تأملی دربارۀ وحی/ نقدی بر نظریه رؤیاپنداری وحی

دریافت فایل صوتی از ۱: وب سایت ناقد/ ۲: کانال نیلوفر   ۰ ۰ آرا ارزیابی شما مطالب مرتبط:سپهری و بیدلضرورت نقد و بازخوانی آثار ادبی/ (به بهانه ی انتشار…هیاهوی نالازممعرفی کتابِ چهار نظریه دربارۀ حکمرانی؛ پژوهشی دربارۀ…غایب بزرگ؛ مردمِ زمانه / دربارۀ گفت‌وگوی مصطفی…نقدی بر ترجمۀ «ارسطو» نوشتۀ ورنر یگرآیا تجربه‌های نزدیک به مرگ واقعی‌اند؟نظریه رؤیاهای رسولانه و مسئله…

دریافت فایل صوتی از ۱: وب سایت ناقد/ ۲: کانال نیلوفر

 

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

guest
13 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
مرادی
شهریور 2, 1396 2:55 ق.ظ

در سوره نحل در شمارش نعمات طبیعی داده شده میفرماید: …و بالنجم هم یهتدون… در عالم قرآنی نیز در سوره نجم مفاهیم کلیدی وجود دارد. در سوره نجم نحوه “وحی” شدن بر پیامبر تا حدودی روشن میشود… این سوره اشاره به وجود مقدسی میکند که در یک حالت استثنایی از نزدیک بر محمد مصطفی وحی نمود… موجودی شدید القوی و در افق اعلی و [b][b]ذو مره[/b][/b] … در حالی که جبریل ذی قوه و در افق مبین معرفی میشود… بنابراین موجود مقدس در سوره نجم پیام ثابت الهی را بلاواسطه و بلافاصله دریافت میکند همان مفاهیمی که گفته شده است:… مطالعه بیشتر»

مرادی
شهریور 1, 1396 5:09 ب.ظ

در سوره النحل داریم “…و بالنجم هم یهتدون…” در عالم قرآنی نیز سوره النجم در خود مفاهیم کلیدی دارد… از جمله اشاره به وجود مقدسی به نام روح القدس است موجودی شدید القوی و بالافق الاعلی… جبریل امین ذی قوه و بالافق المبین توصیف شده است…بنابراین روح القدس مقرب تر است… در حالت عادی جبریل “وحی” را به قلب پیامبر القاء میکند…مسئول کنترل ارسال است… روح القدس در یک وضعیت استثنایی (عروج روحانی) از نزدیک به پیامبر “وحی” داده است… ما این وجود علم و مقدس و بزرگ و مقرب درگاه الهی را در تدارک و توسعه قرآن ندیده میگیریم… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
مرداد 31, 1396 6:17 ب.ظ

دوست گرامی اقای ALI بحث دکتر سروش از ماهیت ومعنای وحی شروع میشود وبه مکانیسم وحی هم کشیده میشود رویا دانستن وحی که بصورت صوتی صرف نبوده است بلکه وحی تصویری بوده است دخالت درمکانیسم وحی هم میباشد ولی اصل مرکز ثقل گفتار دکتر سروش بر اینست که ۱- قران نمیتواند کلام خدا باشد چون خدا تغییر نمیکند تغییر حالت نمیدهد تجدید ارادت نمیکند وهمه ی اینها از لوازم ماده است پس بنا براین نمیتواند برای هر حادثه ای اراده ای نو کندوایه ای وسوره ای بفرستد ۲- وحی چنانکه عوام میپندارند پیام خدا به پیامبر نیست وحی حاصل مکاشفه… مطالعه بیشتر»

ALI
ALI
مرداد 31, 1396 12:57 ب.ظ

از حجت جانان ممنونم نکات جدیدی یاد گرفتم اما در مورد نظریه دکتر سروش ایشان در دوجلسه طولانی به این نکته که نظریه ایشان به مکانیسم وحی مرتبط است تصریح نموده اند

حجت جانان
حجت جانان
مرداد 23, 1396 6:12 ب.ظ

مسئله اصلی در نگاه دکتر سروش ماهیت و معنی خود وحی است وحی در نگاه عامه ابلاغ پیام از طرف خدا به پیامبر است ولی در نگاه دکتر سروش خدا پیامی نمیفرستد اصلا فرستادن پیام از طرف خدا بنا برهر حادثه ای محال است در نگاه دکتر سروش وحی به ارتباط وگشایشی که در پس ان بوجود میاید وهمه در اثر حرکت از درون پیامبر به خدا حاصل میشود گفته میشود

حجت جانان
حجت جانان
مرداد 22, 1396 5:36 ب.ظ

اقای ALI البته مکانیسم وحی مهم است ولی بحث اصلی در نظریه دکتر سروش تجدید اراده الهیست از نظر وحدت وجودیان تجدید اراده الهی محال است وخداوند نمیتواند بنا بر هر حادثه ای اراده ای نو کند وایه ای وسوره ای بفرستد
البته خدای وحدت وجودی مختص دکتر سروش نیست بسیاری از بزرگان حوزه از جمله ایت الله جوادی املی وایت الله حسن زاده املی و….به خدای وحدت وجودی معتقد هستند
بررسی مکانیسم وحی را شما میتوانید در مقالات جناب مجتهد شبستری ملاحظه نمایید ایشان از ان نگاه به مسئله پرداختند

ALI
ALI
مرداد 20, 1396 12:41 ب.ظ

در فهم نظریه دکتر عبدالکریم سروش قبل از ورود باید یک مسئله روشن شود که به کدام خدا باور داریم خدای متشخص یا نامتشخص؟ اگر خدا نامتشخص باشد نمی تواند دهان داشته باشد و در نتیجه تولید صوت نمی تواند بکند (نظراکهارت در مورد سکوت و خدا)پس در این حالت مکانیسم نزول وحی چگونه می تواند باشد به نظر می رسد چنانچه ایشان در پاسخ و پرسشی هم تصریح نمودند این نظریه به مکانیسم وحی مرتبط است نه مثلا به ماهیت یا وجود و یا حتی چیستی یعنی وقتی وحی به پیامبر می رسد این موضوع برای کسی که در… مطالعه بیشتر»

عباس
عباس
تیر 31, 1396 10:40 ب.ظ

زیبایی کار محسن کدیور در آن است که چکیده بحث رویای عبدالکریم سروش را جمع و جور و در یک متن کوتاه عالمانه بیان کرده.. و از اتلاف وقت آیندگانی که می خواهند بدانند نظر سروش چیست جلوگیری کرده است. و اما متاسفانه چیزی که کدیور خودش ارائه می دهد -بر مبنای فهم خطای طباطبایی از مفهوم «ام الکتاب» و «تاویل» در آیات قرآن- باطلی بیش نیست. برای این که بحث فنی نشود و در تله بازی با کلمات متکلمان گرفتار نشویم بگذارید با مثالی به چکیده مطلب بپردازم. قرآن به مخاطبان مژده بهشت و هشدار جهنم داده است. فرجام/… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
تیر 31, 1396 5:55 ب.ظ

اقای علوی عزیز ازدرون جان محمد یعنی از پایین به بالا . اتصال از بالا به پایین محال است پس اتصال محمد با عالم معنا از پایین به بالا بوده است معراج وایات مرتبط با معاد که هیچ مابه ازای خارجی هم نداشت اتصال از پایین به بالا و گزارش انچه محمد میدیده است نظر دکتر سروش چنین است با طرح چنین مطلبی ایشان خواسته اند بگویند که فرایند بشری بوده است وخالی از اشکال هم نیست وایراداتی هم بدلیل بشری بودن دارد تا بدینوسیله یک پاسخ کلی به همه ایرادات وارده بر قران داده باشند

علوی
علوی
تیر 31, 1396 0:16 ق.ظ

نظر دکتر سروش تا آنجا که بنده فهمیدم این است که خدا از درون جان پیامبر وحی میکرده است. نه بالا و نه پائین. به هر حال مشکل وحی یک موضوع تاریخی است چون بر نحوه استنباط از قرآن بسیار تاثیر گذار است. فارابی معتقد بود که این مکالمه فرشته در حقیقت در خیال نبی بوده است. به هر حال با تغییر نوع وحی نوع فهم هم تغییر میباید..

حجت جانان
حجت جانان
تیر 30, 1396 8:27 ب.ظ

دکتر سروش تاکید دارند که رویاها از بالا به پایین نبوده واز پایین به بالا بوده است یعنی از محمد بعنوان یک انسان مکاشفه ای پیامبرانه وعمیق صورت گرفته واتصال برقرار شده است لذا تمام رویاهای محمد صورتی بشری داشته اند ضمنا اینکه میگوییم بالا بمعنی اسمان نیست که اسمان هم از ماده وطبیعت خارج نیست اینکه میگوییم بالا به معنی ورای ماده است اتصال انسان به عالم معنی منظور میباشد

مجید
مجید
تیر 30, 1396 0:58 ق.ظ

با سلام:دکتر سروش به مطالب مندرج در این سخنرانی طی مصاحبه ای پاسخ داده اند و والبته فارغ از آن، نظریه به گونه ای سامان داده شده که اصولا با این ایرادها نقض نشود….نکته دیگر اینکه نظریه لوح محفوظ نیز گرهی از کار نمی گشاید و درواقع موضوع را “پیچ در پیچ” می کند، بالاخره معلوم نشد حقیقت اصلی (معنی-تفسیر-ترجمه-تاویل-مصداق-منظور واقعی!) آیات متشابه دقیقا چیست و باید از کی پرسید؟اما نکته اصلی:گویا دکتر کدیور نیز کماکان با فرض “قائل بودن به خدای متکلمین” از سوی صاحب نظریه، به نقد آن نشسته اند حال آنکه دکتر سروش مدتهاست به تصریح خود… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
تیر 29, 1396 8:21 ب.ظ

نظریه تاویل وجود متعالی را که شما بعنوان بدیل رویاهای رسولانه مطرح نمودید خودش بر ابهام قضیه میافزاید وانرا رازالودتر میکند وصل قران به خدا ولوح محفوظ که عینا کلمات خداوند بوده ویا مابه ازای وجودی در لوح محفوظ داشته قضیه را پیچیده تر میکند وهرگز توانایی پاسخگویی به اشکالات مطروحه درقران را ندارد جناب کدیور خود باید در گفتگو شرکت نمایند تا مثلا پاسخ بگویند که چگونه به این مسئله خواهند پرداخت وجوابگو خواهند شد که خلقت زمین واسمان در چه مدت انجام شده ایا ان یقول له کن فیکون ایا درشش روز خلقت زمین واسمان به انجام رسیده… مطالعه بیشتر»

فهرست
13
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx
()
x