آخرین مطالب

آخرین دیدگاه‌ها

امام حسین و گفتمان های ایرانی

به نظر میرسد نوعی مسامحه، ناهمسازی و عدم تحمل و تساهل، میان برخی از گفتمان های محرم وجود دارد. صاحبان گفتمان ایدئولوژیکِ قدرتمدار و صاحبان گفتمان طرد و انکار، بیشترین نقش را در ناسازگاری و عدم تحمل ایفا می کنند. از سوی صاحبانِ گفتمان عالمانه دینی نیز، اغلب با نوعی مسامحه و غفلت اجتماعی روبرو هستیم.

بیش تر بخوانید

توحید و معاد همچون دو گزاره‌ی کارکردی – ۱

انگاره ی برخی فیلسوفان و اندیشمندان در مورد خدا گاهی چنان از فهم عامه دور افتاده است که متهم به الحاد و کفر شده اند. معروف است که اسپینوزا همه-خدا باور بود و می گفت که همه ی جهان خداست. یعنی خدا چیزی جدا از جهان نیست که بعد جهان را خلق کرده باشد. یا ابن عربی وحدت وجودی بود و می گفت که هر بخشی از جهان طبیعت، جلوتی از خداست.

بیش تر بخوانید

اسلام تفاوت ( ۱۹ ) رستاخیز عدالت

مبنای بازگشت این عنصر طرد شده در زنجیره نمادین چیست ؟ فرض کنیم که رخداد ابتدایی کاملا تصادفی اتفاق می افتد، آنگاه رخداد بعدی توسط اتفاق پیشینی متعین خواهد شد. مثلا در بازی شیر یا خط هر چند احتمال آمدن شیر یا خط بعد از میلیون‌ها بار پرتاب سکه همچنان نصف می باشد، اما این زنجیره نوعی امتناع و امکان را در خود خلق می کند.

بیش تر بخوانید

جایگاه دین در زمانه‌ی از دست رفتن واقعیت

پس از کانت فلسفه های واقع گرایی( رئالیسم) بیش از پیش رنگ باختند. این رنگ باختگی پیش از او نیز اندک اندک با شک دکارتی آغاز شده بود، اما با کانت دیگر به اوج خود رسید. حال که واقعیت از دست رفته است، تمام آن تاریخ جدلی میان خداباوران و ناخداباوران نیز از دست رفته است. زیرا بحث این دو گروه در مورد «خدا در عالم واقع» است. حال آن که اساس واقعیت امروزه به لرزه در آمده و نهایتا از دست رفته است!

بیش تر بخوانید

 محکومیم به جبر جغرافیایی

ادیان بیشتر از آنکه تأثیر بگذارند، تأثیر می‌پذیرند. زردپوستانِ چشم‌بادامی مالایی نیز مسلمان هستند اما خشونت و افراط‌گرایی دینی در میانشان آنقدر کم‌رنگ است که گویی وجود ندارد. انگار بودائیانی هستند که به الله باورمند شده‌اند و به جای معبد، در مساجد با مناسکی اسلامی نیایش و مراقبه می‌کنند. خوانش رایج از اسلام در مالزی از فرهنگ مدارا و عدم خشونت شرق دور تأثیر پذیرفته است.

بیش تر بخوانید

از واقع‌‌گرایی به ناواقع‌‌گرایی؛ دگرگونی سرمشق در قرآن‌‌پژوهی

مقاله
۶ دیدگاه

روح‌‌ الله نجفی: در سرمشق واقع‌‌گرا، برای حلّ چالش‌‌های تفسیری، به تأویل روی می‌‌آورند و الفاظ را از مدلول‌‌های ظاهری، منصرف می‌‌گردانند. این مسلک که عموم اهل تفسیر آن را پیموده‌‌اند، به تکلفات بسیار انجامیده است. چالش عمده استفاده از راهکار «تأویل» آن است که معنای تأویلی را غالباً نمی‌‌توان اراده متکلّم برای فضای نزول قرآن دانست، زیرا آن معنا، مبتنی بر داده‌‌های جدید مطرح شده است و در فضای نزول، دلیلی برای عدول از ظاهر وجود نداشته است.

بیش تر بخوانید

انسان و دینداری مدرن؛ نگاهی به داستان ابراهیم و مفهوم خشونت

با توجه به تغییرات بنیادین در عواطف انسانی و رشد عقلانیت بشر مدرن، نیازی نیست که مومنان به دین، از صورت ها و قالب های دینیِ متضاد با تغییرات انسانی، عاطفی و فرهنگی، پیروی کنند. نیازی نیست که مسلمانان مدرن، به مناسبت عید ابراهیم، خونریزی کنند و عملی انجام دهند که خلاف عواطف و عقلانیت شان است. میشود به شکرانه ی عید تسلیم در برابر خداوند، گرهی از کار فرد گرفتاری باز کنند، درختی بکارند، یتیمان و نیازمندانی را با غذای گیاهی اطعام کنند، انفاق کنند یا به نیازمندی قرضی دهند و… .

بیش تر بخوانید

خودبنیادی و نیست‌انگاریِ شبه‌ایدئولوژیک

همۀ این بی‌دقتی‌ها و نادیدن‌ها موجب می‌شود برخی سخنانِ درست و درخور نگریستنِ زرشناس نیز در میان انبوه غرض‌ورزی‌های وی نادیده بماند. انتقادات او بر سرمایه‌سالاری، به باور بنده، از همین دست سخنان درخور تأمل است. با این همه باید گفت سخنان وی در این پاره‌ها نیز معمولا فاقد باریک‌بینیِ بسنده است.

بیش تر بخوانید

نگرش به تفاوت افق‌های توحیدی بازرگان و شریعتی

مقاله
۱ دیدگاه

نوشتن از بازرگان و شریعتی در چنین روزگار دشواری بسیار سخت ولی ضروریست.  جامعه‌ای که به شدت آسیب روانی و ذهنی دیده به غیر از بار تحمل خسارات اقتصادی و معیشتی که بر او تحمیل گردید. کار فکری از این دست به مراتب پیچیده‌تر می‌نماید، چرا که در چنین جو روانی اذهان انباشته از سوء تفاهم است. بسیاری در چنین محیط توفانی دست از هر چه اعتقاد، برداشتند؛ انبوه دیگری به همان آئین اجدادی خویش بدون ورود به سیاست پایبندند؛ خلقی همچنان وفادار به معنویت و دلزده از سیاست، تعالی‌جویانه دست نیاز به ساحت ربوبی دارند

بیش تر بخوانید

 از شریعتی چه می‌آموزیم؟

هادی حکیم شفایی:‌ فهم او دشوار است چرا که او یک اندیشه ی سیال است؛ او در میانه ی همه اندیشه هاست؛ او همه چیز است و هیچ چیز نیست. او یک معجون است. شناخت شریعتی زمانی امکان پذیر است که با خط کش به سراغ او نروید. اکنون لازم است به این پرسش پاسخ دهیم که از شریعتی چه می‌آموزیم؟

بیش تر بخوانید
https://www.traditionrolex.com/8