دروغ بزرگ جهاد نکاح؛ و بومرنگی که در همدان به خودمان بازگشت

محمدجعفر میلان نورانی: جهاد نکاح یکی از بحث برانگیزترین، چالشی ترین، زیان بارترین و ناراحت‌کننده ترین مسائلی است که در دهه اخیر در میان جوامع اسلامی پدید آمده است. این مسئله تا کنون التهابات و واکنش‌های بسیار زیادی از عموم دولتمردان، دانشمندان و مردم عادی را سبب شده است. ولی به نظر می‌رسد، اصل قضیه یک دروغ بزرگ، یا به…

محمدجعفر میلان نورانی: جهاد نکاح یکی از بحث برانگیزترین، چالشی ترین، زیان بارترین و ناراحت‌کننده ترین مسائلی است که در دهه اخیر در میان جوامع اسلامی پدید آمده است. این مسئله تا کنون التهابات و واکنش‌های بسیار زیادی از عموم دولتمردان، دانشمندان و مردم عادی را سبب شده است. ولی به نظر می‌رسد، اصل قضیه یک دروغ بزرگ، یا به عبارتی بهتر، یک شوخی زشت باشد که برای هر چه بیشتر مشوه کردن چهره داعش، و به نیت جلوگیری از گرویدن روزافزون جوانان به داعش، توسط برخی از عناصر سیاسی ساخته و منتشر شده باشد. لذا نوشتار ذیل در صدد است، صحت و سقم قضیه را کاملاً بی‌طرفانه واکاوی کند.

 

 ***

بسم الله الرحمان الرحیم

دروغ بزرگ جهاد نکاح؛ و بومرنگی که در همدان به خودمان بازگشت

محمدجعفر میلان نورانی[۱]

چکیده

جهاد نکاح یکی از بحث برانگیزترین، چالشی ترین، زیان بارترین و ناراحت‌کننده ترین مسائلی است که در دهه اخیر در میان جوامع اسلامی پدید آمده است. این مسئله تا کنون التهابات و واکنش‌های بسیار زیادی از عموم دولتمردان، دانشمندان و مردم عادی را سبب شده است. ولی به نظر می‌رسد، اصل قضیه یک دروغ بزرگ، یا به عبارتی بهتر، یک شوخی زشت باشد که برای هر چه بیشتر مشوه کردن چهره داعش، و به نیت جلوگیری از گرویدن روزافزون جوانان به داعش، توسط برخی از عناصر سیاسی ساخته و منتشر شده باشد. لذا نوشتار ذیل در صدد است، صحت و سقم قضیه را کاملاً بی‌طرفانه واکاوی کند.

کلیدواژه‌ها: جهاد نکاح، زواج المناکحه، اهل سنت، داعش، توییتر، محمد العریفی، تونس.

 

اشاره

داعش در سال ۲۰۱۰م با روی کار آمدن رهبر جدید، به طور رسمی در عراق و شام اعلام موجودیت کرد و چهار سال بعد، ابوبکر البغدادی رهبر این گروه، اولین و آخرین نمازجمعه رسمی خود را در مسجد موصل، پایتخت داعش، اقامه نمود. در مورد داعش و تروریست بودن ماهیت این گروه، آثار فراوانی نوشته شده که این نوشتار نیازی به تکرار آن‌ها نمی‌بیند. ولی آنچه که تا کنون، از دید عموم داعش پژوهان دور مانده، بررسی صحت و سقم جهاد نکاح است. چیزی که نه فقط داعش، بلکه دامان قاطبه امت اسلامی را لکه دار می‌کند و خواهد کرد. از ابتدای انتشار خبر عزیمت برخی دختران تونسی به سرزمین‌های اشغالی سوریه، صرفاً برای شرکت در جهاد نکاح، و اطفای غریزه مجاهدان داعش، تا به امروز مانورهای بسیار زیادی روی این قضیه داده شده و کتب مستندی(!) نیز در مورد آن نوشته شده است؛ که در این میان می‌توان به «حیفا» اشاره کرد؛ رمانی که نویسنده آن نه تصریح به «صد درصد واقعی» بودنش کرده، تا بعداً بتواند به راحتی مطالب آن را تکذیب کند، و نه هرگز آن را تماماً تخیلی دانسته، تا بتواند اندک تأثیری در روحیه مخاطب کم اطلاع خود داشته باشد. بلکه با زیرکی، بخشی از آن را مستند، و بخشی دیگر را «داستان پردازی» نامیده است![۲] و مشخص نکرده که ادعاهایی که در مورد جهاد نکاح نمودن جاسوسه صهیونیست با تروریست‌های تکفیری داشته، جزء کدام یک از بخش‌های حقیقت یا تخیلی کتابش بوده است! لذا عمق این التهاب در این بین، بیشتر احساس می‌شود.

