محمّد(ص)؛ راوی رؤیاهای رسولانه (۶)

عبدالکریم سروش: پس ازگفت و گوی پرگاری درباب«رؤیای رسولانه»با دوست مشفق مفسّراستاد بازرگان،نوشتاری توضیحی شامل ده نکته ناقدانه، ازجانب ایشان مسطور و منتشر گردید که نوشتن این سطور رابرصاحب آن فرضیّه فریضه گردانید.«دل چو پرگار به هر سو دَوَرانی می کرد، تا عاقبت دل به دریا زدم و از قلم خواستم ناگفته ها را بازگوید، و گفته ها را بازگویی…

عبدالکریم سروش: پس ازگفت و گوی پرگاری درباب«رؤیای رسولانه»با دوست مشفق مفسّراستاد بازرگان،نوشتاری توضیحی شامل ده نکته ناقدانه، ازجانب ایشان مسطور و منتشر گردید که نوشتن این سطور رابرصاحب آن فرضیّه فریضه گردانید.«دل چو پرگار به هر سو دَوَرانی می کرد، تا عاقبت دل به دریا زدم و از قلم خواستم ناگفته ها را بازگوید، و گفته ها را بازگویی کند تا متعلمان را به کار آید و متکلمان را بصیرت افزاید.

 

 

فایل این مقاله به صورت PDF  می باشد. (روی لینک کلیک کنید!)

 

در این ارتباط :

محمّد(ص)؛ راوی رویاهای رسولانه (۱)

محمّد(ص): راوی رؤیاهای رسولانه (۲)

محمّد(ص): راوی رؤیاهای رسولانه (۳)

محمّد(ص)؛ راوی رؤیاهای رسولانه (۴)

محمد (ص) راوی رویاهای رسولانه (۵)

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

7 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
احمد دوست
احمد دوست
اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۶ ۷:۵۳ ق٫ظ

سلام در مطالب بالا مهم ترین دغدغه دوستان دین دار زیر سوال رفتن ارزش قران و اساس دین اسلام است. اما: دین اسلامی که پیشینیان ما فهم کرده اند چرا باید فهم ما هم تلقی شود؟ ما فهم بهتری از دین اسلام می خواهیم داشته باشیم. فهم بهتری از خداوند می خواهیم داشته باشیم. قران و دین و خدایی که عرفا و فلاسفه تعریف کرده اند برای زمان ما قابل قبول تر است تا دینی که مداحان و روضه خوانان ارائه می کنند. خدای انها برای خودشان و مخاطبان شان مناسب است. مگر نمی بینید دین و خدا و قران… مطالعه بیشتر»

علیرضا
علیرضا
تیر ۶, ۱۳۹۵ ۰:۰۱ ق٫ظ

سلام و با تشکر از این تامل.
اما هر دقت نظری، بیرون از “درنظر داشت” چارچوب برساخت گرایی، وثاقت و تاریخیت متن مقدس، به ذهنیت بافی و حرافی تن خواهد زد.
برای جلوگیری از این معضل، راهی نیست جز بازگشت به بحث وثاقت و تاریخیت و امر واقع و برساخت گرایی!

اگر این را فعلا امکان پذیر نمی بینیم، پس بهتر است سخن کوتاه کنیم و منتظر بمانیم و به تصورات بیرون از دایره ی امر واقع و تاریخیت و وثاقت دامن نزنیم.

با تشکر از تاملی صادقانه به این یادآوری مهم و راهبردی.

شاهین
شاهین
تیر ۲, ۱۳۹۵ ۹:۰۲ ب٫ظ

ظاهرا آقای سروش همان راه و هدف آقای مجتهد شبستری را دنبال میکند ، هر دو بنحوی قرآن را زیر سوال می برند و نهایتا دین اسلام را .

عثمانی
عثمانی
خرداد ۲۳, ۱۳۹۵ ۹:۴۱ ق٫ظ

این همه گفتگوها و استدلالها و ادّعاها و پاسخها و ردّ پاسخها دربارۀ کلام حق، تنها از این ناشی می شود که دیدها ـو به وبژه در این گویندگان ـ تماماً مادّی و حسگرا شده اند و آن دیدِ والای عرفا را که “کشف”ش می نامیدند و بالاتر از حدس و رؤیا و پایین تر از وحی بود، گم کرده اند …افسوس! به قول مولوی: دیده ای خواهم سبب سوراخ کن!

مجید
مجید
خرداد ۱۲, ۱۳۹۵ ۹:۴۵ ب٫ظ

پس از سلام: مطلبی به ذهنم رسیده که شاید* به ذهن خیلی ها نیز رسیده باشد:نظریه رویاها در مواجهه با ماجرای “دحیه کلبی” چه توضیحی می تواند ارائه دهد؟ گویند جبرئیل گاهی به شکل او درآمده و بر پیامبر نازل می شد، طوری که دیگر اصحاب نیز او را می دیدند اما نمی شناختند، پس از رفتن وی پیامبر می فرمود : این که نزد من دیدید جبرئیل بود …….حال با توصیفات فوق و آنچه دکتر در پیش از این آورده اند (که جبرئیل نه وجودی واقعی و مجزای از رسول، که درواقع نیمه دیگر خود پیامبر -ضمیر ناخودآگاه او… مطالعه بیشتر»

حسین علی
حسین علی
خرداد ۱۱, ۱۳۹۵ ۷:۲۸ ق٫ظ

مشکلی دارم که هنوز پاسخی برایش نیافته ام.
اگر نظریه دکتر سروش را بپذیریم و قرآن را چون رویا تعبیر کنیم دیگر نمی توانیم حیات پس از مرگ یا معاد را از آن استخراج کنیم. حال عجیب این است که آقای دکتر هنوز هم بر وجود معاد تاکید دارند.
این دو با هم تعارض دارند.
با تعبیر این رویا ها فکر نمی کنم چیزی از دین باقی بماند

مرادی
مرادی
خرداد ۱۰, ۱۳۹۵ ۳:۴۱ ب٫ظ

سلام نباید مبنای ما در توصیف آیات قرآن براساس تعصبات فرقه ای از آن آیات باشد. مثلا اگر شیعیان در برداشت از آیه ۳ سوره مائده معتقد به گسست بین اجزای این آیه (یا جمله معترضه بودن قسمت میانی) هستند آیا در حقیقت نیز چنین است؟ استاد محترم خودشان باید با تبحر خویش مانع از گزینشی خواندن آیات هر سوره و گزینشی و مجزا خواندن قسمت های یک آیه (از جمله آیه ۳ سوره مائده) باشند. آیا استاد محترم خود راضی میشوند که با نوشته های ایشان گزینشی و قطعه قطعه برخورد شود؟ بیان آنچه باید خورده شود و آنچه… مطالعه بیشتر»

7
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx