چرا مریم میرزاخانی؟
عبدالعلی بازرگان: وقتی آرتور اش (Arthor Robert Ashe) تنیسباز برجسته آمریکایی و قهرمان سه دوره مسابقات بزرگ جهانی، بر اثر تزریق خون آلوده به ایدز مبتلا شد و روزهای پایانی عمر خود را میگذراند، در میان سیل نامههای مهرآمیزی که از سوی طرفدارانش برای او میرسید، یکی در شکایت از دهر و روزگار نوشته بود: آخر چرا تو؟! که آرتور جواب داده بود: وقتی از میان حدود ۵ میلیون تنیسباز حرفهای جهان پلهپله نردبان صعود به ۵ نفر نخست و مسابقه نهایی گراند اسلم و ویمبلدون را تا قهرمانی جهان طی کردم، هرگز از خدا نپرسیدم چرا من؟! و امروز هم طلب کاری نمیکنم.
امروز نیز هموطنانمان٬ بلکه اندیشمندانی از سراسر جهان، اندوهگین از چنین مصیبت غیر منتظرهای احتمالا همین سوال را می کنند؛ چرا او، آن هم در این سن و با این سرعت٬ در آن اوج و با این افول؟!
و چه بسا اگر مریم زنده بود، پاسخی همانند آرتور میداد و سیر صعودی را که همراه هزاران استعداد درخشان طی کرده بود یادآوری میکرد؛ از زنده ماندنش در میان اتوبوس حامل دانشجویان برجسته دانشگاه شریف، مدالهای المپیادهای علمی گرفته تا افتخارات علمی و استادی در معتبرترین دانشگاههای جهان و نایل شدن به عالیترین جایگاه و جوایز عملی ریاضی که هیچ زنی در تاریخ به چنان مقامی و موقعیتی نرسیده بود.
درخشش ایمان و علم گاه به آتشفشان میماند که کوتاه است و خاموش میشود یا به خورشیدی که در اواخر عمر به سوپر نوا تبدیل میشود و درخشش آن سالیانی ستارههای مجاور را نورانی میکند.
اگر آرش کمانگیر در اسطورههای میهنی ما برای تعیین مرز ایران و توران از فراز قله دماوند «آری آری جان خویش در تیر کرد آرش٬ کار صدها صدهزاران تیغه شمشیر کرد آرش»٬ اگر مرز ریاضیات میهن ما را روزگاری عمر خیام نیشابوری تعیین کرده بود، در این روزگار مریم میرزاخانی نابغه دیگری از نیشابور پس از قرنها خاموشی آتشفشان علم٬ از خوارزمی٬ خواجه نصیر طوسی٬ ابوبکر کرجی و غیاثالدین جمشید کاشانی و امثالهم این مرز را امتدادی نوین بخشید و افتخاری برای ایران آفرید.
در قرآن با تجلیل توامان آدمیان و علم آمده است: یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ، خداوند کسانی را که ایمان آوردهاند و کسانی را که علم فراگرفتهاند با درجاتی بالا میبرد. کسانی با جفای بر علم و مصادره آن چنین پنداشتهاند که گویا منظور قرآن از علم٬ فقط «علم الادیان و علم الابدان» (فقاهت و پزشکی) است و این سخن حکیمانه امام علی(ع) را که «مالاندوزان در حال حیات مردهاند، ولی عالمان تا پایان دهر باقیاند» را به حساب خود گذاشتهاند و بر سنگ مزار بزرگانی از صنف خود حک میکنند٬ ولی حکایت علم از این حک کردنها آزاد و فراتر است.
همه رفتنی هستیم ولی کسانی باقی میمانند که در ساختن کاخ ایمان و علم نقشی ایفا کرده باشند. اینک مریم میرزاخانی نزد خداوند علیم و خبیر شتافته است ولی حاصل عمر او در خدمت سازندگان آینده برای هرچه باشکوهتر ساختن این کاخ به کار میرود. کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ, وَیَبْقَى وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَالإِکْرَامِ
عبدالعی بازرگان
منبع: زیتون
در ماه پیش تصویر دو زن مسلمان ایرانی بی حجاب منتشر شد؛ یکی ستایش شد دیگری تقبیح. چرا؟ اندکی بیاندیشیم.
خداییش خوشم می آید این جواد الف ؛ ادعای فضل داره و بعد محو این نوع تاریخ سازی که در قالب و متن کتاب هایی چون تاریخ طبری و تاریخ یعقوبی و مسعودی و … میشه و به خوردش داده میشه که توسط یهود جعل شده است.
خیلی جالبه حتی تا این حد آگاه هست که متوجه شده که معاصرین حضرت محمد مستراح هم نداشته اند.
بد نیست که به مباحث “قلم” مرحوم ناصر پورپیرار مراجعه کنی تا از این سرگردانی خارج شوی.
[b][u]وَلَا[/u] تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ[/b] إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا (اسرا:۳۶)- قرآن همانجا و همانطور که گفته است زنا نکنید، آدم نکشید …{ وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا (اسرا:۳۲)، وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ (اسرا:۳۳)….} گفته است دنباله روی چیزی نباشید که به آن علم ندارید: وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ. بدبخت تر و توسری خور تر از مردم ایران در دنیای امروز مردمی نداریم- مردمی که بسیاری از زنان نخبه اش نخبه اش نخبه اش بدون علم و در کمال سفاهت دنباله روی قوم حرام خوار شدند و لچک به سر کردند!!! و از قانونی… مطالعه بیشتر»
بیچاره مریم میرزاخانی اگر به بهشت ابلهان برود. به نظرم در جهنم نوابغ به او بیشتر خوش خواهد گذاشت.
قطعا در قرآن رعایت حجاب مخصوص مردان است، نه زنان: قرآن به مردان میگوید وقتی به سراغ زنان پیامبر میروید حجاب را رعایت کنید! قطعا هر زنی در شرق و غرب عالم و فارغ از هر دینی میخواهد در خانه حریم خصوصی داشته باشد و بسیار ناراحتکننده است که مردی پردهی خانه را کنار بزند و داخل را ببیند. قطعا هیچیک از این سخنان منطقی و جهانشمول قرآن ربطی به تحریفات اهل قرآن ندارد. تحریفات فقهی سایر آیات پوشش زنان هم در همین حد مبتذل است. قطعا همان گونه که لباس برای مرد و زن در دین مهم است، علم… مطالعه بیشتر»
فعلاً نمی خواهم وارد بحث وجوب حجاب در اسلام شوم که مفصل است. اما فرض کنید برخلاف نظر شما حجاب در اسلام واجب باشد ( فرض محال که محال نیست!)؛ در اینصورت پاسخ پرسش نهایی چه خواهد بود؟ آیا برای اثبات بهشتی بودن یک زن نابغه ریاضی دان بی حجاب مسلمان لازم است واجبی را در دین انکار کنیم؟
دو نکته:
۱. قطعاً می توان گفت از نظر اسلام رعایت حجاب از جمله راه های رسیدن به تقوی است.
۲. قطعاً در اسلام گفته نشده که مطالعه ریاضیات یا هر علم دیگری از راه های رسیدن به تقوا است.
حتی در حدیث داریم که: اِنّ اکثر اهل الجنه البله
سلام جناب قلی اگر اجازه داده شود در مورد پرسش نهایی عرضی داشته باشم. [b]بنظر میرسد عامل ورود به بهشت و رضوان الهی “تقوا” می باشد.[/b] “تقوی” ممکن است از فرد محسنی (چه مرد چه زن) که علم زیاد هم ندارد سربزند…ولی از عالم مخلوط با تکبر و تعلل سر نزند… در دنیا تقوی از مطالعه کتاب طبیعت و تواضع در برابر خالق (شناسایی شونده) آن و دیگر افراد انسان شروع میشود… [b][b]مراقب بودن به عدم ضرار به طبیعت و انسانهای دیگر و کمک و احسان به ضعیفان درجاتی از تقوی هستند….[/b][/b] “محسنین” در ادبیات قرآن کسانی هستند که تقوی… مطالعه بیشتر»
[quote]رسش نهایی: بر اساس آنچه در آیات و روایات و سنت اسلامی آمده کدامیک از این دو زن احتمال بهشتی بودنش بیشتر دارند؟[/quote] در آیات قرآن هیچ سخنی دربارهی پوشش سر زنان نیامده است و در جنگل روایات هم همه نوع سخنی پیدا میشود. از لزوم پوشیدن صورت زنان گرفته تا لزوم مکشوف بودن سر کنیزان. هر فرقه هم بنا به عادت و سلیقه روایات مطلوب خود را در این جنگل پیدا میکند و روایات مخالف را رد میکند. لباس عفیفانهی مریم بسیار پوشیدهتر از حداقلهایی است که عقل و شرع برای زنان و مردان تجویز میکند. زنان در بعضی… مطالعه بیشتر»
۱. اگر بهشت را «آرامش و شادی و امید» می نامید دیگر آنرا بهشت ننامید تا با معنی دینی آن خلط نشود؛ بجایش مثلاً بگویید “خوشبختی”. که البته با این وصف هرکسی می تواند مدعی آن باشد چه دیندار و چه بی دین. و باز بر اساس معیار همین معنی خوشبختی هم تغییر می کند: چرا «آرامش و شادی و امید» را خوشبختی می نامید؟ چون لذت دارد؟ چون خوب است؟ چون منفعت دارد؟ چون خدا گفته؟ و… اما سوالی که من مطرح کردم در چارچوب دین است و تنها بر اساس مفروضات دینی؛ بنابراین برای بهشت معنی دیگری، که… مطالعه بیشتر»
بهشت چیزی نیست جز بهره مندی از «آرامش و شادی و امید»، که تحققش در این دنیا کاملاً ممکن است (پس از مرگ را نمی دانم). با این وصف، می توان گفت که چنین بهشتی، ارتباط مستقیمی به حجاب یا نبوغ ندارد. چه بسیار محجبه ها که از آرامش و شادی و امید محروم اند و بنابراین بهشتی نیستند، و چه بسیار محجبه ها که در آرامش و شادی و امید زندگی می کنند و بهشتی اند. همینطور چه بسیار نوابغی که از آرامش و شادی و امید بی بهره اند و بنابراین بهشتی نیستند و چه بسیار نوابغی که… مطالعه بیشتر»
آقای “بازرگان” شما به زنان مسلمان توصیه می کنید که در درجه اول محجبه باشند یا ریاضی دان؟
لطفاً یکی شفاف بمن جواب بده: آیا یک زن نابغه مسلمان برنده جایزه نوبل ریاضی احتمال به بهشت رفتنش بیشتره یا یک زن مسلمان غیر نابغه محجبه؟ خدا کدام را خواسته؟ اسلام کدام را می پسندد؟ آیات و روایات و احادیث کدام را تایید می کنند؟
…. دیروز هم نانی داشتم و امروز غم جهانی ….. ( گلستان سعدی) متاسفانه زندگی نخبگان ایرانی بدلیل فشارها و تنش های افراطی که گریبانگیر شان میشود استرس ها زمینه رشد غدد سرطانی و سایر امراض را تشدید میکنه. مگر یک جوان امروزی چقدر تاب و توان دارد که هم از کشورش زنده بگریزد و هم در غربت کینه ای در تخصصی ترین سطوح رقابت نموده و زندگی شخصیش را هم سامان ببخشد؟! حتی به اندازه یک لیوان آب خنکی هم لذت را تجربه نمی کنند. بقول خیام یا باباطاهر:غم عالم همه کردی ببارممگر ما لوک مست سر قطارممهارم کردی… مطالعه بیشتر»
سلام انتخاب آیه ذیل از سوره مجادله توسط استاد بازرگان بسیار عالمانه است : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قِیلَ لَکُمْ تَفَسَّحُوا فِی الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا یَفْسَحِ اللَّهُ لَکُمْ وَإِذَا قِیلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ(۱۱) مجادله سوره مجادله با اعتراض به طلاق سنتی ازطرف بانویی نزد رسول الله آغاز میشود و رسول الله نیز جواب نداشته اند تا آیه نازل شده است… بانویی اعتراض کرده رسول الله تا آن زمان حامل جواب این سوال نبوده اند… از ظواهر چنین بنظر میرسد استاد میرزاخانی هم حداقل معترض به حجاب بوده و… مطالعه بیشتر»