آیا نماز نخواندن مجازات دارد!؟

امیرحسین ترکاشوند: شاید مجازات به خاطر نماز نخواندن، حتی به “ذهن” مردم هم خطور نکند؛ چه نماز را رابطه فرد با مبدأ هستی دانسته و دخالت زور و مجازات در این مسئله را به کلی با روح آن ناسازگار میدانند. این البته سخن درستی است ولی متأسفانه در متون فقهی برای نماز نخواندن مجازات ،آنهم چه مجازاتی، وضع شده: اعدام!.…

امیرحسین ترکاشوند: شاید مجازات به خاطر نماز نخواندن، حتی به “ذهن” مردم هم خطور نکند؛ چه نماز را رابطه فرد با مبدأ هستی دانسته و دخالت زور و مجازات در این مسئله را به کلی با روح آن ناسازگار میدانند. این البته سخن درستی است ولی متأسفانه در متون فقهی برای نماز نخواندن مجازات ،آنهم چه مجازاتی، وضع شده: اعدام!. این گونه آرا ضرورت بازنگری در مشهورات فقهی را بیش از پیش میکند تا در نظامی که وجهه همتش را اجرای احکام فقهی قرار داده، این گامها در بیراهه سپری نشود.

افسوسِ دوچندان آنجاست که حکم یادشده، رأی عموم فقها در طول تاریخ بوده است:

الف- اگر مردی اساساً نماز را قبول نداشته باشد کیفرش بی هیچ تخفیفی مرگ است!

زیرا به دلیل انکار یکی از ضروریات دین، از اسلام خارج شده و مرتد و کافر نامیده میشود.

کیفر مرتد، قتل است.

اینچنین فردی حتی اگر توبه کند، باز مانع اجرای حکم نمیشود.

بر کسی که بدلیل انکار نماز اعدام شود نماز میّت نمیخوانند و در گورستان مسلمانان دفن نمیشود.

(البته اگر وی نومسلمان! باشد و نه از آغازِ تولّد مسلمان، در این صورت شانس توبهٔ سریع به وی داده می‌شود).

ب- اگر زنی نماز را قبول نداشته باشد اعدامش نمیکنند بلکه حبس ابد می شود

و هنگام هر نماز به سراغش میروند و او را به باد کتک میگیرند تا اصلاح شود و نمازخوان گردد
اینکار را هر وعده ی نماز آنقدر تکرار میکنند تا توبه کند یا بمیرد! 

 اگر در دوران حبس مُرد، او نیز مرتد و کافر شمرده شده و شانس تشریفات اسلامی پس از مرگ را ندارد.

پ- اگر کسی (چه مَرد و چه زن) نماز را قبول داشته باشد ولی عملاً نماز نخواند در این صورت او را تعزیر میکنند (بیست و پنج ضربه شلاق)،

اگر باز نماز نخواند دوباره تعزیرش میکنند و بار سوم یا حدّاکثر چهارم (اختلاف در فتوی و احتیاط) او را میکشند

زیرا به یک ضروریّ دین “پایبند” نبود و مرتکب گناه کبیره شد،

و کیفرِ این نوع ارتکاب، سرانجام  اعدام است.

او البته این شانس را دارد که پس از مرگ، تشریفات مسلمانی را برایش اجرا کنند: نماز میّت بر او بخوانند ، در گورستان مسلمین خاکش کنند …

زیرا او مسلمان بود و نماز را انکار نکرد و نظراً با آن مشکل نداشت بلکه تنبلی می کرد و عملاً تن به آن نمیداد.

چشم به راهِ فقه پویا و به امید بازبینی احکام فقهی.

بیست و دوم مرداد ۱۳۹۴
امیرحسین ترکاشوند

 

پیوست: بخشی از این احکام تلخ را با هم در کلام شهید اول پی می‌گیریم:
من ترک الصلاه الواجبه من المسلمین مستحلا فهو مرتد، یقتل إجماعا إن ولد على الفطره من غیر استتابه … وإذا قتل لم یصل علیه، ولم یدفن فی مقبره المسلمین، وماله لوارثه المسلم. وإن کان مسلما عن کفر استتیب، فإن تاب وإلا قتل … ولو ترکها غیر مستحل عزر ثلاثا، وقتل فی الرابعه …  إذا کان ترک الصلاه مع الاستحلال ارتدادا فالمرأه لا تقتل بترکها، بل تحبس وتضرب أوقات الصلوات حتى تتوب أو تموت … ولو ترکتها لا مستحله وعزرت ثلاثا فظاهر الأصحاب قتلها فی الرابعه کالرجل، وکذا فی جمیع مواضع تکرار الحد أو التعزیر … (الذکری ج ۲ ص ۴۰۷ تا ۴۱۰).

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

guest
233 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور 18, 1394 6:12 ب.ظ

همین چند روز پیش در پایان یک مراسم و هنگامی که گپ و گفت خودمانی بود، یک شخصی آمد یک حرف بدی گفت و رفت ولی به فاصله کوتاهی دوباره آمد حرفی متفاوت (در راستای جبران آن حرف زشت) را زد! راستش تا زمان خداحافظی از دوستان، این کار ضد و نقیض (بر زبان جاری کردن حرفی زشت و سپس جبران و پوزش) چند بار تکرار شد و البته نه من و نه دیگر دوستان به رویِ خودمان نمیآوردیم زیرا در همان دفعات نخست متوجه رفتار غیر طبیعی وی شدیم. اینکه قرآن بیاید در یک مجلس (=یک دسته آیاتی که… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور 18, 1394 2:26 ب.ظ

اقای عباس ۲ عزیز در سوره نسا ایه ۹۱ انها اظهار اسلام میکنند که ایمنی یابند وپیش قوم خود هم اظهار کفر میکنند که ایمنی یابند در واقع این گروه اهل جنگ نیستند وشما فرمودید که هر وقت بتوانند با دشمن همکاری میکنند خیر اینطور نیست انها اهل جنگ نیستند بلکه هرموقع بتوانند به کفر خود باز میگردند یعنی از نظر اعتقادی کافر هستند وتسلیم مسلمین هم نیستند وازار هم میکنند اما با قوم خود که کافر حربی هستند همراه نیستند چون اهل جنگ نیستند وگرنه معنی ندارد که قران بگوید اینها پیش قوم خود اظهار کفر میکنند که ایمن… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور 18, 1394 7:20 ق.ظ

…..ادامه مطلبی که جا افتاد این است که ولا تعتدوا ان الله لا یحب المعتدین اشاره به رفتار جنگی دارد اینکه میگوید ستمکار نباشید این محدود کردن قتل کسیکه جنگ را شروع کرده نیست بنظرم منظور رفتار جنگی جوانمردانه است مثلا این مطلب که به پیمانی که میبندید وفادار باشید ومدت انرا نقض نکنید این برداشتیست که میتوان داشت والا وقتی دستور کشتن داده شده دیگر بالاتر از مرگ که نیست رفتار جنگی منظور است مثلا دشمن را مثله نکنید میتواند این هم باشد ولی انجا که میگوید هرجا یافتید بکشید دقیقا منظور همین است که هر کجا مشرکین پیمان… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور 18, 1394 6:52 ق.ظ

دوست گرامی جناب اقای ترکاشوند عزیز در ایه ۱۹۰ سوره بقره بصراحت دستور کشتن صادرمیکند نمیگوید از حد نگذرد بلکه میگوید در مسجدالحرام باانها نبرد نکنید چون مسجدالحرام حریم امن بوده است وقران نمیخواهد حریم امن شکسته شود والبته انرا هم موقوف میکند به اینکه انها پیشدستی نکنند که اگر پیشدستی کنند و جنگ را شروع نمایند حتی در مسجدالحرام نیز انها را به قتل برسانید اینجا کاملا معلوم است که طرف مقابل چه کسیست کسانی هستند که محمد ویارانش را از وطن اواره کردند وبا اینکه الان در جنگ نیستند ولی فتنه گری میکنند ومثل اینست که قران دارد… مطالعه بیشتر»

عباس 2
عباس 2
شهریور 17, 1394 7:48 ب.ظ

سلام وعرض ادب خدمت دوستانآیه ۸۸ نساء { فَمَا لَکُمْ فِی ٱلْمُنَافِقِینَ فِئَتَیْنِ وَٱللَّهُ أَرْکَسَهُمْ بِمَا کَسَبُوۤاْ أَتُرِیدُونَ أَن تَهْدُواْ مَنْ أَضَلَّ ٱللَّهُ وَمَن یُضْلِلِ ٱللَّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبِیلاً ۱ در اینجا صحبت دزباره منافقین است (کسانی که اظهار ایسلام کرده اند اما عملا (بِمَا کَسَبُوۤاْ ) با مشرکین مقاتل همکاری می کنند ( رکس= بر گشتن) مسلمانان نمی دانند با اینها چه موضعی بگیرند . ۸۹ نساء{ وَدُّواْ لَوْ تَکْفُرُونَ کَمَا کَفَرُواْ فَتَکُونُونَ سَوَآءً فَلاَ تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ أَوْلِیَآءَ حَتَّىٰ یُهَاجِرُواْ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَخُذُوهُمْ وَٱقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَلاَ تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ وَلِیّاً وَلاَ نَصِیراً }در این آیه… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور 17, 1394 4:00 ب.ظ

دوست عزیز اقای جواد الف گرامی شما با تغییر دادن معانی لغات سعی در موجه جلوه دادن تفکر خود دارید من هم قصد جدل کردن ندارم ومعانی را که گفتید عینا برایتان مینویسم البته بعد از این اگر منافقان وانانکه در دلهاشان مرض وناپاکی است وهم انها که در مدینه برضد اسلام تبلیغات میکنند واهل ایمان را مضطرب وهراسان میسازنددست از این بدکاری نکشند هم ترا برقتال انان برانگیزیم تا از ان پس جز اندک زمانی در مدینه در جوار تو نتوانند زیست ۶۰ این مردم پلید بدکار رانده درگاه حقند باید هرجا یافت شوند انانرا گرفته جدا به قتل… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور 17, 1394 3:50 ب.ظ

قتل در هر جا!؟ (دنباله کامنت ۱۰۶) پنج- حتی میتوان احتمال داد که راز فروپاشی اردوگاه مشرکان و فتح مسالمت آمیز مکه، همین “حیث” (در عباراتی همچو فاقتلوا المشرکین حیث وجودتموهم) بود زیرا موجب بسته شدنِ راه سوء استفاده از حرم امن بودنِ پایگاه مشرکان متجاوز (یعنی مکه) در مقابل حرم امن نبودن پایگاه مسلمانانِ مدافع (یعنی مدینه) و در واقع از میان برداشته شدن این امتیاز ظالمانه (و این ظلم مضاعف) بود زیرا وقتی مشرکان جنگ افروز (که خیالشان از محل زندگی شان بدلیل حرم امن بودن آسوده بود) دیدند که قرآن به مسلمانان دستور داده که میتوانند دشمنِ… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور 17, 1394 1:16 ب.ظ

دوست گرامی حجت جانان با سلام و احترام به نظرم متاسفانه شما [b]دقت[/b] و حوصله لازم در چنین بحث هایی را نشان نمی دهید: درباره آیات احزاب: ۶۰ تا ۶۱ خدمتتان عرض کردم شما آیه احزاب:۶۰ را بدون [b]«لَئِن لَّمْ یَنتَهِ»[/b] می خوانید که معنی آیه [b]کاملا کاملا کاملا[/b] عوض می شود. شما به جای این که بروید مقداری مطالعه کنید و چند تا ترجمه را کنار هم بگذارید و بیایید نظر خود را درباره ترجمه درست آیه با جمله ای دقیق بگویید می آیید مرا متهم به عوض کردن معنی آیه می کنید. ما که اینجا نیامده ایم با… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور 17, 1394 6:30 ق.ظ

اقای جواد الف شما روی همه چیز حرف میزنید الا ایه ۹۱ سوره نسا از زمین وزمان میگویید ولی روی ایه ۹۱ سوره ی نسا حرفی نمی زنید همانطور که ایه های ۶۰-۶۱-۶۲ سوره احزاب هم پاسخی ندادید شما میفرمایید قتال اگر حق باشد دیگر جنایت نیست خوب هرکسی خود را حق میداند خود را موجه میداند این استدلال پذیرفته نیست یا اینکه میگویید که در نبرد تن به تن اگر کسی طرف مقابل خود را بکشد جنایت نکرده است این استدلالها هرگز پذیرفته نیست در صورتی حرف شما را میشود پذیرفت که طرف اغاز گر جنگ نباشد وبه قصد… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور 16, 1394 7:57 ب.ظ

[b]«اقتلوهم» و «قاتلوهم»[/b]- با سلام در قرآن برای مفهوم killing (کشتن/قتل) و مفهوم murder (جنایت)، دو واژه مختلف وجود ندارد. برای هر دو مورد از ریشه «قتل» استفاده شده است. می دانیم هر قتلی جنایت نیست. مثلا قتل های زیر طبق قوانین کالیفرنیا murder (جنایت) به حساب نمی آید: ۱) کشتن کسی به طور تصادفی (بدون قصد).۲) کشتن کسی برای جلوگیری از کشته نشدن به دست آن فرد (دفاع از خود)۳) کشتن کسی برای جلوگیری از ورود آن فرد به خانه ات اگر بخواهد با زور وارد خانه ات بشود.۴) کشتن کسی اگر برای جلوگیری از به قتل رساندن قتل… مطالعه بیشتر»

عباس 2
عباس 2
شهریور 16, 1394 4:53 ب.ظ

بقره ۱۹۰ وَقَاتِلُواْ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ ٱلَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلاَ تَعْتَدُوۤاْ إِنَّ ٱللَّهَ لاَ یُحِبُّ ٱلْمُعْتَدِینَ } بقره۱۹۱ { وَٱقْتُلُوهُمْ حَیْثُ ثَقِفْتُمُوهُم …..بجنگیید در راه خدا کسانی راکه (با) شما می جنگند و تجاوز نکنید حقیقتاخدا متجاوزین را دوست ندارد وَٱقْتُلُوهُمْ درست بعد از دستور قَاتِلُواْ آمده که بمعنای دست بکارجنگ” شروع جنگیدن” است.” و” حرف عطف است عمل را در ارتباط با عمل دیگر قرار می دهدعمل ٱقتُلُوا را معطوف به قَاتِلُواْ میکنند .حرف “ف” هم همین کاربردرا دارد منتها برای شرط وشبه شرط . مثلا در دنباله آیه ۱۹۱ بقره آمده فَإِن قَاتَلُوکُمْ فَٱقْتُلُوهُمْ “ف”برای نشان دادن این است… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور 16, 1394 3:08 ب.ظ

حضور محترم دوست فرهیخته اقای ترکاشوند معنی قتال را هرجور عوض نمایید تغییر چندانی در مفهوم ان داده نمیشود قتال را جنگیدن هم بدانید این جنگیدن تاسرحد مرگ است کشتن و کشته شدن طرف مقابل یا باید کشته شود یا تسلیم شود و اسلام بیاورد شما همانطور که دارید روی سوره نسا ایه های ۸۹-۹۰-۹۱ کار میکنید لطف بفرمایید نظرتان را هم روی سوره احزاب ایه های ۶۰ – ۶۱ – ۶۲ هم اعلام بفرمایید چون اینجا هم بدون اینکه شمشیری کشیده شود فقط بخاطر تبلیغ وازار حکم قتال داده میشود وقران میگوید که ما رسممان اینست وهرگز سنت خدا… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور 16, 1394 2:57 ب.ظ

دوست عزیز اقای جواد الف گرامی قتال جنگ است ولی جنگ تا سرحد مرگ . جنگ برای کشتن و بقصد کشتن یا باید کشته شوند یا تسلیم شوند ما که نباید خود فریبی کنیم بعد شما سوره نسا ایه ۸۹ و ۹۰ را میبینی اما ایه ۹۱ را توجه نمیکنید به ایه ۹۱ سوره نسا گفتم توجه کنید در متناقض با ایه های قبلی شرط قتال یعنی جنگ برای کشتن تاسرحد کشتار یاتسلیم را پیمان شکستن از جنگ عنوان نمیکند دست به شمشیر بردن عنوان نمیکند بلکه پیش مسلمانان اظهار اسلام کردن وپیش قوم خود اظهار کفر کردن وازار مسلمین… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور 16, 1394 10:44 ق.ظ

آیه نسخ شده حکم اصل چهاردهم قانون اساسی جمهوری اسلامی، این همه صاحبان عظمای قتل نامه کجا بودند وقتی این اصل را می نوشتند و چرا ۳۷ سال به حکم نسخ شده که در قانون اساسی آمده اعتراض نکرده اند: [i]اصل ‏چهاردهم: به‏ حکم‏ آیه‏ شریفه‏ [b]”لاینهاکم‏ الله‏ عن‏ الدین‏ لم‏ یقاتلوکم‏ فی‏ الدین‏ و لم‏ یخرجوکم‏ من‏ دیارکم‏ ان‏ تبروهم‏ و تقسطوا الیهم‏ ان‏ الله‏ یحب‏ المقسطین‏”[/b] دولت‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مسلمانان‏ موظفند نسبت‏ به‏ افرادغیر مسلمان‏ با اخلاق‏ حسنه‏ و قسط و عدل‏ اسلامی‏ عمل‏ نمایند و حقوق‏ انسانی‏ آنان‏ را رعایت‏ کنند. این‏ اصل‏ در حق‏… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور 16, 1394 2:00 ق.ظ

جناب آقا حجتِ جانان!چه خوب شد که در دو یادداشت اخیر خود، به توضیح بی پرده پرداختید! امیدوارم ثمرات خوبی داشته باشد.و امّا راستش اطلاعاتم کم است باید بیشتر بررسی کنم ولی به هر حال مطالبی جسته گریخته به ذهنم میرسد که تقدیم میکنم و با رفت و برگشتهای بعدی نقاط ضعف و قوتش نمایان خواهد شد: یک- آیات ۸۹ تا ۹۱ سوره نساء که بدان پرداختید را تقریباً همانند آیات آغازین سوره توبه (که بحث اصلی پیرامون آن است) یافتم زیرا در هر دو نوعی کش و قوس میان “بکُش یا کاری به آنها نداشته باش” وجود دارد؛ الا… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور 16, 1394 1:07 ق.ظ

[quote name=”جواد الف”] … بنابراین «اقتلوا»، نمی تواند کشتن باشد ( به نظر جواد الف شروع جنگ است). اگر مشرکین را بکشی، چطور مشرکین فرصت بازگشت و انجام نماز و روزه دارند. همین اشتباه مرگبار را فقها درباره آیات مجازات می کنند. اگر فرد را بکشی چطور فرد فرصت بازگشت و [b]«اصلحوا»[/b] دارد؟؟؟؟؟ اینجاست که جواد الف ادعا می کند «فاقتلوا» از نقض معاهده ناشی می شود … فقها اما می گویند حکم کشتن هر مشرکی ناشی از شرک است؛ همان کشتنی که با شرط توبه از آن نجات پیدا می کنند !). [i][b] در ضمن بیاد بتوانند تناقض حکم… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور 15, 1394 7:50 ب.ظ

دوست گرامی با سلام و سپاس از پاسختان لطفا دقت کنید: الف) اگر با شما جنگ نکردند با آن ها نجنگید.ب) اگر با شما جنگیدند با آن ها بجنگید. دو جمله الف و ب یک راهکار را می رساند. در نساء:۸۹ با فرمت الف گفته شده است: فَإِنِ اعْتَزَلُوکُمْ [b]فَلَمْ یُقَاتِلُوکُمْ [/b]وَأَلْقَوْاْ إِلَیْکُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلًا. نساء:۹۰ با فرمت ب بیان شده است: لَّمْ یَعْتَزِلُوکُمْ وَیُلْقُواْ إِلَیْکُمُ السَّلَمَ [b]وَیَکُفُّوَاْ أَیْدِیَهُمْ[/b] فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ. دو بار یک بار سلبی یک بار ایجابی گفته شده است تا خوب شیرفهم شوند. چون «امی» بوده اند. [b]قتال[/b] یعنی جنگ. [b]وقاتلوا فی… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور 15, 1394 7:04 ق.ظ

دوست گرامی اقای جواد الف عزیز همین سوره نسا که شما میفرمایید درست بعد از اینکه در ایه ۹۰ میگوید که با انانکه نمیخواهند با شما جنگ کنند نباید بجنگید ومال وجانشان برشما مباح نیست در ایه بعدی درست چیزی علیه همین را بیان میکند که میگوید گروهی دیگر هستند که در حضور شما اظهار اسلام میکنند ودر حضور قوم خود به کفر اظهار میدارند اگر اینها از فتنه انگیزی و ازارتان دست نکشیدند انها را هر کجا یا فتید بگیرید و بکشید و شما را بر جان ومال انها تسلط کامل بخشیدیم شما بصراحت میتوانید تناقض را ببینید یکجا… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور 14, 1394 6:01 ب.ظ

آقای ترکاشوند گرامی با سلام و تشکر از مطالبی که اینجا به اطلاع همگان رساندید، فکر کنم الان راه بحث جزیی روی نکاتی که فقها با آن درگیر هستند باز شد. نظر به حیاتی بودن موضوع کاملا به بحث علاقه مند هستم و از همه به ویژه آقای قابل و سایر دوستان حوزوی دعوت به شرکت در بحث می کنم. در صورت عدم شرکت آقای قابل یا فردی با مواضع حوزوی شما می توانید از موضع فقها دفاع کنید تا بحث یک طرفه نباشد. اجازه بدهید با یک مثال شروع کنیم: وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَهً؛ [b]فَإِن[/b] طِبْنَ لَکُمْ عَن شَیْءٍ… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور 14, 1394 2:27 ب.ظ

دوست گرامی حجت جانان با سلام در آیات احزاب:۶۰ تا ۶۱ دستور قتل داده نشده است. به پیامبر در آن شرایط توطئه ها و شایعه پراکنی ها و تهمت زدن ها… قوت قلب داده شده و گفته شده است اگر کارهایشان دست بر ندارند ([b]لَئِن لَّمْ یَنتَهِ[/b]) تو را بر آنان چیره می کنیم و …! پس نخست به گمانم باید در خواندن یک مطلب دقت کافی داشته باشیم. و اما بعد: باید آیات را در زمینه آن بخوانیم یعنی حداقل در رابطه با دیگر آیات قرآن درباره افراد موضوع آیات مورد بحث شما یعنی منافقون: دسته ای از افراد… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور 13, 1394 12:19 ب.ظ

یک- در مقاله گفته شد مطابق فقه سنتی، آن دسته از تارکین نماز که ترکشان نه به دلیل قبول نداشتن نماز بلکه از سرِ تنبلی و بی حسی و عصیان است، (با وجودی که نهایتا به دلیل همین ترک کشته میشوند اما) همچنان مسلمان تلقی شده و مصداق کافر نخواهند بود. اما اینجا بیفزایم که برخی در همین فقه سنتی هستند که نه تنها تارکینی که نماز را اساساً قبول ندارند کافر میشمرند بلکه حتی کسانی که نماز را فقط به دلیل سختی و تنبلی نمیخوانند را نیز کافر میشمارند زیرا نماز را مرز میان کفر و اسلام میدانند. در… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور 13, 1394 11:46 ق.ظ

[quote name=”جواد الف”] … [u]در آیه توبه:۵ برای مشرکان مشمول آیه شرط گذاشته نمی شود که اگر توبه کنید و نماز بخوانید با شما جنگ نمی کنیم. بلکه «توبه» مشرکان مشمول جنگ ممکن است پیامد تجدید جنگ جاری و قدرت نمایی اردوگاه مومنان باشد نه شرط عدم تجدید جنگ![/u] … یعنی حتی اگر جمله ««فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَهَ وَآتَوُاْ الزَّکَاهَ فَخَلُّواْ سَبِیلَهُمْ» را شرط پایان منازعه و تحمیل عقیده مومنین بر مشرکین فرض کنیم، سناریوی دو پیروزی مومنین در مقایسه با سناریوی یک پیروزی مشرکین در مجموع کم ضررتر بود. چرا که با این فرض هر طرف پیروز به طرف… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور 13, 1394 7:35 ق.ظ

با سلام اقای جواد الف عزیز مایلم نظر شما را در رابطه با سوره احزاب ایات ۶۰-۶۱-۶۲ بدانم جایی که قران دستور کشتن مخالفان زبانی را میدهد ومیگوید که ما رسممان اینست سایر دوستان هم خصوصا اقایان ارجمند و ترکاشوند هم اگر ورود کنند ونظر دهند حتما برغنای بحث خواهند افزود نظر شخصی من اینست که ایات بقول استاد ملکیان باید تخته بند همان زمان ومکان شود ونباید انرا قابل تعمیم به شرایط امروزی دهیم ودرک تمام و کمال حال وهوای انزمان برایمان امکانپذیر نیست انچیز که از قران باید فرابگیریم انمورد فراتاریخی بوده به همه اعصار تعلق دارد دعوت… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور 12, 1394 2:08 ب.ظ

باز گذاشتن راه بازگشت مشرکین مشمول جنگ، علت جنگ نیست. با سلام و تشکر از آقای ترکاشوند گرامی و سایر دوستان علاقه مند به بحث، در این یادداشت سه نکته کلیدی در فهم آیه توبه:۵ که در کامنت های برخی از دوستان هم کم و بیش به آن اشاره شده است جمع بندی می گردد. دو صورت بندی جامع تر از مساله در دو یادداشت دیگر ارائه می گردد. [b]یکم- اعلام گسستن از [u]گروهی[/u] از مشرکان طرف معاهده[/b] در همان نگاه نخست به آیات توبه:۱ تا ۴ می توان به راحتی دریافت که «برائت» (گسستن) مورد بحث در این آیات… مطالعه بیشتر»

عباس 2
عباس 2
شهریور 11, 1394 6:49 ق.ظ

سلام وعرض ادب خدمت استادان گرامی منبع شریعت در همه ادیان ابراهیمی فقط خدا ست(شوری.۱۳) پیامبران مامورپیروی از شریعت هایی هستند که به آنان امر شده (جاثیه ۱۸دسته ای ازانسانها بدون اذن خدا مشغول شریعت سازی بوده وهستند که خدا به آنها لقب شُرَکاءَ می دهد. از این جهت شرکایند که همان کاری می کردندکه خدا در ادیان انجام داده است (شوری ۲۱ در حالی کهخدا ازما همین اندازه که نازل کرده می خواهد درقسمتی از خطبه ۱۸ نهج البلاغه آمده که“اَمْ اَنْزَلَ اللّهُ سُبْحانَهُ دیناً ناقِصاً فَاسْتَعانَ هِمْ عَلى اِتْمامِهِ؟یا خداوند دینى ناقص نازل نموده و از آنان براى… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور 10, 1394 5:37 ق.ظ

اسناد مقاله “آیا نماز نخواندن مجازات دارد!؟”با سلام و سپاس به مدیر سایت، از ایشان درخواست دارم لینک این کامنت را به انتهای مقاله بیفزایند (با نام “برخی اسناد مقاله”). اسناد را در حدّ ظرفیت تعریف شده برای کامنت آوردم وگرنه بیش از این گردآوری شده است.المبسوط – الشیخ الطوسی – ج ۱ – ص ۱۲۸ – ۱۲۹من ترک الصلاه لغیر عذر حتى خرج وقتها قیل له: لم ترکتها. فإن قال: لأنها غیر واجبه وأنا لا أعتقد وجوبها فقد ارتد ووجب علیه القتل بلا خلاف، ولا یصلی علیه، ولا یدفن فی مقابر المسلمین، ویکون ماله لورثته المسلمین. فإن لم یکن… مطالعه بیشتر»

عباس 2
عباس 2
شهریور 9, 1394 4:06 ق.ظ

سلام وعرض ادب خدمت استادان گرامیأَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ ٱلْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ ٱللَّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ ٱخْتِلاَفاً کَثِیراً -سوره النِّسَاءِ آیه ۸۲آیا پس قران را تدبر نمی کنند واگرغیر از نزد خدا بود قطعا در آن(قران) اختلاف زیادی می یافتند.۱ -یَتَدَبَّرُونَ فعل مضارع – باب تفعل- از ریشه دبر بمعنای پشت- بعد–خلاف ظاهر باب تفعل معانی مطاوعه-تکلف و تدریج به فعل می دهدتدبر قران یک فرایند پویا وجدی است۲ -ریشه کلمات قران وکتاب دلالت بر مجموعه مرتبط با هم دارد متدبر قران در پی آهنگی بین آیات است که همگی با هم بخوانند.۳ -وَجَدُواْ دریافت مردم از قران- آنچه از… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور 7, 1394 7:33 ق.ظ

[quote name=”حجت جانان”] … احکام فقهی با فیزیک وشیمی فرق بسیار دارد احکام فقهی رابطه مستقیم با مال و جان و ناموس مردم دارد شما نمیتوانید بگویید که افکار عمومی چون وچرا نکند و مطیع باشد هرگز چنین تفکری پذیرفتنی نیست .. [/quote]به نکته دقیقی اشاره کردید.فقه سنتی قلمرو خود را در همه شؤون فردی شخصی خانوادگی اجتماعی و.. گسترانیده و در واقع با همه ی هست و نیست انسان کار دارد و فرد را مطیعِ کامل استنباطات خود میخواهد بطوریکه در صورت تخطی و برای هر ترکِ فعل ، مجازاتهایی که گاه تا اعدام هم میرسد تجویز میکند، بعد… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور 7, 1394 7:18 ق.ظ

[quote name=”جواد الف”] … خدا سادیسم ندارد پیامبر جدید بفرستد و به پیروان او بگوید به جنگ پیروان پیامبر قبلی بروید و آدمکشی کنید! .. [/quote]عبارت فوق چه ساده و روشن می نماید و چه راحت تر از آن، نادیده گرفته میشود!زیرا مطابق فقه سنّتی فریقین، به سادیسم داشتن خدا میرسیم: حمله به دیگر سرزمینها برای رساندن پیام خدا و رها ساختنِ آنان از کفر و شرک. و چه وحشتناک که آن رأی همه متون فقه سنتی است!! میگویند برای اینکه این حکم خدا! روی زمین نماند و محقق شود لااقل سالی یکبار لشگرکشی!منطقی که برای نماز نخواندن چنان مجازاتی… مطالعه بیشتر»

عليخاني
عليخاني
شهریور 6, 1394 12:27 ب.ظ

سلام بر همه قران پژوهان محترم وبا تشکر از آقای ترکاشوند که از من دعوت کردند دراین بحث شرکت کنم.البته در مقابل اساتیدمحترم درس میآموزم . همانطور که بحث شدخداوند در آیه ۵ توبه به مومنین امر کردکه با مشرکین بجنگید بعد از جنگ بگیریدشان ودر حصرشان کنید و تحت نظر داشته باشیدشان اگر برگشتند وصلوه را به پا داشتندو زکات دادند راهشان را باز کنید ودیگر کاری به آنها نداشته باشید همانا خدا غفور رحیم است.که این به این معنی است که آنها دست از شرک کشیده اند و پیرو فرمان خدا شده اند.اما اگر اینطور نشد چه باید… مطالعه بیشتر»

ابو الفضل ارجمند
ابو الفضل ارجمند
شهریور 6, 1394 9:09 ق.ظ

در اینجا نشان می‌دهیم که چگونه حکم قتل بی‌نمازان دامن نمازگزاران را هم می‌گیرد: هم از دیدگاه قرآن، هم از دیدگاه عقل، «نماز باطل» خواندن با نماز نخواندن فرقی ندارد. چنانکه پیشتر اشاره شد، از قرآن می‌توان نتیجه گرفت که مشرکان به روش خودشان نماز می‌گزاردند، اما نمازشان باطل بود: وما کان صلاتهم عند البیت الا مکاء و تصدیه. منطقا هم اگر کسی نماز بخواند و در آن شرایط نماز را رعایت نکند یا حرکات و سخنانی در نماز از او سر بزند که با شأن نماز سازگار نیست، نمازش باطل است. چنین کسی از نظر فقهی گویی نماز نخوانده… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
شهریور 6, 1394 8:54 ق.ظ

با سلام خدمت دوست عزیز اقای هادی قابلاینکه دیگران بدانند که کسی نماز نمیخواند امر محال است ؟ اینکه بسیار پیش پا افتاده وبصورت روزمره ممکن است در زندگی هر کسی اتفاق بیافتد گروهی که با هم به مسافرت میروند براحتی انکه نماز نمیخواند قابل تشخیص است به میهمانی رفتن ومیهمان به خانه اوردن براحتی اگر شبی یا چند روزی میهمان باشد در مییابد که طرف مقابل نماز نمیخواندویا حتی ممکن است هیچکدام اینها نباشد وکسی مستقیما از فرد دیگری سوال کند نمازت را خواندی وپاسخ بشنود که من نماز نمیخوانم ایا در تمام این موارد ان فرد نماز نخوان… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور 6, 1394 6:43 ق.ظ

با سلام چند مطلب:یک- در باره مطالب فقهی: فقه قرار بود راهنما باشد و نه باری بر دوش که مانده ایم آن را کجا بر زمین نهیم. اینکه حکم شدید و غلیظی! را در موضوعاتی شخصی! (نماز ، روزه و…) به خدا و رسول نسبت دهیم و سپس اثباتش را تعلیق به محال کنیم چندان حکیمانه نمی نماید. به گمانم باید فکر دیگری کرد اینکه چهار شاهد با رؤیتی به نحو کالمیل فی المکحله مطرح شده به نظرم تدابیری عقلایی و انسانی از سوی خردمندانِ بعدی، برای جلوگیری از اجرای کیفری جعلی (به نام سنگسار) که پیشینیان از خود ساخته… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
شهریور 5, 1394 9:12 ب.ظ

استاد گرامی، جناب قابل. فرمودید که [quote] سوال بنده از شما این است که اگر پیامبر(ص) برخود و آلش در نماز صلوات بفرستد چه اشکالی پیش می آید؟![/quote] ۱. همان اشکالی پیش می‌آید که پیامبر بخواهد در نماز بر خود و همسرانش صلوات بفرستد و به مردم هم بیاموزد که به خودش و همسرانش صلوات بفرستند!شما به «صلوا علیه و سلموا تسلیما» استناد کرده‌اید تا صلوات مصطلح را توجیه کنید، در صورتی که با استناد به همین عبارت، صلوات مصطلح زیر سؤال می‌رود. اگر قرآن به صلوات بر محمد اشاره کرده است، صلوات بر «آله و صحبه» از کجا می‌آید؟… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور 5, 1394 8:33 ب.ظ

قرآن سند بالادستی و تنها سند است. اگر آقای ترکاشوند گرامی و سایر دوستان مدرکی دارند که غیر از این را اعلام می کند لطفا ارائه دهند. بنا بر ده ها آیه قرآن، خدا به حضرت محمد به دلایل مختلف اجازه افزودن حتی یک کلمه را به آموزه های وحی نداده است. دو دلیل اصلی یکی این که پیامبر بیسواد بوده است و از خواندن و فهم دست اول متون و به ویژه متون دینی در دست (عهد قدیم و جدید) محروم بوده است… این که در قرآن به پیامبر گفته می شود قبلا از [b]«غافلین»[/b] بودی اشاره به این… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور 5, 1394 3:59 ب.ظ

با سلام به همه دوستان، تردیدی ندارم که اگر صنف آخوند و مفتی فقط دو سوره کوتاه [b]بینه [/b]و [b][b]ممتحنه [/b][/b](آیات یک تا نه) را مطالعه و فهمیده بود (جمعا ۱۷ آیه)، دنیای اسلام و بشریت شاهد این همه حکم شرعی قتل و … مفسده و فتنه و نابودگری حرث و نسل از جانب این قوم … عقب ماندگی و فقر و بیماری و دزدی و تقلب و دروغ … خشونت و خونریزی… نبود. از آن جایی که در بحث جاری با آقای ترکاشوند بخشی از منظومه برهان من به این دو سوره مربوط می شود علاقه مندان به بحث… مطالعه بیشتر»

هادی قابل
هادی قابل
شهریور 5, 1394 12:30 ب.ظ

برادر محقق جناب ترکاشوندبا سلام،۱- بنده خواستم اثبات کنم که این مجازات ها در صورت آشکار ساختن جرم است که آقایان گفته اند.۲- اتفاقا حکم تعلیق به محال شده است. لذا شما هرگز نشینیده اید که کسی را در زمان پیامبر و یا ائمه علیهم صلوات الله و یا پس از آن تا کنون بابت نماز اعدام کرده باشند!مشابه همین تعلیق به محال در باب زنا است که چهار شاهد عادل آن هم به صورت هم زمان و دیدن به چشم خود لازم دارد! که عملا محال است! حال ممکن است بگویید ثمره چنین احکامی چیست؟! می گویم فقها ثمره… مطالعه بیشتر»

هادی قابل
هادی قابل
شهریور 5, 1394 12:00 ب.ظ

جناب پاشا سلاماولا:در مثال جای مناقشه نیست! زیرا برای نزدیکی ذهن به مطلب همواره از مثال استفاده می شود.دوم: رابطه مخلوقات خردمند با خالق در عرصه تکالیف رابطه عبد و مولی است. این تعبیر تحقیری برای انسان نیست. زیرا بندگی خداوند هیچگونه تحقیری برای انسان نمی آورد بلکه برعکس بندگی خدا بزرگی انسان است. بلی بندگی انسان برای انسان بردگی و اسارت و کوچکی است. به تعبیر قرآن نگاه کنید، حضرت عیسی می فرماید:«قال إنّی عبد الله آتانیَ الکتابَ وجَعلنی نَبیّاً وَ جعلنی مبارکاَ أینَ ما کُنتُ و أوصانی بالصّلاه والزّکاه ما دُمتُ حیّا» من بنده خدا هستم. خداوند به… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور 5, 1394 7:21 ق.ظ

[quote name=”هادی قابل”]برادر عزیزم جناب ترکاشوندبا سلام. و احترام، به استحضار می رساند:۱- اینکه بنده گفتم احکام فقها دایر مدار آشکار ساختن نخواندن نماز است … [/quote] برادر عزیزتر از جان، جناب آقاهادی قابل!از دقت نظر و حوصله شما در بحث لذت بردم.شما در گزارش خود به تقریر دقیقی از فقه سنتی پرداختید و سرانجام معلوم شد که هر کس به ترک نماز (و روزه و…) به صورت “نمایان” مبادرت ورزد سزایش در دو بار نخست تعزیر و سپس مرگ است (علتی هم که باعث میشود بر تارکِ مختفی، حکم جاری نگردد این است که گناه وی قابل اثبات نیست… مطالعه بیشتر»

عباس 2
عباس 2
شهریور 4, 1394 9:27 ب.ظ

۱- سورۀ حجر آیۀ ۹ – این ماییم که این ذکر (قرآن) را نازل کرده‏ایم و ما آن را بطور قطع حفظ خواهیم کرد.۲- سورۀ جمعه آیۀ ۲- هموست که رسولى ازمیان امی ها برانگیخت تا آیاتش را بر آنها بخواند و منزهشان دارد و کتاب و حکمت بر آنها بیاموزد، اگر چه پیش از آن در گمراهى آشکار بودند. و آیات دیگر.۳- مراجعه شود به مباحث نفس در وبلاگ.۴- به مطلب کافر در وبلاگ مراجعه شود.۵- مراجعه شود به مبحث نفس در وبلاگ.۶- هان اى انسان ها ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم و شما… مطالعه بیشتر»

عباس 2
عباس 2
شهریور 4, 1394 9:24 ب.ظ

سلام این نوشته از هادی قدسی است که به موضوع بحث ربط دارد به نظر میرسد قبل از بررسی آیۀ مورد سئوال، لازم باشد چند موضوع را بررسی نمائیم.مفهوم واژه ها دریک زبان، در وجوه زمان و مکان، به دلیل تحول درفرهنگ های جوامع و در نتیجۀ تاثیر در قوۀ دریافت انسان تغییر می کند. واژه ها درقرآن ازاین قاعده مستثنا نیستند. خصوصیت قرآن اما دراین است که برای واژه هایش چنان فضائی محدود و مشخص ترتیب داده است که در بعد زمان و مکان تغییرو تحولی در مفهوم آنها صورت نگیرد(۱). واضح است درصورتی از آن فضای روشن و… مطالعه بیشتر»

پاشا
پاشا
شهریور 4, 1394 1:57 ب.ظ

از نظر فقها ما برده خدا هستیم؟

هادی قابل
هادی قابل
شهریور 4, 1394 9:45 ق.ظ

جناب آقای ابوالفضل ارجمندبا سلام، سوال بنده از شما این است که اگر پیامبر(ص) برخود و آلش در نماز صلوات بفرستد چه اشکالی پیش می آید؟! حال پاسخ شما را عرض می کنم:یکم: اولا واجبات نماز با مستحباتش فرق دارد. واجبات را فقها فرموده اند که یازده چیز است. مستحبات هم بر اساس دریافت فقها گوناگون و بسیار است. مشهور فقها گفته اند که صلوات در تشهدنماز واجب است و در بقیه احزا نماز مثل رکوع و سجده مستحب است. ضمن آنکه نماز با یک سلام هم درست است و مخصوصا سلام آخر.دوم: خداوند در قرآن به صراحت دستور به… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور 4, 1394 7:20 ق.ظ

[quote name=”ابوالفضل ارجمند”]جناب ترکاشوند گرامی در تبیین شما این ابهام وجود دارد که می‌فرمایید پیامبر مشرکان را به اقامه‌ی نماز به شیوه‌ی خودشان فراخوانده است، حال آنکه چنان که پیشتر عرض شد به نظر می‌رسد که قرآن اقامه‌ی صلات به شیوه‌ی مشرکان را باطل می‌داند: وما کان صلاتهم عند البیت إلا مکاء و تصدیه. این نکته را هم در نظر بگیریم که اگر مشرکان از قبل نمازخوان بودند اما نماز آنان باطل بود، دعوت پیامبر از آنان برای اصلاح شیوه‌ی نماز خواندن بود، نه اقدام به نماز خواندن. اصلاح نماز کسی که نماز می‌خواند، با اجبار به نماز کسی که… مطالعه بیشتر»

امیرحسین ترکاشوند
امیرحسین ترکاشوند
شهریور 4, 1394 6:56 ق.ظ

[quote name=”علیرضا”] …با عرض سلام خدمت جناب ترکاشوندجناب ترکاشوند اینکه جنابعالی در ایه ۵ سوره توبه، صلات و زکات را منظور صلات و زکات آیین مشرکان می دانید ؛ در این صورت ایا مشرکان با عمل به این ایین خودشان لقب مشرک بودن از آنها ساقط می شود؟مثلاً آیه آخر سوره کافرون را چگونه با برداشت جنابعالی قابل تطبیق هست:(لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ) دین مشرکان برای خود و دین محمدص برای خود ؛ چگونه هر کس با عمل به ایین خود می شوند برادران ایمانیِ ؟ یا فإخوانکم فی الدین ؟ آیا این مشرکان که از نظرجنابعالی با عمل… مطالعه بیشتر»

یک مسلمان
یک مسلمان
شهریور 3, 1394 11:37 ب.ظ

نویسنده هنوز فرق بین نماز نخوندن و اعتقاد نداشتن به نماز به عنوان یکی از ضروریات دین رو نفهمیده! شما هزار سالم نماز نخونی اولاً از کجا کسی بفهمه و ثانیاً بفهمه هم به کسی ربطی نداره. ولی اگر کسی که ادعا دارد مسلمان است، بگوید که نماز جزء دین نیست و تازه علم هم داشته باشد که با گفتن این حرف یکی از ضروریات دین را انکار کرده تازه حکم اون فرد ارتداد می‌شه که حالا راجع به مجازات فرد مرتد هم می‌شه بحثی جداگانه کرد.کلا این آقای نویسنده اون‌جور که من چند نوشته دیگه هم ازشون خوندم دانشش… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
شهریور 3, 1394 5:50 ب.ظ

جناب ترکاشوند گرامی در تبیین شما این ابهام وجود دارد که می‌فرمایید پیامبر مشرکان را به اقامه‌ی نماز به شیوه‌ی خودشان فراخوانده است، حال آنکه چنان که پیشتر عرض شد به نظر می‌رسد که قرآن اقامه‌ی صلات به شیوه‌ی مشرکان را باطل می‌داند: وما کان صلاتهم عند البیت إلا مکاء و تصدیه. این نکته را هم در نظر بگیریم که اگر مشرکان از قبل نمازخوان بودند اما نماز آنان باطل بود، دعوت پیامبر از آنان برای اصلاح شیوه‌ی نماز خواندن بود، نه اقدام به نماز خواندن. اصلاح نماز کسی که نماز می‌خواند، با اجبار به نماز کسی که نماز نمی‌خواند… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
شهریور 3, 1394 5:48 ب.ظ

با سلام و ارادتاینجانب ضمن احترام به شیعیان و سنیان در برگزاری نماز به شیوه‌های مختلف، و آرزوی قبولی نماز همه ی آنان (با وجود اینکه هر کدام از آنان برگزاری نماز و وضو ساختن به شیوه‌ی دیگری را باطل می‌دانند)، شخصا مانند خانم گلرخ معتقدم که محمد، پیامبر گرامی خدا، به هیچیک از این شیوه‌ها نماز نمی‌خوانده است.به عنوان اولین پرسش، با توجه به اینکه از پیامبر نقل کردید که گفته است «صلوا کما رأیتمونی أصلی» بفرمایید که آیا پیامبر در نماز می‌گفت «السلام علیک أیها النبی و رحمه الله و برکاته»؟ یا خود در رکوع و سجود و… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور 3, 1394 3:25 ب.ظ

[/quote][quote name=”علیرضا”][quote]با سلام برای این که حسن نیت و خیرخواهی خود را در این گفتگوها نشان دهید لطفا نخست از کسانی که در بحث های دیگر چون بت پرست بودن پدر حضرت ابراهیم این همه با حوصله برای شما وقت گذاشتند و از دانش آنان بهره بردید تشکر کنید. با سپاس.[/quote]با عرض سلام خدمت جناب جواد الف بنده از تمام کسانی که در مقاله جناب ارجمند که درباره واژه (سید) بود و در آن گفتگوهایی در مورد اینکه آیا آزر پدر حقیقی حضرت ابراهیم بود یا نه ؛ از اینکه وقت شریفشان صرف گفتگو با بنده شد ؛ کمال تشکر… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
شهریور 3, 1394 3:00 ب.ظ

سلام و سپاس از پاسخ شما آقای ترکاشوند گرامی. در آیه توبه:۱۳ «قوما» چه کسانی هستند که خطاب به مومنان (زنده پیرو پیامبر) گفته شده است چرا با آن قوم قتال نمی کنید؟ قومی که پیامبر را اخراج کردند و جنگ را در وهله نخست شروع کردند؟ (فراموش نکنیم که شما در این مناظره یک فقیه اعظم هستید مثل شیخ طوسی.) أَلاَ تُقَاتِلُونَ [b]قَوْمًا[/b]:نَّکَثُواْ أَیْمَانَهُمْ ، بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ،وَهُم بَدَؤُوکُمْ أَوَّلَ مَرَّهٍ؛ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَوْهُ إِن کُنتُم مُّؤُمِنِینَ ﴿توبه:۱۳﴾ قَاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَیْدِیکُمْ وَیُخْزِهِمْ وَیَنصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَیَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِینَ ﴿توبه:۱۴﴾ وَیُذْهِبْ غَیْظَ قُلُوبِهِمْ وَیَتُوبُ اللّهُ عَلَى مَن یَشَاءُ… مطالعه بیشتر»

فهرست
233
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx
()
x