قانونی بودن یک چیز، تقدسی برای آن ایجاد نمیکند. قانون ممکن است نامعقول و غیرمنطقی باشد، ممکن است قانونی ظالمانه و غیرعادلانه باشد و بنابراین مردم حق دارند که به آن قانون اعتراض کنند.
آیا اعتراض به قانون «حجاب اجباری» خطاست؟
استاد حجت الله نیکویی در این فایل صوتی به نقد استدلال های مدافعان حجاب اجباری میپردازد. وی بحث خود این طور شروع میکند : قانونی بودن یک چیز، تقدسی برای آن ایجاد نمیکند. قانون ممکن است نامعقول و غیرمنطقی باشد، ممکن است قانونی ظالمانه و غیرعادلانه باشد و بنابراین مردم حق دارند که به آن قانون اعتراض کنند. صرف اینکه یک چیزی قانون است، منطقا نتیجه نمیدهد که مردم حتما باید آن را اجرا و رعایت کنند و حق اعتراض نسبت به آن ندارند. مثلا در کشورهای غربی قانون آزادی همجنسگرایی هست و آزادی ازدواج همجنسگرایان در آن کشورها قانونی است. عدهای در همان کشورها به این قانون اعتراض دارند و آن را نمیپسندند و احساس می کنند که قانون غلط و غیراخلاقی است. خب اعتراض میکنند و تجمعات و تظاهرات بزرگی هم برگزار میکنند. حالا سوال من از مسولان مملکتی این است: آیا به نظر شما معترضان در آن کشورها کارشان غیرمنطقی و نامعقول است. مسلما خواهید گفت که نه کارشان درست است و حق اعتراض دارند. خب اگر این طور است، مردم در اینجا هم اگر قانونی را نامعقول و غیرمنطقی بدانند حق دارند اعتراض کنند. چرا در آنجا میگویید که حق اعتراض به قانون را دارند ولی در ایران می گویید حق اعتراض ندارند. قانونی بودن تقدسی ایجاد نمیکند. قانون حتی میتواند وحشیانه باشد. همانطور که ما در طول تاریخ در کشورهای زیادی قوانینی داشتیم که وحشیانه بودند که در اثر اعتراضات مردم اصلاح شدند. …..
قوانینی که حق اعتراض بدانها محترم است ، قوانین عرفی است در حالیکه قانون حجاب قانونی آسمانی و قدسی است لذا حق اعتراض بدان وجود ندارد .
برده داری و کنیز داری به صراحت در قرآن و سنت پذیرفته شده و برای آن قوانین و احکام و دستورهای مشخصی تعیین شده است. به عبارت دیگر، خرید و فروش انسان در اسلام، کاملاً مجاز و مشروع و حلال است. اکنون می شود بفرمایید که چرا اجازه اجرای این “قانون آسمانی و قدسی” را در جامعه نمی دهید؟!