طبعاً این نوشتار قبل از اینکه حتی به اندازه کلمه‌ای در فضای مجازی منتشر شود، مخالفان دلسوزی(!) داشت و بعد از منتشر شدنش نیز از این مخالفت در امان نخواهد ماند. ولی به حکم قرآن: «ای مؤمنان، به خاطر خدا شاهد بر قسط و عدل باشید؛ حتی اگر به ضرر خودتان، والدینتان و یا دوستانتان باشد»[۳] و دستور مولا علی: «به بهانه کم طرفدار بودن، از حق گویی نترس»[۴] بر خود فرض دیدم، این دروغ بزرگ و خانمان سوز را رسوا، و نه از تروریست‌های تکفیری داعش، بلکه از بدنه اسلام، دفاع کنم!

هدف از این نوشتار، اولاً این است که داعش همان‌طور که هست، به مخاطبان معرفی شود و این نباید هرگز مایه ترس و نگرانی برای مسئولان باشد؛ انسان نباید به این بهانه که مبادا اطرافیانش به دشمنش حسن ظن پیدا کنند، او را بدنام و یا نقاط قوتش را مخفی نماید؛ بلکه باید خود را ترقی دهد تا دشمن در این میانه تنها و رسوا بماند!

هدف دوم این است که اگر ما دشمن خود را کامل نشناسیم، نخواهیم توانست در مناسبات سیاسی-علمی‌مان و در تصمیم گیری‌های کلان اجتماعی خود، بهترین انتخاب را داشته باشیم. و نخواهیم توانست در مقابله با او به تحلیل درستی برسیم.

این مسئله به این شکل در قالب مثال پیاده می‌شود: اگر من با اعتماد به رسانه‌های دروغ پرداز، مطمئن شدم که داعش با دختران جهاد نکاح انجام می‌دهد، به دنبال این خواهم گشت که به چه شکلی با استفاده از این حربه، داعش را رسوا و زمین گیر کنم؛ ولی هر چقدر به دنبال شواهد می‌گردم و هزینه‌های بعضاً هنگفتی را نیز در این راستا متقبل می‌شوم، به کمتر نتیجه مطلوبی دست می‌یابم. و این در حالی است که داعش هزاران جوان را با وسوسه تشکیل دولت اسلامی ایده‌آل، به سمت خود کشانیده و من هنوز درگیر آن دروغ بزرگ، مانده‌ام!

هدف سومی که از نوشتن این مقال دنبال می‌شود، بستن بیراهه‌های احتمالی از این مسیر است. همه‌مان شاهدیم، در تاریخ ۱۳۹۸/۲/۷ وقتی جوان همدانی یک روحانی را کشت، عمده دلیلش این بود که روحانی دیگری در توییتر از دختران ساکن در یکی از استان‌های مرزی درخواست کرده بود، با توجه به فراگیر شدن سیل در آن استان در نوروز ۹۸ و احتیاج به امداد رسانی نیروهای عراقی، به عقد موقت آن‌ها دربیایند تا آن نیروها با خیال راحت‌تری به کمک مشغول شوند! (گویا که نیروهای ایرانی که از استان‌های دیگری برای کمک آمده‌اند، از چنین غریزه‌ای برخوردار نیستند و فقط نیروهای خارجی غریزه جنسی دارند!) و البته بعداً معلوم شد روحانی دوم، اصلاً حسابی در توییتر ندارد و تمام مطالبی که در آن حساب جعلی نوشته شده، دروغ می‌باشد. لذا باید در مقابل این بدعت بزرگ ایستاد و جلوی ریختن خون‌های بعدی را گرفت. باید از دامان مسلمانان دفاع کرد؛ حتی اگر ما را تکفیر کند!

و هدف چهارم این است که اگر ما شیعیان، داعش را منصفانه نقد کنیم و چیزی را که واقعاً به آن متصف نیستند و بارها و بارها آن را رد کرده‌اند، ما نیز رد کنیم و از وارد کردن تهمت و بهتان به آن‌ها جلوگیری نماییم، این رویه کم کم سنت حسنه‌ای خواهد شد برای انصاف در نقد. و داعش و وهابیان نیز وقتی مشاهده کنند، کسی که تکفیرش می‌کنند و او را از یهودی نیز کافرتر می‌دانند، از آن‌ها منصفانه دفاع می‌کند، بالتبع آن‌ها نیز ما را منصفانه نقد خواهند کرد و برای واکاوی افکار و عقاید ما، به سخنان رطب و یابس و اعمال هیجانی و احساساتی عوام الناس، استناد نخواهند نمود؛ بلکه باورهای ما را از لابلای سخنان علمای شیعه استخراج خواهند کرد. مثلاً ما را ضریح پرست و حسین پرست نخواهند نامید؛ همان‌طور که ما آن‌ها را جهاد نکاحی ننامیدیم. و این رویه بعید نیست در بلند مدت، کم کم کل تکفیر را از بین ببرد. با توجه به اینکه عمده نیروهای داعش، نسبت به شیعه، کینه شخصی ندارند و اگر با ما دشمنی می‌کنند، به خاطر همین هجوم دروغ پردازی‌هاست.

البته دشمن در این میان بیکار نخواهد ماند و دائماً بر طبل تفرقه و تکفیر خواهد کوبید؛ ولی این چیزی از وظیفه ما کم نمی‌کند و ما باید در حد توانمان، دشمنی‌های حاصل از سوءتفاهم‌ها را بزداییم.

ریشه‌یابی قضیه

حدود سال  ۲۰۱۳م بود که شنیده شد، محمد العریفی، مفتی مشهور و در عین حال جوان سعودی، فتوا داده، برای اینکه شهوت جنسی بر مبارزان علیه حکومت اسد، فشار نیاورد و آنان را از وظیفه اصلی شان، یعنی جنگ برعلیه بشار اسد، که بعدها دولت عراق هم به آن افزوده شد، بازندارد، دختران مسلمان در مقاطع کوتاه و بدون نیاز به حفظ عده و برخی دیگر از شرایط نکاح، به ازدواج مجاهدان دربیایند. گویا سربازانی که به نفع بشار اسد می‌جنگیدند، یوسف مآبانی بودند که فشار غریزه جنسی بر آن‌ها خطر زیادی بر امت اسلامی ایجاد نمی‌کرد!

 

 

 و متن آن به عربی از این قرار است:

زواج المناکحه التی تقوم به المسئله المحتشمه البالغه ۱۴ عاما فما فوق او مطلقه او ارمله جائز شرعا مع المجاهدین فی سوریه وهو زواج محدود الاجل بساعات لکی یفسح المجال للمجاهدین آخرین بالزواج کذلک وهو یشد عزیمه المجاهدین وکذلک هو من الموجبات دخول الجنه لمن تجاهد به.

و ترجمه آن نیز بدین شرح است:

برای بانوی مسلمانی که توانایی جسمی درخور و سن بالای چهارده سال و بیشتر دارد، و همچنین برای زنانی که طلاق گرفته‌اند یا شوهرمرده‌اند، ازدواج مناکحه جایز است؛ بدین طریق که با مجاهدانی که در سوریه می‌جنگند، چند ساعت به طور محدود ازدواج کنند (و بیش از این ازدواج را طول ندهند) تا سایر مجاهدها نیز از این فرصت بهره ببرند. و این کار، هم مبارزان را در امر جهاد، تشویق می‌کند، و هم راه ورود به بهشت برای آن بانوست!

این توییت که در یک هماهنگی احتمالاً ناخودآگاه توسط دولت‌های ضد داعش، منتشر، و توسط سایر دولت‌ها نیز مقبول افتاد، بازتاب‌های عجیب و مختلفی داشت. امروزه با یک جستجوی ساده می‌توان مانورهای عجیب و غریب سایت‌های فارسی زبان (با تمام گرایش‌ها) در مورد کلیدواژه «جهاد نکاح» و در تارنماهای عرب زبان با کلمه «زواج المناکحه» و در سایت‌های انگلیسی با عبارت «Sex Jihad» به نتایج بی‌شماری دست یافت. از جمله آن‌ها می‌توان به سایت‌هایی مثل شفقنا[۵]،  ایرنا[۶]، مشرق نیوز[۷] و امثال آن اشاره کرد که بدون اشاره به دلیل قانع کننده‌ای، به این مسئله دامن زده‌اند.

ولی علی‌رغم همه این مانورها، این توییت یک مشکل عمده دارد. و آن این است که در زمانی که ادعا شده عریفی این توییت را نوشته، مدیر توییتر به کاربرانش اجازه نمی‌داد مطلبی بیش از ۱۴۰ کاراکتر در یک توییت بنویسند. (البته امروزه سقف کاراکترها به ۲۸۰ رسیده است). در حالی که توییت مزبور حدود ۲۶۰ کاراکتر دارد! و این تناقضی است که هنوز بدون پاسخ مانده است. شاید کسی بتواند با نام یکی از افراد معروف، حسابی جعلی بسازد و به اظهارنظرهای دروغین از طرف او بپردازد، ولی مدیر توییتر به سرعت متوجه می‌شود و حسابش را می‌بندد. مدیران توییتر به شدت در مورد حفظ حریم افراد، حرمت قائلند و هرگز اجازه نمی‌دهند کسی به جای دیگری به اظهارنظر حقیقی بپردازد (و اینکه دیده می‌شود، برخی افراد با درج تصویر رهبری، به دشنام دادن به وی می‌پردازند، چون از قبیل «اظهارنظر حقیقی» نیست و به اصطلاح، تابلو است که او رهبر نیست. لذا این حساب‌های جعلی دائماً در توییتر مشغولند). البته نیازی به تذکر نیست که توییتر، این وسواس در حفظ حریم را صرفاً برای موجه نگه داشتن موقعیت خود در میان کاربران اینترنت، اعمال می‌کند و کمتر نگران مشوه شدن چهره افراد است!

لذا به نظر می‌رسد، این تصویری که از توییت عریفی منتشر شده، اصلاً توییت نباشد و صرفاً فتوشاپ ناشیانه‌ای باشد! آن‌قدر ناشیانه که در مورد تعداد کاراکترهای مجاز نیز دقت نکرده است! همان‌طور که در توییت زیر نیز این اشتباه به چشم می‌خورد:

 

متن عربی این توییت نیز به این شرح است: علی الاخوات المجاهدات فی عراقنا المغتصب من قبل المجوس الصفویین التوجه الی ساحات الاعتصام للجهاد ومؤازره المجاهدین المرابطین عن طریق زواج المناکحه حیث ان هذا النوع من الجهاد جائز شرعا.

ترجمه: خواهران مجاهد ما که در عراقِ اشغال شده توسط شیعیان زندگی می‌کنند، باید به پایتخت مجاهدان روی آورند و با مجاهدان از طریق جهاد نکاح، ارتباط برقرار کنند؛ چراکه این نوع جهاد، شرعاً جایز است!

این توییت نیز حدود ۱۸۰ کاراکتر دارد و از حد مجاز بیشتر است!

فتوشاپ کاران در اقدامی به دور از اخلاق، تصویر یک داماد را نیز دست کاری، و وی را آماده هدیه دادن نوعروسش به داعش، معرفی کردند:

 

 

 چیزی که هرگز با غیرت یک شخص مسلمان و عرب سازگاری ندارد.

اما خود عریفی نیز بارها و بارها در اینترنت، انتساب این فتوا را به خود، تکذیب کرده است.[۸] ولی گویا دست‌هایی در کار است که قرار است اجازه ندهند ما این تکذیب‌ها را بشنویم و وهابیان و داعش را همان‌طور که خودشان را معرفی می‌کنند، بشناسیم؛ کما اینکه همان دست‌ها اجازه نمی‌دهند آن‌ها نیز شیعه را واقعاً همان‌طور که هست، بشناسند.

نمی‌توان مهاجرت دختران از کشورهای دور و نزدیک، به سوریه، و ازدواجشان با نیروهای داعش را تکذیب کرد؛ ولی ازدواج مشروع در قالب شرع و تحت قیمومیت یک مرد، یک چیزی است؛ و ازدواج با چندین مرد به فاصله چند ساعت، چیزی دیگر! و اینکه آن زنان نیز ممکن بود بعد از کشته شدن شوهر اولشان، برای اینکه بلاتکلیف و آواره نمانند، بعد از گذراندن عده وفات، با داعشی دیگری ازدواج کنند، هیچ بعید نیست؛ و حتی این را هم نمی‌توان انکار کرد که برخی نیروهای افسارگسیخته و هنجارشکن داعش، به زنان بی‌پناهی که به چنگشان افتاده‌اند تجاوز کرده باشند، یا برخی از افسران داعش بر سر تصاحب یک زن با یکدیگر درگیر شده و یا حتی از اقلیت ایزدی نیز کنیز گرفته باشند، ولی این‌ها هیچ کدام به معنای مشروعیت جهاد نکاح با دختر مسلمان، در قاموس داعش، نیست. در بسیاری از کشورها ممکن است تجاوز صورت گیرد که کشور ما نیز از آن قاعده مستثنا نیست؛ ولی آیا این بدان معناست که قوانین آن مملکت و حکومت، تجاوز به زنان را مجاز می‌داند؟! پس نمی‌توان هنجارشکنی افراد را به نام مکتب و آیین شان ثبت نمود.

سایت وبگردی بیست و سی، وقتی دید نمی‌تواند دروغ بودن جهاد نکاح را مخفی کند، نوشت: با این حال نمی‌توان تعرض به دختران و قاچاق جنسی را در سرزمین‌های تحت نفوذ داعش، انکار کرد![۹] بله قاچاق دختران در بسیاری از کشورها وجود دارد ولی غیر قانونی است. صحبت در این است که آیا سازوکار داعش به گونه‌ای است که این عمل را جایز بداند؟ آیا حتی یک کلیپ صوتی از بزرگان داعش منتشر شده که دختران را به این کار، تشویق کرده باشند؟!

شاه‌کلید داستان، این است که داعش صرفاً ادعای جنگ و خون ریزی نداشت؛ بلکه ادعای برپایی تمدن نوین اسلامی (البته با قرائت رنسانسی و متحجرانه خود) می‌نمود، اقدام به ضرب سکه، تأسیس دیوان‌های مختلف، چاپ کتاب‌های درسی برطبق سلیقه خود و استان بندی‌های جدید کرده بود. کارهایی که از کمتر گروه تروریستیی تا کنون دیده و شنیده شده بود. لذا داعش در این راستا، از همه مسلمانان اهل سنت، چه مرد و چه زن، به طور رسمی درخواست کرده بود به سرزمین‌های تحت سیطره‌اش بشتابند و با زندگی در تمدن نوین اسلامی! خود را از قیود دیکتاتورها آزاد کنند (بگذریم از اینکه آن‌ها دست تمامی دیکتاتورها را از پشت بسته بودند). این دعوت البته از سوی گروه کثیری از اهل سنت رد شد. ولی برخی از افراد، مخصوصاً جوان‌ها که جویای زندگی هیجان آمیز بودند، به این دعوت لبیک گفتند. برخی از متاهل‌ها با همسر و فرزند آمدند؛ برخی دیگر که نتوانستند رضایت همسرشان را جلب کنند، تنها آمدند. و مجردها نیز به امید ازدواج و تشکیل خانواده در تمدن جدید، رنج سفر را بر خود هموار کردند. و طبیعی است در میان گروه اخیر، هم دختر وجود داشته باشد، و هم پسر. لذا آیا می‌توان دختران را مجاهدان نکاح نامید؟!!

مدعیان وجود جهاد نکاح در داعش، به نقل قولی از وزیر امور دینی تونس استناد می‌کنند که ادعا داشت دختران تونسی در سوریه با عناصر داعش جهاد نکاح می‌کنند! او برای اثبات حرف خود، کاغذی بی‌سر و ته را نشان داد که در آن نوشته بود، خانم شماره ۱ با آقای شماره ۱ در ساعت ۲ تا ۴، و بعد با آقای شماره ۲ در ساعت ۴ تا ۶، و… جهاد نکاح کرده‌اند! بعد خانم شماره ۲ نیز به همین ترتیب!

 

آن‌ها همچنین ادعا می‌کنند یک خانم در تونس، دختران را به شرکت در جنگ تشویق می‌کرد! و بعد از اینکه آن‌ها به سوریه می‌رفتند، با یکی از مجاهدان ازدواج می‌کردند![۱۰] ولی آیا این به معنای جهاد نکاح است؟! کاغذی که هیچ مهر و امضایی روی آن نیست، چه اعتباری دارد؟! حقیقت این است که وزیر تونسی صرفاً به قصد جلوگیری جوانان از گرویدن به داعش، دست به چنین دروغ پردازیی نمود. پذیرفتن این سخن وقتی راحت‌تر می‌شود که می‌بینیم، تونس بیشترین مهاجر را به سمت سرزمین‌های تحت اشغال داعش، داشته است!

این مسئله شاید در کوتاه مدت به بدنام کردن چهره داعش کمک فراوانی نمود (و البته این مسئله بسیار ناجوانمردانه است که ما از ترس اینکه جوانانمان به داعش بپیوندند، اقدام به لجنمال کردنشان نماییم) ولی موجب نهادینه شدن بدعتی بسیار دهشت انگیز، به نام «جهاد نکاح» در اسلام شد. کسانی که این شایعه را ساختند، صرفاً قصد داشتند داعش را از رونق بیندازند؛ غافل از اینکه در عرصه کلان، این اسلام است که به عنوان تجویز کننده فحشا برای مبارزان، معرفی خواهد شد؛ نه یک قرائت خاص در درون اسلام. و ثمره آن این شد که هنگام بروز سیل در خوزستان، حشد الشعبی که امنیت نسبی مملکت خود را مدیون سیاست‌های برون مرزی جمهوری اسلامی می‌دید، وظیفه خود دانست، در اقدامی متقابل، به کمک سیل زدگان استان خوزستان بشتابد. دشمن که از همگرایی مردم عراق و ایران آشفته شد، مبادرت به ایجاد یک حساب جعلی در توییتر با تصویر یکی از روحانیان نمود و در آن حساب از دختران استان خوزستان درخواست کرد، به صیغه نیروهای حشد الشعبی دربیایند؛ چیزی که نسخه داعشی آن، جهاد نکاح است! (البته در قاموس شیعه، ازدواج موقت، مشروعیت دارد ولی در اینجا در کاربرد منفی استعمال شده بود و دقیقاً به موازات توییت جعلی عریفی، چنین توییتی زده شد.) و همین امر موجب شد، فردی جوان و ناپخته، از دیدن این توییت دروغین و این سخن بی‌اساس به هیجان بیاید و در تسویه حسابی بی‌ربط و ناجوانمردانه، یک روحانی دیگری را در همدان بکشد! و خود نیز فردای آن روز به ضرب گلوله پلیس کشته شود! غافل از اینکه بین این روحانی با روحانیی که آن توییت به وی منتسب بود، کوچک‌ترین ارتباط و رفاقتی وجود نداشت! و وی هرگز نه تنها از صیغه شدن دختران توسط حشد الشعبی حمایت نکرده بود، بلکه اصلاً اطلاعی نیز از این دروغ‌های مجازی نداشت. و حتی همان روحانی که به نام وی حسابی در توییتر باز شده بود نیز، به کلی از قضیه بی‌خبر بود! ولی روحانی همدانی، قربانی چیزی شد، که برخی از دشمنان داعش در ایران و برخی نقاط دیگر، برای روسیاه کردن داعش، سال‌ها پیش طراحی کرده بودند.

 

نمی‌توان سازنده توییت دروغین عریفی را شخص یا حکومت خاصی دانست؛ ولی این را نمی‌توان انکار کرد، برخی رسانه‌های ایران به تصور اینکه لجنمال کردنِ هر چه بیشتر داعش، به تقدس آنان کمک خواهد نمود، ماهی‌های فراوانی از این آب گل آلوده گرفتند. و این بومرنگی بود که دیر یا زود به خود ما بازمی‌گشت.

لذا این مسئله تا بیشتر از این قربانی نگرفته، باید به دروغ و نامشروع بودن هر گونه بذل و بخشش جنسی، به مبارزان و امدادگران، در اسلام، اعتراف کرد؛ حال هر قرائتی از اسلام که باشد، تفاوتی ندارد.

 

برای مطالعه بیشتر، نک: تحقیقی بسیار عالی و جامع، در مورد جهاد نکاح، در سایت پارسینه.[۱۱]

 

—————————————————-

پی نوشت ها:

[۱]دانش­ پژوه دوره چهارم مؤسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت علیهم‌السلام و کارشناسی ارشد مؤسسه مذاهب اسلامی(دوره یازدهم)

[۲]حدادپور جهرمی، محمدرضا، حیفا، ص۶.
[۳]نساء: ۱۳۵.
[۴]شریف رضی، محمدبن حسین‏، نهج البلاغه، ص۳۱۹.
[۵]https://fa.shafaqna.com/news/603345/
[۶]https://www.irna.ir/news/81706024/%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4-19-%D8%B2%D9%86-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D9%83%D8%A7%D8%AD-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%83%D8%B1%D8%AF
[۷]http://archive.is/0JCfK#selection-427.1-427.33

مشرق ادعا کرده، دختر پانزده ساله‌ای که مدتی را با عناصر داعش جهاد نکاح می‌کرد، پس از بازگشت به وطنش عربستان، مورد تقدیر مسئولان قرار گرفت! اولاً این سایت هیچ گونه مدرکی برای این ادعای خود نیاورده است؛ ثانیاً دولت عربستان که از ترس شورش، از ورود پس مانده‌های داعش به کشور جلوگیری می‌کند، چطور قابل تصور است که از این خانم نه تنها جلوگیری نکند، که توسط مسئولان، از وی استقبال نیز انجام دهد؟! البته این اولین باری نیست که مشرق نیوز بی‌محابا دست به دروغ پردازی می‌زند. اگر بر حمل بر سیاسی کاری نمی‌شد، به سایر اکاذیب این خبرگزاری نیز اشاره می‌گردید.
[۸]https://www.youtube.com/watch?v=n5QqPbqQf2Y&feature=youtube_gdata_player

https://www.youtube.com/watch?v=0VQWhXWgnf0
[۹]https://webgardi.yjc.ir/fa/news/102998/%D9%86%D8%A7%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AD-%D8%B9%DA%A9%D8%B3
[۱۰]https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=1320

https://www.youtube.com/watch?v=-BaplBSLYNA&feature=youtu.be
[۱۱]https://www.parsine.com/fa/news/155414/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AD-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D8%A7-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

2 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
آبان
آبان
مرداد ۱۲, ۱۳۹۸ ۶:۴۷ ق٫ظ

سلام و سپاس از این مقاله شجاعانه و روشنگرانه

بنائی
بنائی
خرداد ۲۸, ۱۳۹۸ ۹:۰۸ ب٫ظ

در اینکه صدا و سیمای رژیم جمهوری اسلامی و انبوه سایتهای خبری وابسته دروغگو و کذاب اند شکی نیست. مثلا در قضیه ممنوعیت حجاب زنان در دانشگاه های فرانسه این مسأله فقط در دانشگاه های دولتی و با استناد به جدایی دین از سیاست انجام میگرفت (و به همین دلیل انداختن صلیب هم در چنان اماکنی ممنوع بود) ولی دروغبافان رذل مساله را وارونه و تحریف شده جلوه دادند تا افکار عمومی را تحریف کنند.
….. و لعنت الله علی الظالمین

2
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx