دین و آزادی (۶): مخاطبان قرآن

ابوالفضل ارجمند: در آغاز سوره‌ی روم، قرآن از شکست روم در سرزمینی نزدیک خبر داده است و پیش‌بینی کرده است که روم ظرف چند سال آینده پیروز خواهد شد: غلبت الروم فی أدنی الأرض، وهم من بعد غلبهم سیغلبون فی بضع سنین. این خبر به همین صورت در قرآن باقی مانده است، یعنی بعد از گذشت نزدیک به هزار و…

ابوالفضل ارجمند: در آغاز سوره‌ی روم، قرآن از شکست روم در سرزمینی نزدیک خبر داده است و پیش‌بینی کرده است که روم ظرف چند سال آینده پیروز خواهد شد: غلبت الروم فی أدنی الأرض، وهم من بعد غلبهم سیغلبون فی بضع سنین. این خبر به همین صورت در قرآن باقی مانده است، یعنی بعد از گذشت نزدیک به هزار و پانصد سال، همچنان در قرآن می‌خوانیم که روم در چند سال آینده‌ پیروز خواهد شد. اخبار روم که زمانی برای مخاطبان قرآن تازه بوده است، برای خوانندگان امروزی قرآن به گذشته‌ای دور تعلق دارد.

زمان و مکان در قرآن نسبی است. مرجع زمان و مکان نقطه‌ای است که پیامبر با مخاطبانش سخن می‌گوید، مخاطبانی که در نزدیکی پیامبر زندگی می‌کنند. تنها بر اساس همان آیات اول سوره‌ی روم می‌توان حدودِ تقریبیِ زمانی و مکانی نزول قرآن را تخمین زد. قرآن در دوران امپراتوری روم بر اعرابی که در سرزمینی نزدیک به محدوده‌ی آن امپراتوری زندگی می‌کردند نازل شده است.

در آیاتی از قرآن به مؤمنان تذکر داده شده است که چگونه با پیامبر و همسرانش معاشرت داشته باشند. روشن است که مخاطبان این احکام با پیامبر معاصرند و از نظر مکانی به او نزدیکند. قرآن گفته است که مؤمنان نباید صدایشان را از پیامبر بلندتر کنند: یا أیها الذین آمنوا لا ترفعوا أصواتکم فوق صوت النبی. اگر مؤمنان با زنان پیامبر کاری دارند، درخواستشان را باید از پشت پرده بیان کنند: فإذا سألتموهن متاعا فاسألوهن من وراء حجاب. قرآن در این آیات با مؤمنانی سخن می‌گوید که در نزدیکی پیامبر و همسرانش زندگی می‌کنند.

در قرآن تصریح شده است که «رسول خدا در میان شماست»: واعلموا أن فیکم رسول الله. این سخن قرآن زمانی بیان شده است که پیامبر در میان مؤمنان حضور داشته است. امروزه نمی‌توانیم به مردم اعلام کنیم که «پیامبر در میان شماست». اگر گزاره‌های صحیح قرآن را از زمان و مکان نزولشان خارج کنیم، به گزاره‌هایی غلط تبدیل می‌شوند.
در قرآن به زمانها و مکانهای نزدیکی اشاره شده است که برای همه‌ی خوانندگان قرآن نزدیک نیست. در سوره‌ی قریش، قرآن می‌گوید که قریش باید پروردگار «این خانه» را بندگی کنند: فلیعبدوا رب هذا البیت. قریش اسم خاصی است که مخاطبان با آن آشنا هستند، و «این خانه» به خانه‌ای آشنا در همان نزدیکی اشاره می‌کند.

در سوره‌ی توبه، قرآن می‌گوید مشرکان نباید «بعد از امسال» به مسجد الحرام نزدیک شوند: فلا یقربوا المسجد الحرام بعد عامهم هذا. خوانندگان امروزی قرآن همچنان در قرآن می‌خوانند که مشرکان نباید «بعد از امسال» به مسجد الحرام نزدیک شوند. بدیهی است که منظور قرآن این نیست که مشرکان معاصر تا پایان سال جاری مهلت دارند به مسجد الحرام نزدیک شوند، اگرچه قرآن همین را می‌گوید!

تمام آیات قرآن، بدون هیچ استثنایی، به زمان و مکانی که مخاطبان این آیات در آن قرار دارند وابسته‌اند. حداقل این وابستگی در عربی بودن زبان آیات است، اما ویژگیهای دیگری از جمله آداب و رسوم و فرهنگ محلی مخاطبان نیز بر ادبیات قرآن سایه افکنده است. مخاطبان قرآن مردمی خاص هستند که در زمانی خاص از تاریخ و مکانی خاص از زمین زندگی می‌کنند. اگرچه سایر مردم جهان هم می‌توانند قرآن را مانند هر کتاب دیگری ترجمه و مطالعه کنند و از مطالب آن بهره ببرند، اما آنان مخاطب قرآن نیستند. کسانی را که مخاطب احکام قرآن نیستند نمی‌توان ملزم کرد که این احکام را رعایت کنند، آن هم احکامی که فرقه‌های امروزی بر سر آنها اختلاف دارند.

***

قرآن به زبان روشن عربی نازل شده است: بلسان عربی مبین. روشنی زبان قرآن تنها برای عرب‌زبانان محسوس است. زبان عربی هر قدر هم ساده و روشن باشد برای عجم‌زبانان نامفهوم است، درست همان گونه که زبان عجمی برای عرب‌زبانان نامفهوم است. قرآن خود به این نکته‌ی مهم اشاره کرده است: ولو جعلناه قرآنا أعجمیا لقالوا لو لا فصلت آیاته؟ أأعجمی و عربی؟! زبان عربی مانع بزرگی برای عجم‌زبانان در فهم قرآن است.
ما امروزه معنی بسیاری از کلمات عربی را می‌دانیم و فارسی را هم با خط عربی می‌نویسیم، از این رو زبان و خط عربی برای ما چندان بیگانه نیست. در روزگار نزول قرآن فارسی‌زبانان با زبان و خط عربی آشنا نبودند و نسبت فارسی به عربی مانند نسبت فارسی با زبان بیگانه‌ای مانند چینی بود.

کلمه‌ی چینی 太阳 را در نظر بگیرید. چینیان این کلمه را به راحتی می‌خوانند و معنی آن را به روشنی درک می‌کنند. این کلمه با رسم الخط جدید چینی نوشته شده است که از رسم الخط قدیمی ساده‌تر است، با این حال اگر ما با زبان و خط چینی آشنا نباشیم، کلمات و عبارات چینی را هرقدر هم ساده و روشن بیان شود درک نخواهیم کرد.
با وجود تأثیر فراوان زبان عربی بر زبان فارسی در طول قرنهای گذشته، هنوز هم بسیاری از فارسی‌زبانان نمی‌توانند قرآن را به همان راحتی متون فارسی قرائت کنند. عده‌ی بسیاری هم، حتی اگر بتوانند قرآن را صحیح قرائت کنند، نمی‌توانند معنی قرآن را درک کنند و ناچارند به ترجمه‌ها مراجعه کنند، ترجمه‌هایی که با متن اصلی مطابقت کامل ندارند و حاوی خطاهای سهوی و عمدی هستند.

قرآن از مردم خواسته است که هنگامی که قرائت می‌شود به آن گوش دهند: فإذا قریء القرآن فاستمعوا له. منظور قرآن این نیست که مردم به آواز قاری گوش دهند بدون اینکه متوجه شوند چه می‌گوید، چون قرآن چنین استماعی را سرزنش کرده است: مثل الذین کفروا کمثل الذی ینعق بما لایسمع إلا الدعاء و نداء. با این حال در مجلسی که قرآن قرائت می‌شود، شنوندگان عجم‌زبان فقط آواز قاری را می‌شنوند و متوجه نمی‌شوند او چه می‌گوید.

ناتوانی در درک صحیح زبان عربی می‌تواند به ایرادات شرعی منجر ‌شود. قرآن از نمازگزاران خواسته است که در نماز مست نباشند تا بدانند چه می‌گویند: یا أیها الذین آمنوا لا تقربوا الصلوه وأنتم سکاری حتی تعلموا ما تقولون. نمازگزاران باید بدانند در نماز چه می‌گویند. بسیاری از نمازگزاران عجم‌زبان که نماز را به زبان عربی می‌خوانند، نمی‌دانند در نماز چه می‌گویند، بدون اینکه مست باشند.
برای اینکه قرآن را به روشنی درک کنیم باید با زبان عربی آشنا شویم، آن هم نه زبان عربی مصر و عراق معاصر، بلکه زبان عربی حجازِ هزار و پانصدسال پیش. بعضی از کلمات و اصطلاحات قرآن به مرور زمان و در عبور از سرزمینها و فرهنگهای مختلف تغییر معنی داده‌اند و بعضی از کلمات هم منسوخ شده‌اند.

دشواری فهم قرآن فقط ناشی از ابهام در معنی بعضی از کلمات و اصطلاحات نیست. آیاتی از قرآن متناسب با فرهنگ خاص مخاطبان قرآن نازل شده است و به اتفاقاتی وابسته است که در زمان پیامبر روی داده است. مثلا قرآن به مخاطبانش اعلام کرده است که «محمد پدر هیچیک از مردان شما نیست»: ما محمد أبا أحد من رجالکم. ترجمه‌ی چنین عباراتی به زبان فارسی ساده است، اما منظور قرآن حتی پس از ترجمه باز هم برای خوانندگان امروزی روشن نیست و درک آن به توضیح بیشتری نیاز دارد. برای اینکه معنی چنین آیاتی را به روشنی درک کنیم، یا باید در زمان و مکان نزول آیه حضور داشته باشیم، یا فضایی که این آیه در آن نازل شده است برای ما بازسازی شود. مخاطبان قرآن خود در آن فضا قرار داشته‌اند و می‌دانسته‌اند قضیه از چه قرار بوده است.

توجه به این سخن قرآن بسیار مهم است که هر پیامبری به زبان قوم خودش فرستاده ‌شده است: وما أرسلنا من رسول إلا بلسان قومه. پیامبر نه تنها باید با مردم قومش همزبان باشد، بلکه باید سخنش را به روشنترین شکل ممکن بیان کند. پیامبران نمی‌توانند سخنان نقادانه و ساختارشکنانه‌ی خود را که با مقاومت طبیعی سنتگرایان مواجه می‌شود، با زبانی نامفهوم به مردم ابلاغ کنند. موسی از خدا می‌خواست که گره زبانش باز شود تا مخاطبانش درک کنند چه می‌گوید: رب اشرح لی صدری ویسر لی أمری، واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی.

مردم برای درک سخنان پیامبری که در قومشان مبعوث شده بود به مترجم مراجعه نمی‌کردند و به فرهنگهای لغت دوزبانه نیازی نداشتند. پیامبران برای ابلاغ پیام خدا از قوم خود خارج نمی‌شدند و به مسافرتهای دور نمی‌رفتند و سرزمینهای ناشناخته را کشف نمی‌کردند. هیچ پیامبری نمی‌توانست رسالت جهانی داشته باشد. برای اینکه پیامبری رسالت جهانی داشته باشد باید تمام جهان را بگردد و پیام خدا را با زبان روشن محلی به مردم اقوام گوناگون ابلاغ کند و به پرسشها و اشکالات محلی آنان پاسخ دهد، همان کاری که برای مردم قوم خودش هم می‌کند. چنین کاری در توان هیچ پیامبری نبوده است و در عمل هم اتفاق نیفتاده است.

***

متخصصان مذهبی خود اعتراف می‌کنند که قرآن «ظنی الدلاله» است. معنی قطعی آیات و احکام قرآن بر مفسران و فقیهان روشن نیست و استنباطات آنان ظنی و حدسی است. متخصصان قرآن مطمئن نیستند که آنچه از قرآن استنباط می‌کنند حکم قرآن است و به همین علت هم هست که اختلافات بسیاری در برداشتهای گوناگون آنان از قرآن بروز می‌کند. در این میان بعضی هم هستند که ظنی الدلاله بودنِ قرآن را نمی‌پذیرند و این پرسش را مطرح می‌کنند که چگونه ممکن است کتابی که بر روشنی و آسانی خودش تصریح و تأکید کرده است، مبهم باشد؟ واقعیت این است که قرآن برای عرب‌زبانانی که در زمان پیامبر زندگی می‌کردند ساده و روشن بوده است و برای خوانندگانی که امروزه آن را مطالعه می‌کنند مبهم و ظنی الدلاله است.

عجم‌زبانان قرآنِ عربی را درک نمی‌کنند، اما پس از یادگیری زبان عربی، باز هم به علت دوری از زمان و مکان نزول قرآن، تنها می‌توانند منظور قرآن را حدس بزنند. در این حدسیات خطاهای بسیاری بروز می‌کند و این خطاها می‌تواند به فجایع بزرگی منجر شود. مثلا اگر فقیهی مشروعیت «جهاد ابتدایی» یا همان آغاز جنگ را از قرآن حدس بزند و این حدس او نادرست باشد و بر منظور قرآن منطبق نباشد، موجب خواهد شد که به نام خدا خونهای بسیاری به ناحق بر زمین ریخته شود.

به همان حکم قرآن درباره‌ی مراجعه به زنان پیامبر توجه کنید. قرآن به مردان می‌گوید سؤالتان را از پشت پرده از آنان بپرسید. برای خواننده‌ی امروزی ممکن است این تصور پیدا شود که زنان پیامبر در پرده زندگی می‌کردند و از انظار پنهان بودند. اما با توجه به اینکه قرآن مردم را از ورودِ بی‌اجازه به خانه‌های دیگران منع کرده است، می‌توان تصور کرد که مردان بدون اجازه پرده‌ی اتاقهای زنان پیامبر را کنار می‌زدند و به حریم خصوصی آنان وارد می‌شدند و قرآن آنان را از این رفتار زشت منع کرده است. احکام معقول قرآن برای خوانندگانی که در زمان و مکانی دیگر زندگی می‌کنند می‌تواند نامعقول جلوه کند و بدفهمیهای جدی به دنبال داشته باشد. طبعا برای ایرانیان باستان که زنان را پنهان می‌کردند و بعدها خود به مهمترین مفسران قرآن تبدیل شدند، تصور پرده‌نشینی زنان پیامبر مطلوب‌تر بوده است.

چنانکه گفته شد همه‌ی مردم جهان در هر زمان و مکانی که باشند می‌توانند قرآن را مانند هر کتاب دیگری به زبان خود ترجمه کنند و در حدی که از طریق ترجمه و برداشتهای ظنی امکان دارد از مطالب کلی آن استفاده کنند، اما ملزم نیستند احکام فقهی قرآن را اجرا کنند، به این دلیل ساده که مخاطب این احکام نیستند. با مرور مختصری بر تورات و انجیل و قرآن می‌توان دید که احکام فقهی پیامبران از قومی به قومی دیگر و از زمانی به زمانی دیگر تغییر کرده است. از این رو حتی با این فرض که متخصصان مذهبی بتوانند روشن کنند که خدا در احکام قرآن قطعا چه گفته است و چه منظوری داشته است، باز هم معلوم نیست حکمی که زمانی برای قومی خاص نازل شده است در زمانی دیگر و برای قومی دیگر معتبر باشد. احکامی که متناسب با شرایط زمان و مکان نازل شده است، تنها برای مردم همان زمان و مکان الزام‌آور است، آن هم برای گروهی که به پیامبر آن قوم ایمان بیاورند و با او بیعت کنند، نه عموم مردم.

(ادامه دارد)

 

در این ارتباط

دین و آزادی (۱): هجرت و حکومت

دین و آزادی (۲): بیعت و اطاعت

دین و آزادی (۳): جهاد ابتدایی

دین و آزادی (۴): عیسی و پیلاطس

دین و آزادی (۵): سَبت برای انسان، یا انسان برای سَبت؟

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

104 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
طاها
طاها
آبان ۱۳, ۱۳۹۴ ۸:۱۳ ق٫ظ

[quote name=”ابوالفضل ارجمند”]جناب طاهای گرامیهمان گونه که از اولین کامنتتان حدس زدم شما از ایزدیان عراقی هستید و ۶۵ سال دارید. احتمالا در صنعت چاپ و تولید برچسب مشغول هستید. موفق باشید[/quote] درود استاد ارجمند گرامیمعلم بزرگوارمبنده هنوز خود را شاگرد و شما را استاد می دانم.چون علی ع فرمود «هر که تو را حرفی آموخت عبدت نمود.» مقالاتی که در آن قصد هم افزایی و اشتراک و تقریب مذاهب ابراهیمی براساس «کتب من قبله» داشتید به بنده درس های فراوانی آموخت و مرا در تحقیقاتم کمک شایانی نمود.و حتی وضع وجودی بنده را منقلب نمود. همینطور مقالاتی که دایره… مطالعه بیشتر»

پاشا
پاشا
آبان ۸, ۱۳۹۴ ۹:۴۵ ق٫ظ

[quote]به عنوان فقیه الفقهای تمام اعصار که متون دینی در دست را مطالعه کرده ام (قرآن را بیشتر از هزاربار)، با اطمینان و یقین خدمتت عرض می کنم که با سلم و احسان و پایوری در نیایش (ارتباط با خدا) و دادن زکات در این حیات و حیات دیگر بیم و اندوهی نخواهی داشت[/quote]کشوری رو تصور کنید (کشور سلم و احسان)که غرق در عبادت خدا و پرداخت زکات و محبت به هم هستند…و کشور همسایه در حال پیشرفتهای علمی و نظامی و به فکردنیا طلبی…اگر پس از مدتی کشور همسایه بخواد به کشور سلم و احسان حمله کنه اونوقت مردم… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
آبان ۸, ۱۳۹۴ ۸:۳۶ ق٫ظ

جناب طاهای گرامی
همان گونه که از اولین کامنتتان حدس زدم شما از ایزدیان عراقی هستید و ۶۵ سال دارید. احتمالا در صنعت چاپ و تولید برچسب مشغول هستید.
موفق باشید

طاها
طاها
آبان ۸, ۱۳۹۴ ۱:۳۳ ق٫ظ

[quote name=”ابوالفضل ارجمند”]طاهای گرامی فرمودید که [quote]نکته ای که هست این است که کتب افلاطون و ارسطو و..نیز ۲۰۰۰ سال قدمت دارند و زبانشان یونانی ۲۰۰۰ سال قبل است. ولی می دانیم اکثر فلاسفه بزرگ معاصر و اهل فکر و کشیشان و ملایان آن ها را بزرگترین معلمان فکر بشر می دانند که مابقی فلاسفه برای کتب آنها صرفا حاشیه نویسی می کنند! و کسی نمی گوید چون ۱-زبانشان یونانی است ۲-برای ۲۰۰۰ سال قبل بوده اند پس به ما در سال ۲۰۱۵ و فارسی و انگلیسی و ترکی زبانان نمی توانند هدایت بدهند و ما لازم نیست کتب آنان… مطالعه بیشتر»

طاها
طاها
آبان ۷, ۱۳۹۴ ۱۱:۴۶ ب٫ظ

[quote name=”حجت جانان”]اقای طاهای عزیز به سوالات پاسخ ندادید از سه سوال فقط به یکی از انها انهم به صورت مبهم وشعاری پاسخ گفتید برخورد شعاری شما با قضیه وجامعه ارمانی و امام زمان و…. ما درباره الان ووضعیت فعلی صحبت میکنیم من پرسیدم ایا شما تمام احکام اسلامی را الان درعصر حاضر قابل اجرا میدانید چرا ؟ چه مشخصاتی احکام باید داشته باشند که فابل اجرا باشند وکدام مرکز مرجع تشخیص است شما فقط به کدام مرجع پاسخ گفتید انهم مبهم که مجتهد خوب وعارف نه این مجتهد درباری بقول من در حالیکه من چندین بار گفتم که منظور… مطالعه بیشتر»

رها
رها
آبان ۷, ۱۳۹۴ ۱۱:۱۰ ب٫ظ

با سلام و عرض ارادت خدمت دوست و استاد ارجمند جناب آقای جواد الف و ممنون که وقت گرانبهایتان را در اختیار اینجانب گذاشتید. بدون اغراق میگویم: افتخاری است مصاحبت با شما.دوست عزیز، قبول دارم که «زمین بیهوده نمی‌گردد بر مدار خویش»و به قول سیمون وی: «حقیقتی وجود دارد فراسوی زمان و مکان» که فهم و خرد به کنه کمالش راه ندارد؛ اما نمیتوانم بپذیرم که تنها از راه ناهموار و مه آلود دین و مذهب میتوان به این حقیقت دست یافت. انسان های بسیار اندکی در طول تاریخ بوده و هستند که توانسته اند از دریای مواج دیانت به… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
آبان ۷, ۱۳۹۴ ۳:۴۸ ب٫ظ

دوست گرامی رهای عزیز با سلام آموزه های همه پیامبران در تعامل با افراد مخاطب خود در زمان مکان های مختلف را می توان در دو دسته آموزه زیر تقسیم بندی کرد: الف) رابطه فرد با خدا، و ب) رابطه فرد با دیگران. حضرت عیسی چکیده این دو موضوع را با استناد به دو آیه تورات چنین بیان می کند: الف) دوست داشتن خدا از دل و جان و با تمامی توان، و ب) دوست داشتن همسایه چون دوست داشتن خود. قرآن آن را در: الف) سلم (مسلم بودن)، و ب) احسان (محسن بودن) چکیده کرده است. برخی از علمای… مطالعه بیشتر»

رها
رها
آبان ۶, ۱۳۹۴ ۵:۳۶ ب٫ظ

همانگونه که سخت است پذیرفتن این مسئله که شاید خدایی نباشد به همان میزان هم سخت است پذیرفتن و باورمندی به خدای ادیان و مذاهب و بالاخص خدای اسلام، که نمیدانیم به درستی که از ما چه میخواهد، و درست همین جاست که هر کس حکایتی به تصور خویش بیان میکند. عده ای تصور میکنند ما را نیافریده مگر برای عبادت، عده ای تصور میکنند ما را آفرید تا بیازماید که کدام پرهیزگارتریم، عده ای همچون مولوی تصور میکنند اینجا زندان است و ما زندانیان،و عده ای نیز معتقدند تنها دلیل وجو ما آوردن ایمان است و انجام عمل صالح،… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
آبان ۶, ۱۳۹۴ ۴:۴۰ ب٫ظ

اقای طاهای عزیز به سوالات پاسخ ندادید از سه سوال فقط به یکی از انها انهم به صورت مبهم وشعاری پاسخ گفتید برخورد شعاری شما با قضیه وجامعه ارمانی و امام زمان و…. ما درباره الان ووضعیت فعلی صحبت میکنیم من پرسیدم ایا شما تمام احکام اسلامی را الان درعصر حاضر قابل اجرا میدانید چرا ؟ چه مشخصاتی احکام باید داشته باشند که فابل اجرا باشند وکدام مرکز مرجع تشخیص است شما فقط به کدام مرجع پاسخ گفتید انهم مبهم که مجتهد خوب وعارف نه این مجتهد درباری بقول من در حالیکه من چندین بار گفتم که منظور من از… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
آبان ۶, ۱۳۹۴ ۴:۳۲ ب٫ظ

طاهای گرامی فرمودید که [quote]نکته ای که هست این است که کتب افلاطون و ارسطو و..نیز ۲۰۰۰ سال قدمت دارند و زبانشان یونانی ۲۰۰۰ سال قبل است. ولی می دانیم اکثر فلاسفه بزرگ معاصر و اهل فکر و کشیشان و ملایان آن ها را بزرگترین معلمان فکر بشر می دانند که مابقی فلاسفه برای کتب آنها صرفا حاشیه نویسی می کنند! و کسی نمی گوید چون ۱-زبانشان یونانی است ۲-برای ۲۰۰۰ سال قبل بوده اند پس به ما در سال ۲۰۱۵ و فارسی و انگلیسی و ترکی زبانان نمی توانند هدایت بدهند و ما لازم نیست کتب آنان را بخوانیم.[/quote]… مطالعه بیشتر»

طاها
طاها
آبان ۶, ۱۳۹۴ ۱:۲۵ ب٫ظ

[quote name=”ابوالفضل ارجمند”] «ما ملکت ایمانکم» در این آیات نشان می‌دهد مخاطبان مملوک داشته‌اند. از آنجا که مملوکان بخشی از نیازهای جنسی جامعه را برآورده می‌کردند (الذین هم لفروجهم حافظون إلا علی أزواجهم أو ما ملکت أیمانهم) و به قول شما مردم امروز هم مانند مردم حجاز قدیم چشم و گوش و دست و پا و روده و معده و اندامهای دیگر دارند، اگر این آیات در جامعه‌ی امروز ما نازل می‌شد قطعا به این شکل نازل نمی‌شد و به جای «ما ملکت ایمانکم» راهی متناسب با شرایط امروز ارائه می‌شد. دقت کنید که قرآن به مخاطبان می‌گوید اگر نمی‌توانید… مطالعه بیشتر»

طاها
طاها
آبان ۶, ۱۳۹۴ ۹:۳۷ ق٫ظ

[quote name=”حجت جانان”]با سلام اقای طاهای عزیز اولا شما چرا به سوالاتی که برایتان نوشتم پاسخ ندادید ؟ ثانیا اینکه من مسلمان باشم یا نباشم در مورد اشکال مطرح شده چه تفاوتی خواهد کرد ؟ مثالی که اوردید ربطی به قضیه ندارد ما در مورد کلیت دین صحبت نمیکنیم که شما ندانید از کجا شروع کنید مسیله کاملا روشن است سه ایه از سوره احزاب زیر سوال رفته است معانی ان کاملا روشن است قران حکم مرگ گروهی را صادر کرده که علت موجهی برای ان ذکر ننموده است جرم مطرح شده با مجازات تناسب ندارد این را یک فرانسوی… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
آبان ۶, ۱۳۹۴ ۸:۵۳ ق٫ظ

با سلام حضور محترم جناب ارجمند عزیز من که حضورتان عرض کردم روی سخنم کسانیست که به قران به چشم کتاب قانون مینگرند ومیخواهند از ان احکام وقوانین بیرون کشیده امروزه عینا اجرایی نمایند من که بارها گفته ام که ایات قران تخته بند زمان ومکان است ودر نوشته های پیشینم هم ذکر کردم که نگاه به قران باید ازنگاه به یک متن قانون به متنی اخلاقی تغییر وضعیت دهد واستدلال کردم که قانون ومتن قانونی لازمه اش صراحت است مزیتش صراحت است اصلا متنی از قانون . قانون تر است که صراحت بیشتری داشته باشد تا وکلا وقانوندانان را… مطالعه بیشتر»

طاها
طاها
آبان ۶, ۱۳۹۴ ۸:۴۰ ق٫ظ

[quote name=”ابوالفضل ارجمند”][quote]بنده تورات (اصلی) رو تکذیب نمی کنم ؛ اما این تورات رو قبول ندارم ؛ خود قران هم از پنهان کاری علمای یهود پرده برداری می کند.[/quote] علیرضای گرامیکسی که «این تورات» را قبول ندارد، نباید «این قرآن» را هم قبول داشته باشد و صرفا باید به «قرآن اصلی» ایمان داشته باشد. به نظر من شما هم بهتر است به قرآن اصلی ایمان بیاورید، نه قرآن فعلی! [/quote] درود جناب ارجمنداین بحث کتاب های پیامبران ابراهبمی را در تیتری دیگر با شما گفت و گو کردمکه متاسفانه مثل همین بحث کنونی «اسناد متعدد مخالف ایده مقاله خود را… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
آبان ۶, ۱۳۹۴ ۵:۳۳ ق٫ظ

[quote]چرا وبه چه دلیلی قران یکراست میرود سراغ اخرین حد تنبیهات یعنی حکم مرگ ؟ودر ادامه کری خوانی هم میکند که ما رسممان اینست [/quote]جناب حجت جانان من موضع شما را درک نمی کنماز طرفی عنوان می کنید که احکام قرآن متناسب با زمان و مکان نزول است که من هم دیدگاه شما را قبول دارم، و از طرفی به تخطئه حکم قرآن می پردازید بدون اینکه در زمان و مکان نزول حکم حاضر باشید و بدانید جزئیات موضوع از چه قرار بوده است.من پیشتر برای شما مثالی از ابولهب و همسرش زدم که از آن گذشتید. خواهشمندم بر اساس… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
آبان ۶, ۱۳۹۴ ۱:۲۸ ق٫ظ

آقای عباس گرامی با سلام در آیات احزاب:۶۰ تا ۶۲ گفته نشده است آنها را بگیرید و به قتل برسانید. لطفا به ترجمه کلمه به کلمه این آیات در زیر دقت کنید. از آن جا که فهم «سنت» لاتغییر خدا در احزاب:۶۲ به فهم این آیات کمک می کند نخست اجازه بدهید اشاره ای به مورد مشابه در سوره فتح:۲۲ و ۲۳ داشته باشیم. چرا که آیه فتح:۲۳ با اندکی تغییر شبیه آیه احزاب:۶۲ می باشد: [b]سُنَّهَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّهِ اللَّهِ تَبْدِیلًا[/b] (فتح:۲۳). در فتح:۲۲ و ۲۳ خطاب به پیامبر به سنت خدا در… مطالعه بیشتر»

شهاب
شهاب
آبان ۵, ۱۳۹۴ ۶:۳۸ ب٫ظ

جنابان حجت جانان، جواد الف، طاها و دیگرانی که نظر داده اید! بیایید هرکدام به طور بلیغ و در چهار-پنج سطر در مورد قرآن و احکام مذکور در آن نظر خود را بدهید.
تکفیر و توهین به دیگران، دلیل بی منطقی است.

حجت جانان
حجت جانان
آبان ۵, ۱۳۹۴ ۳:۲۵ ب٫ظ

اینها همه بهانه ای بیش نیست که لابد زندان نبوده زندانبان نبوده هم زندان بوده هم زندانبان بوده عذر بدتر از گناه نیاورید شجاعت پذیرفتن را در خودتان ایجاد کنید بسیار تنبیهات دیگر هم میتوانسته در صورت تکرار انجام شود مثلا جریمه مالی شوند لابد مال هم نبوده !!!!!! ویا اینکه حداکثر شلاق بخورند لابد شلاق هم نبوده !!!!!!!! چرا وبه چه دلیلی قران یکراست میرود سراغ اخرین حد تنبیهات یعنی حکم مرگ ؟ودر ادامه کری خوانی هم میکند که ما رسممان اینست بدون دلیل موجه گروهی را محکوم به مرگ کردن راه را بر دینفرمایان میگشاید که در پستوی… مطالعه بیشتر»

عباس
عباس
آبان ۵, ۱۳۹۴ ۱:۳۴ ب٫ظ

با سلام ایات قران د راحزاب فرموده اذیت میکنند و این اذیت کردن چه بوده در گفتار بوده در کردار بوده همه وقت بوده گاه بگاه بوده شب بوده و روز بوده شبانه روز بوده کاملا اسایش را میگرفته یا سر بسر میگذاشته اند اگر کسی هر روز و هر ساعت جلوتلن را بگیرد و به شما سنگ بزند یا فحش بدهد و مرتب مزاهم همگیتان شود و فرا رکنند چه میکنید معلوم است میگیریدشان اگر معذرت خواستند و پشیمان شدند ازادشان میکنی اگر نه چه خواهید کرد. البته دران زمان قران فرموده بگیریدشان معلوم میشه فرا رمیکردند که فرموده… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
آبان ۵, ۱۳۹۴ ۹:۱۱ ق٫ظ

اقای جواد الف شما مغزت نمیکشد بیخود خودت و دیگران را خسته نکن در تمام کامنتهایت بندرت یک حرف حسابی پیدا میشود نوشته هایت سروته ندارد واز منطق درستی برخوردار نیست اینکه شعار بدهی که سرتاسر قران پر از بخشش است اینطور میشود ؟ باید چشمانت را باز کنی واقعیات را ببینی ایات قتال راببینی یعنی تمام این مراجع تقلید که عمری را درراه فهم دین وقران گذاشتند نمیدانند قران چه میگوید ونظر اسلام چیست انوقت شما که از ابتدایی ترین منطق کلامی ونوشتاری چیزی نمیدانی . میتوانی تمام قران را دریا بی ؟ ونظر اسلام را بدانی چیست ؟… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
آبان ۴, ۱۳۹۴ ۴:۴۶ ب٫ظ

آقای حجت جانان به جای این حرافی های تکراری به جان هر کس دوست داری قسم بیا , برای نرمش مغزت هم شده این دفعه یک کار متفاوت کوچک اما مشخص انجام بده. یک برنامه چند خطی با این منطق ساده بنویس: X=0X=1 اگر x مساوی ۱: بکشش/ لعتنش کن/ به جهنم بیندازش!اگر x مساوی ۰: نکشش/ رحمتش کن/ به بهشت بیندازش! چاپ کن برای x=0. حالا جواب برنامه را پرینت بگیر و روی دیوار جلوی چشمانت نصب کن. سرتاسر قرآن هشدار و بشارت است و پترن همه آیات هشدار و بشارت در لوجیک ساده بالا خلاصه شده است. اتفاقا… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
آبان ۴, ۱۳۹۴ ۳:۴۲ ب٫ظ

با سلام مگر پیامبر فراخوان حج با شتر لاغر (ضامر، حج:۲۷) نداد؟ چرا امروزه فقها و مفتی ها طبق آیه مبین قرآن و «سنت» قطعی پیامبر با شتر لاغر (و یا پای پیاده) به حج نمی روند؟ اگر هواپیماهای جت بویینگ برای سفر حج خوب است پس چرا ملامحمدباقر مجلسی چون برادران رایت مخش را در راه درست به کار نگرفت و هواپیما نساخت؟ مگر خدا وسایل حمل و نقل موجود آن زمان مثل کشتی و حیوانات سواری را به خلق توسط خودش ربط نمی دهد؟ وَآیَهٌ لَّهُمْ أَنَّا حَمَلْنَا ذُرِّیَّتَهُمْ فِی الْفُلْکِ الْمَشْحُونِوَخَلَقْنَا لَهُم مِّن مِّثْلِهِ مَا یَرْکَبُونَ یس:۴۱… مطالعه بیشتر»

علیرضا
علیرضا
آبان ۴, ۱۳۹۴ ۳:۰۶ ب٫ظ

با سلام
جناب ارجمند گرامی؛ اینکه بین حکم و موضوع رو بنده خلط نمی کنم رو شما اسمش رو می گذارید اصطلاحات و تحلیلهای تخصصی یا پیچاندن زبان سخنان روشن؛ اشکالی ندارد بگذارید.
در پایان هر آنچه را لازم بود گفتم و متعاقباً هر آنچه را لارم بود شنیدم؛ و از شما بابت گفتگو تشکر می کنم.

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
آبان ۴, ۱۳۹۴ ۱۰:۳۸ ق٫ظ

[quote]باز هم تاکید می کنم که شما خلط مبحث موضوع و حکم می کنید.[/quote]

علیرضای گرامی
استفاده از این اصطلاحات و تحلیلهای تخصصی کمکی به شما نمی‌کند. قرآن مخاطبان را به تدارک اسب فرمان داده است و آنان باید واقعا اسب تهیه می‌کردند. علمای یهودی هم به همین روش تخصصی و پیچاندن زبان سخنان روشن تورات را پنهان می‌کردند.
موفق باشید.

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
آبان ۴, ۱۳۹۴ ۱۰:۲۸ ق٫ظ

[quote]بنده تورات (اصلی) رو تکذیب نمی کنم ؛ اما این تورات رو قبول ندارم ؛ خود قران هم از پنهان کاری علمای یهود پرده برداری می کند.[/quote] علیرضای گرامیکسی که «این تورات» را قبول ندارد، نباید «این قرآن» را هم قبول داشته باشد و صرفا باید به «قرآن اصلی» ایمان داشته باشد. به نظر من شما هم بهتر است به قرآن اصلی ایمان بیاورید، نه قرآن فعلی! پنهانگاری علمای یهود ربطی به تورات ندارد. تصور نکنید که در جهان آن روز یک جلد تورات آن هم فقط در مدینه بوده است و آن را هم در پستو پنهان کرده‌ بودند.… مطالعه بیشتر»

علیرضا
علیرضا
آبان ۴, ۱۳۹۴ ۲:۲۶ ق٫ظ

سلامجناب ارجمند فرمودید که :[quote]قرآن تورات را تصدیق کرده است: وعندهم التوریه، فیه حکم الله.[/quote]توجه کنید که در قرآن آیاتی هست که از مخفی کردن قسمت هایی از تورات توسط علمای یهود هست:(یَا أَهْلَ الْکِتَابِ قَدْ جَاءکُمْ رَسُولُنَا یُبَیِّنُ لَکُمْ کَثِیرًا مِّمَّا کُنتُمْ [u][b]تُخْفُونَ مِنَ الْکِتَابِ [/b] [/u] وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ قَدْ جَاءکُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُّبِینٌ). [quote]توفان نوح چه منطقه‌ای بوده باشد چه جهانی، با قرآن تعارض ندارد. پیشتر هم گفتم شاید در آن روزگار غیر از قوم نوح قوم دیگری در جهان نبوده است. ضمن اینکه اگر گمان می‌کنید این دو کتاب تعارض دارند چرا شما حق… مطالعه بیشتر»

علیرضا
علیرضا
آبان ۴, ۱۳۹۴ ۰:۱۹ ق٫ظ

سلام جناب ارجمندفرمودید که :[quote]البته که نه. همه‌ی مردم جهان می‌دانند که دفاع واجب است، اما اگر در متنی خواندید که از مردم خواسته شده است که برای دفاع در برابر دشمن با تمام توان آماده شوند و منجنیق یا تیروکمان تهیه کنند، متوجه می‌شوید که این متن مربوط به روزگار کهن است ومخاطبان در زمان حاضر زندگی نمی‌کنند. بحث مقاله همین است، وگرنه توضیحات شما بدیهی است.[/quote]جناب ارجمند ؛ بله همه‌ی مردم جهان می‌دانند که دفاع در مقابل هجوم دشمن واجب است و خداوند هم در آیه ۶۰انفال در عبارت (وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّهٍ ) این حکم… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
آبان ۳, ۱۳۹۴ ۷:۵۹ ب٫ظ

با سلام اقای طاهای عزیز اولا شما چرا به سوالاتی که برایتان نوشتم پاسخ ندادید ؟ ثانیا اینکه من مسلمان باشم یا نباشم در مورد اشکال مطرح شده چه تفاوتی خواهد کرد ؟ مثالی که اوردید ربطی به قضیه ندارد ما در مورد کلیت دین صحبت نمیکنیم که شما ندانید از کجا شروع کنید مسیله کاملا روشن است سه ایه از سوره احزاب زیر سوال رفته است معانی ان کاملا روشن است قران حکم مرگ گروهی را صادر کرده که علت موجهی برای ان ذکر ننموده است جرم مطرح شده با مجازات تناسب ندارد این را یک فرانسوی هم میتواند… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
آبان ۳, ۱۳۹۴ ۷:۳۶ ب٫ظ

جواد الف در اینکه تو نمی فهمی شک و شبهه ای وجود ندارد چقدر تو بی ادب هستی دیگران هم کامنت گذاشتند مثل تو بی ادبی کردند؟ جواد الف تو که نمیدانی جمله اگر اولش بیاید انرا مبرا نمیکند بیخود نظر میدهی هر جمله ای اگر اولش امد وشرطیه شد بعد هر حکمی دنبالش بیاید صحیح است ؟ من بگویم اگر تو به مردم ازاری ادامه دهی تو را خواهم کشت ایا این صحیح است؟ چون اولش اگر امده و شرطیه شده این چه چرندیاتی است که میگویی فرض میکنیم تو به مردم ازاری ادامه دهی و لفظ اگر محقق… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
آبان ۳, ۱۳۹۴ ۴:۲۹ ب٫ظ

سلام بر جناب ارجمند عزیز البته حکمی که در مورد یک زن و شوهر داده میشود با حکمی که در مورد گروهی داده میشود وانرا رسم خود عنوان میکند متفاوت است گروهی بدون دلیل موجه محکوم به مرگ میشوند بعضی میگویند که این حکم اجرا نشد اولا که شما نمیتوانید اثبات کنید که اینها همان افرادی بودند که مد نظر شماست شما براساس تاریخ نمیتوانید حکم صادر کنید وفقط از تاریخ میتوان تایید گرفت ثانیا اصلا وابدا مهم نیست که حکم اجرا شده یا نشده مهم وجود چنین حکمی میباشد که سبب برداشت سو میشود ومیتوان براساس ان احکام فقهی… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
آبان ۳, ۱۳۹۴ ۴:۱۶ ب٫ظ

پاسخ به علیرضای گرامی [quote]آیا اگر وسایل جنگی و لجستیکی تغییر یافتند حکم وجوب دفاع و تهیه قوای رزمی هم تغییر پیدا می کند؟[/quote] البته که نه. همه‌ی مردم جهان می‌دانند که دفاع واجب است، اما اگر در متنی خواندید که از مردم خواسته شده است که برای دفاع در برابر دشمن با تمام توان آماده شوند و منجنیق یا تیروکمان تهیه کنند، متوجه می‌شوید که این متن مربوط به روزگار کهن است ومخاطبان در زمان حاضر زندگی نمی‌کنند. بحث مقاله همین است، وگرنه توضیحات شما بدیهی است. [quote]جناب ارجمند آیا خبر تورات در مورد طوفان حضرت نوح جعلی نیست؟[/quote]… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
آبان ۳, ۱۳۹۴ ۴:۱۲ ب٫ظ

اقای علیرضای عزیز احکام اسلامی همه تاسیسی نبودند بعضی از احکام تاییدی بودند مثلا حج قبل از اسلام هم اجرا میشد ویا سنگسار جز احکام تاییدی میباشد اینکه ایات تخته بند زمان و مکان نزول است یعنی با توجه به زبان وفرهنگ واداب ورسوم ان قوم نازل شده است و این مسیله نافی این نیست که حکمی قبلا اجرایی بوده باشد کماکان نیز قابلیت اجرا داشته باشد وهمینطور بعضی احکام همین الان هم قابلیت اجرا دارند اینطور نیست که تمام دستورات وقوانین واحکام دینی از رده خارج شده باشد قوانین واحکام دینی بعنوان یک منبع معرفت هنوز هم قابل استفاده… مطالعه بیشتر»

علیرضا
علیرضا
آبان ۳, ۱۳۹۴ ۲:۴۱ ق٫ظ

سلامجناب ارجمند؛در قرآن آزار رساندن به پیامبر ص در آیاتی سبب لعن و عذاب الهی بیان شده است 🙁 ان الذین [u][b]یوذون الله و رسوله لعنهم الله[/b][/u] فی الدنیا و الاخره…). مثلاً در آیه ۵سوره صف در وصف قوم موسی ع آمده است که 🙁 وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ یَا قَوْمِ [u][b][b]لِمَ تُؤْذُونَنِی [/b] [/b] [/u] وَقَد تَّعْلَمُونَ أَنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ). ابولهب هم آزار و اذیت به پیامبر ص را به حد اعلای خود انجام داد و قران هم سوره ای در مذمت او آورده است . مهم این… مطالعه بیشتر»

علیرضا
علیرضا
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۱۱:۱۲ ب٫ظ

سلامجناب ارجمند فرمودید که :[quote]آیا در قران قرینه‌ای هست که طوفان جهانی نبوده است؟ و البته نفهمیدم که این موضوع چه ربطی به مقاله دارد.[/quote]خودتان در مقاله جواب دادید که :(پیامبران برای ابلاغ پیام خدا از قوم خود خارج نمی‌شدند و به مسافرتهای دور نمی‌رفتند و سرزمینهای ناشناخته را کشف نمی‌کردند. هیچ پیامبری نمی‌توانست رسالت جهانی داشته باشد. برای اینکه پیامبری رسالت جهانی داشته باشد باید تمام جهان را بگردد و پیام خدا را با زبان روشن محلی به مردم اقوام گوناگون ابلاغ کند و به پرسشها و اشکالات محلی آنان پاسخ دهد، همان کاری که برای مردم قوم خودش… مطالعه بیشتر»

علیرضا
علیرضا
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۱۱:۰۴ ب٫ظ

با سلامجناب ارجمند فرمودید که :[quote]همه‌ی ما منظور قرآن از «واعدوا لهم …» را درک می‌کنیم که آمادگی دفاعی است. اما نمی‌توانیم کتمان کنیم که قران مخاطبانش را به تدارک ابزاری فرا خوانده است که برای امروز ما کاربرد ندارد.[/quote]جناب ارجمند مشکل این است که شما [u][b]خلط مبحث موضوع و حکم[/b][/u] می کنید. حکم قرآن مشخص هست و آن [u][b]آمادگی دفاعی با تمام قوا در برابر دشمنان[/b][/u]. و شرایط زمان و مکان حجاز هیچ تاثیری روی این حکم ندارد. آیا اگر وسایل جنگی و لجستیکی تغییر یافتند حکم وجوب دفاع و تهیه قوای رزمی هم تغییر پیدا می کند؟ مثلاً… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۶:۰۷ ب٫ظ

علیرضای گرامی۱. آیا در قران قرینه‌ای هست که طوفان جهانی نبوده است؟ و البته نفهمیدم که این موضوع چه ربطی به مقاله دارد. ۲. همه‌ی ما منظور قرآن از «واعدوا لهم …» را درک می‌کنیم که آمادگی دفاعی است. اما نمی‌توانیم کتمان کنیم که قران مخاطبانش را به تدارک ابزاری فرا خوانده است که برای امروز ما کاربرد ندارد. ۳. وقتی می‌گوییم مخاطبان قرآن مردم زمان پیامبر هستند به این معنی نیست که ما نمی‌توانیم از تعالیم قرآن استفاده کنیم. مخاطبان قرآن با ما مشترکات و مفترقاتی دارند. بعضی از احکام قرآن برای ما هم قابل استفاده است و بعضی… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۶:۰۰ ب٫ظ

با سلام یک نکته ساده که حتی بسیاری از به اصطلاح روشنفکران و نواندیشان دینی هم متوجه آن نشده اند و به بیراهه از دو سمت رفته اند این است که مخاطب و گفتمان محلی هر پیامبر مغایر با دین جهانی عبودیت خدا نیست که همه پیامبران ابراهیمی مامور به دعوت آن بوده اند. بر اساس صدها آیه قرآن هر پیامبر مسئول دعوت قوم خودش و با زبان همان قوم به دین عبودیت خدا (سلم و احسان) بوده است. خدا چند تا دین ندارد. دانش خدا زیاد نمی شود که بخواهد حرف تازه یادگرفته را توسط پیامبر جدید به مردم… مطالعه بیشتر»

طاها
طاها
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۵:۱۰ ب٫ظ

[quote name=”حجت جانان”]اینکه ایات قران در ارتباط با همان زمان و مکان نزول است وبا توجه به رخدادهایی که در زمان پیامبر اتفاق میافتاده ایات خوانده میشده است این پاسخی نیست که جواب اشکال مطرح شده از طرف من باشد اگر من ادعا میکردم که قران کلام خداست وکلام خدا را قدیم میدانستم اشکال واردبود من بارها گفته ام که ایات قران را باید تخته بند همان زمان ومکان کرد چون متناسب با همان اقلیم وعرف واداب ورسوم بیان شده است اشکالی که از طرف من بیان شده بود این مسیله میباشد که چرا در قران سوره احزاب ایات ۶۰-۶۱-۶۲… مطالعه بیشتر»

جواد الف
جواد الف
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۴:۵۷ ب٫ظ

با خیره سری نمی توان جستجوگر حقیقت بود: آقای حجت جانان با اطمینان هزاردرصد با گذاشتن آیات و استناد به آن (نه توهات الهی قمشه ای داخل پرانتر و تقلب شما در برداشتن پرانتز)، در آیه احزاب:۶۰ دستور قتل دورویان داده نشده است. یکم: جمله شرطی است: لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ…جمله شرطی است: لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ…جمله شرطی است: لَئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ… این که کاری ندارد به چند نفر مورد اطمینانت که عربی می دانند مراجعه کن و از آنان بپرس که این جمله شرطی است یا امری! گفته شده است اگر منافقان از شایعه پراکنی دست برندارند. فرق… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۴:۴۹ ب٫ظ

جناب حجت جانانسلام بر شمادر سوره‌ی مسد ابولهب و زنش لعنت شده اند و به عذاب تهدید شده‌اند بدون اینکه برای خوانندگان امروزی توضیح داده شود که چه کار کرده‌اند. طبیعی است که فرض کنیم مخاطبان قرآن که در روزگار نزول قرآن در نزدیکی پیامبر می‌زیستند ابولهب و زنش را می‌شناختند و می‌دانستند که او چه کرده است. مخاطبان قرآن به توضیحات اضافه‌ای که ما امروزه درباره ی ابولهب نیاز داریم نیاز نداشتند. از این رو متن قرآن برای مخاطبان قرآن کامل و روشن بوده است و برای خوانندگان امروزی ناقص و مبهم است. از اینکه جرایم ابولهب و زنش… مطالعه بیشتر»

علیرضا
علیرضا
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۴:۴۱ ب٫ظ

سلام جناب حجت جاناندر قسمتی از کامنت شما در شماره ۵۴فرمودید که :[quote]من بارها گفته ام که ایات قران را [u][b]باید تخته بند همان زمان ومکان کرد[/b][/u] چون متناسب با [u][b]همان اقلیم وعرف واداب ورسوم[/b][/u] بیان شده است [/quote] [quote]بفرض که مزاحمتهایی برای نوامیس مسلمین ایجاد میکردند ایا به صرف ایجاد مزاحمت یا متلک پرانی میتوان گروهی را به مرگ محکوم کرد ؟ [u][b]وبعد قران درادامه میگوید که ما رسممان اینست[/b][/u][/quote] حال سوال من اینه که در آیه ۶۱سوره احزاب می فرماید که :([u][b]سُنَّهَ اللَّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلُ [/b][/u]وَلَن تَجِدَ لِسُنَّهِ اللَّهِ تَبْدِیلًا) خداوند می فرماید که [u][b]این… مطالعه بیشتر»

طاها
طاها
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۴:۲۶ ب٫ظ

[quote name=”ابوالفضل ارجمند”]طاهای گرامی بابت عدم رعایت اصول علمی و ملاحظات فنی آکادمیک در مقاله نویسی از جناب عالی صمیمانه پوزش می طلبم. اما پیروی از روش پیامبر درس نخوانده و مکتب نرفته در انتقال ساده و روشن پیام به مخاطبان برای من دلنشینتر است. موفق باشید[/quote] استاد ارجمند گرامی و بزرگوار؛بنده از اصول مقاله دادن به مجلات بین المللی نمی گویم!بلکه از «اصول اولیه تحقیق/بررسی بی طرفانه منابع» و «اخلاق دیالوگ» که خود قرآن وحی شده به پیامبر امّی بدان دعوت نموده است خدمتتان عرض می کنم. شما در نوشتن مقاله به سهو/به عمد به بسیاری مستندات از کتب… مطالعه بیشتر»

علیرضا
علیرضا
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۴:۰۲ ب٫ظ

سلامجناب ارجمند فرمودید که :[quote]کامنت ۲۲ که خودتان پرسیده اید و خودتان هم جواب داده اید و من هم با جواب مشروط شما موافقم.[/quote]خب خبر تورات رو چه کار کنیم که می گوید طوفان کل جهان را در بر گرفت؟ همچنین در جواب نظر شماره۳۵بنده فرمودید که :[quote]برای جواب کامنت ۳۵ هم به کامنت ۴۹ در جواب به جناب صبا مراجعه کنید[/quote]جناب ارجمند این پاسخ تان نشان می دهد که نظر شماره۳۵ بنده رو نخواندید. دوباره اون مطلب رو ارسال می کنم :(عبارت واعدوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ؛ از دو قسمت تشکیل شده است.… مطالعه بیشتر»

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۲:۰۹ ب٫ظ

طاهای گرامی
بابت عدم رعایت اصول علمی و ملاحظات فنی آکادمیک در مقاله نویسی از جناب عالی صمیمانه پوزش می طلبم. اما پیروی از روش پیامبر درس نخوانده و مکتب نرفته در انتقال ساده و روشن پیام به مخاطبان برای من دلنشینتر است.
موفق باشید

مرادی
مرادی
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۱:۴۱ ب٫ظ

سلام

آقای ارجمند شما در کامنت ۴۷ گفته اید: “همراهان قلیل نوح «امم» خوانده شده‌اند. “

بنده کلمه “امم” را جستجو کردم چنین تعبیری ندیدم. البته داریم “امم من من معک”

در آیه ۴۸ سوره هود:

قِیلَ یَا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلَامٍ مِّنَّا وَبَرَ‌کَاتٍ عَلَیْکَ وَعَلَىٰ أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَکَ ۚ وَأُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ یَمَسُّهُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِیمٌ ﴿۴٨﴾

اشاره به امت هایی است در آینده از نسل کسانی که با نوح نجات پیدا کردند…امت های خوب از جنس کسانی مثل تو و همراهانت و امم بدی که پس از مدتی عذاب خواهند شد…

والسلام

ابوالفضل ارجمند
ابوالفضل ارجمند
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۱:۳۱ ب٫ظ

علیرضای گرامی
کامنت ۲۲ که خودتان پرسیده اید و خودتان هم جواب داده اید و من هم با جواب مشروط شما موافقم.
برای جواب کامنت ۳۵ هم به کامنت ۴۹ در جواب به جناب صبا مراجعه کنید.

حجت جانان
حجت جانان
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۱۲:۴۷ ب٫ظ

اینکه ایات قران در ارتباط با همان زمان و مکان نزول است وبا توجه به رخدادهایی که در زمان پیامبر اتفاق میافتاده ایات خوانده میشده است این پاسخی نیست که جواب اشکال مطرح شده از طرف من باشد اگر من ادعا میکردم که قران کلام خداست وکلام خدا را قدیم میدانستم اشکال واردبود من بارها گفته ام که ایات قران را باید تخته بند همان زمان ومکان کرد چون متناسب با همان اقلیم وعرف واداب ورسوم بیان شده است اشکالی که از طرف من بیان شده بود این مسیله میباشد که چرا در قران سوره احزاب ایات ۶۰-۶۱-۶۲ حکم قتل… مطالعه بیشتر»

صبا
صبا
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۱۱:۴۸ ق٫ظ

[quote name=”ابوالفضل ارجمند”]
صبای گرامی
حیرت شما طبیعی است چون صورت مسآله را مانند بقیه عوض کردید! جهت اطلاع مجددا به استحضار می رسانم که قرآن از مخاطبانش خواسته است که اسب تهیه کنند. اگر شما بخواهید به این حکم قرآن عمل کنید باید اسب تهیه کنید و چانه نزنید. مخاطبان قرآن واقعا باید اسب تهیه می کردند. در سایر احکام هم همین گونه بود. اگر قرآن احکام بردگان را بیان می‌کرد، بردگان واقعا در جامعه حضور داشتند.[/quote]

فقط می توانم اعلام تاسف کنم از این سطحی نگری و خام اندیشی کودکانه.

طاها
طاها
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۱۱:۳۲ ق٫ظ

[quote name=”حجت جانان”]باسلام حضور محترم اقای طاهای عزیز ایا به نظر شما احکام وقوانین اسلامی برای همه ی زمانها ومکانها قابل اجراست ؟ چرا واگر بعضی قوانین را قابل اجرا میدانید وبعضی را قابل اجرا نمیدانید بگویید چه قوانینی باچه مشخصاتی قابل اجرا در عصر کنونی است ؟ و چه مرکزی یا فردی یا گروهی باید تشخیص دهد که چه قوانین قابلیت اجرایی ندارد وکدام دارد ؟لطفا توضیح دهید[/quote] درود بر حجت جانان عزیز؛حرف جناب ارجمند فراتر از برخی احکام قرآن است که می گوید کلا قرآن و اسلام و مسیحیت(و کلا اسلام عامی که بر همه پیامبران وحی شده)… مطالعه بیشتر»

مرادی
مرادی
آبان ۲, ۱۳۹۴ ۱۰:۵۸ ق٫ظ

سلام

یک مثال در ریاضی یک مجموعه ۶ عضوی هم میتواند “گروه” باشد

یک مجموعه با بینهایت عضو هم میتواند “گروه” باشد…

والسلام

104
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx