سیاست اندیشی در حوزه اندیشه سیاسی اسلامی
معرفی کتاب به قلم نویسنده: این کتاب مهمترین مفاهیم سیاسی و سیاست خارجی را از دیدگاهی اسلامی (و به شکل خاص، شیعی) به بحث میکشد. نظریه حاکم بر تفکر سیاسی نگارنده، «نظریه همرَوی»[۱] است. بر این اساس، فلسفه سیاسی و فقه سیاسی اعتبار دارند؛ و با تعریفی خاص، با یکدیگر در حال ارتباط و تعامل میباشند.
هر کس به اعتبار این دو حوزه دانش و ارتباط آنها اذعان داشته باشد، در زمره «رویکرد همروی»[۲] قرار میگیرد. اولین فیلسوف و اندیشمند سیاسی اسلامی که در این رویکرد قرار میگیرد، فارابی است. چون فارابی اولین کسی بود که به حجیت و ارتباط این دو حوزه دانش اشاره نمود، شاید بتوان وی را سرسلسلهجنبان رویکرد همروی محسوب کرد. او کلیات سیاست را به فلسفه سیاسی و جزییات آن را به فقه سیاسی میسپارد. در نظریه همروی، که متن حاضر در طول سالیان متمادی بر اساس آن نگارش یافته، نسبت فلسفه سیاسی و فقه سیاسی به شکلی متفاوت تعریف میشود.
در واقع، «رویکرد همرَوی» راه میانه یا راه سومی بین دو رویکرد حداکثری و حداقلی به شمار میرود؛ و بر تعامل ادله عقلی (فرامتنی)[۳] با ادله نقلی یا قرآنی ـ روایی (متنی)[۴] تکیه میزند. در حوزه اندیشه سیاسی اسلام، رویکرد همروی به معنای تعامل فلسفه سیاسی و فقه سیاسی است. در «رویکرد» همروی، «نظریه»های متفاوت و بدیلی میتواند وجود داشته باشد. آنچه نگارنده در اینجا در صدد تأیید آن است، «نظریه همروی» است که ذیل «رویکرد همروی» قرار میگیرد. حامیان رویکرد حداقلی[۵] انتظاری از دین جز مبدأ و معاد ندارند؛ و احکام اجتماعی و سیاسی را در حیطه متون دینی نمیجویند.
گرایش حداقلی معتقد است دین و قرآن برای ارتباط انسان و خداست؛ و امور اجتماعی به عقل بشر واگذار شده است. برعکس، طرفداران رویکرد حداکثری[۶] معتقدند هر آنچه در حوزههای فردی و اجتماعی نیاز داریم، با رجوع به دین به دست میآید. در حقیقت، انتظار ایشان از دین حداکثری است. بر اساس رویکرد حداکثری، همه نیاز بشر در قرآن و روایات وجود دارد. حداکثری و حداقلی بودن امری طیفی و دارای مراتب است. رویکرد همروی در صدد تبیین ارتباط تعاملی ادله متنی و فرامتنی است؛ و بین دو رویکرد حداکثری و حداقلی قرار میگیرد؛ و لذا، بین گرایش حداقلی و حداکثری، راه سومی را پیشنهاد میکند.
رویکرد همروی نوعی جمع و توفیق بین عقل و نقل به شمار میرود. آیتالله محمدحسین نایینی سعی کرد نشان دهد امکان برتافتن مفاهیم سیاسی متجددانه از دیدگاه فقه سیاسی شیعه وجود دارد. در حقیقت، او تلاش کرد همروی بین سنت و تجدد در حوزه اندیشه سیاسی، و به شکل خاص در فقه سیاسی، را برجسته سازد. پس، نظریه همروی از جهت نسبتسنجی فلسفه سیاسی و فقه سیاسی وامدار فارابی، و از نظر نسبتسنجی سنت و تجدد وامدار مرحوم نایینی است. نظریه همروی سعی میکند از نقاط مثبت هر دو گرایش متنی و فرامتنی بهره برد. بر این اساس، در حالی که خطوط کلی مسائل اجتماعی از متون دینی گرفته و به دانشی به نام فقه سیاسی بها داده میشود، براهین عقلی، روششناسانه، تخصصی و تجربی نیز به شکل گسترده مورد توجه قرار میگیرند. نگارنده در متنی دیگر ارکان نظریه همروی را به شکل تفصیلی تعریف کرده است.[۷] در واقع، ارکان نظریه همروی در آن متن، مسائل مربوط به سیاست داخلی در متن حاضر، و مسائل مربوط به سیاست خارجی و روابط بینالملل در متن سومی ارائه خواهد شد.[۸] این سه مجلد، به شکلی مکمل یکدیگر محسوب میشوند؛ و سه جنبه از نظریه همروی را مطرح مینمایند.
*****
[۱]. confluence theory
[۲]. confluence approach
[۳]. meta-textual
[۴]. textual
[۵]. minimalist
[۶]. maximalist
[۷]. سید صادق حقیقت، همروی فلسفه سیاسی و فقه سیاسی.
[۸]. سید صادق حقیقت، جمهوری اسلامی، سیاست خارجی و روابط بینالملل.
مشخصات کتاب:
- عنوان: سیاست اندیشی در حوزه اندیشه سیاسی اسلامی
- نویسنده: سید صادق حقیقت
- قطع کتاب: رقعی
- تعداد صفحات: ۵۸۴
- ناشر: کویر
- سال نشر: ۱۳۹۵
فصول کتاب:
۱- مشروعیت و جمهوریت
۲- تشیع و عرفی گرایی
۳- عدالت
۴- مصلحت
۵- تحزب
۶- جامعه مدنی
۷- دین و دموکراسی
۸- فقه سیاسی و دموکراسی
۹- فقه سیاسی و نظریه دولت
۱۰- ولایت و نظارت
۱۱- رهبری مذهبی
۱۲- وفاق اجتماعی و توزیع قدرت
۱۳- هویت ایرانی
۱۴- وحدت مسلمین
۱۵- حقوق بشر اسلامی: شرایط امکان و امتناع
۱۶- بنیادهای نظری حقوق بشر در اسلام
۱۷- مبانی نظری حقوق بشر: همروی ادله متنی و فرامتنی
۱۸- دین و حقوق بشر نحیف و فربه
۱۹- سیره نبوی و آسیب شناسی حکومت اسلامی
۲۰- آسیب شناسی حکومت و سیره علوی
در این ارتباط
+ سفارش آنلاین کتاب «سیاست اندیشی در حوزه اندیشه سیاسی اسلامی»