معرفی موسسه “مومنان بدون مرز”

نیلوفر – جواد شریفی: برای کسی که در زمینه روشنفکری دینی می خواند و می پژوهد؛ آشنایی با همتایان خود در دیگر کشورهای اسلامی بایسته است. این آشنایی درب گفت و گو را به روی هر دو سوی گشوده و ایشان را از دستاوردهای اندیشه یکدیگر بهره مند کرده و از لغزش های یکدیگر دور نگاهشان می دارد. نیز احساس…

نیلوفر – جواد شریفی: برای کسی که در زمینه روشنفکری دینی می خواند و می پژوهد؛ آشنایی با همتایان خود در دیگر کشورهای اسلامی بایسته است. این آشنایی درب گفت و گو را به روی هر دو سوی گشوده و ایشان را از دستاوردهای اندیشه یکدیگر بهره مند کرده و از لغزش های یکدیگر دور نگاهشان می دارد. نیز احساس همفکری ، همدلی و همسویگی با انسانی اندیشمند در گوشه ای دیگر از جهان، میان ما دوستی آورده و از تفرقه و خشونت می کاهد.

یکی از همتایانِ عرب برای روشنفکر و نواندیشِ مسلمانِ ایرانی، موسسه علمی فرهنگی پژوهشیِ “المومنون بلاحدود”  است. این موسسه در سال ۲۰۱۳ توسط اندیشمندان مسلمانی از چندین کشور عربی و به صورت غیردولتی به مرکزیت شهر رباط (کشور مغرب) بنیان نهاده شد.

“مومنان بدون مرز” شمار بسیاری از پژوهشگران مختلف ویژه جوانان را گرد آورده و در نظر دارد تا با ایجاد فضای معرفتی آزاد و پویا، در تعامل و تعاطی میان مسائل تجدد و اصلاحگری دینی در جوامع عربی_اسلامی نقش ایفا کند. نیز این موسسه در تلاش است تا نگرشی انسانی به دین را محقق سازد که دانش و معرفت انسانی و دستاوردهای تمدنی او را به رسمیت بشناسد. نیز این موسسه در تلاش برای پدید آوردن جریانی فکری است عمیقا معتقد به شایستگی و توانایی انسان برای اداره زندگی و جامعه خودش باشد بدون این که به بایدها و نبایدهایی که “ایدئولوژی” ها و “عقیده” ها به او دیکته می­کنند نیازی داشته باشد.

بخشی از مرام­نامه این موسسه بر این اندیشه استوار است که شمول گرایی و مطلق گرایی، با پراکندگی و گوناگونی ملت ها و فرهنگ­ها سازگار نیست و کسانی که در پی یکسان سازی و همانند سازی گوناگونی­ها هستند؛ آزادی انسان و حقوق او را نادیده گرفته و زمینه ساز جنگ و خشونت میان ملت­ها می شوند. پس احترام به دیگر فرهنگ ها و پاس داشتن تفاوت ها و تمایزها، دفاع از خود ما و هویت انسانی مان و پشتوانه ای برای امنیت و آزادی مان است. 

این موسسه بر آن است تا در زمینه موضوعات فرهنگی و معرفتی و دینی بازار گفتگو و اندیشه و نقد را گرم نگاه دارد. در این میان این موسسه بیشترین اهتمام را بر پشتیبانی و بازنشر نوآوری های فکری پژوهشگران جوان دارد. این موسسه همچنین یکی دیگر از اهداف خود را آماده سازی فرصت و زمینه مناسب برای تبادل و تعامل افکار و اندیشه های گوناگون، و نقد و تحلیل میراث دینی می داند.

روشنفکر ایرانی از مراجعه به اندیشه ها و آثار همتایان عربی خود بی­ نیاز نیست. این سایت را دنبال کنید.

سایت موسسه مومنون بلاحدود:

http://www.mominoun.com/

 

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx