پرستش و پارسایی

سخنرانی  دکتر عبدالکریم سروش تحت عنوان ”پرستش و پارسایی” در اولین هفته ماه رمضان سال ۱۳۹۴ به کوشش جمعیت رحمان در پاریس برگزار شد. دریافت فایل صوتی     ۰ ۰ آرا ارزیابی شما

سخنرانی  دکتر عبدالکریم سروش تحت عنوان ”پرستش و پارسایی” در اولین هفته ماه رمضان سال ۱۳۹۴ به کوشش جمعیت رحمان در پاریس برگزار شد. دریافت فایل صوتی    

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

guest
56 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
محمد جواد
محمد جواد
مرداد 7, 1394 6:02 ب.ظ

با سلام به شماسوالات شما بسیار عالی و قابل تامل است . از تمجید اغراق گونه تان درباره حقیر که بگذریم(که اصلا چنین نیست و بنده تنها دانش جویی هستم در پی فهمیدن و البته لطف و بزرگواری شماست) مطالبی خدمتتان عرض می کنم شاید که روزنه ای به آفتاب حقیقت و تلنگوری برای تامل بیشتر برایتان فراهم آورد ان شاء اللهاز اعجاز قرآن شروع می کنم: ۱- دلیل اعجاز قرآن و وحیانی و غیربشری بودنش را عرض کردم. اما درباره مثالهایی که به عنوان نقضی بر استدلال بنده آوردید همچون آثار ادبی بزرگان یا خط نستعلیق و شکسته باید… مطالعه بیشتر»

يك خانم
يك خانم
مرداد 7, 1394 12:03 ب.ظ

سلام بر استاد ارجمند جناب محمد جواد گرامیاز مطالب شما بسیار استفاده می‌برم. شیوه استدلال‌ورزی شما و آشنایی‌تان با قواعد و اصول نقد، جای تحسین دارد و نشان از وسعت معلومات شما.من حقیقتآ مطالعاتم در حد شما نیست و شاید نتوانم آنچنان که باید اصول نقد را پاس دارم؛ اما سال‌هاست که به دنبال حقیقتم و “در تکاپوی انسان شدن”. همان حقیقتی که ورای زمان و مکان است و شاید هم خارج از ظرفیت‌های فکری و روحی ما؛ و گاه چون حافظ می‌اندیشم: چون پرده دار پرده ز رخ بر نمی‌کشد/ هر کس حکایتی به تصور چرا کند؟ بارها خواسته‌ام… مطالعه بیشتر»

سهیل فربد
سهیل فربد
مرداد 7, 1394 4:16 ق.ظ

سلام و سپاس از مبادرت به پاسخ.. جناب حجت جانان؛بحث و سوال در متن ارسالی شما متعدد است که از بسیاری می‎گذرم و به حداقل قانع می‎شوم.. یک. این‌که می‌فرمایید مکاتب و ادیان عقلانیت خاص خود دارند، نه عقل خاص، و عقل امری ورای همه مکاتب و ادیان است، شاید حاصل فهم نادرست از اشکال بنده باشد و البته در خود نیز اشکالاتی دارد که به اجمال عرض می‌کنم.از قضا، مکاتب و ادیان، حتی گاه تک‌نفرها (مثلا یک فیلسوف)، در مقام انسان‌شناسی (و گاه در مباحث معرفت‌شناسی و…)، بحث‎های مفصلی در باب هویت و ماهیت عقل دارند، و به مناسبت… مطالعه بیشتر»

حجت جانان
حجت جانان
مرداد 6, 1394 3:56 ب.ظ

دوست گرامی اقای سهیل فربد این سوالات شما تبیین همان سوال قبلی است من حدس زده بودم که شما میپندارید که حق مطلقی مثلا با ۴۰ گزاره وجود دارد انگاه ما ادیان و مکاتب را با انها میسنجیم وبعضی از ادیان از ۴۰ گزاره مثلا ۱۳ تای انها صادق است وبعضی ۲۸ تای انها وبعضی دیگر به تعدادی بالا و پایین . خیر چنین نیست هیچ ملاک مطلقی در دست نیست شما قیف را وارونه در دست گرفتید این ادیان هستند که پس از ظهور اعلام مطلقیت و کلام واحکام خدا بودن دارند و ما بعنوان مخاطب انها حق داریم… مطالعه بیشتر»

محمد جواد
محمد جواد
مرداد 6, 1394 8:06 ق.ظ

درباره سایت محترم نیلوفر گله ای بکنم ابتدا.نمی دانم چرا جوابهای بنده با تاخیر ۲۴ ساعته نمایش داده می شود و پاسخ های دوستمان بهاین فوریت!!بگذریم….اما جواب بنده به حجت جانان…جسارتا می توانم تحصیلاتتان را بپرسم؟! ۱- با این مطالبی که می نویسید گاهی حس می کنم که حتی با اولیات روش نقد هم آشنا نیستید. اولین شرط نقد، دقت و صبوری در فهم سخن مخالف است که متاسفانه در جنابعالی نیست.عین عبارت بنده در کامنت ۳۹ این است:« این را هم می دانیم که یک مسلمان اعتقاداتش را از قرآن و روایات می گیرد و نه سخن فلاسفه تا… مطالعه بیشتر»

سهیل فربد
سهیل فربد
مرداد 6, 1394 0:24 ق.ظ

جناب حجت جانانمتاسفانه پاسخ مرا ندادید و سر آخر فرمودید که سوال واضح نیست؛ ولی به نظرم سوال واضح بود… بگذریم! سوال دیگری از شما دارم…این سخن شماست:عقل تنها ابزار انسان‌ها برای تشخیص حق از باطل و دین و احکام الهی و اخلاقی از خرافه می‌باشد گمان نمی‌کنم شما در این مورد اختلافی بامن داشته باشید وحکم عقلی هم باید با ادله کافی و قابل تجزیه و تحلیل و قابل اثبات‌پذیری باشد… و دوباره تاکید کردید که:تنها ابزاری که در دست ماست تا بتوانیم حق را از باطل تشخیص دهیم عقل است و حکم عقل اگر قابل تجزیه و تحلیل… مطالعه بیشتر»

فهرست
56
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx
()
x