داستان خلقت انسان/ فرگشت

مجید نواندیش: مدت هاست که در ایران درباره فرگشت یا تکامل گفته می شود که این هنوز ثابت نشده است و ممکن است غلط باشد. فرگشت در کتاب های درسی تدریس نمی شود و فقط اشاره بسیار کوچکی به آن می شود. بواقع عموما برای پاسخگویی از روش انکار آن استفاده می کنند. امروزه حدود ۹۹.۵% از دانشمندان آمریکا بعنوان…

مجید نواندیش: مدت هاست که در ایران درباره فرگشت یا تکامل گفته می شود که این هنوز ثابت نشده است و ممکن است غلط باشد. فرگشت در کتاب های درسی تدریس نمی شود و فقط اشاره بسیار کوچکی به آن می شود. بواقع عموما برای پاسخگویی از روش انکار آن استفاده می کنند. امروزه حدود ۹۹.۵% از دانشمندان آمریکا بعنوان یک کشور مذهبی مسیحی، به فرگشت معتقد هستند که بنظر من برای قبول اثبات فرگشت کافی می باشد.

شواهد مختلفی برای فرگشت وجود دارد: اول: اندام های زائد و بی فایده انسان ، در انسان اندام هایی وجود دارد که کارایی ندارند و از اجداد ما به جای مانده اند، بطور مثال می توان به استخوان دنبالچه که مربوط به دم است،  عضلات خارجی گوش که در سایر حیوانات نظیر سگها و خرگوشها وظیفه حرکت مستقلانه گوش از سر را برعهده دارند، دندان عقل، زائده آپاندیس و دنده سیزدهم اشاره نمود. در شامپانزه ها و گوریل ها ۱۳ جفت دنده وجود دارد، در حالی که در انسانها ۱۲ جفت. اما ۸ درصد از مردم دارای جفت دنده سیزدهم هستند که به نظر نمی‌رسد عملکردی را در آنها ایفا کند. دوم: ما بطور ناخودآگاه با بسیاری از اثرات فرگشت در حال حاضر روبرو هستیم. باکتری ها، به آنتی بیوتیک ها مقاومت پیدا می کنند. حشره کش ها دیگر از پس حشرات که به انها مقاوم شده اند بر نمی آیند. این انتخاب طبیعی است اگرچه در پاسخ به دستکاری هایی که انسان در زیست محیط انجام می دهد. افزون بر همه اینها، بیولوژیست ها لیست بلند بالایی از بروز گونه های جدید را در اختیار دارند. سوم: نمونه ای فرگشت در عصر حاصر در بیدهای انگلستان مشاهده شده است. در گذشته، بید های سیاه بسیار نایاب بودند. با انقلاب صنعتی و دود اندود شدن همه چیز، سیاه ها اکثریت شدند و وقتی دهه پنجاه قانون هوای پاکیزه تصویب شد، دوباره سفید ها اکثریت شدند. چهارم: تحقیقات روی ثبت سنگواره‌ای و تنوع جانداران، بسیاری از دانشمندان را متقاعد کرد که می‌بایست گونه‌ها به نحوی تکامل یابند. بر مبنای سنگواره‌ها می‌یابیم که جانداران امروزی متفاوت از گذشته هستند و به میزانی که به گذشته‌های دورتر می‌نگریم، فسیل‌ها متفاوت‌تر می‌شوند. فرگشت راه ابطال پذیری بسیار مشخصی دارد. براساس فرگشت اگر سندی(فسیل و …) در مکان نامناسب در زمان نامناسب کشف شود اعتبار فرگشت زیر سوال میرود. اما عجیب که هر فسیلی که کشف می شود تایید کننده فرگشت است.

 

 

ما وقتی می گوییم خفاش تصور می کنیم که فقط یک حیوان خفاش وجود دارد. در حالیکه ۴۰۰ گونه خفاش مختلف در دنیا وجود دارد. این گونه های مختلف چطور بوجود آمده اند. اکنون در دنیا اثبات شده است که با فرگشت این گونه های مختلف بوجود آمده اند. اما تصور اینکه حیوانات مختلف با فرگشت از آمیب یا سلول ایجاد شده اند برای ما بسیار دشوار و به همین دلیل قبول فرگشت دشوار است. ماهیها مرغ ها سگها و سوسمارها شباهتی به یک انسان ندارن اما نطفه همگی اینها بیشتر از آنکه تصور کنید به هم شبیه هستند. بیش از ۹۸ درصد DNA و ۹۹ درصد ژن‌هاى انسان‌ها و شامپانزه‌ها یکسان است. با این همه، ما و آن‌ها از نظر ظاهر و رفتار تفاوت زیادى با هم داریم. یکی از مسائل دیگری که پذیرش فرگشت را دشوار می کند، ایجاد چنین موجوداتی از موجودات تک سلولی با یک فرایند تصادفی می باشد. فرگشت بواقع انباشت تجمعی تغییرات تصادفی سازگار با محیط در طی میلیون ها سال می باشد. دو گزینه انباشت تجمعی و همچنین مدت زمان بسیار طولانی می تواند نتایج شگرفی و خارق العاده ای داشته باشد. فرایندهای تصادفی با کامپیوتر شبیه سازی شده است و مشخص است که نتایج شگرف و قابل اطمینانی در دراز مدت از آنها قابل دستیابی می باشد که می توان به الگورهای ژنتیک، کلونی مورچگان و … اشاره نمود که برای حل مسائل دشوار و سخت مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه در هوش مصنوعی از الگوریتم ژنتیک که مشابه الگوریتم فرگشت می باشد برای یافتن نظم و حل مسائل دشوار استفاده می کنند. در فرگشت اینطور نیست که در مکانیزم های چندبخشی، اول قسمت اول درست شود بعد قسمت دوم و …. بلکه اینطور است ابتدا یک شکل بسیار ابتدایی شکل می گیرد و کم کم تغییرات به سمت قوی تر کردن اجزاء آن می رود.

امروزه فسیل های حلقه های مفقوده همچون فسیل های جانداران بین ماهی های ابتدایی و دوزیستان ، دوزیستان و خزندگان، خزندگان و پستانداران و پرندگان و خزندگان یافت شده که به روشنی از فرگشت حمایت می کنند . صرف نظر از مدارک فسیلی،‌ یافته های زیست‌شناسی مولکولی نیز فرگشت را بیش از پیش تقویت کرده‌اند. بطور مثال در جانوران گوناگون یک ژن خاص یافت شده است که گاهی حتی با یک جهش می تواند باعث تغییرهای کالبدشناختی ژرفی در آن جانور گردد.

تمام دعوای پیامبران گذشته با قوم خود این بوده است که ما می خواهیم روش نیاکان و گذشتگان خود را پیروی کنیم. بر دین آنها باشیم. دچار تعصب در پیروی از روش گذشتگان و نیاکان خود بوده اند.. لذا حاضر به پذیرش دین تو نیستیم. امروز هم همان دعوا و اتفاق روی داده است.علم امروز بطلان عقیده گذشتگان و نیاکان ما را ثابت کرده است. اما ما بخاطرهمون تعصب هنوز حاضر به دست برداشتن از عقاید اشتباه گذشتگان و نیاکان خود نیستیم. لینک [۱] لینک مناسبی برای آشنایی بیشتر با فرگشت می باشد.

آنچه پذیرش فرگشت را برای انسان دشوار می سازد میزان طول زمان و تصادف می باشد. آیا تصادف می تواند منجر به ایجاد چنین موجودات پیشرفته ای شود. برای پذیرش و درک بهتر فرگشت بهتر است ابتدا هم گونه های یک حیوان را در نظر بگیریم. واضح است که آنها از یک نوع بوده اند و دچار فرگشت شده اند که این هم گونه ها بوجود آمده است. همچنین لازم است دقت کنیم که موجودات فقط از نطفه بوجود می آیند. از لقاح اسپرم و تخمک بوجود می آیند. در این دو موجود زیستی بسیار کوچک تغییرات کوچک می تواند منجر به تغییرات بسیار بزرگی شود.

 

داستان دین : آفرینش آدم و حوا

بنظر من و شماری از اندیشمندان داستان آفرینش آدم و حوا سمبولیک می باشد. بدلیل اینکه چرا سمبولیک می باشد با یک دلیل قرانی اشاره خواهیم کرد. اما اگر سمبولیک باشد بنابراین لازم است که رمز گشایی شود. داستان سمبلیک مثل داستان منطق الطیر شیخ عطار است. نباید هیچ ادمی بگوید عطار حرف بیخودی زده است. چون سیمرغ وجود ندارد. یعنی مثلا یک جانورشناس بیاید عطار را مسخره کند که چه میگویی. اصلا سیمرغ وجود دارد؟ در حالیکه داستان سمبلیک بار معانی زیادتری را حمل میکند تا داستان واقعی. این در تمام نظریه های ادبی بزرگ امده است.

اما دلیل قرانی که برای سمبولیک بودن این داستان داریم به شرح زیر می باشد.در سوره اسرا هست که

وَإِذْ قُلْنَا لَکَ إِنَّ رَ‌بَّکَ أَحَاطَ بِٱلنَّاسِ وَمَا جَعَلْنَا ٱلرُّ‌ءْیَا ٱلَّتِى أَرَ‌یْنَـکَ إِلَّا فِتْنَهً لِّلنَّاسِ وَٱلشَّجَرَ‌هَ ٱلْمَلْعُونَهَ فِى ٱلْقُرْ‌ءَانِ  وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا یَزِیدُهُمْ إِلَّا طُغْیَـنًا کَبِیرً‌ا ﴿۶٠﴾

و چنین بود که با تو گفتیم که پروردگارت بر همه مردمان احاطه دارد، و رؤیایی را که به تو نمایاندیم و شجره نفرین شده در قرآن را جز برای آزمون مردم قرار ندادیم، و ایشان را بیم می‌دهیم ولی جز بر طغیان شدید آنان نمی‌افزاید

دقت کنید در این آیه می گوید شجره معلونه که در قران ذکر کردیم. حالا شجره ملعونه در قران کدام است؟ مفسرین میگویند بنی امیه. در حالیکه در متن میفرماید شجره ملعونه در قران یعنی باید در قران باشد. حالا شجره ملعونه کجای قران است؟ در اعراف ۱۹ چنین امده است:

وَیَا آدَمُ اسْکُنْ أَنتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّهَ فَکُلَا مِنْ حَیْثُ شِئْتُمَا وَلَا تَقْرَ‌بَا هَـذِهِ الشَّجَرَ‌هَ فَتَکُونَا مِنَ الظَّالِمِینَ ﴿الأعراف:١٩﴾
و ای آدم! تو با جفت خویش در آن باغ سکونت گیر ، و از هر جا که خواهید بخورید ، و [ لی ] به این درخت نزدیک مشوید که از ستمکاران خواهید شد.

توجه کنید ان شجره ای که در ایه اسرا اشاره دارد در قران هست همان شجره در داستان سمبلیک ادم و حواست. حالا از این دو ایه این دو تایپیک چگونه نتیجه میگیریم که داستان سمبلیک است؟ اگر در ایه سوره اسرا دقت کنید میفرماید که ما این داستان شجره ملعونه در قران را در رویا به تو نمایاندیم و هر چه در رویا به ادمی گفته شود(چه وحی چه غیر وحی) سمبلیک است و باید معنی اش رمز گشایی شود. یعنی مثل این داستان مثل خوابهای همنشینان یوسف در زندان است که به او گفتند هفت گاو لاغر هفت گاو چاق را خوردند و……تعبیرش چیست؟ یوسف نگفت هفت گاو لاغر هفت گاو چاق را میخورند. بلکه ان را تعبیر کرد. چون در رویا ان گاو لاغر نماد یک سمبل است نماد یک چیز دیگری است مثلا نماد قحطی است نه نماد خود گاو. به همین قیاس داستان شیطان و انسان در قران به همین علت سمبلیک است و باید رمز گشایی شود و دعوای داروینیستها با کشیش و اخوند و خاخام اینجوری حل میشود. اما داستان اگر سمبلیک باشد یک داستان واقعی را (مثل یک فرایند طبیعی به ادعای داروین)را با یک داستان سمبلیک(مثل داستان ادم و حوا) قیاس نمیگیرند که همدیگر را مسخره کنند. چون زبان دو داستان یک زبان نیست و از یک خانواده نیست.یکی زبان سمبلیک یکی زبان واقعی است. البته بنده هم کتاب مقدس را چند بار خوانده ام هم قران را. از کتاب مقدس نمیشود در اورد که داستان سمبلیک است. ما از قران با یک قیاس منطقی میتوان در اورد.برای همین قران پاسبان (مهیمن)کتاب مقدس هم هست. در مقابل داروینیستها و عالمان محترم علوم طبیعی.[۲]

یدلله سحابی معتقد است کلا نظریه قران درباره خلفت نظریه خلقت تدریجی انسان می باشد. مصباح یزدی معتقد است بر حسب روایات و احادیث آدم و حوا دو شخص معلوم بوده اند و داستان نمی تواند سمبلیک باشد و ممکن است خداوند تمامی نسل آدم حاصل از فرگشت شامپانزه را نابود کرده باشد و خودش دفعتا آدم و حوا را خلق کرده باشد!  به عقیده خود من داستان مسلما سمبلیک و آموزشی می باشد. متاسفانه بعضی ها تصور کرده اند خداوند قاتل و جانی می باشد.

در روایات بنظر می آید که از آدم و حوا به عنوان دو شخص معلوم نام برده شده است و به آنها اشاره شده است. به احتمال زیاد پیامبر اسلام و ائمه نمی دانستند که داستان آدم و حوا سمبلیک می باشد. آنان تصور می کردند که واقعا انسان ها از آدم و حوا آفریده شده اند. فرشتگان و ملائکه و همچنین ائمه در احادیث برای جنبه های اخلاقی و هدایتی و تبلیغی از دو شخص معلوم آدم و حوا بهره و استفاده برده اند و از آنها نام برده اند.

آیا باید فرگشت در قران بیان می شد؟

فرض کنیم در ۱۴۰۰ سال قبل قرار داریم و آیاتی از قران نازل می شد که به فرگشت اشاره می کرد. مثلا می گفت ای انسان ها همانا شما از نسل بوزینه ها هستید.

مسلما اگر این اتفاق می افتاد امروزه همه مردم مسلمان بودند. البته به شرط آنکه اسلام به پایداری و رشد و توسعه دست می یافت. اما آیا مطمئنا این اتفاق می افتاد؟ ممکن بود همین ادعا سبب تغییر سرنوشت اسلام شود و امروزه اثری از اسلام نباشد. امروزه با وجود همه فسیل ها و شواهد کثیر، بسیاری حاضر به پذیرش فرگشت بدلیل اینکه از جنس شامپانزه ها می شوند نیستند. چگونه اسلام می تواند بدون وجود گواه و شواهد در ۱۴۰۰ سال قبل ادعایی کند و انتظار داشته باشد که مردم آن زمان این ادعا را بپذیرند؟ البته اسلام در زمینه معاد ادعای مشابه ای کرده است و از مردم هم خواسته است که آن را بپذیرند. اما ادعای وجود معاد برای مردم آن زمان مسبوق به سابقه بوده، یعنی قبل از آن ادیانی بوده اند که ادعای وجود حیات دیگر و اخروی کرده اند. آیا ادعای فرگشت نمی توانست باعث شود تعدادی اسلام را بدلیل این ادعای عجیب یا حتی شاید توهین آمیز نسبت به آنها نپذیرند و از طرف دیگر طعن و انتقادات منتقدان نسبت به ادعاهای اسلام را تقویت نمی کرد؟

آیا هدف از ارائه اسلام، تقویت علم و دانش بشر بود؟ یا ارائه مطالبی که بشر امروزه با وجود همه پیشرفت های علمی قادر به اثبات وجود آنها نمی باشد بود؟ هدف تعالی اخلاق، هدایت معنوی انسان بود یا رشد علمی انسان یا شاید هر دو؟ آیا بیان یک نظریه علمی بسیار پیچیده و غامض از نظر درک، در ۱۴۰۰ سال پیش برای انسان ها بدون وجود شواهد مدارک، درست بود؟ انصاف، درک متقابل دو صفتی هستند که بنظر من امروزه کیمیا بوده و ما باید سعی کنیم این دو صفت علی الاخصوص انصاف را تا حد امکان در خود تقویت کنیم.

اما اگر دقت کنید به نحو قابل توجهی، اسلام قابلیت انعطاف بسیار بیشتری در پذیرش فرگشت و حتی بینگ بنگ نسبت به مسیحیت پیدا کرده است و این خود نشان از یک دور اندیشی و برنامه ریزی هوشمند دارد.

 [۱] http://forum.p30world.com/showthread.php?t=62719&page=3

[۲] به نقل از استادی گمنام

 

۱ ۱ رأی
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

24 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
مجید نو اندیش
مجید نو اندیش
خرداد ۲۰, ۱۳۹۷ ۱:۱۷ ب٫ظ

[quote name=”حجت جانان”]اما در موردمکاتب که نوشتید یک مکتب را باید انتخاب کرد این باید رااز کجا اوردید ؟هیچکدام از مکاتب کامل نیستند نه اسلام ونه ماتریالیسم ونه ….. هیچکدام بدون اشکال نیستند بعد مسئله دیگر اینست که شما مرجع ارتقا انها نیستید ادیان ابراهیمی را که فقط پیامبران میتوانند ارتقا دهند که انها هم حضور ندارد وبعد از انها مراجع وفقها که حدود دین را تعیین میکنند ومحل رجوع مردم هستند میتوانند تا حدودی دران دخل وتصرف کنند درمورد تعبد هم که روشن است خلاف عقلانیت است احکامیکه رودرروی عقل قرار گیرد را نمیتوان به صرف اینکه فلانی گفته… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
خرداد ۴, ۱۳۹۷ ۵:۴۹ ق٫ظ

اما در موردمکاتب که نوشتید یک مکتب را باید انتخاب کرد این باید رااز کجا اوردید ؟هیچکدام از مکاتب کامل نیستند نه اسلام ونه ماتریالیسم ونه ….. هیچکدام بدون اشکال نیستند بعد مسئله دیگر اینست که شما مرجع ارتقا انها نیستید ادیان ابراهیمی را که فقط پیامبران میتوانند ارتقا دهند که انها هم حضور ندارد وبعد از انها مراجع وفقها که حدود دین را تعیین میکنند ومحل رجوع مردم هستند میتوانند تا حدودی دران دخل وتصرف کنند درمورد تعبد هم که روشن است خلاف عقلانیت است احکامیکه رودرروی عقل قرار گیرد را نمیتوان به صرف اینکه فلانی گفته پذیرفت در… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
خرداد ۴, ۱۳۹۷ ۵:۱۴ ق٫ظ

اقای نواندیش عزیز یگانه ستون اصلی اسلام قران میباشد که حتی معتبرترین احادیث وروایات را درستی اش با سنگ محک قران سنجیده میشود که گفته اند حدیثی وروایتی رودرروی قران قرار گیرد انرا به دیوار بکوبید تنها ملاک وستون اصلی اسلام قران است واسلام معتقد است که قران معصوم است ودر ان اشتباهی وخللی روی نداده است بر عکس من وشما وبسیاری از روشنفکران دیگر مسلمانان سنتی ودر راس انان دینفرمایان قران را در بند زمان ومکان نمیبینند ومعتقد هستند در پس هرایه تاریخی از قران پیامی فرا تاریخی وجود دارد که برای تمام اعصار وقرون میباشد برای همین است… مطالعه بیشتر»

مجید نو اندیش
مجید نو اندیش
خرداد ۳, ۱۳۹۷ ۳:۰۵ ق٫ظ

[quote name=”حجت جانان”]دوست گرامی شاهنامه فردوسی با قران زمین تااسمان تفاوت دارد قران مدعیست از جانب خدا امده وپیامبر چیزی از خود به ان نیافزوده که اگر چنین کند رگ گردنش را میگیریم واو را میکشیم شما نمیتوانید شاهنامه فردوسی را که اثر یک انسان است با قران که مدعیست از جانب خدا امده است یکی بگیرید شما طبق کدام استدلال میگویید که اصل داستان را درخواب دیده بعدا دوباره به پیامبر وحی شده است من میگویم نشده است شما دلیلی دارید که دوباره داستان وحی شده است ؟قران نمیتواند ترکیبی از سخنان پیامبر ووحی باشد اگر کلمه ای به… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
خرداد ۱, ۱۳۹۷ ۵:۵۳ ب٫ظ

دوست گرامی شاهنامه فردوسی با قران زمین تااسمان تفاوت دارد قران مدعیست از جانب خدا امده وپیامبر چیزی از خود به ان نیافزوده که اگر چنین کند رگ گردنش را میگیریم واو را میکشیم شما نمیتوانید شاهنامه فردوسی را که اثر یک انسان است با قران که مدعیست از جانب خدا امده است یکی بگیرید شما طبق کدام استدلال میگویید که اصل داستان را درخواب دیده بعدا دوباره به پیامبر وحی شده است من میگویم نشده است شما دلیلی دارید که دوباره داستان وحی شده است ؟قران نمیتواند ترکیبی از سخنان پیامبر ووحی باشد اگر کلمه ای به وحی افزوده… مطالعه بیشتر»

مجید نو اندیش
مجید نو اندیش
خرداد ۱, ۱۳۹۷ ۱:۰۶ ق٫ظ

[quote name=”حجت جانان”]نه در مورد فرگشت ونه خصوصا در مورد بیگ بنگ به هیچوجه اسلام با انها همخوانی ندارد در مورد فرگشت وتکامل که اسلام به نظریه فیکسیسم معتقد است وقران همه انسانها را از یک پدرو مادر یعنی ادم وحوا میداند وبر عکس نظریه فرگشت بحث تکامل را مطرح میکند در مورد بیگ بنگ که اصلا به هیچ عنوان ربطی ندارد چون اسلام میگوید خدا جهان را از عدم افریده است در حالیکه بیگ بنگ میگوید جهان دراثر انفجار یک ماده بوجود امده است یعنی ماده را قدیم میداند درحالیکه در اسلام ماده حادث است وتوسط خدا از عدم… مطالعه بیشتر»

مجید نو اندیش
مجید نو اندیش
خرداد ۱, ۱۳۹۷ ۱:۰۳ ق٫ظ

[quote name=”حجت جانان”]جناب نواندیش میپندارند که قران به طرق مختلف نازل شده است ! قران تمام ایاتش به یک نحو نازل شده است اگر فقط سمعی بوده همه قران چنین بوده اگر سمعی بصری بوده همه ی قران چنین بوده واگر رویا بوده همه ی قران چنین بوده است اینطور نیست که گمان کنیم مثلا داستان خلقت تمثیلی بوده وبصورت رویا به پیامبر نمایانده شده ولی بعضی ایات دیگر را جبرئیل به پیامبر گفته وبعضی دیگر را …. هرچه بوده کل قران وتمام قران به یک نحو بر پیامبر نازل شده است یکی از دلایل دکتر سروش هم برای رویا… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۷ ۶:۰۹ ب٫ظ

جناب نواندیش میپندارند که قران به طرق مختلف نازل شده است ! قران تمام ایاتش به یک نحو نازل شده است اگر فقط سمعی بوده همه قران چنین بوده اگر سمعی بصری بوده همه ی قران چنین بوده واگر رویا بوده همه ی قران چنین بوده است اینطور نیست که گمان کنیم مثلا داستان خلقت تمثیلی بوده وبصورت رویا به پیامبر نمایانده شده ولی بعضی ایات دیگر را جبرئیل به پیامبر گفته وبعضی دیگر را …. هرچه بوده کل قران وتمام قران به یک نحو بر پیامبر نازل شده است یکی از دلایل دکتر سروش هم برای رویا دانستن تمام… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۷ ۹:۰۴ ق٫ظ

نه در مورد فرگشت ونه خصوصا در مورد بیگ بنگ به هیچوجه اسلام با انها همخوانی ندارد در مورد فرگشت وتکامل که اسلام به نظریه فیکسیسم معتقد است وقران همه انسانها را از یک پدرو مادر یعنی ادم وحوا میداند وبر عکس نظریه فرگشت بحث تکامل را مطرح میکند
در مورد بیگ بنگ که اصلا به هیچ عنوان ربطی ندارد چون اسلام میگوید خدا جهان را از عدم افریده است در حالیکه بیگ بنگ میگوید جهان دراثر انفجار یک ماده بوجود امده است یعنی ماده را قدیم میداند درحالیکه در اسلام ماده حادث است وتوسط خدا از عدم بوجود میاید

مجید نو اندیش
مجید نو اندیش
اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۷ ۱:۵۳ ب٫ظ

[quote name=”پاشا”][quote]اگر دقت کنید به نحو قابل توجهی، اسلام قابلیت انعطاف بسیار بیشتری در پذیرش فرگشت و حتی بینگ بنگ نسبت به مسیحیت پیدا کرده است و این خود نشان از یک دور اندیشی و برنامه ریزی هوشمند دارد.[/quote] حتما در مورد برنامه ریزی هوشمند شوخی می فرمایید.اینهمه آسمان به ریسمان می بافید که بگویید قران برای مخاطب زمانه اش اینگونه صحبت کرده است! آن وقت داستان معجزه موسی (تبدیل عصا به مار) که به صراحت در قرآن آمده را چگونه توجیه میکنید؟ حتما می دانید که برای تبدیل اتمها به یکدیگر نیاز به واکنش هسته ای می باشد (تبدیل… مطالعه بیشتر»

پاشا
پاشا
اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۷ ۱۱:۲۳ ب٫ظ

[quote]اگر دقت کنید به نحو قابل توجهی، اسلام قابلیت انعطاف بسیار بیشتری در پذیرش فرگشت و حتی بینگ بنگ نسبت به مسیحیت پیدا کرده است و این خود نشان از یک دور اندیشی و برنامه ریزی هوشمند دارد.[/quote] حتما در مورد برنامه ریزی هوشمند شوخی می فرمایید.اینهمه آسمان به ریسمان می بافید که بگویید قران برای مخاطب زمانه اش اینگونه صحبت کرده است! آن وقت داستان معجزه موسی (تبدیل عصا به مار) که به صراحت در قرآن آمده را چگونه توجیه میکنید؟ حتما می دانید که برای تبدیل اتمها به یکدیگر نیاز به واکنش هسته ای می باشد (تبدیل به… مطالعه بیشتر»

خواننده
خواننده
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۷ ۱:۴۹ ب٫ظ

سپاسگزارم.

مجید نو اندیش
مجید نو اندیش
اردیبهشت ۵, ۱۳۹۷ ۹:۱۳ ق٫ظ

[quote name=”رهگشا”]با سلامآقای نواندیش گرامیشما می پذیرید که برخی آیات قرآن خلاف علم روز است و می فرمایید انتظار ندارید که ۱۴۰۰ سال پیش، علم امروز به مخاطبان گفته می شد.اما اگر آیات منظور خلاف واقع یا خلاف علم هستند، انتظار می رود در قرآن که شما آن را وحی تلقی می کنید و منطقی نمی دانید که شخصی اینگونه با خود سخن بگوید و خود را مخاطب آیات قرار دهد، چگونه آیاتی خلاف واقع یا علم را با مخاطب خود بیان می کند!؟سپاس از شما[/quote] با سلام جناب رهگشا و با تشکر از نظرتونپیشنهاد میکنم مقاله ملائکه و فرشتگان… مطالعه بیشتر»

رهگشا
رهگشا
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۷ ۸:۲۲ ق٫ظ

با سلام
آقای نواندیش گرامی
شما می پذیرید که برخی آیات قرآن خلاف علم روز است و می فرمایید انتظار ندارید که ۱۴۰۰ سال پیش، علم امروز به مخاطبان گفته می شد.
اما اگر آیات منظور خلاف واقع یا خلاف علم هستند، انتظار می رود در قرآن که شما آن را وحی تلقی می کنید و منطقی نمی دانید که شخصی اینگونه با خود سخن بگوید و خود را مخاطب آیات قرار دهد، چگونه آیاتی خلاف واقع یا علم را با مخاطب خود بیان می کند!؟
سپاس از شما

مجید نو اندیش
مجید نو اندیش
اردیبهشت ۱, ۱۳۹۷ ۱:۳۲ ب٫ظ

[quote name=”حجت جانان”]دوست عزیز شما اصل داستان را بگیرید کلیت بوجود امدن انسان بر اثر تکامل که میتوانست طرح شود اینکه تورات چه گفته وقران هم تورات را تایید کرده باید انرا بگوید درست نیست مگر تورات از جانب خدا نبوده تورات هم باید یا داستان خلقت را نمیگفت ویا اینکه گوشه ای از حقیقت را میگفت با خیالبافی وافسانه گویی که نمیشود بعد قران هم بیاید همان افسانه را تکرار نماید اینکه مگر ادم دربهشت بوده خوب قران اینطور میگوید واینکه شیطان انجا چه میکرده شیطان عابد بوده وخطا نکرده بود ودربهشت بود وقتیکه از دستور خدا سرپیچی کرد… مطالعه بیشتر»

مجید نو اندیش
مجید نو اندیش
اردیبهشت ۱, ۱۳۹۷ ۱:۲۳ ب٫ظ

[quote name=”حجت جانان”]جناب نواندیش دکتر سروش در سلسه گفتارهای دینداری در جهان جدید گفته اند که حضرت ادم را بعنوان پیامبرقبول دارند مسئله ای که شما گفتید شاید نفخت من روحی باشد که اولین نفر ادم بوده باشد من نمیدانم منظورتان چیست همه انسانها از روح خدا درانها دمیده شده واز نظر قران ادم که اولین انسان بوده اول مرتبه اینکار انجام شده نمیشود ادم اولین انسان نباشد ولی اولین روح دراو دمیده شده باشد قران میگوید ادم را از خاک افریده نه از میمون وبراثرتکامل یا باید کل داستان را منکر شد وتخیلی دانست ویا اینکه عین داستا ن… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
فروردین ۳۱, ۱۳۹۷ ۳:۱۸ ق٫ظ

اقاhmid عزیز متن قران با فرگشت همخوانی ندارد قران بصراحت میگوید که انسان از خاک افریده شده وسپس روح دران دمیده شده واولین انسان یعنی ادم خلق شده است اما در مورد تصادف انچه شما باید درنظر داشته باشید اینست که طبیعت بر اساس تنازع بقا درجریان است یعنی اگر وجودی قادر به برقراری همگنی وحفظ خود در طبیعت نباشد از بین رفته وجودی با قابلیت انطباق جایگزین میشود نکته بعد هم اینست که مثلا شمارش سلولی را به بیرون اوردن اعداد بر حسب تصادف از داخل کیسه تشبیه کرده اند که واقعا اینطور نیست در شمارش سلولی از طرف… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
فروردین ۳۱, ۱۳۹۷ ۳:۰۴ ق٫ظ

دوست عزیز شما اصل داستان را بگیرید کلیت بوجود امدن انسان بر اثر تکامل که میتوانست طرح شود اینکه تورات چه گفته وقران هم تورات را تایید کرده باید انرا بگوید درست نیست مگر تورات از جانب خدا نبوده تورات هم باید یا داستان خلقت را نمیگفت ویا اینکه گوشه ای از حقیقت را میگفت با خیالبافی وافسانه گویی که نمیشود بعد قران هم بیاید همان افسانه را تکرار نماید اینکه مگر ادم دربهشت بوده خوب قران اینطور میگوید واینکه شیطان انجا چه میکرده شیطان عابد بوده وخطا نکرده بود ودربهشت بود وقتیکه از دستور خدا سرپیچی کرد از بهشت… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
فروردین ۳۰, ۱۳۹۷ ۶:۴۷ ب٫ظ

جناب نواندیش دکتر سروش در سلسه گفتارهای دینداری در جهان جدید گفته اند که حضرت ادم را بعنوان پیامبرقبول دارند مسئله ای که شما گفتید شاید نفخت من روحی باشد که اولین نفر ادم بوده باشد من نمیدانم منظورتان چیست همه انسانها از روح خدا درانها دمیده شده واز نظر قران ادم که اولین انسان بوده اول مرتبه اینکار انجام شده نمیشود ادم اولین انسان نباشد ولی اولین روح دراو دمیده شده باشد قران میگوید ادم را از خاک افریده نه از میمون وبراثرتکامل یا باید کل داستان را منکر شد وتخیلی دانست ویا اینکه عین داستا ن قران را… مطالعه بیشتر»

مجید نو اندیش
مجید نو اندیش
فروردین ۲۹, ۱۳۹۷ ۶:۰۲ ب٫ظ

[quote name=”hamid”]باسلام خدمت عزیزان سوال بنده در اینجا این است که آیا دلایل قطعی وجود دارد که متن مقدس آنچه میگوید خلاف فرگشت است ؟ گمان میکنم نتیجه قطعی را نمی توان بدست آورد برای اینکه متن مقدس خود چندان سخن نمی گوید . این مفسر است که با پیش فرض ها , علایق و انتظاراتی که دارد وارد میشود و از قرآن تفسیری ارایه میکند. این میشود همان سخن دکتر سروش که میگوید ما تاریخ دین و تفسیر هایکه از متن مقدس در طول تاریخ صورت گرفته است را داریم . ممکن تفاسیری از قرآن بتواند با تیوری فرگشت… مطالعه بیشتر»

مجید نو اندیش
مجید نو اندیش
فروردین ۲۹, ۱۳۹۷ ۲:۰۱ ب٫ظ

شما می فرمایید می گفتند که انسان از سلول زنده ایجاد شده است. مگر آن موقع میکروب و سلول شناخته می شده است. سلول وقتی تایید شد که توسط میکروسکوپ مشاهده شد. مگر ۱۴۰۰ سال پیش میکروب یا سلول، قابل باور توسط انسان ها بوده است. همانطور که گفتم قدمت داستان آدم و حوا به یهودیت برمی گردد. یعنی چندین هزار سال قبل، یا اسلام باید همان داستان را تعریف می کرد یا داستان نو و جدیدی تعریف می کرد. آن وقت آیا یهودیان خرده نمی گرفتند، نمی گفتند چرت و پرت اسلام می گوید. یا همین را بهانه ای… مطالعه بیشتر»

مجید نو اندیش
مجید نو اندیش
فروردین ۲۹, ۱۳۹۷ ۵:۵۷ ق٫ظ

با سلام، و با تشکر از نظرتونمن هنوز نظر دکتر سروش درباره حضرت آدم را مطالعه نکردم و از اون اطلاع خاصی ندارم. یک ایرادی که به سمبولیک بودن وارد است این است که پس روح چی؟ کی نفخت من روحی صورت گرفت پس که من در این مقاله به اون نپرداختم. شاید شاید دکتر سروش اعتقاد دارد به اولین شخصی که نفخت من روحی صورت گرفت آدم بوده و پیامبر بوده. اما اعتقاد من این است که حیوانات ، انسان ها همگی دارای روح می باشند. نه در یک درجه در درجات مختلف اما همگی دارای روح می باشند… مطالعه بیشتر»

hamid
hamid
فروردین ۲۹, ۱۳۹۷ ۵:۳۰ ق٫ظ

باسلام خدمت عزیزان سوال بنده در اینجا این است که آیا دلایل قطعی وجود دارد که متن مقدس آنچه میگوید خلاف فرگشت است ؟ گمان میکنم نتیجه قطعی را نمی توان بدست آورد برای اینکه متن مقدس خود چندان سخن نمی گوید . این مفسر است که با پیش فرض ها , علایق و انتظاراتی که دارد وارد میشود و از قرآن تفسیری ارایه میکند. این میشود همان سخن دکتر سروش که میگوید ما تاریخ دین و تفسیر هایکه از متن مقدس در طول تاریخ صورت گرفته است را داریم . ممکن تفاسیری از قرآن بتواند با تیوری فرگشت تا… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
فروردین ۲۸, ۱۳۹۷ ۶:۳۱ ب٫ظ

جناب نواندیش با عرض سلام باید بگویم ایه ای را که شما به ان اشاره کردید ایه ایست که دکتر سروش برای تایید نظریه رویاهای رسولانه به ان اشاره میکند وکل قران را رویا میداند البته دکتر سروش به سمبلیک بودن داستان خلقت هم اشاره میکند ولی در عین حال ایشان معتقد است که حضرت ادم وجود داشته پیامبری بنام ادم وجود داشته است ودکتر سروش به ان معتقد است حالا چطور سمبلیک بودن داستان خلقت را میتوان با اعتقاد به وجود حضرت ادم وپیامبری ایشان یک جا جمع کرد واقعا نمیدانم واما اینکه شما میگویید که قران نمیتوانسته انزمان… مطالعه بیشتر»

24
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx