کنگره ی والاپیامبر رحمت با سخنرانی استاد ملکیان برگزار شد

کنگره ی والاپیامبر رحمت در میان استقبال  گسترده علاقه مندان برگزار شد. روز جمعه  ۲۶ دی ماه ، سالن سینما فرهنگ خمینی شهر شاهد برگزاری مراسمی در  تجلیل از  عشق و مهربانی در سیره حضرت محمد ص و در نکوهش خشونت طلبی بود. در این مراسم ارکستر سازهای ملی تصانیفی از موسیقی فاخر و ماندگار استاد علی تجویدی و همایون خرم…

کنگره ی والاپیامبر رحمت در میان استقبال  گسترده علاقه مندان برگزار شد. روز جمعه  ۲۶ دی ماه ، سالن سینما فرهنگ خمینی شهر شاهد برگزاری مراسمی در  تجلیل از  عشق و مهربانی در سیره حضرت محمد ص و در نکوهش خشونت طلبی بود. در این مراسم ارکستر سازهای ملی تصانیفی از موسیقی فاخر و ماندگار استاد علی تجویدی و همایون خرم و عارف قزوینی را  اجرا کرد و در ادامه، استاد مصطفی ملکیان  به سخنرانی پرداخت.

****

به گزارش بنیاد امید خمینی شهر، کنگره ی والاپیامبر رحمت در میان استقبال بی نظیر علاقه مندان برگزار شد.

در این مراسم، ارکستر سازهای ملی به افتخار استاد ملکیان تصانیف زیبایی از موسیقی فاخر و ماندگار استاد علی تجویدی و همایون خرم و عارف قزوینی را در بخش اول و با صدای مجتبی صالحی اجرا کرد و آنگاه استاد ملکیان  سخنرانی نمود .

در پایان همایش  ارکستر سازهای ملی، تصانیف ” وطن ای هستی من”، ” ایران مرز پرگهر”  و “از خون جوانان وطن” را اجرا نمود. اکثر فرهیختگان و پژوهشگران دینی و اهل معرفت  و اهالی هنر و ادبیات و فلسفه  و مردم استان اصفهان در این کنگره به استقبال  استاد ملکیان آمده بودند.

در ابتدای برنامه به تمامی حضار یک شاخه گل ( محمدی ) و گلاب ناب ( محمدی )کاشان به نشان فرهنگ مهرایرانی هدیه داده شد ( این حرکت در برابر اسیدپاشی و خشونت طلبی داعشی ) انجام گرفت .

ترکیب اعضای ارکستر سازهای ملی نیز بطور برابر از دختران و پسران استفاده شده بود تا ارزش والای جوانان ایرانی بطور یکسان متجلی شود . خاصه زنان که در خشونت های داعشی مورد محرومیت و ظلم قرار میگیرند

در پایان این برنامه توسط مردم خوب خمینی شهر و فرهیختگان و هنرمندان و مدیر بنیاد فرهنگی امید از استاد ملکیان و تلاش های او تجلیل ویژه ای به عمل آمد .

 ****

 بخشی از سخنان  استاد مصطفی ملکیان در این مراسم :

مسلمان بودن یعنی طالب حقیقت بودن نه مالک حقیقت بودن

ادیان شرقی و غربی در طول حیات دینی خود تفسیرهای بسیار متفاوتی را به خود دیده اند . متفکران ، الهی دانان ، فیلسوفان ، عارفان ، فقیهان و سایر کسانی که در درون دین خود مطالعه کرده اند در هیچ دینی تفسیر واحدی از آن بدست نداده اند ، دین اسلام هم از شمول این سخن عام مستثنی نیست . در طول ۱۴۰۰ سالی که از تولد اسلام میگذرد تفسیرهای مختلف و متفاوتی از این دین شده که مبتنی بر متون مقدس دینی و مذهبی مسلمانان میباشد و عجبا که در اکثر موارد این تفسیرها چنان با هم فاصله و اختلاف دارند که باور کردنی نیست این مفسران ، مجموعه ی متون واحدی را تفسیر میکنند و در این میان دو بحث قابل تفکیک اند ، یکی اینکه از میان تفاسیر متعدد و متفاوت کدام تفسیر به متون دینی و مذهبی وفادار تر است ؟ و دیگر اینکه کدام تفسیر صحیح تر و درست تر و پذیرفتنی تر می باشد ؟ و نکته ی حائز اهمیت و مهم تر آنکه بر اساس قواعد تفسیری و بر اساس آنچه که در دانش تفسیر متون استقرار پیدا کرده است تفسیر برتر کدام است !؟

استاد مصطفی ملکیان در کنگره ی والاپیامبر و در قسمتی از سخنان خود در مورد قرائت های مختلف از دین و انعکاس کوچکترین اعمال افراد و تفکرها در سطح جهانی به دلیل ارتباطات وسیع در دوران فعلی اشاره کرد و گفت: باید قرائتی از دین انتخاب شود که دارای مشخصاتی باشدکه به سود فرد و جامعه باشد وی این مشخصات را ۸ مورد برشمرد و گفت نباید دچار خود شیفتگی باشد و صاحب منطق و استدلال باشد و در غیر این صورت هر کسی از جمله داعش ادعای مسلمان بودن و برحق بودن خواهد کرد .

 ملکیان گفت : باید دید کدام تفسیر میتواند فرد و جامعه ی بهتری را بسازد ؟ در دنیای امروز که یک خبر در کمتر از چند ثانیه به گوش مردم جهان میرسد خبر ترور یا خشونت و انفجار بنام دین چقدر میتواند بر مردم تاثیر بگذارد ؟
در این دهکده ی جهانی به لحاظ ترد بودن و شکننده بودن و به لحاظ اینکه خیلی بایست احتیاط نمود چه اینکه خبر سریع پخش میشود و همه از همه چیز باخبر میشوند نمیشود هر تلقی از دین را به صلاح دانست و اگر تلقی ما بخواهد از دین به مصلحت مسلمانان و مردم جهان باشد بایستی تفاسیر مختلف از دین بر مبنای عقل گرایی و استدلال های محکم عقلی باشد

مسلمان امروزی باید با چشم باز زندگی کند . صرف اینکه شهادتین بگوید و نماز بخواند و هر طور که خواست از قرآن تفسیر نماید این چیزی نیست که به صلاح خود و جهان اسلام و مردم جهان باشد
مسلمان بایستی دست از خودشیفتگی بردارد و خودرا برتر از سایرین نداند و به تمامی اعتقادات و باورهای مردم دیگر اخترام بگذارد.

مسلمان بودن به معنای طالب حقیقت بودن است نه مالک حقیقت بودن
صلاح کار جهان اسلام در این است که استدلال گرایی وارد حوزه دین شود و هر فرد فقط در پی اصلاح خودش برآید تا اصلاح دیگران به زور شمشیر و بمب گذاری و انتحار.

مشروح سخنان استاد ملکیان به زودی منتشر می شود.

۰ ۰ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx