‏ به‏ افرادغیر مسلمان‏ با اخلاق‏ حسنه‏ و قسط و عدل‏ اسلامی‏ عمل‏ نمایند و حقوق‏ انسانی‏ آنان‏ را رعایت‏ کنند. این‏ اصل‏ در حق‏… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۱۶, ۱۳۹۴ ۲:۰۰ ق٫ظ

جناب آقا حجتِ جانان!چه خوب شد که در دو یادداشت اخیر خود، به توضیح بی پرده پرداختید! امیدوارم ثمرات خوبی داشته باشد.و امّا راستش اطلاعاتم کم است باید بیشتر بررسی کنم ولی به هر حال مطالبی جسته گریخته به ذهنم میرسد که تقدیم میکنم و با رفت و برگشتهای بعدی نقاط ضعف و قوتش نمایان خواهد شد: یک- آیات ۸۹ تا ۹۱ سوره نساء که بدان پرداختید را تقریباً همانند آیات آغازین سوره توبه (که بحث اصلی پیرامون آن است) یافتم زیرا در هر دو نوعی کش و قوس میان “بکُش یا کاری به آنها نداشته باش” وجود دارد؛ الا… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور ۱۶, ۱۳۹۴ ۱:۰۷ ق٫ظ

[quote name=”جواد الف”] … بنابراین «اقتلوا»، نمی تواند کشتن باشد ( به نظر جواد الف شروع جنگ است). اگر مشرکین را بکشی، چطور مشرکین فرصت بازگشت و انجام نماز و روزه دارند. همین اشتباه مرگبار را فقها درباره آیات مجازات می کنند. اگر فرد را بکشی چطور فرد فرصت بازگشت و [b]«اصلحوا»[/b] دارد؟؟؟؟؟ اینجاست که جواد الف ادعا می کند «فاقتلوا» از نقض معاهده ناشی می شود … فقها اما می گویند حکم کشتن هر مشرکی ناشی از شرک است؛ همان کشتنی که با شرط توبه از آن نجات پیدا می کنند !). [i][b] در ضمن بیاد بتوانند تناقض حکم… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۱۵, ۱۳۹۴ ۷:۵۰ ب٫ظ

دوست گرامی با سلام و سپاس از پاسختان لطفا دقت کنید: الف) اگر با شما جنگ نکردند با آن ها نجنگید.ب) اگر با شما جنگیدند با آن ها بجنگید. دو جمله الف و ب یک راهکار را می رساند. در نساء:۸۹ با فرمت الف گفته شده است: فَإِنِ اعْتَزَلُوکُمْ [b]فَلَمْ یُقَاتِلُوکُمْ [/b]وَأَلْقَوْاْ إِلَیْکُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلًا. نساء:۹۰ با فرمت ب بیان شده است: لَّمْ یَعْتَزِلُوکُمْ وَیُلْقُواْ إِلَیْکُمُ السَّلَمَ [b]وَیَکُفُّوَاْ أَیْدِیَهُمْ[/b] فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ. دو بار یک بار سلبی یک بار ایجابی گفته شده است تا خوب شیرفهم شوند. چون «امی» بوده اند. [b]قتال[/b] یعنی جنگ. [b]وقاتلوا فی… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور ۱۵, ۱۳۹۴ ۷:۰۴ ق٫ظ

دوست گرامی اقای جواد الف عزیز همین سوره نسا که شما میفرمایید درست بعد از اینکه در ایه ۹۰ میگوید که با انانکه نمیخواهند با شما جنگ کنند نباید بجنگید ومال وجانشان برشما مباح نیست در ایه بعدی درست چیزی علیه همین را بیان میکند که میگوید گروهی دیگر هستند که در حضور شما اظهار اسلام میکنند ودر حضور قوم خود به کفر اظهار میدارند اگر اینها از فتنه انگیزی و ازارتان دست نکشیدند انها را هر کجا یا فتید بگیرید و بکشید و شما را بر جان ومال انها تسلط کامل بخشیدیم شما بصراحت میتوانید تناقض را ببینید یکجا… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۱۴, ۱۳۹۴ ۶:۰۱ ب٫ظ

آقای ترکاشوند گرامی با سلام و تشکر از مطالبی که اینجا به اطلاع همگان رساندید، فکر کنم الان راه بحث جزیی روی نکاتی که فقها با آن درگیر هستند باز شد. نظر به حیاتی بودن موضوع کاملا به بحث علاقه مند هستم و از همه به ویژه آقای قابل و سایر دوستان حوزوی دعوت به شرکت در بحث می کنم. در صورت عدم شرکت آقای قابل یا فردی با مواضع حوزوی شما می توانید از موضع فقها دفاع کنید تا بحث یک طرفه نباشد. اجازه بدهید با یک مثال شروع کنیم: وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَهً؛ [b]فَإِن[/b] طِبْنَ لَکُمْ عَن شَیْءٍ… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور ۱۴, ۱۳۹۴ ۲:۲۷ ب٫ظ

دوست گرامی حجت جانان با سلام در آیات احزاب:۶۰ تا ۶۱ دستور قتل داده نشده است. به پیامبر در آن شرایط توطئه ها و شایعه پراکنی ها و تهمت زدن ها… قوت قلب داده شده و گفته شده است اگر کارهایشان دست بر ندارند ([b]لَئِن لَّمْ یَنتَهِ[/b]) تو را بر آنان چیره می کنیم و …! پس نخست به گمانم باید در خواندن یک مطلب دقت کافی داشته باشیم. و اما بعد: باید آیات را در زمینه آن بخوانیم یعنی حداقل در رابطه با دیگر آیات قرآن درباره افراد موضوع آیات مورد بحث شما یعنی منافقون: دسته ای از افراد… مطالعه بیشتر»

204
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx