عدم الزام قرآن به پوشیدگی موی سر زنان /نکاتی پیرامون آیه ۳۱ سوره نور

نیما حق پور: مدتها است که قصد داشته‌ام در سری مقالات «فهم قرآن به روش پازل» به آیه ۳۱ سوره نور نیز بپردازم، اما به جهت فقدان فرصت مناسب، این مهم میسر نگردید. حال که بحث در مورد حجاب و لزوم پوشش موی سر زنان رونقی گرفته است، فرصت را مغتنم می‌شمارم و حاصل تأملاتم را در خصوص آیه مذکور،…

نیما حق پور: مدتها است که قصد داشته‌ام در سری مقالات «فهم قرآن به روش پازل» به آیه ۳۱ سوره نور نیز بپردازم، اما به جهت فقدان فرصت مناسب، این مهم میسر نگردید. حال که بحث در مورد حجاب و لزوم پوشش موی سر زنان رونقی گرفته است، فرصت را مغتنم می‌شمارم و حاصل تأملاتم را در خصوص آیه مذکور، هرچند به اختصار، با مخاطبان گرامی در میان می‌گذارم.

 

آیه ۳۱ سوره نور که می‌توان گفت مهمترین آیه‌ای است که برای وجوب پوشش موی سر زنان به آن استناد می‌شود، می‌فرماید:

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ / و بگو برای زنان مؤمن که فروگیرند دیده‌هایشان را (در اجتماع که به شهوت نیافتند)
وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ / و حفظ کنند فرجهایشان را
وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا / و آشکار نسازند زینتشان را مگر آنچه ظاهر است از آن
وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ / و بزنند خمارهایشان را بر سینه‌هایشان
وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَآئِهِنَّ أَوْ ءَابَآءِ بُعُولَتِهِنَّ / و آشکار نسازند زینتشان را مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان
أَوْ أَبْنَآئِهِنَّ أَوْ أَبْنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَ‌انِهِنَّ أَوْ بَنِى إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِى أَخَوَاتِهِنَّ / یا فرزندانشان یا فرزندان شوهرانشان یا برادرانشان یا برادرزادگانشان یا خواهرزادگانشان
أَوْ نِسَآئِهِنَّ / یا زنانشان
أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ / یا ملک یمین‌هایشان
أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِى الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجَالِ / یا وابستگانی که فاقد تمایل جنسی‌اند از مردان
أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَآءِ / یا کودکی که چشمانش بر عورتهای زنان روشنی نیافته است
وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ / و گام بر ندارند به نحوی که آشکار شود آنچه پنهان کرده‌اند از زینتشان
وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ / و باز گردید به سوی خدا همگی ای مؤمنان، باشد که رستگار شوید

در فهم مدلولات این آیه باید به نکات زیر توجه نمود:

۱ـ نکته اول اینکه مراد از «حفظ فروج»، تنها پوشاندن عورتین نیست، بلکه حفظ حیا است که پوشاندن عورتین هم مشمول آن است. حفظ حیا، هم جنبه رفتاری دارد، هم گفتاری و هم پوششی، چرا که قرآن در آیه ۵ سوره مؤمنون جواز عدم حفظ فروج را برای ملک یمین هم (علاوه بر ازدواج) داده است و در آیات دیگر توصیه به ازدواج با ملک یمین نموده است، و چون ارتباط جنسی خارج از ازدواج مصداق زنا است، بنابراین می‌توان گفت که هرچند مؤمنان مجاز به آمیزش جنسی خارج از ازدواج با ملک یمین‌شان نیستند، اما مجازند در حضور ایشان حفظ فروج نکنند، چرا که ملک یمین در خلوت ایشان راه دارد و حفظ حیا در خلوت شخصی همواره مقدور نیست. مضافاً اگر حفظ فروج تنها ناظر بر پوشاندن شرمگاه بود، شایسته بود از لغت دیگری بجای «حفظ» استفاده ‌شود، چرا که حفظ همه جنبه مادی را شامل می‌شود و هم معنوی.

۲ـ نکته دیگر که باید بدان توجه نمود اینکه؛ زنان با توجه به تولد پی در پی فرزندان در دوران صدر اسلام، همواره لازم بوده که شیردهی کنند، پس قطعاً پوشش آنها می‌باید متناسب این امر می‌بوده باشد و با توجه به محدودیتها در خصوص پوشاک، طبیعتاً گریبان لباس آنها به اندازه‌ای باز و فراخ بوده که بتوانند بدون از تن در آوردن پیراهن، شیردهی کنند. از این نکته، می‌توان نتیجه گرفت که چه خمار سرانداز باشد، چه پیراهن یقه باز، مراد پوشاندن سینه‌ها می‌باشد که طبیعتاً از «ما ظهر منها» بوده است.

۳ـ اگر به ترتیب عبارات توجه کنیم؛ در عبارت اول اصل حفظ فروج ذکر می‌شود، بعد آشکار نساختن زینتهایی که به طور عادی آشکار نیستند که سینه هم به دلیل پیش گفته (شیردهی) جز زینتهایی بوده که معمولاً آشکار بوده است، در این صورت عبارت سوم می‌گوید که سینه‌ها را که جزء ما ظهر منها است به جهت جذابیت جنسی، با خمار بپوشانید و آن را از شمول ما ظهر منها خارج سازید.

۴ـ از «ءَابَائهِنَّ» می‌توان استنباط کرد که جد پدری، جد مادری، عمو و دایی زنان نیز مشمول حیطه به اصطلاح محارم آنها می‌شوند، چرا که در آیه ۱۳۳ بقره، آباء شامل جد پدری و عمو هم شده است: «أَمْ کُنتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ یَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِیهِ مَا تَعْبُدُونَ مِن بَعْدِی قَالُوا نَعْبُدُ إِلَهَکَ وَإِلَهَ آبَائِکَ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ إِلَهًا وَاحِدًا وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ» (اسماعیل عموی یعقوب است اما مشمول لفظ آباء قرار گرفته است) و از آنجا که لفظ «ابوین» در زبان عربی، هم پدر و هم مادر را در برمی‌گیرد، می‌توان جد مادری و نیز دایی را نیز مشمول «آباء» دانست.

۵ ـ مراد از «نِسائهِنَّ» زنان خویشاوند و نزدیک است چرا که ضمیر «هن» آمده است و هیچ ارتباطی به مؤمن و غیرمؤمن، مسلمان و غیرمسلمان ندارد که برخی چنین برداشت کرده‌اند. البته طبیعتاً زنانی که غرض و خصومتی ندارند و مراعات اسرار می‌کنند مشمول آیه می‌شوند.

۶ ـ اما مهم ترین نکته ای که از آن غفلت می‌شود این است که گروه‌های به اصطلاح محارم به یکدیگر عطف نگردیده‌اند، بلکه با «اَو» (یا) از هم تفکیک شده‌اند. اگر مراد قرآن این بود که این گروه‌ها، حیطه محارم زنان را تشکیل می‌دهند می‌باید از «واو» عطف استفاده می‌نمود چرا که قرآن متن دقیق است. بنابراین اصلاً حیطه محارم اصطلاحی بلامحل است و زنان مجاز نیستند زینهای غیر ما ظهر منهای خود را در برابر این گروه‌ها به طور «همزمان» آشکار نمایند، بلکه مجازند در صورت ضرورت، مثل نیاز به تعویض پوشش، شستشوی پوشش، استحمام، پانسمان، و … فقط در جلو دیدگان یک یا چند تن از مشمولان آیه که حضورشان اجتناب ناپذیر است، زینتهای خود را آشکار کنند. توجه به این نکته نیز راهگشاست که اگر این افراد همزمان شاهد زینت غیر ما ظهر منهای زنان باشند، این امر باعث شکسته شدن حرمتها، خجالت برخی نزد دیگران، و حتی صحبت در مورد این زینتها می‌شود که نمی‌تواند مطلوب قرآن و هدایت الهی باشد. بنابراین این نکته که گروه‌ها به هم عطف نشده‌اند، حاکی از این است که موضوع آیه، پوشش موی سر نیست، بلکه زینت خصوصی‌تری است که نباید حتی در «جمع نزدیکان» درجه ۱ و ۲ هم آشکار گردد.

نیما حق پور ـ ۲۲ تیر ۹۵
nima.haghpoor@gmail.com

۲.۵ ۲ آرا
ارزیابی شما
صفحه‌آرایی کتاب و پایان‌نامه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

عضویت
اطلاع از
guest

29 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه ی نظرات
مهم نیست
مهم نیست
شهریور ۹, ۱۳۹۶ ۶:۵۷ ب٫ظ

سلام آقا نیما. نمیدونم کی هستین چون اتفاقی اومدم به پیجتون و دیگه هم نخاهم اومد. فقط میگم در روش خودتون تجدید نظر کنین. خیلی تکلف میکنین و میپیچونین. تفاسیر و برداشتهای تکلف آمیز و سخت به چه دردی میخوره؟ اصلا شرایط یا صلاحیت این کارو دارین؟ خلاصه مواظب باشین چون حق الناس و بازی با دین خدا چیز کمی نیست. خدافظ

سلمان محمدی
سلمان محمدی
فروردین ۲۳, ۱۳۹۶ ۱۰:۰۸ ق٫ظ

۱. قبول اینکه بتوان جلوِ برخی از محارم شیر داد، ولی جلوِ همه با هم نه، بسیار دشوار است. ۲. تفسیرهایی چنین متکلفانه چه ضرورتی دارند؟ مگر رعایت حجاب این قدر دشوار شده؟!۳. حجاب به گمان من از احکام عبادی «و» اجتماعی است. هم عبادی است (مثل نماز و روزه) و هم اجتماعی (مثل رعایت حقوق دیگران؛ چون رابطه زن و مرد را هدف گرفته). همه این مطلب و نیز موضع سروش دباغ (که بی حجابی بی اخلاقی نیست) فقط وجه اجتماعی آن را زیر سوال می برد. لوفرض که این وجه امروزه موضوعیت نداشته باشد، وجه عبادی حجاب (برخورد… مطالعه بیشتر»

سلمان محمدی
سلمان محمدی
فروردین ۲۳, ۱۳۹۶ ۹:۵۷ ق٫ظ

سلام. علی القاعده می توان با حرفتان مخالف یا موافق بود. اما در این سخن، شما به خود استدلالهای نویسنده نپرداخته اید، بلکه اصطلاحا نیت خوانی کرده اید. یا بهتر است بگویم به «علتها» پرداخته اید، نه «دلایل». این سخن به هر علتی و با هر نیتی بر زبان نویسنده جاری شده باشد، ما ملزم به استدلال در مورد خود سخن ایم، نه آن علتها.

آبان
آبان
آذر ۱۴, ۱۳۹۵ ۶:۵۸ ب٫ظ

سلامبه نظر من تمایل برخی مسلمانان به ناپوشیدگی زنان، بیشتر دلایل اخلاقی و فرهنگی دارد. آنها -از جمله آقای حق پور و فرد دیگری بنام ترکاشوند- به دلیل همین تمایلات اخلاقی-فرهنگی، آیاتی از قرآن مجید که صراحتا رهنمود به پوشیدگی زنان داده اند را تفسیر به رای می کنند و بجای بیان صادقانه و صریح قرآن مبین، به تفاسیر ارتجاعی و روایات بنی اسرائیلی متوسل می شوند تا با تکیه بر همین ناهنجاری ها و با حذف ترجمه برخی مفاد آیه ها و همچنین با تحمیل معانی دلخواهشان به واژه ها – برای مثال تحمیل معنی ارتجاعی کنیز و اسیر… مطالعه بیشتر»

علی هراتی
علی هراتی
مرداد ۲۱, ۱۳۹۵ ۲:۵۷ ق٫ظ

چرایی پوشش زندگی مانند یه ((بازی)) است که تنها وقتی بازیکنان ((قانون))بازی رو رعایت کنند زندگی معنای خودش را نشان می دهد. در این بازی مرد باید نقش عاشق و زن باید نقش معشوق بازی کنه. اما زن برای بازی کردن این نقش در برابر مرد باید به مثابه یک ((رمز و راز)) باشه ،یعنی بیشتر پوشیده و کمتر ناپوشیده. راز میان پیدایی و پنهانی است…به همین خاطر پوشش مناسب ،پوششی است که از یک طرف مانند یک سفره در اختیار دیگری پهن نشده باشه و از یک طرف امکان هرگونه دسترسی و ارتباط رو منتفی نکنه. باید به این… مطالعه بیشتر»

مرادی
مرادی
تیر ۳۱, ۱۳۹۵ ۹:۰۱ ق٫ظ

سلام

جناب حق پور

اولا بحث در “المدینه” خاص – و لابد با تعداد جمعیت خاص – بوده است.

ثانیا جلوگیری از آزار و اذیت “مومنات” با ستر صورت مقدور بوده است.

ثالثا چنانکه قبلا هم عرض کرده بودم آیه نشان میدهد این ستر صورت بانوان روش رایج و سخت گیرانه از قبل از اسلام بوده است.

اسلام میخواسته است این روش های سخت گیرانه برداشته شود…اما به جاهلیت اولی و عریانی های اولیه برنگردند…

والسلام

نیما حق پور
نیما حق پور
تیر ۳۱, ۱۳۹۵ ۳:۰۵ ق٫ظ

با سلام. مدعای شما با واقعیت دوران مکه و مدینه پیامبر به هیچ روی مطابقت ندارد. مگر جمعیت آن دوره چقدر بوده که با این روش بخواهند شناسایی نشوند؟! اصلا مگر آزار و اذیت مومنان به شناسایی چهره آنها بوده؟! تازه اگر روی خود را می گرفتند که راحت تر به ایمان داشتن شناخته میشدند و مورد آزار و اذیت قرار میگرفتند. در ضمن هیچ حکم قرآنی موقت نیست بلکه آیات الهی بیان امر مستمر واقعند.

مرادی
مرادی
تیر ۳۰, ۱۳۹۵ ۳:۴۴ ب٫ظ

سلام با اتصال با آیه ۵۸ سوره احزاب مسئله در آیه ۵۹ واضح میشود: وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِینً (۵۸) احزاب مسئله مهم و فراموش شده این است که علت اصلی برای منافقین و افراد شرور در اذیت و آزار مومنین و مومنات “ایمان” آنهاست نه پوشش آنها. چون مومن هستند اذیت میشوند. در آیه ۵۹ از بانوان میخواهد بر روی خود روبند بیاندازند (از جلابیبشان استفاده کنند و روی خود بیاندازند) تا شناخته نشوند: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ… مطالعه بیشتر»

نیما حق پور
نیما حق پور
تیر ۳۰, ۱۳۹۵ ۳:۴۲ ب٫ظ

با سلام. در خصوص البسه آن دوران رجوع به تحقیق جناب ترکاشوند با عنوان حجاب شرعی در عصر پیامبر مفید است. اما آنچه از لغت و خود آیات برمی آید این است که جلباب یا پیراهن کم پوشش است یا پارچه ای که بر روی اندام خود می گرفتند البته نه به اندازه چادرهای امروزی چرا واقعیت آن دوران فقدان پارچه و البسه کافی بوده است در مورد خمار هم یا پیراهن یقه فراخ بوده است که میتوانستند یقه های آن را به برسانند یا سراندازی بوده است که برای محافظت از آفتاب یا طوفانهای شن و غیره بر روی… مطالعه بیشتر»

مرادی
مرادی
تیر ۳۰, ۱۳۹۵ ۱۰:۰۷ ق٫ظ

جناب حق پور لطفا بفرمایید بین “خمر” و “جلابیب” چه تفاوت هایی وجود داشته است؟

نیما حق پور
نیما حق پور
تیر ۲۹, ۱۳۹۵ ۱:۳۷ ب٫ظ

با سلام. خواهشمندم در پاسخ بنده و پاسخ خود دقت و تامل فرمایید.

علوی
علوی
تیر ۲۸, ۱۳۹۵ ۶:۵۲ ب٫ظ

[quote name=”نیما حق پور”]۱. در مورد معنای ضرب باید گفت که مانند “زدن” فارسی، دارای کاربردهای بسیار در بار معنایی های متفاوت است البته با وجه مشترک نوعی زدن و برخورد کردن، مانند عینک زدن به معنای پوشیدن، در را به هم زدن به معنای بستن، قدم زدن، بوسه زدن، زمین زدن به معنای ورشکست کردن و …. در عربی هم همین  گونه است که به برخی موارد آن در مقاله “مفهوم ضرب زنان ناشزه در قرآن” اشاره کرده ام. زدن یقه های پیراهن به هم و بهم رساندن آنها نیز یکی از مصادیق کاربرد ضرب است که به معنای… مطالعه بیشتر»

علوی
علوی
تیر ۲۸, ۱۳۹۵ ۶:۴۹ ب٫ظ

[quote name=”نیما حق پور”]فروج جمع فرج به تمام گشادگیهای بدن آدمی گفته میشود و از این رو شامل دهان و گوش نیز میشود بنابراین تنها پوشیدکی ظاهری فروج مطرح نیست بلکه مراد مفاسدی است که فروج انجام میگیرد از این رو حفظ فروج در واقع حفظ حیا است که پوشیدگی اندامهای جنسی را نیز شامل میشود. آیه ۵ و ۶ سوره مومنون نیز شاهد این مدعاست.[/quote]با تشکر..این که فروج چه معنائی دارد یک بحث است و اینکه در این آیه منظور چیست بحث دیگر. در این آیه فروج عبارت از اندامهای جنسی است نه چیز دیگر.حفظ حیا و تعابیر شبیه… مطالعه بیشتر»

مرادی
مرادی
تیر ۲۸, ۱۳۹۵ ۱۰:۴۵ ق٫ظ

سلام جناب حق پور با این ترجمه ” به نجابت و عدم هوسرانی شناخته شوند و در نتیجه مورد آزار قرار نگیرند.” برای فعل “فلایعرفن” در آیه ۵۹ سوره احزاب جفای بزرگی در حق آیه میکنید. بسادگی منظور این است که معلوم نشود این خانم از مسلمانان است یا از غیر مسلمانان …شناخته نشود…البته این خود وقتی شدنی بوده است که تمام یا عده زیادی از بانوان در صحن جامعه با “روبند” ظاهر شوند. این خود نشان میدهد که بانوان مسلمان مجاز بوده اند که روبند نداشته باشند.بانوان مسلمان داشتند آزادی و راحت بیشتر در حجاب را تجربه میکردند ولی… مطالعه بیشتر»

نیما حق پور
نیما حق پور
تیر ۲۷, ۱۳۹۵ ۳:۴۹ ب٫ظ

۱. در مورد معنای ضرب باید گفت که مانند “زدن” فارسی، دارای کاربردهای بسیار در بار معنایی های متفاوت است البته با وجه مشترک نوعی زدن و برخورد کردن، مانند عینک زدن به معنای پوشیدن، در را به هم زدن به معنای بستن، قدم زدن، بوسه زدن، زمین زدن به معنای ورشکست کردن و …. در عربی هم همین  گونه است که به برخی موارد آن در مقاله “مفهوم ضرب زنان ناشزه در قرآن” اشاره کرده ام. زدن یقه های پیراهن به هم و بهم رساندن آنها نیز یکی از مصادیق کاربرد ضرب است که به معنای پوشاندن است. ضرب… مطالعه بیشتر»

مرادی
مرادی
تیر ۲۷, ۱۳۹۵ ۱:۲۷ ب٫ظ

سلام جناب حق پور تا آنجاکه بنده اطلاع دارم “ضرب” برای بستن – مانند بستن یقه یا گره زدن – نیست برای معنی معمول “زدن” و معنی “پوشاندن” است.در زوج بعدی – زوج کلمات “یبدین و “یضربن”- “یضربن” بمعنی زدن پا به زمین جهت آشکار کردن چیزی است که مخفی بوده است… آیات سوره احزاب نشان میدهد که در آن زمان زنان میتوانسته اند خود را با وسیله ای بپوشانند که شناخته نشوند و البته میتوانسته اند که نپوشانند و راحت تر باشند و شناخته هم بشوند. خداوند به مزاحمین اخطار شدید میدهد: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ… مطالعه بیشتر»

نیما حق پور
نیما حق پور
تیر ۲۶, ۱۳۹۵ ۳:۴۲ ب٫ظ

آیه ۳۱ سوره نور از زنان مومن میخواهد یقه های باز پیراهنهای خود را به هم برسانند تا سینه هایشان را که به طور معمول به جهت شیردهی و نیز نوع پوشش آن زمانه آشکار بوده است بپوشانند چرا که سینه های نیز از اندامهای جنسی به حساب می آمده اند. جناب آقای امیر ترکاشوند در کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر به خوبی به انواع پوششهای رایج در آن زمان پرداخته اند. در آن دوره به جهت اینکه لباسهای مدرن امروزی وجود نمی داشته، یکی از لباسهای رایج بانوان پیراهن گشاد یقه بازی بوده که از سر می پوشیده… مطالعه بیشتر»

نیما حق پور
نیما حق پور
تیر ۲۶, ۱۳۹۵ ۳:۱۵ ب٫ظ

با سلام. اولا بنده جیب را به معنای سینه شیرده نگرفتم بلکه آن را مطلق سینه دانسته ام و گفته ام چون معمولا زنان در آن دوران و حتی امروز شیردهی میکنند از الزامات شیردهی این است که راحت بتوانند سینه شان را عریان نمایند بنابراین در آن دوران با توجه فقر البسه طبیعی بوده که پیراهنهای یقه فراخ بپوشند تا بدون نیاز به درآوردن تمام لباس بتوانند سینه ها را از پوشش پیراهن خارج نمایند شیردهی کنند و از این رو سینه ها جز ما ظهر منها بوده که توصیه میشود با ضرب یقه های پیراهن به هم پوشانده… مطالعه بیشتر»

نیما حق پور
نیما حق پور
تیر ۲۶, ۱۳۹۵ ۳:۰۶ ب٫ظ

فروج جمع فرج به تمام گشادگیهای بدن آدمی گفته میشود و از این رو شامل دهان و گوش نیز میشود بنابراین تنها پوشیدکی ظاهری فروج مطرح نیست بلکه مراد مفاسدی است که فروج انجام میگیرد از این رو حفظ فروج در واقع حفظ حیا است که پوشیدگی اندامهای جنسی را نیز شامل میشود. آیه ۵ و ۶ سوره مومنون نیز شاهد این مدعاست.

نیما حق پور
نیما حق پور
تیر ۲۶, ۱۳۹۵ ۲:۵۸ ب٫ظ

با سلام. مراد از نسائهن زنان منسوب به آنها است مانند زنان خویشاوند یا دوست. در ضمن مردان نسلهای متاخر هم مشمول ابنائهن میشود

دریا
دریا
تیر ۲۶, ۱۳۹۵ ۵:۲۳ ق٫ظ

بنام خدا‏” یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاساً یُوَارِی سَوْءَاتِکُمْ وَرِیشاً وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِکَ خَیْرٌ ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ ۲۶:اعراف “‏ ‏‏ای فرزندان آدم , ما لباسی برای شما فرستاده ایم که عورات شما را می‌پوشاند ، و مایه زینت است , و اینکه لباس تقوا ، بهترین لباس است , این از نشانه‌های خدا است تا بندگان متذکّر شوند .آیه فوق یکی از آیاتی است که در مورد حجاب میتوان از آن استفاده کرد. در این آیه لباس برای پوشش عورات بدن ” یواری سوءاتکم ” از نظر قران بسیار با اهمیت است. مسئله مهم بعدی… مطالعه بیشتر»

سلامی
سلامی
تیر ۲۶, ۱۳۹۵ ۳:۱۶ ق٫ظ

سلام تیتربامتن سازگارنیست

عباس 2
عباس 2
تیر ۲۵, ۱۳۹۵ ۱:۴۳ ب٫ظ

سلام “أَوْ نِسَآئِهِنَّ / یا زنانشان” این ترجمه درستی نیست زنان زنان معنی ندارد . دکتر محمد شحرور که بیشتر از ۲۰ روی قران تحقیق کرده در قراءه معاصره – باب رابع – الفصل الأول http://www.shahrour.org/?page_id=649#b1-4-1-1در قسمت النساء که به زبان عربی است آورده – النساء: جاءت فی اللسان العربی من “نسأ” والنسیء هو التأخیر کقوله تعالى: {إنما النسیء زیاده فی الکفر} (التوبه ۳۷) ونسیء ونسوء جمعها نسوه ونساء “معجم متن اللغه-أحمد رضا”، وکقول النبی صلى الله علیه وسلم إن صح “من أحب أن یسط له فی رزقه وأن ینسأ له فی أثره فلیصل رحمه” “صحیح مسلم ج۳ ص ۱۹۸۲”… مطالعه بیشتر»

مرادی
مرادی
تیر ۲۵, ۱۳۹۵ ۶:۱۱ ق٫ظ

سلام

در آیه ۳۱ سوره نور به زیبایی دو مورد دوگانه از “یبدین” و “یضربن” بکار رفته است.

تمام آیه را باید متصل خواند و سپس اظهار نظر کرد.

میتوان بتقریب و خلاصه گفت که “یبدین” برای آشکار نکردن آنچه که میتواند خود بخود آشکار باشد ولی “یضربن” برای پوشانده نگهداشتن آنچه مخفی است ولی میتوان آشکار کرد بکار رفته است…

والسلام

مرادی
مرادی
تیر ۲۵, ۱۳۹۵ ۵:۵۶ ق٫ظ

سلام جناب حق پور این نکته اولیه فراموش شده است که “جیب” بمعنی سینه شیر دهی نیست: اسْلُکْ یَدَکَ فِی جَیْبِکَ تَخْرُجْ بَیْضَاءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ وَاضْمُمْ إِلَیْکَ جَنَاحَکَ مِنَ الرَّهْبِ فَذَانِکَ بُرْهَانَانِ مِنْ رَبِّکَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ إِنَّهُمْ کَانُوا قَوْمًا فَاسِقِینَ …(۳۲) سوره قصص این سوره قصص همان سوره ای است که رعایت “اتصال قول” را جهت تذکر و فهم قول الهی لازم میداند: وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ (۵۱) قصص “روش پازل” لزوما روش “اتصال قول” نیست. در “اتصال قول” ما تسلیم چیدمان هستیم و نمی دانیم شکل کلی چیست. در “روش پازل” گویی خود شما طبق… مطالعه بیشتر»

علوی
علوی
تیر ۲۴, ۱۳۹۵ ۱۱:۰۶ ب٫ظ

در روایتی از امام صادق نقل است که منظور از حفظ فروج در این آیه دقیقا پوشش اندام جنسی عورت است و نه تعبیرات دیگر.

دریا
دریا
تیر ۲۴, ۱۳۹۵ ۱۱:۱۵ ق٫ظ

بنام خدامگر کسی توانست حجاب تعریف شده ی کلیسا را به شکل ثابت نگه دارد؟مگر کسی توانست حجاب تعریف شده ی کنیسه را به شکل ثابت نگه دارد؟بی تردید حجاب تعریف شده ی مدارس اسلامی نیز تغییر خواهد کرد. اولین حجاب تعریف شده در قرآن حجاب چشم است , چه برای مردان , چه برای زنان. مابقی فهم روابط خواهری و برادری در جامعه بشری است. کاش آنانکه قران میخوانند , قبل از آنکه دیگرانی که برای قران اهمیتی قائل نیستند متوجه این مفهوم شوند. همانطور که جوامع دیگر , پیش از جوامع اسلامی متوجه قوانین ” حقوق بشر ”… مطالعه بیشتر»

نیما حق پور
نیما حق پور
تیر ۲۴, ۱۳۹۵ ۷:۲۸ ق٫ظ

با سلام. مطابق آیه ۳۱ سوره نور استفاده زنان از حمام عمومی نزد زنان غریبهه یا آشنای غیرمعتمد جایز نیست. در مورد شیردهی هم نزد گروه های مندرج در آیه با سینه عریان جایز است.

دهکردی
دهکردی
تیر ۲۴, ۱۳۹۵ ۲:۴۷ ق٫ظ

با سلام اگر زنی بخواهد بچه شیر دهد یا به حمام عمومی برود حکمش چیست بنده درست متوجه نشدم؟

29
0
دیدگاه خود را با نویسنده و خوانندگان در میان بگذاریدx